Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Monitoring zanieczyszczeń atmosfery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring zanieczyszczeń atmosfery
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 30 3,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z pojęciami i parametrami opisu warunków aerosanitarnych powietrza atmosferycznego i regulacjami prawnymi z zakresu ochrony atmosfery.
C-2Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników monitorowania jakości powietrza i depozycji zanieczyszczeń do podłoża, jako komponentów systemu zarządzania ochroną powietrza.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami.3
T-A-2Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza - pomiary automatyczne, manualne, ciągłe i cykliczne, wskaźnikowe (pasywne).2
T-A-3Ocena dobowej, tygodniowej i sezonowej struktury imisjii wybranych rodzajów zanieczyszczeń powietrza3
T-A-4Ocena chemizmu opadów atmosferycznych lub depozycji zanieczyszczeń do podłoża w wybranej stacji3
T-A-5Konstrukcja i interpretacja zanieczyszczeniowej róży wiatrów2
T-A-6Ocena zróżnicowania stężenia wybranego zanieczyszczenia powietrza w obrębie aglomeracji miejskiej na podstawie wyników z dwóch różnych punktów pomiarowych ( centrum miasta i obrzeże)2
15
wykłady
T-W-1Źródła oraz charakterystyczne i specyficzne rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego.4
T-W-2Podstawowe akty prawne regulujące stan jakości powietrza w Polsce.2
T-W-3System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i chemizmu opadów atmosferycznych w Polsce.4
T-W-4Źródła i możliwości wykorzystania danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE).3
T-W-5Sieć krajowa oceny tła zanieczyszczeń według programów międzynarodowych (EMEP, GAW/WMO).2
T-W-6Wielkość i zmienność emisjii i imisji w Polsce na tle Europy. Sucha i mokra depozycja zanieczyszczeń.4
T-W-7System handlu emisjami w Polsce.2
T-W-8Modele dyspersji zanieczyszczeń powietrza.1
T-W-9Wielkość i zmienność emisji i imisji w woj. zachodniopmorskim - zajęcia w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Szczecinie3
T-W-10Charakterystyka zanieczyszczenia powietrza w wybranym mieście lub województwie na podstawie wyników monitoringu prowadzonego w Wojewódzkich Inspektoratach Ochrony Środowiska5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych10
A-A-3Udział w konsultacjach5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-W-4udział w konsultacjach10
A-W-4Zapoznanie z najnowszymi międzynarodowymi i krajowymi rozporządzeniami związanymi z jakością powietrza20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych, z elementami metod aktywizuj ących (dyskusja dydaktyczna) i eksponujących (film)
M-2Ćwiczenia - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, realizacja indywidualnych zadań
M-3Ćwiczenia - metody programowe: zapoznanie z działaniem programu Ek100W

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu ( wykładów i ćwiczeń) w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O10-M_W01
Student wymienia źródła podstawowych zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, zna metody opracowania danych emisyjnych i imisyjnych. Wskazuje regulacje dotyczące środowiska atmosferycznego i programy jego ochrony
GO_1A_W07, GO_1A_W12R1A_W02, R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O10-M_U01
Student nabywa umiejętności korzystania z różnych źródeł danych podstawowych o wielkościach emisji i imisji, potrafi pozyskane wyniki zweryfikować, opracować przy zastosowaniu metod analitycznych, w tym technik komputerowych. Identyfikuje stężenia naruszające obowiązujace standardy jakości powietrza w odniesieniu do ochrony zdrowia ludzi i ochrony roślin
GO_1A_U01, GO_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O10-M_K01
Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery i potrafi krytycznie ocenić skutki podejmowanych działań zmierzajacych do jego ochrony.
GO_1A_K05, GO_1A_K06R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O10-M_W01
Student wymienia źródła podstawowych zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, zna metody opracowania danych emisyjnych i imisyjnych. Wskazuje regulacje dotyczące środowiska atmosferycznego i programy jego ochrony
2,0
3,0Student wskazuje źródła i wylicza podstawowe zanieczyszczenia powietrza. Rozróżnia emisję od imisji, zna parametry i obowiązujące normy zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O10-M_U01
Student nabywa umiejętności korzystania z różnych źródeł danych podstawowych o wielkościach emisji i imisji, potrafi pozyskane wyniki zweryfikować, opracować przy zastosowaniu metod analitycznych, w tym technik komputerowych. Identyfikuje stężenia naruszające obowiązujace standardy jakości powietrza w odniesieniu do ochrony zdrowia ludzi i ochrony roślin
2,0
3,0Student posiada umiejętność pozyskiwania tylko danych z zakresu imisji zanieczyszczeń powietrza i to wyłącznie z baz WIOŚ na stronach internetowychi potrafi opracować zaledwie podstawowe charakterystyki, ale nie potrafi ich zinterpretować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O10-M_K01
Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery i potrafi krytycznie ocenić skutki podejmowanych działań zmierzajacych do jego ochrony.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za jakość powietrza i nie rozumie ryzyka związanego z zanieczyszczeniem atmosfery
3,0Student ma świadomość etycznej odpowiedzialności za jakość powietrza atmosferycznego, ale nie rozumie ryzyka związanego z zanieczyszczeniem atmosfery
3,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego gdyż dostrzega ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery
4,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery i potrafi krytycznie ocenić skutki zespołowych działań na rzecz jego ochrony.
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery, potrafi krytycznie ocenić skutki i współpracuje na rzecz jego ochrony.
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery. Potrafi nie tylko krytycznie oceniać skutki działań na rzecz jego ochrony, ale także inspiruje i podejmuje aktywne działania nad poprawą skuteczności systemów ochony atmosfery

Literatura podstawowa

  1. Szklarczyk M., Ochrona atmosfery, Wydaw. UWM, Olsztyn, 2001
  2. Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania sie zanieczyszczen w powietrzu atmosferycznym, Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004, wybrane rozdziały
  3. Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
  4. Dyrektywa 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy., 2008
  5. Rozporzadzenie Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartosci odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. Nr 16/2010, poz. 87)., 2010

Literatura dodatkowa

  1. Rozporzadzenie Ministra Srodowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartosci odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. Nr 16/2010, poz. 87)., 2010
  2. Raport: Jakość powietrza w Polsce w roku 2010 w świetle wyników pomiarów prowadzonych w ramach PMŚ, PMŚ, Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011
  3. Zbiorczy raport krajowy z pięcioletniej oceny jakości powietrza w strefach wykonanej w 2010 roku przez WIOŚ, PMŚ, Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2010
  4. Roczna ocena jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim za 2011 rok, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami.3
T-A-2Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza - pomiary automatyczne, manualne, ciągłe i cykliczne, wskaźnikowe (pasywne).2
T-A-3Ocena dobowej, tygodniowej i sezonowej struktury imisjii wybranych rodzajów zanieczyszczeń powietrza3
T-A-4Ocena chemizmu opadów atmosferycznych lub depozycji zanieczyszczeń do podłoża w wybranej stacji3
T-A-5Konstrukcja i interpretacja zanieczyszczeniowej róży wiatrów2
T-A-6Ocena zróżnicowania stężenia wybranego zanieczyszczenia powietrza w obrębie aglomeracji miejskiej na podstawie wyników z dwóch różnych punktów pomiarowych ( centrum miasta i obrzeże)2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła oraz charakterystyczne i specyficzne rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego.4
T-W-2Podstawowe akty prawne regulujące stan jakości powietrza w Polsce.2
T-W-3System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i chemizmu opadów atmosferycznych w Polsce.4
T-W-4Źródła i możliwości wykorzystania danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE).3
T-W-5Sieć krajowa oceny tła zanieczyszczeń według programów międzynarodowych (EMEP, GAW/WMO).2
T-W-6Wielkość i zmienność emisjii i imisji w Polsce na tle Europy. Sucha i mokra depozycja zanieczyszczeń.4
T-W-7System handlu emisjami w Polsce.2
T-W-8Modele dyspersji zanieczyszczeń powietrza.1
T-W-9Wielkość i zmienność emisji i imisji w woj. zachodniopmorskim - zajęcia w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Szczecinie3
T-W-10Charakterystyka zanieczyszczenia powietrza w wybranym mieście lub województwie na podstawie wyników monitoringu prowadzonego w Wojewódzkich Inspektoratach Ochrony Środowiska5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych10
A-A-3Udział w konsultacjach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-W-4udział w konsultacjach10
A-W-4Zapoznanie z najnowszymi międzynarodowymi i krajowymi rozporządzeniami związanymi z jakością powietrza20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O10-M_W01Student wymienia źródła podstawowych zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, zna metody opracowania danych emisyjnych i imisyjnych. Wskazuje regulacje dotyczące środowiska atmosferycznego i programy jego ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W12Student zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem. Potrafi ocenić wartość ekonomiczną odpadów oraz koszt ich unieszkodliwiania w różnych procesach technologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z pojęciami i parametrami opisu warunków aerosanitarnych powietrza atmosferycznego i regulacjami prawnymi z zakresu ochrony atmosfery.
Treści programoweT-A-1Pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami.
T-A-2Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza - pomiary automatyczne, manualne, ciągłe i cykliczne, wskaźnikowe (pasywne).
T-W-1Źródła oraz charakterystyczne i specyficzne rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego.
T-W-2Podstawowe akty prawne regulujące stan jakości powietrza w Polsce.
T-W-7System handlu emisjami w Polsce.
T-W-8Modele dyspersji zanieczyszczeń powietrza.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych, z elementami metod aktywizuj ących (dyskusja dydaktyczna) i eksponujących (film)
M-2Ćwiczenia - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, realizacja indywidualnych zadań
M-3Ćwiczenia - metody programowe: zapoznanie z działaniem programu Ek100W
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu ( wykładów i ćwiczeń) w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wskazuje źródła i wylicza podstawowe zanieczyszczenia powietrza. Rozróżnia emisję od imisji, zna parametry i obowiązujące normy zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O10-M_U01Student nabywa umiejętności korzystania z różnych źródeł danych podstawowych o wielkościach emisji i imisji, potrafi pozyskane wyniki zweryfikować, opracować przy zastosowaniu metod analitycznych, w tym technik komputerowych. Identyfikuje stężenia naruszające obowiązujace standardy jakości powietrza w odniesieniu do ochrony zdrowia ludzi i ochrony roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników monitorowania jakości powietrza i depozycji zanieczyszczeń do podłoża, jako komponentów systemu zarządzania ochroną powietrza.
Treści programoweT-A-2Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza - pomiary automatyczne, manualne, ciągłe i cykliczne, wskaźnikowe (pasywne).
T-A-3Ocena dobowej, tygodniowej i sezonowej struktury imisjii wybranych rodzajów zanieczyszczeń powietrza
T-A-4Ocena chemizmu opadów atmosferycznych lub depozycji zanieczyszczeń do podłoża w wybranej stacji
T-W-5Sieć krajowa oceny tła zanieczyszczeń według programów międzynarodowych (EMEP, GAW/WMO).
T-W-4Źródła i możliwości wykorzystania danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE).
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych, z elementami metod aktywizuj ących (dyskusja dydaktyczna) i eksponujących (film)
M-2Ćwiczenia - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, realizacja indywidualnych zadań
M-3Ćwiczenia - metody programowe: zapoznanie z działaniem programu Ek100W
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu ( wykładów i ćwiczeń) w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność pozyskiwania tylko danych z zakresu imisji zanieczyszczeń powietrza i to wyłącznie z baz WIOŚ na stronach internetowychi potrafi opracować zaledwie podstawowe charakterystyki, ale nie potrafi ich zinterpretować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O10-M_K01Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery i potrafi krytycznie ocenić skutki podejmowanych działań zmierzajacych do jego ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z pojęciami i parametrami opisu warunków aerosanitarnych powietrza atmosferycznego i regulacjami prawnymi z zakresu ochrony atmosfery.
C-2Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników monitorowania jakości powietrza i depozycji zanieczyszczeń do podłoża, jako komponentów systemu zarządzania ochroną powietrza.
Treści programoweT-A-2Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza - pomiary automatyczne, manualne, ciągłe i cykliczne, wskaźnikowe (pasywne).
T-W-1Źródła oraz charakterystyczne i specyficzne rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego.
T-W-5Sieć krajowa oceny tła zanieczyszczeń według programów międzynarodowych (EMEP, GAW/WMO).
T-W-7System handlu emisjami w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych, z elementami metod aktywizuj ących (dyskusja dydaktyczna) i eksponujących (film)
M-2Ćwiczenia - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, realizacja indywidualnych zadań
M-3Ćwiczenia - metody programowe: zapoznanie z działaniem programu Ek100W
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu ( wykładów i ćwiczeń) w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za jakość powietrza i nie rozumie ryzyka związanego z zanieczyszczeniem atmosfery
3,0Student ma świadomość etycznej odpowiedzialności za jakość powietrza atmosferycznego, ale nie rozumie ryzyka związanego z zanieczyszczeniem atmosfery
3,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego gdyż dostrzega ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery
4,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery i potrafi krytycznie ocenić skutki zespołowych działań na rzecz jego ochrony.
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery, potrafi krytycznie ocenić skutki i współpracuje na rzecz jego ochrony.
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery. Potrafi nie tylko krytycznie oceniać skutki działań na rzecz jego ochrony, ale także inspiruje i podejmuje aktywne działania nad poprawą skuteczności systemów ochony atmosfery