Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_O08-S_K01 | Student ma świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_K01 | Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. |
---|
GO_1A_K04 | Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania. |
GO_1A_K06 | Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_K01 | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
---|
R1A_K04 | prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
R1A_K06 | ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
R1A_K07 | ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_K01 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami składającymi się na samooczyszczania wód, oraz z czynnikami wpływającymi na tempo tych procesów. |
---|
C-2 | Zapoznanie studenta z metodemi rekultywacji zbiorników wodnych, kryteriami ich doboru oraz ze skutkami podjętych działań rekultywacyjnych z punktu widzenia ochrony środowiska. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy zmian zachodzących w środowisku wodnym
na podstawie wybranych biologicznych i chemicznych wskaźników jakości wody |
Treści programowe | T-A-1 | Wskaźniki ogólnego zanieczyszczenia wód substancjami organicznymi |
---|
T-A-2 | Metody pomiaru produkcji pierwotnej. Jakościowe i ilościowe metody oceny biomasy fitoplanktonu. Wskaźniki stanu troficznego wód. |
T-A-3 | Wpływ rodzaju i wielkości dawki koagulanta na przebieg procesu koagulacji. Wpływ pH na przebieg procesu koagulacji. |
T-W-1 | Podstawowe fizyczne i chemiczne właściwości środowiska wodnego. Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód. |
T-W-2 | Podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja oraz czynniki wpływające na tempo tych procesów. |
T-W-3 | Stadia sukcesji heterotroficznej w ciekach wodnych- ogólne prawidłowości sukcesji, kryteria chemiczne i biologiczne, podstawowe strefy saprobowości, zmiany w chemizmie wód oraz w zespołach organizmów w poszczególnych strefach saprobowości. Biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód. |
T-W-4 | Charakterystyka limnologiczna zbiorników wodnych Podstawowe problemy troficzne występujące w zbiornikach wodnych. Alternatywne stany stabilne płytkich zbiorników wodnych Podstawowe uwarunkowania przeprowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. Metody rekultywacji: usuwanie przeżyźnionych wód, napowietrzanie strefy przydennej, dezaktywacja fosforu, biomanipulacja. |
Metody nauczania | M-1 | metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
---|
M-3 | metoda aktywizująca/dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu ma świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |