Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_O08-O_U01 | W zakresie umiejętności student potrafi określić stopień zanieczyszczenia gruntów przez poszczególne substancje szkodliwe, odznacza się umiejętnością zaplanowania właściwych technik i metod remediacyjnych |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_U05 | Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi. |
---|
GO_1A_U06 | Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
---|
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
---|
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-2 | Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi zagadnień przedmiotowych |
---|
C-3 | Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny stopnia zanieczyszczenia gruntu przez różne substancje szkodliwe |
C-4 | Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod oczyszczania i remadiacji gruntu zależnie od stopnia jego zanieczyszczenia i sposobu użytkowania |
Treści programowe | T-A-1 | Omówienie prawnych aspektów oceny stanu zanieczyszczenia i skażenia gleb oraz gruntów, wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczeń, szkody w środowisku i jej naprawy, standardów jakości gleby i ziemi |
---|
T-A-2 | Określenie stopnia zanieczyszczenia gruntów przez metale ciężkie. Dobór technik remediacyjnych zależnie od stopnia zanieczyszczenia, lokalizacji, właściwości i użytkowania gruntów |
T-A-3 | Ocena zanieczyszczenia gruntów przez substancje organiczne oraz dobranie odpowiednich technik remediacyjnych |
T-A-4 | Określenie stopnia zasolenia gleby i jej zanieczyszczenia przez substancje promieniotwórcze wraz z możliwością użycia metod unieszkodliwiajacych wpływ tych polutantów |
T-A-5 | Szczegółowy przegląd technik bioremediacyjnych w aspekcie zróżnicowanego zanieczyszczenia gleb i gruntów przez określone substancje szkodliwe |
T-A-6 | Innowacyjne metody chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb, gruntów i wód podziemnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - zanieczyszczenie gruntów jako źródło zagrożeń całego środowiska przyrodniczego, rodzaje substancji zanieczyszczających, ich pochodzenie, szkodliwość i rozprzestrzenianie się w gruncie |
T-W-2 | Pojęcia oczyszczania, remediacji, sanitacji, dekontaminacji i detoksykacji gruntów. Sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń metodami "in situ" i "ex situ". Przegląd prawnych uregulowań w odniesieniu do zabiegów oczyszczania gruntów |
T-W-3 | Techniki "in situ" i "ex situ" oczyszczania gruntów z nadmiernych ilości metali ciężkich oraz metody ich unieszkodliwiania |
T-W-4 | Oczyszczanie gruntów metodami "in situ" i "ex situ" z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych |
T-W-5 | Metody fito- i bioremediacyjne w oczyszczaniu gruntów |
T-W-6 | Remediacja gruntów zasolonych i zanieczyszczonych przez substancje promieniotwórcze. Pisemne zaliczenie wykładów |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
---|
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe audytoryjne |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Praca w grupach |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność, zaangażowanie studenta w pracę w zespole |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągniete efekty uczenia się |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby oczyszczania i remediacji gruntów z substancji szkodliwych |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |