Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Oczyszczanie i remediacja gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oczyszczanie i remediacja gruntów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 20 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z dziedziny gleboznawstwa, ochrony środowiska i chemii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby oczyszczania i remediacji gruntów jako narzędzia ochrony i poprawy jakości środowiska przyrodniczego
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi zagadnień przedmiotowych
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny stopnia zanieczyszczenia gruntu przez różne substancje szkodliwe
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod oczyszczania i remadiacji gruntu zależnie od stopnia jego zanieczyszczenia i sposobu użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie prawnych aspektów oceny stanu zanieczyszczenia i skażenia gleb oraz gruntów, wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczeń, szkody w środowisku i jej naprawy, standardów jakości gleby i ziemi4
T-A-2Określenie stopnia zanieczyszczenia gruntów przez metale ciężkie. Dobór technik remediacyjnych zależnie od stopnia zanieczyszczenia, lokalizacji, właściwości i użytkowania gruntów4
T-A-3Ocena zanieczyszczenia gruntów przez substancje organiczne oraz dobranie odpowiednich technik remediacyjnych4
T-A-4Określenie stopnia zasolenia gleby i jej zanieczyszczenia przez substancje promieniotwórcze wraz z możliwością użycia metod unieszkodliwiajacych wpływ tych polutantów3
T-A-5Szczegółowy przegląd technik bioremediacyjnych w aspekcie zróżnicowanego zanieczyszczenia gleb i gruntów przez określone substancje szkodliwe2
T-A-6Innowacyjne metody chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb, gruntów i wód podziemnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - zanieczyszczenie gruntów jako źródło zagrożeń całego środowiska przyrodniczego, rodzaje substancji zanieczyszczających, ich pochodzenie, szkodliwość i rozprzestrzenianie się w gruncie4
T-W-2Pojęcia oczyszczania, remediacji, sanitacji, dekontaminacji i detoksykacji gruntów. Sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń metodami "in situ" i "ex situ". Przegląd prawnych uregulowań w odniesieniu do zabiegów oczyszczania gruntów4
T-W-3Techniki "in situ" i "ex situ" oczyszczania gruntów z nadmiernych ilości metali ciężkich oraz metody ich unieszkodliwiania4
T-W-4Oczyszczanie gruntów metodami "in situ" i "ex situ" z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych3
T-W-5Metody fito- i bioremediacyjne w oczyszczaniu gruntów3
T-W-6Remediacja gruntów zasolonych i zanieczyszczonych przez substancje promieniotwórcze. Pisemne zaliczenie wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-3Studiowanie uregulowań prawnych związanych z zagadnieniami przedmiotowymi5
A-A-4Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej15
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe audytoryjne
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność, zaangażowanie studenta w pracę w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągniete efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O08-O_W01
W zakresie wiedzy student zna rodzaje substancji zanieczyszczających grunty oraz metody pozwalające określić stopień ich zanieczyszczenia i remediacji gruntów
GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O08-O_U01
W zakresie umiejętności student potrafi określić stopień zanieczyszczenia gruntów przez poszczególne substancje szkodliwe, odznacza się umiejętnością zaplanowania właściwych technik i metod remediacyjnych
GO_1A_U05, GO_1A_U06R1A_U04, R1A_U05InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O08-O_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma pełną świadomośc wpływu stanu czystości gruntów na jakość środowiska przyrodniczego, w tym na stan roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi
GO_1A_K01, GO_1A_K04, GO_1A_K05, GO_1A_K06R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O08-O_W01
W zakresie wiedzy student zna rodzaje substancji zanieczyszczających grunty oraz metody pozwalające określić stopień ich zanieczyszczenia i remediacji gruntów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę przedmiotową, tzn. zna niektóre substancje szkodliwe, metody wyceny stopnia zanieczyszczenia przez nie gruntów oraz niektóre techniki remediacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O08-O_U01
W zakresie umiejętności student potrafi określić stopień zanieczyszczenia gruntów przez poszczególne substancje szkodliwe, odznacza się umiejętnością zaplanowania właściwych technik i metod remediacyjnych
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby oczyszczania i remediacji gruntów z substancji szkodliwych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O08-O_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma pełną świadomośc wpływu stanu czystości gruntów na jakość środowiska przyrodniczego, w tym na stan roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość zależności istniejących pomiędzy stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malina G., Likwidacja zagrożenia gruntowo-wodnego na terenach zanieczyszczonych, Wydaw. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
  2. Kościelniak S., Wskazówki metodyczne do oceny stopnia zanieczyszczenia gruntów i wód podziemnych produktami ropopochodnymi i innymi substancjami chemicznymi w procesach rekultywacji, PIOŚ, Warszawa, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie prawnych aspektów oceny stanu zanieczyszczenia i skażenia gleb oraz gruntów, wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczeń, szkody w środowisku i jej naprawy, standardów jakości gleby i ziemi4
T-A-2Określenie stopnia zanieczyszczenia gruntów przez metale ciężkie. Dobór technik remediacyjnych zależnie od stopnia zanieczyszczenia, lokalizacji, właściwości i użytkowania gruntów4
T-A-3Ocena zanieczyszczenia gruntów przez substancje organiczne oraz dobranie odpowiednich technik remediacyjnych4
T-A-4Określenie stopnia zasolenia gleby i jej zanieczyszczenia przez substancje promieniotwórcze wraz z możliwością użycia metod unieszkodliwiajacych wpływ tych polutantów3
T-A-5Szczegółowy przegląd technik bioremediacyjnych w aspekcie zróżnicowanego zanieczyszczenia gleb i gruntów przez określone substancje szkodliwe2
T-A-6Innowacyjne metody chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb, gruntów i wód podziemnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - zanieczyszczenie gruntów jako źródło zagrożeń całego środowiska przyrodniczego, rodzaje substancji zanieczyszczających, ich pochodzenie, szkodliwość i rozprzestrzenianie się w gruncie4
T-W-2Pojęcia oczyszczania, remediacji, sanitacji, dekontaminacji i detoksykacji gruntów. Sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń metodami "in situ" i "ex situ". Przegląd prawnych uregulowań w odniesieniu do zabiegów oczyszczania gruntów4
T-W-3Techniki "in situ" i "ex situ" oczyszczania gruntów z nadmiernych ilości metali ciężkich oraz metody ich unieszkodliwiania4
T-W-4Oczyszczanie gruntów metodami "in situ" i "ex situ" z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych3
T-W-5Metody fito- i bioremediacyjne w oczyszczaniu gruntów3
T-W-6Remediacja gruntów zasolonych i zanieczyszczonych przez substancje promieniotwórcze. Pisemne zaliczenie wykładów2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-3Studiowanie uregulowań prawnych związanych z zagadnieniami przedmiotowymi5
A-A-4Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej15
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O08-O_W01W zakresie wiedzy student zna rodzaje substancji zanieczyszczających grunty oraz metody pozwalające określić stopień ich zanieczyszczenia i remediacji gruntów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi zagadnień przedmiotowych
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny stopnia zanieczyszczenia gruntu przez różne substancje szkodliwe
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod oczyszczania i remadiacji gruntu zależnie od stopnia jego zanieczyszczenia i sposobu użytkowania
Treści programoweT-A-1Omówienie prawnych aspektów oceny stanu zanieczyszczenia i skażenia gleb oraz gruntów, wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczeń, szkody w środowisku i jej naprawy, standardów jakości gleby i ziemi
T-A-5Szczegółowy przegląd technik bioremediacyjnych w aspekcie zróżnicowanego zanieczyszczenia gleb i gruntów przez określone substancje szkodliwe
T-A-6Innowacyjne metody chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb, gruntów i wód podziemnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - zanieczyszczenie gruntów jako źródło zagrożeń całego środowiska przyrodniczego, rodzaje substancji zanieczyszczających, ich pochodzenie, szkodliwość i rozprzestrzenianie się w gruncie
T-W-2Pojęcia oczyszczania, remediacji, sanitacji, dekontaminacji i detoksykacji gruntów. Sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń metodami "in situ" i "ex situ". Przegląd prawnych uregulowań w odniesieniu do zabiegów oczyszczania gruntów
T-W-3Techniki "in situ" i "ex situ" oczyszczania gruntów z nadmiernych ilości metali ciężkich oraz metody ich unieszkodliwiania
T-W-4Oczyszczanie gruntów metodami "in situ" i "ex situ" z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych
T-W-5Metody fito- i bioremediacyjne w oczyszczaniu gruntów
T-W-6Remediacja gruntów zasolonych i zanieczyszczonych przez substancje promieniotwórcze. Pisemne zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność, zaangażowanie studenta w pracę w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągniete efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę przedmiotową, tzn. zna niektóre substancje szkodliwe, metody wyceny stopnia zanieczyszczenia przez nie gruntów oraz niektóre techniki remediacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O08-O_U01W zakresie umiejętności student potrafi określić stopień zanieczyszczenia gruntów przez poszczególne substancje szkodliwe, odznacza się umiejętnością zaplanowania właściwych technik i metod remediacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
GO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi zagadnień przedmiotowych
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny stopnia zanieczyszczenia gruntu przez różne substancje szkodliwe
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod oczyszczania i remadiacji gruntu zależnie od stopnia jego zanieczyszczenia i sposobu użytkowania
Treści programoweT-A-1Omówienie prawnych aspektów oceny stanu zanieczyszczenia i skażenia gleb oraz gruntów, wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczeń, szkody w środowisku i jej naprawy, standardów jakości gleby i ziemi
T-A-2Określenie stopnia zanieczyszczenia gruntów przez metale ciężkie. Dobór technik remediacyjnych zależnie od stopnia zanieczyszczenia, lokalizacji, właściwości i użytkowania gruntów
T-A-3Ocena zanieczyszczenia gruntów przez substancje organiczne oraz dobranie odpowiednich technik remediacyjnych
T-A-4Określenie stopnia zasolenia gleby i jej zanieczyszczenia przez substancje promieniotwórcze wraz z możliwością użycia metod unieszkodliwiajacych wpływ tych polutantów
T-A-5Szczegółowy przegląd technik bioremediacyjnych w aspekcie zróżnicowanego zanieczyszczenia gleb i gruntów przez określone substancje szkodliwe
T-A-6Innowacyjne metody chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb, gruntów i wód podziemnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - zanieczyszczenie gruntów jako źródło zagrożeń całego środowiska przyrodniczego, rodzaje substancji zanieczyszczających, ich pochodzenie, szkodliwość i rozprzestrzenianie się w gruncie
T-W-2Pojęcia oczyszczania, remediacji, sanitacji, dekontaminacji i detoksykacji gruntów. Sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń metodami "in situ" i "ex situ". Przegląd prawnych uregulowań w odniesieniu do zabiegów oczyszczania gruntów
T-W-3Techniki "in situ" i "ex situ" oczyszczania gruntów z nadmiernych ilości metali ciężkich oraz metody ich unieszkodliwiania
T-W-4Oczyszczanie gruntów metodami "in situ" i "ex situ" z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych
T-W-5Metody fito- i bioremediacyjne w oczyszczaniu gruntów
T-W-6Remediacja gruntów zasolonych i zanieczyszczonych przez substancje promieniotwórcze. Pisemne zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe audytoryjne
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność, zaangażowanie studenta w pracę w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągniete efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby oczyszczania i remediacji gruntów z substancji szkodliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O08-O_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma pełną świadomośc wpływu stanu czystości gruntów na jakość środowiska przyrodniczego, w tym na stan roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
GO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi potrzeby oczyszczania i remediacji gruntów jako narzędzia ochrony i poprawy jakości środowiska przyrodniczego
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi zagadnień przedmiotowych
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny stopnia zanieczyszczenia gruntu przez różne substancje szkodliwe
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod oczyszczania i remadiacji gruntu zależnie od stopnia jego zanieczyszczenia i sposobu użytkowania
Treści programoweT-A-1Omówienie prawnych aspektów oceny stanu zanieczyszczenia i skażenia gleb oraz gruntów, wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczeń, szkody w środowisku i jej naprawy, standardów jakości gleby i ziemi
T-A-2Określenie stopnia zanieczyszczenia gruntów przez metale ciężkie. Dobór technik remediacyjnych zależnie od stopnia zanieczyszczenia, lokalizacji, właściwości i użytkowania gruntów
T-A-3Ocena zanieczyszczenia gruntów przez substancje organiczne oraz dobranie odpowiednich technik remediacyjnych
T-A-4Określenie stopnia zasolenia gleby i jej zanieczyszczenia przez substancje promieniotwórcze wraz z możliwością użycia metod unieszkodliwiajacych wpływ tych polutantów
T-A-5Szczegółowy przegląd technik bioremediacyjnych w aspekcie zróżnicowanego zanieczyszczenia gleb i gruntów przez określone substancje szkodliwe
T-A-6Innowacyjne metody chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb, gruntów i wód podziemnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - zanieczyszczenie gruntów jako źródło zagrożeń całego środowiska przyrodniczego, rodzaje substancji zanieczyszczających, ich pochodzenie, szkodliwość i rozprzestrzenianie się w gruncie
T-W-2Pojęcia oczyszczania, remediacji, sanitacji, dekontaminacji i detoksykacji gruntów. Sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń metodami "in situ" i "ex situ". Przegląd prawnych uregulowań w odniesieniu do zabiegów oczyszczania gruntów
T-W-3Techniki "in situ" i "ex situ" oczyszczania gruntów z nadmiernych ilości metali ciężkich oraz metody ich unieszkodliwiania
T-W-4Oczyszczanie gruntów metodami "in situ" i "ex situ" z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych
T-W-5Metody fito- i bioremediacyjne w oczyszczaniu gruntów
T-W-6Remediacja gruntów zasolonych i zanieczyszczonych przez substancje promieniotwórcze. Pisemne zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe audytoryjne
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność, zaangażowanie studenta w pracę w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągniete efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość zależności istniejących pomiędzy stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0