Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Europejska Sieć Ekologiczna - Natura 2000:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Europejska Sieć Ekologiczna - Natura 2000
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza w zakresie systematyki roślin i zwierząt, ekologii i ochrony przyrody.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych.1
T-A-2Flora chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.2
T-A-3Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.1
T-A-4Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 2000.2
T-A-5Uwarunkowania społeczne i gospodarcze związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce.2
T-A-6Sposoby rozwiązywania konfliktów związanych z wdrażaniem systemu Natura 2000. Kompensacje przyrodnicze.2
10
wykłady
T-W-1Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. kryteria delimitacji OSO i SOO.2
T-W-2Stan wdrożenia ostoi Natura 2000 w Polsce. Monitoring siedlisk.2
T-W-3Przegląd gatunków flory uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej. Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych.2
T-W-4Siedliska przyrodnicze chronione w ramach Dyrektywy Siedliskowej.4
T-W-5Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych.4
T-W-6Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.4
T-W-7Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie prezentacji na zadany temat8
A-A-3czytanie literatury przedmiotu5
A-A-4konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje6
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia20
A-W-4zaliczenie pisemne2
A-W-5studiowanie literatury przedmiotu12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenie przedmiotowe
M-3przygotowanie referatu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O04-E_W01
Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000.
GO_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1
GO_1A_O04-E_W02
Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzenia systemu Natura 2000.
GO_1A_W07, GO_1A_W08R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-A-5, T-A-6, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O04-E_U01
Potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze
GO_1A_U08R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U06C-1T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2
GO_1A_O04-E_U02
Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000
GO_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-A-1, T-W-2M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O04-E_K01
Potrafi kompetentnie podjąć decyzję o optymalnych sposobach oceny i ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000.
GO_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-1T-A-4, T-W-6M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O04-E_W01
Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000.
2,0
3,0Zna ogólne zasady tworzenia obszarów Natura 2000
3,5
4,0
4,5
5,0
GO_1A_O04-E_W02
Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzenia systemu Natura 2000.
2,0
3,0Potrafi określić najważniejsze uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne utworzenia obszaru Natura 2000
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O04-E_U01
Potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. NIe potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
GO_1A_O04-E_U02
Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000
2,0
3,0Potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O04-E_K01
Potrafi kompetentnie podjąć decyzję o optymalnych sposobach oceny i ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000.
2,0
3,0potrafi wybrać właściwe metody waloryzacji i ochrony gatunków i siedlisk
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Makomska-Juchniewicz M., Tworek S. (red.), Ekologiczna sieć Natura 2000 - problem czy szansa?, Inst. Ochr. Przyr. PAN, Kraków, 2003, Inst. Ochr. Przyr. PAN, Kraków, 2003
  2. Ziarnek K., Piątkowska D. (red.), Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., RDOŚ, Biuro Konserwacji Przyrody w Szczecinie, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Herbich J. (red.), Poradniki ochrony siedlisk i gatunków - podręcznik metodyczny., Min. Środowiska, Warszawa, 2004
  2. RDOŚ w Szczecinie, Plany zadań ochronnych w pigułce na przykładzie obszarów Natura 2000 w województwie zachodniopomorskim, RDOŚ w Szczecinie, Szczecin, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych.1
T-A-2Flora chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.2
T-A-3Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.1
T-A-4Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 2000.2
T-A-5Uwarunkowania społeczne i gospodarcze związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce.2
T-A-6Sposoby rozwiązywania konfliktów związanych z wdrażaniem systemu Natura 2000. Kompensacje przyrodnicze.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. kryteria delimitacji OSO i SOO.2
T-W-2Stan wdrożenia ostoi Natura 2000 w Polsce. Monitoring siedlisk.2
T-W-3Przegląd gatunków flory uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej. Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych.2
T-W-4Siedliska przyrodnicze chronione w ramach Dyrektywy Siedliskowej.4
T-W-5Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych.4
T-W-6Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.4
T-W-7Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie prezentacji na zadany temat8
A-A-3czytanie literatury przedmiotu5
A-A-4konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje6
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia20
A-W-4zaliczenie pisemne2
A-W-5studiowanie literatury przedmiotu12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O04-E_W01Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-W-1Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. kryteria delimitacji OSO i SOO.
T-W-2Stan wdrożenia ostoi Natura 2000 w Polsce. Monitoring siedlisk.
T-W-5Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych.
T-W-6Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.
T-W-7Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna ogólne zasady tworzenia obszarów Natura 2000
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O04-E_W02Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzenia systemu Natura 2000.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W08Student ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska i rozwoju z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w pełnym zakresie gospodarki odpadami, w tym również rekultywacji terenów zdegradowanych, w tym składowisk odpadów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-A-5Uwarunkowania społeczne i gospodarcze związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce.
T-A-6Sposoby rozwiązywania konfliktów związanych z wdrażaniem systemu Natura 2000. Kompensacje przyrodnicze.
T-W-5Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych.
T-W-6Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi określić najważniejsze uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne utworzenia obszaru Natura 2000
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O04-E_U01Potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U08Student potrafi dokonać inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego. Potrafi tę wiedzę wykorzystać do działań inżynierskich mających na celu rozwiązanie zaistniałych problemów zawodowych, umiejąc przy tym ocenić ich wady i zalety.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-A-2Flora chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.
T-A-3Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.
T-W-3Przegląd gatunków flory uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej. Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych.
T-W-4Siedliska przyrodnicze chronione w ramach Dyrektywy Siedliskowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenie przedmiotowe
M-3przygotowanie referatu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. NIe potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O04-E_U02Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-A-1Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych.
T-W-2Stan wdrożenia ostoi Natura 2000 w Polsce. Monitoring siedlisk.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O04-E_K01Potrafi kompetentnie podjąć decyzję o optymalnych sposobach oceny i ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-A-4Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 2000.
T-W-6Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wybrać właściwe metody waloryzacji i ochrony gatunków i siedlisk
3,5
4,0
4,5
5,0