Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie żyzności gruntów rekultywowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie żyzności gruntów rekultywowanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy gleboznawstwa i chemii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie wiedzy z zakresu konieczności rekultywowania gruntów i możliwości zwiększania ich żyzności
C-2Zdobycie umiejętności doboru materiałów (nawozów, odpadów) do użyźniania gruntów w zależności od ich rodzaju i przeznaczenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza aktów prawnych związanych z gospodarką nawozową.2
T-A-2Przegląd próbek nawozów mineralnych.2
T-A-3Obliczanie wielkości dawek nawozów mineralnych2
T-A-4Obliczanie dawek nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w celu określenia przewidywanej poprawy żyzności gruntu2
T-A-5Projekt nawożenia gruntów rekultywowanych.2
10
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne: definicje i rodzaje żyzności, czynniki kształtujące żyzność gleb i gruntów.2
T-W-2Gleby i grunty jako środowisko odżywcze i źrodło skladników dla roślin. Formy i przemiany makro- i mikroskladników.4
T-W-3Asortyment i charakterystyka agrochemiczna nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych3
T-W-4Wartość nawozowa nawozów naturalnych (obornik, gnojówka, gnojowica, pomiot ptasi).4
T-W-5Przyrodnicze wykorzystanie komunalnych osadów ściekowych i kompostów z ich udziałem.2
T-W-6Przydatność do użyźniania gruntów różnych odpadów przemysłowych (z przemysłu energetycznego, spożywczego i in.).2
T-W-7Przydatność węgla brunatnego do rekultywacji gleb zdegradowanych.1
T-W-8Przyrodnicze skutki użyźniania gruntów rekultywowanych nawozami mineralnymi, naturalnymi, organicznymi i organiczno-mineralnymi oraz odpadami2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na ćwiczeniach6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-4Interpretacja wyników4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na wykładach16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów14
A-W-4Umiejętność powiązania wiedzy pozyskanej w trakcie wykładów z wiedzą zdobytą z innych przedmiotów10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Praca w grupach
M-5Interpretacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole,
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów nawożenia wykonanych w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O02-K_W01
Student zna asortyment i właściwości nawozwów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym przydatnych do kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
GO_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O02-K_U01
Student posiada umiejętności opracowania projektu nawożenia gruntów rekultywowanych z wykorzystaniem nawozów i odpadów. Umie obliczyć dawaki nawozów i odpadów.
GO_1A_U05R1A_U04InzA_U03, InzA_U08C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O02-K_K01
Student zna akty prawne z zakresu stosowania nawozów i odpadów w kształtowaniu żyzności gruntów rekultywowanych oraz jest świadom przyrodniczych skutków nawożenia w użyznianiu gruntów
GO_1A_K03R1A_K03C-2T-A-1, T-W-8M-1, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O02-K_W01
Student zna asortyment i właściwości nawozwów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym przydatnych do kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
2,0Student nie zna teoretycznych podstaw związanych z kształtowaniem żyzności gruntów rekultywowanych
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z kształtowaniem żyzności gruntów rekultywowanych
3,5Student posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu podstaw związanych z kształtowaniem żyzności gruntów rekultywowanych
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych oraz zna ich właściwości. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O02-K_U01
Student posiada umiejętności opracowania projektu nawożenia gruntów rekultywowanych z wykorzystaniem nawozów i odpadów. Umie obliczyć dawaki nawozów i odpadów.
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
3,5Student posiada ponad podstawową umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O02-K_K01
Student zna akty prawne z zakresu stosowania nawozów i odpadów w kształtowaniu żyzności gruntów rekultywowanych oraz jest świadom przyrodniczych skutków nawożenia w użyznianiu gruntów
2,0Student nie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, nie ma świadomości o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma podstawową świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych i skutkach przyrodniczych ich uzyżniania
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość na temat potrzeb kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych i skutkach przyrodniczych ich użyzniania
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych i skutkach przyrodniczych ich użyźniania

Literatura podstawowa

  1. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych, tom 1 i 2., PWRiL, Poznań, 2008
  2. Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, J. Łabętowicza, E. Krzywego, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL, Warszawa, 2011
  3. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, SGGW, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Rekultywacyjne i nawozowe użytkowanie odpadów organicznych., Inżynieria Ekologiczna, 2003
  2. Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, PZ, Zielona Góra, Zieliona Góra, 1999
  3. Akty prawne ze strony internetowej: Sejm.gov.pl, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza aktów prawnych związanych z gospodarką nawozową.2
T-A-2Przegląd próbek nawozów mineralnych.2
T-A-3Obliczanie wielkości dawek nawozów mineralnych2
T-A-4Obliczanie dawek nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w celu określenia przewidywanej poprawy żyzności gruntu2
T-A-5Projekt nawożenia gruntów rekultywowanych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne: definicje i rodzaje żyzności, czynniki kształtujące żyzność gleb i gruntów.2
T-W-2Gleby i grunty jako środowisko odżywcze i źrodło skladników dla roślin. Formy i przemiany makro- i mikroskladników.4
T-W-3Asortyment i charakterystyka agrochemiczna nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych3
T-W-4Wartość nawozowa nawozów naturalnych (obornik, gnojówka, gnojowica, pomiot ptasi).4
T-W-5Przyrodnicze wykorzystanie komunalnych osadów ściekowych i kompostów z ich udziałem.2
T-W-6Przydatność do użyźniania gruntów różnych odpadów przemysłowych (z przemysłu energetycznego, spożywczego i in.).2
T-W-7Przydatność węgla brunatnego do rekultywacji gleb zdegradowanych.1
T-W-8Przyrodnicze skutki użyźniania gruntów rekultywowanych nawozami mineralnymi, naturalnymi, organicznymi i organiczno-mineralnymi oraz odpadami2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na ćwiczeniach6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-4Interpretacja wyników4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na wykładach16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów14
A-W-4Umiejętność powiązania wiedzy pozyskanej w trakcie wykładów z wiedzą zdobytą z innych przedmiotów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O02-K_W01Student zna asortyment i właściwości nawozwów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym przydatnych do kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiedzy z zakresu konieczności rekultywowania gruntów i możliwości zwiększania ich żyzności
Treści programoweT-W-1Wiadomości wstępne: definicje i rodzaje żyzności, czynniki kształtujące żyzność gleb i gruntów.
T-W-3Asortyment i charakterystyka agrochemiczna nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych
T-W-4Wartość nawozowa nawozów naturalnych (obornik, gnojówka, gnojowica, pomiot ptasi).
T-W-5Przyrodnicze wykorzystanie komunalnych osadów ściekowych i kompostów z ich udziałem.
T-W-6Przydatność do użyźniania gruntów różnych odpadów przemysłowych (z przemysłu energetycznego, spożywczego i in.).
T-W-7Przydatność węgla brunatnego do rekultywacji gleb zdegradowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole,
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna teoretycznych podstaw związanych z kształtowaniem żyzności gruntów rekultywowanych
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z kształtowaniem żyzności gruntów rekultywowanych
3,5Student posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu podstaw związanych z kształtowaniem żyzności gruntów rekultywowanych
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych oraz zna ich właściwości. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O02-K_U01Student posiada umiejętności opracowania projektu nawożenia gruntów rekultywowanych z wykorzystaniem nawozów i odpadów. Umie obliczyć dawaki nawozów i odpadów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności doboru materiałów (nawozów, odpadów) do użyźniania gruntów w zależności od ich rodzaju i przeznaczenia
Treści programoweT-A-1Analiza aktów prawnych związanych z gospodarką nawozową.
T-A-2Przegląd próbek nawozów mineralnych.
T-A-3Obliczanie wielkości dawek nawozów mineralnych
T-A-4Obliczanie dawek nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w celu określenia przewidywanej poprawy żyzności gruntu
T-A-5Projekt nawożenia gruntów rekultywowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Interpretacja wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole,
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów nawożenia wykonanych w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
3,5Student posiada ponad podstawową umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O02-K_K01Student zna akty prawne z zakresu stosowania nawozów i odpadów w kształtowaniu żyzności gruntów rekultywowanych oraz jest świadom przyrodniczych skutków nawożenia w użyznianiu gruntów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności doboru materiałów (nawozów, odpadów) do użyźniania gruntów w zależności od ich rodzaju i przeznaczenia
Treści programoweT-A-1Analiza aktów prawnych związanych z gospodarką nawozową.
T-W-8Przyrodnicze skutki użyźniania gruntów rekultywowanych nawozami mineralnymi, naturalnymi, organicznymi i organiczno-mineralnymi oraz odpadami
Metody nauczaniaM-1Wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, nie ma świadomości o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma podstawową świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych i skutkach przyrodniczych ich uzyżniania
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość na temat potrzeb kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych i skutkach przyrodniczych ich użyzniania
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych i skutkach przyrodniczych ich użyźniania