Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie rekultywacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie rekultywacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 45 2,00,47zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,24zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dobrze znać zagadnienia z zakresu gleboznawstwa. Umie rozróżniać i interpretować zjawiska i interakcje zachodzące w środowisku.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nakreślenie i omówienie zagrożeń dla środowiska związanych z działalnością przemysłową
C-2Nabycie przez studenta kompetencji z zakresu podejmowania decyzji w zadaniach inżynieryjnych w rekultywacji gruntów zdegradowanych
C-3Nabycie umiejętności w zakresie projektowania w rekultywacji obiektów zdegradowanych
C-4Przedstawienie technik oznaczania i oczyszczania gleb z substancji szkodliwych
C-5ocena ryzyka działalności antropogenicznej w odniesieniu do środowiska naturalnego oraz umiejętność zastosowania odpowiednich metod i zabiegów rekultywacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy projektowania w rekultywacji2
T-A-2Przedstawienie rodzajów odpadów wykorzystywanych w rekultywacji2
T-A-3Charakterystyka osadów ściekowych pod kątem ich przydatności rekultywacyjne1
T-A-4Metody fitoremediacyjne w rekultywacji2
T-A-5Tereny zdegradowane radiologicznie1
T-A-6Teledetekcyjne możliwości analizy gruntów zdegradowanych powodujących zmiany w środowisku1
T-A-7Zaliczenie przedmiotu1
10
laboratoria
T-L-1Określenie potrzeby rekultywacji. Przedstawienie i opisanie kierunków, metod oraz sposobów rekultywacji w odniesieniu do wybranego terenu z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych. Określenie warunków technicznych wykonywanych zabiegów rekultywacyjnych. Komputerowe wykonywanie symulacji przekrojów terenów w projektowaniu.30
30
wykłady
T-W-1Elementy ochrony gleb (naprawy szkód w środowisku) - w świetle ustawy o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie.4
T-W-2Zasady i zadania rekultywacji terenów zdegradowanych5
T-W-3Ocena potrzeby rekultywacji terenów zanieczyszczonych. Metody inwentaryzacji terenów zdegradowanych.6
T-W-4Kierunki, metody i sposoby rekultywacji gleb i obszarów zdegradowanych przez przemysł - składowisk, wyrobisk, gleb zdegradowanych chemicznie6
T-W-5Sposoby organizacji i metody nadzoru merytorycznego nad realizacją prac rekultywacyjnych6
T-W-6Warunki techniczne prowadzenia rekultywacji8
T-W-7Przegląd przykładów różnego typu opracowań projektowych i planistycznych, oceń oddziaływania i raportów środowiskowych dla terenów wiejskich8
T-W-8Zaliczenie przedmiotu2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Czytanie literatury20
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie projektu20
A-L-3czytanie wskazanej literatury5
A-L-4przygotowanie sie do prezentacji wersji końcowej projektu10
A-L-5przygotowanie do zajęć5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2przygotowanie sie do dyskusji panelowej5
A-W-3czytanie wskazanej literatury5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3objaśnienie i wyjaśnienie
M-4wykład problemowy
M-5metoda przypadków
M-6dyskusja dydaktyczna/panelowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w zajęciach
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena postępów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C12_W01
Po zrealizowanie treści programowej przedmiotu student nabędzie wiedzę z zakresu zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, szczególnie w środowisku glebowym. Pozna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska oraz nauczy się im zapobiegać.
GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W08R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C12_U01
Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność wykorzystywania technik symulacji interpretacji i analiz zjawisk zachodzących w środowisku. Pozna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska.
GO_1A_U01, GO_1A_U02, GO_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08C-3, C-4, C-5T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C12_K01
Po zrealziowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje do podejmowania decyzji w dziedzienie rekultywacji i remediacji zanieczyszczeń. Odpowiednio określi priorytety do realizacji określonych zadań inżynieryjnych.
GO_1A_K02, GO_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-1, C-4, C-5T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-5, M-6S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C12_W01
Po zrealizowanie treści programowej przedmiotu student nabędzie wiedzę z zakresu zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, szczególnie w środowisku glebowym. Pozna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska oraz nauczy się im zapobiegać.
2,0Student nie potrafi określić podstawowych zależności ekologicznych zachodzących w środowisku. Nie zna metod, ani podstawowych technologii ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska.
3,0Student potrafi określić podstawowe zależności ekologicznych zachodzących w środowisku. Zna metody oraz podstawowe technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska.
3,5Student potrafi określić podstawowe zależności ekologicznych zachodzących w środowisku. Zna metody oraz podstawowe technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska.Student na podstawie nabytej wiedzy potrafi ocenić zagrożenie środowiska w stopniu dostatecznym.
4,0Student ma wiedzę z zakresu występowania zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, zwłaszcza w środowisku glebowym. Zna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska. Student na podstawie nabytej wiedzy potrafi ocenić zagrożenie środowiska w stopniu dobrym. Umie wskazać metody i sposoby zapobiegania pogorszeniu stanu środowiska.
4,5Student ma wiedzę z zakresu występowania zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, zwłaszcza w środowisku glebowym. Zna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska. Student na podstawie nabytej wiedzy potrafi ocenić zagrożenie środowiska w stopniu dobrym. Umie samodzielnie wskazać metody i sposoby zapobiegania pogorszeniu stanu środowiska.
5,0Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu występowania zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, zwłaszcza w środowisku glebowym. Zna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska. Student na podstawie nabytej wiedzy potrafi ocenić zagrożenie środowiska, skutki oraz wskazać metody i sposoby zapobiegania pogorszeniu stanu środowiska. Zna specjalistyczne słownictwo dotyczace tematu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C12_U01
Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność wykorzystywania technik symulacji interpretacji i analiz zjawisk zachodzących w środowisku. Pozna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska.
2,0Student nie potrafi określić ani opisać technik symulacji interpretacji i nie umie przeprowadzić analiz zjawisk zachodzących w środowisku. Nie zna technik komputerowych i projektowych w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska.
3,0Student potrafi określić i opisuje techniki symulacji interpretacji i umie w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizę zjawisk zachodzących w środowisku. Zna podstawowe techniki komputerowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska.
3,5Student potrafi określić i opisuje techniki symulacji interpretacji i umie w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizę zjawisk zachodzących w środowisku. Zna podstawowe techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska.
4,0Student nabywa w stopniu dobrym umiejętności wykorzystywania technik symulacji interpretacji i przeprowadza analizy zjawisk zachodzących w środowisku. Zna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. Potrafi zastosować podstawowe definicję w zakresie przedmiotu.
4,5Student nabywa w stopniu dobrym umiejętności wykorzystywania technik symulacji interpretacji i przeprowadza analizy zjawisk zachodzących w środowisku. Zna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. Potrafi zastosować definicję i słownictwo w zakresie przedmiotu.
5,0Student nabywa w stopniu bardzo dobrym umiejętności wykorzystywania technik symulacji interpretacji i samodzielnie przeprowadza analizy zjawisk zachodzących w środowisku. Zna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. Potrafi zastosować definicję i słownictwo specjalistyczne w opise tematu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C12_K01
Po zrealziowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje do podejmowania decyzji w dziedzienie rekultywacji i remediacji zanieczyszczeń. Odpowiednio określi priorytety do realizacji określonych zadań inżynieryjnych.
2,0student nie ma kompetencji i nie jest w stanie podjąć trafnych decyzji z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych
3,0student nabył podstawowe kompetencje, jest w stanie podjąć proste decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych
3,5student nabył dostatecznie dobre kompetencje i jest w stanie podjąć decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych
4,0student nabył kompetencje z zakresu przedmiotu, jest w stanie podjąć trafne decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych i je argumentuje
4,5student nabył dobre kompetencje z zakresu przedmiotu, jest w stanie podjąć trafne decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych, stosuje zaawansowaną argumentację językiem technicznym
5,0student nabył bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu, jest w stanie podjąć trafne decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych, stosuje zaawansowaną argumentację językiem technicznym

Literatura podstawowa

  1. R. Bednarek, H. Dziadowiec, Badania Ekologiczno-Gleboznawcze, Warszawa, 2003
  2. Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi., (Dz. U. z dnia 4 października 2002 r.), Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, 2011
  3. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, (Dz.U.2008.25.150)., Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa z 27. 04. 2001 o odpadach, tekst jednolity opublikowany w Dzienniku Ustaw nr 39 z roku 2007 poz.251., 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy projektowania w rekultywacji2
T-A-2Przedstawienie rodzajów odpadów wykorzystywanych w rekultywacji2
T-A-3Charakterystyka osadów ściekowych pod kątem ich przydatności rekultywacyjne1
T-A-4Metody fitoremediacyjne w rekultywacji2
T-A-5Tereny zdegradowane radiologicznie1
T-A-6Teledetekcyjne możliwości analizy gruntów zdegradowanych powodujących zmiany w środowisku1
T-A-7Zaliczenie przedmiotu1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie potrzeby rekultywacji. Przedstawienie i opisanie kierunków, metod oraz sposobów rekultywacji w odniesieniu do wybranego terenu z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych. Określenie warunków technicznych wykonywanych zabiegów rekultywacyjnych. Komputerowe wykonywanie symulacji przekrojów terenów w projektowaniu.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy ochrony gleb (naprawy szkód w środowisku) - w świetle ustawy o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie.4
T-W-2Zasady i zadania rekultywacji terenów zdegradowanych5
T-W-3Ocena potrzeby rekultywacji terenów zanieczyszczonych. Metody inwentaryzacji terenów zdegradowanych.6
T-W-4Kierunki, metody i sposoby rekultywacji gleb i obszarów zdegradowanych przez przemysł - składowisk, wyrobisk, gleb zdegradowanych chemicznie6
T-W-5Sposoby organizacji i metody nadzoru merytorycznego nad realizacją prac rekultywacyjnych6
T-W-6Warunki techniczne prowadzenia rekultywacji8
T-W-7Przegląd przykładów różnego typu opracowań projektowych i planistycznych, oceń oddziaływania i raportów środowiskowych dla terenów wiejskich8
T-W-8Zaliczenie przedmiotu2
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Czytanie literatury20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie projektu20
A-L-3czytanie wskazanej literatury5
A-L-4przygotowanie sie do prezentacji wersji końcowej projektu10
A-L-5przygotowanie do zajęć5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2przygotowanie sie do dyskusji panelowej5
A-W-3czytanie wskazanej literatury5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C12_W01Po zrealizowanie treści programowej przedmiotu student nabędzie wiedzę z zakresu zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, szczególnie w środowisku glebowym. Pozna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska oraz nauczy się im zapobiegać.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W08Student ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska i rozwoju z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w pełnym zakresie gospodarki odpadami, w tym również rekultywacji terenów zdegradowanych, w tym składowisk odpadów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nakreślenie i omówienie zagrożeń dla środowiska związanych z działalnością przemysłową
C-2Nabycie przez studenta kompetencji z zakresu podejmowania decyzji w zadaniach inżynieryjnych w rekultywacji gruntów zdegradowanych
C-4Przedstawienie technik oznaczania i oczyszczania gleb z substancji szkodliwych
C-5ocena ryzyka działalności antropogenicznej w odniesieniu do środowiska naturalnego oraz umiejętność zastosowania odpowiednich metod i zabiegów rekultywacyjnych
Treści programoweT-W-1Elementy ochrony gleb (naprawy szkód w środowisku) - w świetle ustawy o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie.
T-W-2Zasady i zadania rekultywacji terenów zdegradowanych
T-W-3Ocena potrzeby rekultywacji terenów zanieczyszczonych. Metody inwentaryzacji terenów zdegradowanych.
T-W-4Kierunki, metody i sposoby rekultywacji gleb i obszarów zdegradowanych przez przemysł - składowisk, wyrobisk, gleb zdegradowanych chemicznie
T-W-5Sposoby organizacji i metody nadzoru merytorycznego nad realizacją prac rekultywacyjnych
T-W-6Warunki techniczne prowadzenia rekultywacji
T-W-7Przegląd przykładów różnego typu opracowań projektowych i planistycznych, oceń oddziaływania i raportów środowiskowych dla terenów wiejskich
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3objaśnienie i wyjaśnienie
M-4wykład problemowy
M-5metoda przypadków
M-6dyskusja dydaktyczna/panelowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w zajęciach
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena postępów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić podstawowych zależności ekologicznych zachodzących w środowisku. Nie zna metod, ani podstawowych technologii ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska.
3,0Student potrafi określić podstawowe zależności ekologicznych zachodzących w środowisku. Zna metody oraz podstawowe technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska.
3,5Student potrafi określić podstawowe zależności ekologicznych zachodzących w środowisku. Zna metody oraz podstawowe technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska.Student na podstawie nabytej wiedzy potrafi ocenić zagrożenie środowiska w stopniu dostatecznym.
4,0Student ma wiedzę z zakresu występowania zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, zwłaszcza w środowisku glebowym. Zna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska. Student na podstawie nabytej wiedzy potrafi ocenić zagrożenie środowiska w stopniu dobrym. Umie wskazać metody i sposoby zapobiegania pogorszeniu stanu środowiska.
4,5Student ma wiedzę z zakresu występowania zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, zwłaszcza w środowisku glebowym. Zna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska. Student na podstawie nabytej wiedzy potrafi ocenić zagrożenie środowiska w stopniu dobrym. Umie samodzielnie wskazać metody i sposoby zapobiegania pogorszeniu stanu środowiska.
5,0Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu występowania zależności ekologicznych zachodzących w środowisku, zwłaszcza w środowisku glebowym. Zna metody i technologie ograniczenia zagrożeń wynikających z przekroczenia standardów jakości środowiska. Student na podstawie nabytej wiedzy potrafi ocenić zagrożenie środowiska, skutki oraz wskazać metody i sposoby zapobiegania pogorszeniu stanu środowiska. Zna specjalistyczne słownictwo dotyczace tematu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C12_U01Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność wykorzystywania technik symulacji interpretacji i analiz zjawisk zachodzących w środowisku. Pozna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GO_1A_U02Student posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska oraz efektywności zarządzania w ramach gospodarki odpadami.
GO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności w zakresie projektowania w rekultywacji obiektów zdegradowanych
C-4Przedstawienie technik oznaczania i oczyszczania gleb z substancji szkodliwych
C-5ocena ryzyka działalności antropogenicznej w odniesieniu do środowiska naturalnego oraz umiejętność zastosowania odpowiednich metod i zabiegów rekultywacyjnych
Treści programoweT-L-1Określenie potrzeby rekultywacji. Przedstawienie i opisanie kierunków, metod oraz sposobów rekultywacji w odniesieniu do wybranego terenu z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych. Określenie warunków technicznych wykonywanych zabiegów rekultywacyjnych. Komputerowe wykonywanie symulacji przekrojów terenów w projektowaniu.
T-A-1Podstawy projektowania w rekultywacji
T-A-2Przedstawienie rodzajów odpadów wykorzystywanych w rekultywacji
T-A-3Charakterystyka osadów ściekowych pod kątem ich przydatności rekultywacyjne
T-A-4Metody fitoremediacyjne w rekultywacji
T-A-5Tereny zdegradowane radiologicznie
T-A-6Teledetekcyjne możliwości analizy gruntów zdegradowanych powodujących zmiany w środowisku
T-A-7Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3objaśnienie i wyjaśnienie
M-4wykład problemowy
M-5metoda przypadków
M-6dyskusja dydaktyczna/panelowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena postępów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić ani opisać technik symulacji interpretacji i nie umie przeprowadzić analiz zjawisk zachodzących w środowisku. Nie zna technik komputerowych i projektowych w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska.
3,0Student potrafi określić i opisuje techniki symulacji interpretacji i umie w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizę zjawisk zachodzących w środowisku. Zna podstawowe techniki komputerowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska.
3,5Student potrafi określić i opisuje techniki symulacji interpretacji i umie w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizę zjawisk zachodzących w środowisku. Zna podstawowe techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska.
4,0Student nabywa w stopniu dobrym umiejętności wykorzystywania technik symulacji interpretacji i przeprowadza analizy zjawisk zachodzących w środowisku. Zna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. Potrafi zastosować podstawowe definicję w zakresie przedmiotu.
4,5Student nabywa w stopniu dobrym umiejętności wykorzystywania technik symulacji interpretacji i przeprowadza analizy zjawisk zachodzących w środowisku. Zna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. Potrafi zastosować definicję i słownictwo w zakresie przedmiotu.
5,0Student nabywa w stopniu bardzo dobrym umiejętności wykorzystywania technik symulacji interpretacji i samodzielnie przeprowadza analizy zjawisk zachodzących w środowisku. Zna techniki komputerowe i projektowe w rekultywacji terenów i analizach zagrożeń środowiska. Potrafi zastosować definicję i słownictwo specjalistyczne w opise tematu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C12_K01Po zrealziowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje do podejmowania decyzji w dziedzienie rekultywacji i remediacji zanieczyszczeń. Odpowiednio określi priorytety do realizacji określonych zadań inżynieryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K02Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
GO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nakreślenie i omówienie zagrożeń dla środowiska związanych z działalnością przemysłową
C-4Przedstawienie technik oznaczania i oczyszczania gleb z substancji szkodliwych
C-5ocena ryzyka działalności antropogenicznej w odniesieniu do środowiska naturalnego oraz umiejętność zastosowania odpowiednich metod i zabiegów rekultywacyjnych
Treści programoweT-W-3Ocena potrzeby rekultywacji terenów zanieczyszczonych. Metody inwentaryzacji terenów zdegradowanych.
T-W-5Sposoby organizacji i metody nadzoru merytorycznego nad realizacją prac rekultywacyjnych
T-L-1Określenie potrzeby rekultywacji. Przedstawienie i opisanie kierunków, metod oraz sposobów rekultywacji w odniesieniu do wybranego terenu z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych. Określenie warunków technicznych wykonywanych zabiegów rekultywacyjnych. Komputerowe wykonywanie symulacji przekrojów terenów w projektowaniu.
T-A-1Podstawy projektowania w rekultywacji
T-A-3Charakterystyka osadów ściekowych pod kątem ich przydatności rekultywacyjne
T-A-4Metody fitoremediacyjne w rekultywacji
T-A-6Teledetekcyjne możliwości analizy gruntów zdegradowanych powodujących zmiany w środowisku
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-5metoda przypadków
M-6dyskusja dydaktyczna/panelowa
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma kompetencji i nie jest w stanie podjąć trafnych decyzji z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych
3,0student nabył podstawowe kompetencje, jest w stanie podjąć proste decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych
3,5student nabył dostatecznie dobre kompetencje i jest w stanie podjąć decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych
4,0student nabył kompetencje z zakresu przedmiotu, jest w stanie podjąć trafne decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych i je argumentuje
4,5student nabył dobre kompetencje z zakresu przedmiotu, jest w stanie podjąć trafne decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych, stosuje zaawansowaną argumentację językiem technicznym
5,0student nabył bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu, jest w stanie podjąć trafne decyzje z zakresu projektowania procesów rekultywacyjnych, stosuje zaawansowaną argumentację językiem technicznym