Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia środowiskowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia środowiskowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>, Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL4 10 2,00,25zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikrobiologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy o różnokierunkowym wykorzystaniu mikroorganizmów (procesów biochemicznych) do oczyszczania środowiska z zanieczyszeń. Znajomość technik bioremediacji matryc środowiskowych.
C-2Nabycie umiejętności samodzielnego interpretowania wyników badań oceniających aktywność biodegradacyjną mikroorganizmów i wskazanie potencjalnego zastosowania bioprocesów. Uświadomienie pozytywnej roli mikroorganizmów środowiskowych zarówno tych naturalnie występujących, jak i stosowanych w biopreparatach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie procesu biotechnologicznego ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego i etapu opracowania samego procesu głównego. Konstruowanie szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.5
T-A-2Wektorowe i bezwektorowe metody transformacji genetycznej mikroorganizmów i roślin. Najważniejsze kierunki modyfikacji genetycznej roślin, unormowania prawne w Europie i w Polsce.4
T-A-3Regulacja metabolizmu mikroorganizmów z przykładami nadprodukcji wybranych związków organicznych.3
T-A-4Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów przemysłowych.3
15
laboratoria
T-L-1Regulamin pracowni mikrobiologicznej i zasady BHP. Podstawowy sprzęt, czynności oraz aparatura.1
T-L-2Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej.3
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych.2
T-L-4Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych2
T-L-5Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy2
10
wykłady
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku2
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.4
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów. GMO i GMMs.1
T-W-4Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej2
T-W-5Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne2
T-W-6Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania4
T-W-7Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną5
T-W-8Biologiczne odsiarczanie węgla i ropy naftowej (desulfuryzacja)2
T-W-9Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)3
T-W-10Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.3
T-W-11Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia13
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-L-3Konsultacje z prowadzącym2
A-L-4praca własna, weryfikacja wiadomości w literaturze naukowej i popularnonaukowej.10
A-L-5przygotowanie do zajęć laboratoryjnych18
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca własna w tematyce przedmiotu8
A-W-3przygotowanie do zalczenia20
A-W-4konsultacje z prowadzącym2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1multimedialny wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena pracy laboratoryjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C12_W01
Student posiada wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania mikroorganizmów w biotechnologii środwiskowej. Zna podstawowe techniki biologicznego oczyszczania matryc środowiskowch z ksenobiotyków.
GO_1A_W05, GO_1A_W01R1A_W01, R1A_W03InzA_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C12_U01
Student posiada umiejętność doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzienie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów.
GO_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C12_K01
Student ma świadomość korzyści wynikajacych ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzilny za bezpeczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie.
GO_1A_K02, GO_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C12_W01
Student posiada wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania mikroorganizmów w biotechnologii środwiskowej. Zna podstawowe techniki biologicznego oczyszczania matryc środowiskowch z ksenobiotyków.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C12_U01
Student posiada umiejętność doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzienie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny aktywności mikroorganizmów i poencjalnego ich wykorzystania w biotechnologii środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C12_K01
Student ma świadomość korzyści wynikajacych ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzilny za bezpeczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie ochrony środowska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, 1998
  2. Długoński J., Biotechnologia mikrobiologiczna, Wyd.UŁ.Łódz, 1997
  3. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, 2007
  4. Bielecki S., Perspektywy i kierunki rozwoju biotechnologii w Polsce do 2013r., Biotechnologia nr 3., 2006
  5. Kołwzan B., Bioremedjacja gleb skażonych produktami naftowymi wraz z ocena ekotoksykologiczną, PWroc. Prace Naukowe Instytutu Ochrony Środowiska., 2005
  6. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, 2000
  7. Bednarski W., Fiedurka J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, 2007
  8. Jędraczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, WN PWN, 2007
  9. Lemański J. F., Zabawa S., Odpady chemiczne i naftowe odpady niebezpieczne, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Paul. E. A., Clark E, Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS, 2000
  2. Kunicki – Goldfinger W. J. H, Życie bakterii, PWN, 2008
  3. Libudzisz Z., K. Kowal, Mikrobiologia techniczna, Wyd. PŁ., 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie procesu biotechnologicznego ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego i etapu opracowania samego procesu głównego. Konstruowanie szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.5
T-A-2Wektorowe i bezwektorowe metody transformacji genetycznej mikroorganizmów i roślin. Najważniejsze kierunki modyfikacji genetycznej roślin, unormowania prawne w Europie i w Polsce.4
T-A-3Regulacja metabolizmu mikroorganizmów z przykładami nadprodukcji wybranych związków organicznych.3
T-A-4Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów przemysłowych.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulamin pracowni mikrobiologicznej i zasady BHP. Podstawowy sprzęt, czynności oraz aparatura.1
T-L-2Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej.3
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych.2
T-L-4Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych2
T-L-5Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku2
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.4
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów. GMO i GMMs.1
T-W-4Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej2
T-W-5Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne2
T-W-6Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania4
T-W-7Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną5
T-W-8Biologiczne odsiarczanie węgla i ropy naftowej (desulfuryzacja)2
T-W-9Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)3
T-W-10Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.3
T-W-11Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-L-3Konsultacje z prowadzącym2
A-L-4praca własna, weryfikacja wiadomości w literaturze naukowej i popularnonaukowej.10
A-L-5przygotowanie do zajęć laboratoryjnych18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca własna w tematyce przedmiotu8
A-W-3przygotowanie do zalczenia20
A-W-4konsultacje z prowadzącym2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C12_W01Student posiada wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania mikroorganizmów w biotechnologii środwiskowej. Zna podstawowe techniki biologicznego oczyszczania matryc środowiskowch z ksenobiotyków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o różnokierunkowym wykorzystaniu mikroorganizmów (procesów biochemicznych) do oczyszczania środowiska z zanieczyszeń. Znajomość technik bioremediacji matryc środowiskowych.
Treści programoweT-A-1Opracowanie procesu biotechnologicznego ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego i etapu opracowania samego procesu głównego. Konstruowanie szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.
T-A-2Wektorowe i bezwektorowe metody transformacji genetycznej mikroorganizmów i roślin. Najważniejsze kierunki modyfikacji genetycznej roślin, unormowania prawne w Europie i w Polsce.
T-A-3Regulacja metabolizmu mikroorganizmów z przykładami nadprodukcji wybranych związków organicznych.
T-A-4Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów przemysłowych.
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów. GMO i GMMs.
T-W-4Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej
T-W-5Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne
T-W-6Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania
T-W-7Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną
T-W-8Biologiczne odsiarczanie węgla i ropy naftowej (desulfuryzacja)
T-W-9Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)
T-W-10Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.
T-W-11Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C12_U01Student posiada umiejętność doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzienie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności samodzielnego interpretowania wyników badań oceniających aktywność biodegradacyjną mikroorganizmów i wskazanie potencjalnego zastosowania bioprocesów. Uświadomienie pozytywnej roli mikroorganizmów środowiskowych zarówno tych naturalnie występujących, jak i stosowanych w biopreparatach.
Treści programoweT-L-1Regulamin pracowni mikrobiologicznej i zasady BHP. Podstawowy sprzęt, czynności oraz aparatura.
T-L-2Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej.
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych.
T-L-4Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych
T-L-5Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy
T-W-5Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne
T-W-7Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena pracy laboratoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny aktywności mikroorganizmów i poencjalnego ich wykorzystania w biotechnologii środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C12_K01Student ma świadomość korzyści wynikajacych ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzilny za bezpeczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K02Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
GO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o różnokierunkowym wykorzystaniu mikroorganizmów (procesów biochemicznych) do oczyszczania środowiska z zanieczyszeń. Znajomość technik bioremediacji matryc środowiskowych.
C-2Nabycie umiejętności samodzielnego interpretowania wyników badań oceniających aktywność biodegradacyjną mikroorganizmów i wskazanie potencjalnego zastosowania bioprocesów. Uświadomienie pozytywnej roli mikroorganizmów środowiskowych zarówno tych naturalnie występujących, jak i stosowanych w biopreparatach.
Treści programoweT-A-1Opracowanie procesu biotechnologicznego ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego i etapu opracowania samego procesu głównego. Konstruowanie szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.
T-A-2Wektorowe i bezwektorowe metody transformacji genetycznej mikroorganizmów i roślin. Najważniejsze kierunki modyfikacji genetycznej roślin, unormowania prawne w Europie i w Polsce.
T-A-3Regulacja metabolizmu mikroorganizmów z przykładami nadprodukcji wybranych związków organicznych.
T-A-4Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów przemysłowych.
T-L-1Regulamin pracowni mikrobiologicznej i zasady BHP. Podstawowy sprzęt, czynności oraz aparatura.
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów. GMO i GMMs.
T-W-4Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej
T-W-5Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne
T-W-6Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania
T-W-7Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną
T-W-8Biologiczne odsiarczanie węgla i ropy naftowej (desulfuryzacja)
T-W-9Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)
T-W-10Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.
T-W-11Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena pracy laboratoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie ochrony środowska.
3,5
4,0
4,5
5,0