Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Hydrologia i gospodarowanie wodą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrologia i gospodarowanie wodą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 10 1,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy meteorologi i klimatologi. Podstawy gleboznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
C-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Źródła obowiązujacych aktów prawnych dot. gospodarki wodnej Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa, Dyrektywa Azotanowa.1
T-A-2Ocena potrzeb odwodnienia terenów nadmiernie uwligotnionych2
T-A-3Ocena potrzeb wodnych roślin w aspekcie potrzeb gromadzenia wody w zbiornikach2
T-A-4Obszary narażone na powodzie i susze1
T-A-5Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.1
T-A-6Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.1
T-A-7Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu1
T-A-8Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie.Tachoidy2
T-A-9Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi2
T-A-10Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna2
15
laboratoria
T-L-1Pomiary prędkości przepływu1
T-L-2Pomiary stanów wód, przyrządy1
T-L-3Pomiary prędkości przepływu1
T-L-4Urządzenia do pomiarów poziomów wód podziemnych2
T-L-5Urządzenia do pomiaru stanu wód w rzekach2
T-L-6Opracowanie danych hydromatrycznych dla wybranego wodowskazu3
10
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne.4
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.2
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.2
T-W-4Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.2
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).4
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.2
T-W-7Odpływ, przepływ, miary odpływu i przepływu.4
T-W-8Zjawiska ekstremalne - niżówki i wezbrania.2
T-W-9Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.4
T-W-10Wody podziemne. Geneza, postacie, rodzaje. Wykorzystanioe wód podziemnych, ujęcia wody4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Praca z mapami, zlewnie, działy wodne, parametry zlewni2
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-3Wyznaczanie powierzchni działu wodnego dla wybranej zlewni.2
A-A-4Samodzielnie określanie charekterystyk geometri zlewni, oblicznie wskaźników kształtu zlewni.1
A-A-5Samodzielne określanie parametrów zlewni, sieci rzecznej.3
A-A-6Przydotowanie do sprawdzianów okresowych i częściowych.3
A-A-7Przygotowanie do zaliczenia.4
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć terenowych, literatura techniczna6
A-L-3Opracowanie wyników spostrzeżeń wodowskazowych1
A-L-4Opracowanie wyników pomiarów przepływu3
A-L-5Konsultacje5
A-L-6Prace obliczeniowe przepływów, krzxywa konsumcyjna2
A-L-7przygotowanie do sprawdzianów3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych6
A-W-4Zapoznaie się z problematyką realizacj RDW w Polsce8
A-W-5Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady z zakresu hydrometrii, hydrochemii.18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi
M-4Wykład informacyjny.
M-5Wykłady konwersatoryjne.
M-6Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery)
M-7Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C08_W01
Posiada wiedzę w zakresie obiegu wody w przyrodzie, metod pomiaru elementów hydrologii rzecznej, dobiera odpowiednie metody technicznej regulacji stosunków wodnych
GO_1A_W01, GO_1A_W06, GO_1A_W08R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-1, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C08_U01
Analizuje obieg wody w przyrodzie, oblicza zasoby wodne, ocenia czynniki wpływające na stosunki wodne środowiska przyrodniczego
GO_1A_U05, GO_1A_U06R1A_U04, R1A_U05InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C08_K01
ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii, relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni ( zjawisk obiegu wody w przyrodzie), aktywnie uczestniczy w konsultacjach w zakresie priorytetów gospodarki wodnej
GO_1A_K01, GO_1A_K03R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-A-2, T-W-3, T-W-10, T-A-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C08_W01
Posiada wiedzę w zakresie obiegu wody w przyrodzie, metod pomiaru elementów hydrologii rzecznej, dobiera odpowiednie metody technicznej regulacji stosunków wodnych
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze i podstawowych metodach pomiaru elementów i zjawisk hydrologi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C08_U01
Analizuje obieg wody w przyrodzie, oblicza zasoby wodne, ocenia czynniki wpływające na stosunki wodne środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu analizuje obieg wody w hydrosferze, stosuje proste zasady oblicznia bilansu wód i umie ocenić podstawowe czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C08_K01
ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii, relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni ( zjawisk obiegu wody w przyrodzie), aktywnie uczestniczy w konsultacjach w zakresie priorytetów gospodarki wodnej
2,0
3,0Student ma ograniczoną swiadomość relacji: środowisko a sposób zagospodarowania zlewni na obieg wody, uczestniczy w konsultacjach społecznych w zakresie gospodarki wodnej regionu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 1999, III poprawione
  2. Byczkowski A., Hydrologia T I i II, Wyd. SGGW, Warszawa, 1996
  3. Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  4. Chełmicki W., Woda - zasoby, degradacja, ochrona, Uniwersytet Jagieloński, Kraków, 1997
  5. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
  6. praca zbiorowa pod red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009, I

Literatura dodatkowa

  1. Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, Wrocław, 2007
  2. Gospodarka Wodna - miesięcznik, NOT, Warszawa, 2012
  3. Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
  4. Czasopisma Techniczne: Gospodarka Wodna, NOT, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Źródła obowiązujacych aktów prawnych dot. gospodarki wodnej Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa, Dyrektywa Azotanowa.1
T-A-2Ocena potrzeb odwodnienia terenów nadmiernie uwligotnionych2
T-A-3Ocena potrzeb wodnych roślin w aspekcie potrzeb gromadzenia wody w zbiornikach2
T-A-4Obszary narażone na powodzie i susze1
T-A-5Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.1
T-A-6Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.1
T-A-7Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu1
T-A-8Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie.Tachoidy2
T-A-9Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi2
T-A-10Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary prędkości przepływu1
T-L-2Pomiary stanów wód, przyrządy1
T-L-3Pomiary prędkości przepływu1
T-L-4Urządzenia do pomiarów poziomów wód podziemnych2
T-L-5Urządzenia do pomiaru stanu wód w rzekach2
T-L-6Opracowanie danych hydromatrycznych dla wybranego wodowskazu3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne.4
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.2
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.2
T-W-4Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.2
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).4
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.2
T-W-7Odpływ, przepływ, miary odpływu i przepływu.4
T-W-8Zjawiska ekstremalne - niżówki i wezbrania.2
T-W-9Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.4
T-W-10Wody podziemne. Geneza, postacie, rodzaje. Wykorzystanioe wód podziemnych, ujęcia wody4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Praca z mapami, zlewnie, działy wodne, parametry zlewni2
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-3Wyznaczanie powierzchni działu wodnego dla wybranej zlewni.2
A-A-4Samodzielnie określanie charekterystyk geometri zlewni, oblicznie wskaźników kształtu zlewni.1
A-A-5Samodzielne określanie parametrów zlewni, sieci rzecznej.3
A-A-6Przydotowanie do sprawdzianów okresowych i częściowych.3
A-A-7Przygotowanie do zaliczenia.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć terenowych, literatura techniczna6
A-L-3Opracowanie wyników spostrzeżeń wodowskazowych1
A-L-4Opracowanie wyników pomiarów przepływu3
A-L-5Konsultacje5
A-L-6Prace obliczeniowe przepływów, krzxywa konsumcyjna2
A-L-7przygotowanie do sprawdzianów3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych6
A-W-4Zapoznaie się z problematyką realizacj RDW w Polsce8
A-W-5Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady z zakresu hydrometrii, hydrochemii.18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C08_W01Posiada wiedzę w zakresie obiegu wody w przyrodzie, metod pomiaru elementów hydrologii rzecznej, dobiera odpowiednie metody technicznej regulacji stosunków wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W08Student ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska i rozwoju z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w pełnym zakresie gospodarki odpadami, w tym również rekultywacji terenów zdegradowanych, w tym składowisk odpadów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne.
T-W-10Wody podziemne. Geneza, postacie, rodzaje. Wykorzystanioe wód podziemnych, ujęcia wody
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.
T-W-8Zjawiska ekstremalne - niżówki i wezbrania.
T-W-9Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.
T-W-4Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).
T-W-7Odpływ, przepływ, miary odpływu i przepływu.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze i podstawowych metodach pomiaru elementów i zjawisk hydrologi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C08_U01Analizuje obieg wody w przyrodzie, oblicza zasoby wodne, ocenia czynniki wpływające na stosunki wodne środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
GO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
C-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
Treści programoweT-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).
T-A-1Źródła obowiązujacych aktów prawnych dot. gospodarki wodnej Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa, Dyrektywa Azotanowa.
T-W-7Odpływ, przepływ, miary odpływu i przepływu.
T-W-8Zjawiska ekstremalne - niżówki i wezbrania.
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.
T-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne.
T-W-9Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.
T-W-10Wody podziemne. Geneza, postacie, rodzaje. Wykorzystanioe wód podziemnych, ujęcia wody
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu analizuje obieg wody w hydrosferze, stosuje proste zasady oblicznia bilansu wód i umie ocenić podstawowe czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C08_K01ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii, relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni ( zjawisk obiegu wody w przyrodzie), aktywnie uczestniczy w konsultacjach w zakresie priorytetów gospodarki wodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
C-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne.
T-W-4Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.
T-W-9Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.
T-A-2Ocena potrzeb odwodnienia terenów nadmiernie uwligotnionych
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.
T-W-10Wody podziemne. Geneza, postacie, rodzaje. Wykorzystanioe wód podziemnych, ujęcia wody
T-A-1Źródła obowiązujacych aktów prawnych dot. gospodarki wodnej Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa, Dyrektywa Azotanowa.
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną swiadomość relacji: środowisko a sposób zagospodarowania zlewni na obieg wody, uczestniczy w konsultacjach społecznych w zakresie gospodarki wodnej regionu
3,5
4,0
4,5
5,0