Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 25 3,00,41zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstaw fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także zrozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowanie analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych. Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowania sprawozdań z ćwiczeń.2
T-L-2Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych.2
T-L-3Wyznaczanie gęstości cieczy i roztworów.2
T-L-4Wyznaczanie współczynników pochłaniania światła przez materiały osłonowe i/lub wyznaczanie stężenia roztworów barwnych za pomocą fotokolorymetru.2
T-L-5Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza.2
T-L-6Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody.2
T-L-7Pomiary współczynników napięcia powierzchniowego i/lub lepkości cieczy.2
T-L-8Pomiary rezystancji i wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych.4
T-L-9Pomiary wielkości fotometrycznych i/lub wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych.2
T-L-10Pomiar współczynnika załamania światła cieczy i roztworów metodą refraktometryczną i/lub wyznaczanie zawartości chlorofilu a i b w acetonowych wyciagach roślinnych.2
T-L-11Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń.3
25
wykłady
T-W-1Zagadnienia wstępne: rola fizyki w rozwoju nauki. Wielkości i prawa fizyczne. Układ jednostek SI.1
T-W-2Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia, ciężar.1
T-W-3Kinematyka i dynamika punktu materialnego: klasyfikacja ruchu. Ruch w układach odniesienia inercjalnym i nieinercjalnym. Wielkości i prawa opisujące ruch. Praca jako sposób przekazywania energii.3
T-W-4Drgania i fale mechaniczne: wielkości charakteryzujące ruch drgający. Mechanizm powstawania i rozchodzenia się fal mechanicznych w ciałach stałych, cieczach i w gazach. Zjawiska falowe. Elementy akustyki.2
T-W-5Mechanika cieczy: statyka cieczy. Wielkości i prawa opisujące ruch płynów doskonałych i rzeczywistych.2
T-W-6Fizyka cząsteczkowa: teoria kinetyczno-molekularna. Elementy termodynamiki. Zjawiska powierzchniowe w cieczach i znaczenie w przyrodzie.2
T-W-7Podstawy elektryczności i magnetyzmu: klasyczna teoria przewodnictwa elektrycznego metali. Wielkości i prawa związane z przepływem stałego prądu elektrycznego. Natężenie, strumień i wektor indukcji magnetycznej. Pole magnetyczne w otoczeniu przewodnika z prądem. Właściwości elektryczne i magnetyczne materii.3
T-W-8Fale elektromagnetyczne: mechanizm rozchodzenia się i przenoszenia energii oraz zjawiska falowe. Elementy optyki.2
T-W-9Elemety fizyki atomowej i jądrowej: ogólna charakterystyka atomu i jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna. Rodzaje promieniowania. Oddziaływanie promieniowania i biologiczne skutki promieniowania jonizującego.2
T-W-10Ogólne wiadomości o wszechświecie i Słońcu. Promieniowanie słoneczne i jego skutki.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-3Konsultacje związane z korektą sprawozdań.10
A-L-4Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń.20
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.20
90
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach.20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna, praca w zespołach).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B04_W01
Student zna i rozumie, definiuje oraz wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna wzory, jednostki i wilekości fizyczne. Student używa prawidłowych zasad przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Zna przeznaczenie podstawowych przyrządów pomiarowych. Wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów i szacuje niepweność otrzymanych wyników.
GO_1A_W01, GO_1A_W02, GO_1A_W05, GO_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B04_U01
Student potrafi opisać podstawowe zjawiska fizyczne. Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność.
GO_1A_U01, GO_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B04_K01
Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie i rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy w zepole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
GO_1A_K02, GO_1A_K06R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B04_W01
Student zna i rozumie, definiuje oraz wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna wzory, jednostki i wilekości fizyczne. Student używa prawidłowych zasad przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Zna przeznaczenie podstawowych przyrządów pomiarowych. Wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów i szacuje niepweność otrzymanych wyników.
2,0Student nie zna podstawowych praw i zjawisk fizycznych. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych. Student nie zna zasad wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, formułowania wniosków i nie wie jak oszacować niepewności pomiarów. Nie zna zasad prezentacji wyników swoich pomiarów.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych, ale potrzebuje pomocy nauczyciela. Opisuje "suche" wyniki pomiarów. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Opisuje poprawnie wyniki i wyciąga proste wnioski. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów.
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Wyciąga poprawne wnioski. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Efektywnie objaśnia osiągnięte wyniki. Zna zasady oceny niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Efektywnie objaśnia osiągnięte wyniki, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Zna zasady oceny niepewności pomiarów różnymi metodami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B04_U01
Student potrafi opisać podstawowe zjawiska fizyczne. Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Student nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie potrafi interpretować uzyskanych wyników i oszacować niepewności pomiarów.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów praktycznych. Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Prezentuje wyniki i potrafi sformułować na ich podstawie podstawowe wnioski. Nie potrafi oszacować niepewności pomiarów.
3,5Student posiada zadowalające umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów praktycznych.Student samodzielnie obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Prezentuje wyniki i formuuje prawidłowe wnioski. Nie potrafi oszacować niepewności pomiarów.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów w stopniu podstawowym.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student posiada wyróżniające umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B04_K01
Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie i rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy w zepole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych, stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych. Nie jest zdolny do pracy zespołowej.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Wykazuje zdolność do pracy zespołowej.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Wykazuje zdolność do pracy zespołowej.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Jest chętny do pracy.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialnośći za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu wyrózniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialnośći za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2001
  2. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, tom 1-5, PWN, Warszawa, 2006
  3. Brzóstowicz A. i in., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, pod. red. E. Skórskiej, Wyd. Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Paul G. Hewitt, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010
  2. Bobrowski Cz., Fiyzka - krótki kurs, WNT, Warszawa, 1998, Wyd. 6 (lub następne wydania - wznowienia)
  3. Jegierski K., Sierański K., Szlufarska I., Fizyka. Repetytorium - zadania z rozwiązaniami. Kurs powtórkowy dla studentów pierwszego roku i uczniów szkół średnich., Oficyna Wydawnicza Scripta, Wrocław, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowanie analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych. Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowania sprawozdań z ćwiczeń.2
T-L-2Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych.2
T-L-3Wyznaczanie gęstości cieczy i roztworów.2
T-L-4Wyznaczanie współczynników pochłaniania światła przez materiały osłonowe i/lub wyznaczanie stężenia roztworów barwnych za pomocą fotokolorymetru.2
T-L-5Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza.2
T-L-6Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody.2
T-L-7Pomiary współczynników napięcia powierzchniowego i/lub lepkości cieczy.2
T-L-8Pomiary rezystancji i wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych.4
T-L-9Pomiary wielkości fotometrycznych i/lub wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych.2
T-L-10Pomiar współczynnika załamania światła cieczy i roztworów metodą refraktometryczną i/lub wyznaczanie zawartości chlorofilu a i b w acetonowych wyciagach roślinnych.2
T-L-11Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń.3
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia wstępne: rola fizyki w rozwoju nauki. Wielkości i prawa fizyczne. Układ jednostek SI.1
T-W-2Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia, ciężar.1
T-W-3Kinematyka i dynamika punktu materialnego: klasyfikacja ruchu. Ruch w układach odniesienia inercjalnym i nieinercjalnym. Wielkości i prawa opisujące ruch. Praca jako sposób przekazywania energii.3
T-W-4Drgania i fale mechaniczne: wielkości charakteryzujące ruch drgający. Mechanizm powstawania i rozchodzenia się fal mechanicznych w ciałach stałych, cieczach i w gazach. Zjawiska falowe. Elementy akustyki.2
T-W-5Mechanika cieczy: statyka cieczy. Wielkości i prawa opisujące ruch płynów doskonałych i rzeczywistych.2
T-W-6Fizyka cząsteczkowa: teoria kinetyczno-molekularna. Elementy termodynamiki. Zjawiska powierzchniowe w cieczach i znaczenie w przyrodzie.2
T-W-7Podstawy elektryczności i magnetyzmu: klasyczna teoria przewodnictwa elektrycznego metali. Wielkości i prawa związane z przepływem stałego prądu elektrycznego. Natężenie, strumień i wektor indukcji magnetycznej. Pole magnetyczne w otoczeniu przewodnika z prądem. Właściwości elektryczne i magnetyczne materii.3
T-W-8Fale elektromagnetyczne: mechanizm rozchodzenia się i przenoszenia energii oraz zjawiska falowe. Elementy optyki.2
T-W-9Elemety fizyki atomowej i jądrowej: ogólna charakterystyka atomu i jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna. Rodzaje promieniowania. Oddziaływanie promieniowania i biologiczne skutki promieniowania jonizującego.2
T-W-10Ogólne wiadomości o wszechświecie i Słońcu. Promieniowanie słoneczne i jego skutki.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-3Konsultacje związane z korektą sprawozdań.10
A-L-4Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń.20
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach.20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B04_W01Student zna i rozumie, definiuje oraz wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna wzory, jednostki i wilekości fizyczne. Student używa prawidłowych zasad przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Zna przeznaczenie podstawowych przyrządów pomiarowych. Wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów i szacuje niepweność otrzymanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
GO_1A_W02Student zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku. Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne.
GO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także zrozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia wstępne: rola fizyki w rozwoju nauki. Wielkości i prawa fizyczne. Układ jednostek SI.
T-W-2Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia, ciężar.
T-W-3Kinematyka i dynamika punktu materialnego: klasyfikacja ruchu. Ruch w układach odniesienia inercjalnym i nieinercjalnym. Wielkości i prawa opisujące ruch. Praca jako sposób przekazywania energii.
T-W-4Drgania i fale mechaniczne: wielkości charakteryzujące ruch drgający. Mechanizm powstawania i rozchodzenia się fal mechanicznych w ciałach stałych, cieczach i w gazach. Zjawiska falowe. Elementy akustyki.
T-W-5Mechanika cieczy: statyka cieczy. Wielkości i prawa opisujące ruch płynów doskonałych i rzeczywistych.
T-W-6Fizyka cząsteczkowa: teoria kinetyczno-molekularna. Elementy termodynamiki. Zjawiska powierzchniowe w cieczach i znaczenie w przyrodzie.
T-W-7Podstawy elektryczności i magnetyzmu: klasyczna teoria przewodnictwa elektrycznego metali. Wielkości i prawa związane z przepływem stałego prądu elektrycznego. Natężenie, strumień i wektor indukcji magnetycznej. Pole magnetyczne w otoczeniu przewodnika z prądem. Właściwości elektryczne i magnetyczne materii.
T-W-8Fale elektromagnetyczne: mechanizm rozchodzenia się i przenoszenia energii oraz zjawiska falowe. Elementy optyki.
T-W-9Elemety fizyki atomowej i jądrowej: ogólna charakterystyka atomu i jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna. Rodzaje promieniowania. Oddziaływanie promieniowania i biologiczne skutki promieniowania jonizującego.
T-W-10Ogólne wiadomości o wszechświecie i Słońcu. Promieniowanie słoneczne i jego skutki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna, praca w zespołach).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych praw i zjawisk fizycznych. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych. Student nie zna zasad wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, formułowania wniosków i nie wie jak oszacować niepewności pomiarów. Nie zna zasad prezentacji wyników swoich pomiarów.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych, ale potrzebuje pomocy nauczyciela. Opisuje "suche" wyniki pomiarów. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Opisuje poprawnie wyniki i wyciąga proste wnioski. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów.
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Wyciąga poprawne wnioski. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Efektywnie objaśnia osiągnięte wyniki. Zna zasady oceny niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Efektywnie objaśnia osiągnięte wyniki, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Zna zasady oceny niepewności pomiarów różnymi metodami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B04_U01Student potrafi opisać podstawowe zjawiska fizyczne. Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także zrozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-L-2Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych.
T-L-3Wyznaczanie gęstości cieczy i roztworów.
T-L-4Wyznaczanie współczynników pochłaniania światła przez materiały osłonowe i/lub wyznaczanie stężenia roztworów barwnych za pomocą fotokolorymetru.
T-L-5Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza.
T-L-6Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody.
T-L-7Pomiary współczynników napięcia powierzchniowego i/lub lepkości cieczy.
T-L-8Pomiary rezystancji i wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych.
T-L-9Pomiary wielkości fotometrycznych i/lub wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych.
T-L-10Pomiar współczynnika załamania światła cieczy i roztworów metodą refraktometryczną i/lub wyznaczanie zawartości chlorofilu a i b w acetonowych wyciagach roślinnych.
T-L-11Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna, praca w zespołach).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Student nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie potrafi interpretować uzyskanych wyników i oszacować niepewności pomiarów.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów praktycznych. Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Prezentuje wyniki i potrafi sformułować na ich podstawie podstawowe wnioski. Nie potrafi oszacować niepewności pomiarów.
3,5Student posiada zadowalające umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów praktycznych.Student samodzielnie obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Prezentuje wyniki i formuuje prawidłowe wnioski. Nie potrafi oszacować niepewności pomiarów.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów w stopniu podstawowym.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student posiada wyróżniające umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B04_K01Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie i rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy w zepole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K02Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także zrozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-L-2Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych.
T-L-3Wyznaczanie gęstości cieczy i roztworów.
T-L-4Wyznaczanie współczynników pochłaniania światła przez materiały osłonowe i/lub wyznaczanie stężenia roztworów barwnych za pomocą fotokolorymetru.
T-L-5Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza.
T-L-6Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody.
T-L-7Pomiary współczynników napięcia powierzchniowego i/lub lepkości cieczy.
T-L-8Pomiary rezystancji i wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych.
T-L-9Pomiary wielkości fotometrycznych i/lub wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych.
T-L-10Pomiar współczynnika załamania światła cieczy i roztworów metodą refraktometryczną i/lub wyznaczanie zawartości chlorofilu a i b w acetonowych wyciagach roślinnych.
T-L-11Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna, praca w zespołach).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych, stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych. Nie jest zdolny do pracy zespołowej.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Wykazuje zdolność do pracy zespołowej.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Wykazuje zdolność do pracy zespołowej.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Jest chętny do pracy.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialnośći za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu wyrózniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialnośći za bezpieczeństwo swoje i innych.