Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_B03_W01 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną
do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian
chemicznych zachodzących w środowisku. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_W02 | Student zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku. Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne. |
---|
GO_1A_W04 | Student zna podstawowe definicje i zasady ekonomiczne oraz uwarunkowania prawne i społeczne związane z kierunkiem gospodarka odpadami. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w tym zakresie. |
GO_1A_W06 | Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W02 | ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
Cel przedmiotu | C-1 | Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własciwości pierwiastków i ich zwiazków ze szczególnym uwzglednieniem pierwiastków dominujacych w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejetności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Budowa atomu - cząstki elementarne wystepujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i
kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy
pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. |
---|
T-W-2 | Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Wiązania wodorowe. |
T-W-3 | Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki
wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna.
Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna). |
T-W-4 | Termodynamika chemiczna – ciepło reakcji chemicznej, prawo Hessa, podstawowe funkcje
termodynamiczne – entalpia, entropia. Kinetyka chemiczna - energia aktywacji. Równania
kinetyczne prostych reakcji, wpływ stężenia i temperatury na szybkość reakcji. Rola
katalizatorów. |
T-W-5 | Zjawiska zachodzące w roztworach – rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja,
hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja
elektrolitów, stała i stopien dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody.
Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. |
T-W-6 | Podstawy elektrochemii. Korozja. |
T-W-7 | Wstęp do chemii organicznej - systematyczny przegląd zwiazków organicznych, hybrydyzacja
orbitali atomowych, wiązania chemiczne w zwiazkach organicznych. |
T-W-8 | Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Weglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne. |
T-W-9 | Związki organiczne jednofunkcyjne – synteza, budowa i właściwości alkoholi, fenoli,
aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe,
tłuszcze), aminy. |
T-W-10 | Izomeria zwiazków organicznych. |
T-W-11 | Związki organiczne wielofunkcyjne - monosacharydy – budowa i własności chemiczne, oligo- i
polisacharydy, aminokwasy – budowa i własności chemiczne, białka, związki heterocykliczne - podział, właśności chemiczne. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
---|
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | . |
5,0 | |