Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu Teoria kształtowania przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria kształtowania przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wiedzą dotyczącą rozwoju koncepcji kształtowania przestrzeni, poznanie wybranych dokonań twórczych na tle uwarunŻowań kulturowych i społecznych
C-2Rozbudzenie zainteresowania współczesnymi problemami kształtowania przestrzeni, pobudzenie krytycyzmu wobec obserwowanych zjawisk oraz kreatywności w szukaniu sposobów dla kształtowaniu harmonijnego i przyjaznego otoczenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Percepcja formy i krajobrazu2
T-W-2Wybrane zagadnienia rozwoju teorii kształtowania przestrzeni urbanistycznej8
T-W-3Estetyka kształtowania przestrzeni6
T-W-4Historyczne i współczesne teorie dotyczące struktury i funkcjonowania krajobrazu6
T-W-5Wybrane problemy kształtowania przestrzeni we współczesnym mieście8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach30
A-W-2Praca pisemna dotycząca wybranego problemu kształtowania przestrzeni.20
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład terenowy
M-3Analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca pisemna dotycząca wybranego problemu kształtowania przestrzeni. Ocenie podlega poprawność merytoryczna, stopień wyczerpania tematu, dobór przykładów, twórcze i krytyczne spojrzenie na zagadnienie.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne - praca opisowa dotycząca wybranych zagadnień kształtowania przestrzeni. Ocenie podlega stopień wyczerpania tematu, wnikliwość oraz postrzeganie problemu w szerokiej prespektywnie różnych uwarunkowań.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O01.1_W01
Posiada wiedzę dotyczącą wybranych koncepcji i teorii kształtowania przestrzeni a także problemów kształtowania przestrzeni miejskiej.
AK_2A_W08A2_W09, A2_W10, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W08InzA2_W03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O01.1_U02
Student dostrzega i analizuje problemy dotyczące kształtowania przestrzeni miejskiej.
AK_2A_U02R2A_U01, R2A_U03, T2A_U01, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U14InzA2_U03, InzA2_U04C-2T-W-5, T-W-2M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O01.1_K07
Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, na który wpływ mają różnorodne uwarunkowania
AK_2A_K07T2A_K02C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O01.1_W01
Posiada wiedzę dotyczącą wybranych koncepcji i teorii kształtowania przestrzeni a także problemów kształtowania przestrzeni miejskiej.
2,0Nie potrafi poprawnie wymienić i schrakteryzować większości z wybranych koncepcji i idei ksztaltowania przestrzeni.
3,0Poprawnie wymienia i chrakteryzuje większość z wybranych koncepcji i idei kształtowania przestrzeni.
3,5Poprawnie wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje i idee kształtowania przestrzeni, analizuje je i tłumaczy ale bez odniesienia do uwarunkowań społeczno-kulturowych oraz problemow przestrzennych.
4,0Poprawnie wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje i idee kształtowania przestrzeni, analizuje je i tłumaczy w odniesieniu do uwarunkowań społeczno-kulturowych oraz problemow przestrzennych.
4,5Poprawnie wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje i idee kształtowania przestrzeni, analizuje je i tłumaczy w odniesieniu do uwarunkowań społeczno-kulturowych oraz problemow przestrzennych, a także dokonuje ich samodzielnej oceny.
5,0Poprawnie wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje i idee kształtowania przestrzeni, analizuje je i tłumaczy w odniesieniu do uwarunkowań społeczno-kulturowych oraz problemow przestrzennych, a także dokonuje ich samodzielnej oceny. Potrafi zaproponować rozwiązania korzystne dla współczesnych uwarunkowań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O01.1_U02
Student dostrzega i analizuje problemy dotyczące kształtowania przestrzeni miejskiej.
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i zanalizować problemów przestrzennych.
3,0Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, ale odnosi je do uwarunkowań społeczno-kulturowych w niewielkim stopniu.
3,5Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, a także częściowo interpretuje je w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych.
4,0Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, a także interpretuje je w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych.
4,5Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, a także interpretuje je w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych i wskazuje pożadane kierunki działań.
5,0Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, a także interpretuje je w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych i wskazuje pożadane kierunki działań o dużej wartości merytorycznej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O01.1_K07
Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, na który wpływ mają różnorodne uwarunkowania
2,0Student nie identyfikuje prawidłowo problemów przestrzennych i nie dostrzega ich związku z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi.
3,0Student prawidłowo identyfikuje problemy w przestrzeni, częściowo dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi.
3,5Student prawidłowo identyfikuje problemy w przestrzeni, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. Częściowo ocenia obserwowane zjawiska w krajobrazie.
4,0Student prawidłowo identyfikuje problemy w przestrzeni, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. Ocenia obserwowane zjawiska w krajobrazie.
4,5Student prawidłowo identyfikuje problemy w przestrzeni, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. Ocenia obserwowane zjawiska w krajobrazie, wykazując otwartość i kreatywność w określaniu metod tworzenia ładu przestrzennego.
5,0Student identyfikuje problemy w przestrzeni, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. Ocenia obserwowane zjawiska w krajobrazie, wykazując dużą otwartość i kreatywność w określaniu metod tworzenia ładu przestrzennego oraz chęć do intelektualnych rozważań.

Literatura podstawowa

  1. Królikowski J. T., Rylke J., Społeczno-kulturowe podstaw gospodarowania przestrzenią, Wyd. SGGW, Warszawa, 2010
  2. Wallis A., Socjologia przestrzeni, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1990
  3. Hall E. T., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa, 1977
  4. Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko, Oficyna Wydawnicza Politechnika Warszawska, Warszawa, 1996
  5. Satkiewicz-Parczewska A., Rytm w architekturze jako główny element kompozycji na tle analogii z muzyką., Wydawnictwo PS, Szczecin, 2002
  6. Wejchert K., Przestrzeń wokół nas., Fibak Noma Press, Katowice, 1993
  7. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984
  8. Zórawski J., O budowie formy architektonicznej, PWN, Warszawa, 1973

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Percepcja formy i krajobrazu2
T-W-2Wybrane zagadnienia rozwoju teorii kształtowania przestrzeni urbanistycznej8
T-W-3Estetyka kształtowania przestrzeni6
T-W-4Historyczne i współczesne teorie dotyczące struktury i funkcjonowania krajobrazu6
T-W-5Wybrane problemy kształtowania przestrzeni we współczesnym mieście8
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach30
A-W-2Praca pisemna dotycząca wybranego problemu kształtowania przestrzeni.20
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O01.1_W01Posiada wiedzę dotyczącą wybranych koncepcji i teorii kształtowania przestrzeni a także problemów kształtowania przestrzeni miejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W08posiada poszerzoną wiedzę o dawnych i współczesnych tendencjach i konwencjach stylowych w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W09dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający studiowanemu kierunkowi studiów i specjalności
A2_W10umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjami twórczymi
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą dotyczącą rozwoju koncepcji kształtowania przestrzeni, poznanie wybranych dokonań twórczych na tle uwarunŻowań kulturowych i społecznych
Treści programoweT-W-1Percepcja formy i krajobrazu
T-W-3Estetyka kształtowania przestrzeni
T-W-5Wybrane problemy kształtowania przestrzeni we współczesnym mieście
T-W-2Wybrane zagadnienia rozwoju teorii kształtowania przestrzeni urbanistycznej
Metody nauczaniaM-2Wykład terenowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Analiza przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne - praca opisowa dotycząca wybranych zagadnień kształtowania przestrzeni. Ocenie podlega stopień wyczerpania tematu, wnikliwość oraz postrzeganie problemu w szerokiej prespektywnie różnych uwarunkowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie wymienić i schrakteryzować większości z wybranych koncepcji i idei ksztaltowania przestrzeni.
3,0Poprawnie wymienia i chrakteryzuje większość z wybranych koncepcji i idei kształtowania przestrzeni.
3,5Poprawnie wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje i idee kształtowania przestrzeni, analizuje je i tłumaczy ale bez odniesienia do uwarunkowań społeczno-kulturowych oraz problemow przestrzennych.
4,0Poprawnie wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje i idee kształtowania przestrzeni, analizuje je i tłumaczy w odniesieniu do uwarunkowań społeczno-kulturowych oraz problemow przestrzennych.
4,5Poprawnie wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje i idee kształtowania przestrzeni, analizuje je i tłumaczy w odniesieniu do uwarunkowań społeczno-kulturowych oraz problemow przestrzennych, a także dokonuje ich samodzielnej oceny.
5,0Poprawnie wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje i idee kształtowania przestrzeni, analizuje je i tłumaczy w odniesieniu do uwarunkowań społeczno-kulturowych oraz problemow przestrzennych, a także dokonuje ich samodzielnej oceny. Potrafi zaproponować rozwiązania korzystne dla współczesnych uwarunkowań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O01.1_U02Student dostrzega i analizuje problemy dotyczące kształtowania przestrzeni miejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
T2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Rozbudzenie zainteresowania współczesnymi problemami kształtowania przestrzeni, pobudzenie krytycyzmu wobec obserwowanych zjawisk oraz kreatywności w szukaniu sposobów dla kształtowaniu harmonijnego i przyjaznego otoczenia.
Treści programoweT-W-5Wybrane problemy kształtowania przestrzeni we współczesnym mieście
T-W-2Wybrane zagadnienia rozwoju teorii kształtowania przestrzeni urbanistycznej
Metody nauczaniaM-2Wykład terenowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca pisemna dotycząca wybranego problemu kształtowania przestrzeni. Ocenie podlega poprawność merytoryczna, stopień wyczerpania tematu, dobór przykładów, twórcze i krytyczne spojrzenie na zagadnienie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i zanalizować problemów przestrzennych.
3,0Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, ale odnosi je do uwarunkowań społeczno-kulturowych w niewielkim stopniu.
3,5Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, a także częściowo interpretuje je w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych.
4,0Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, a także interpretuje je w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych.
4,5Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, a także interpretuje je w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych i wskazuje pożadane kierunki działań.
5,0Student identyfikuje i analizuje problemy przestrzenne, a także interpretuje je w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych i wskazuje pożadane kierunki działań o dużej wartości merytorycznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O01.1_K07Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, na który wpływ mają różnorodne uwarunkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Rozbudzenie zainteresowania współczesnymi problemami kształtowania przestrzeni, pobudzenie krytycyzmu wobec obserwowanych zjawisk oraz kreatywności w szukaniu sposobów dla kształtowaniu harmonijnego i przyjaznego otoczenia.
Treści programoweT-W-4Historyczne i współczesne teorie dotyczące struktury i funkcjonowania krajobrazu
T-W-3Estetyka kształtowania przestrzeni
T-W-5Wybrane problemy kształtowania przestrzeni we współczesnym mieście
Metody nauczaniaM-2Wykład terenowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca pisemna dotycząca wybranego problemu kształtowania przestrzeni. Ocenie podlega poprawność merytoryczna, stopień wyczerpania tematu, dobór przykładów, twórcze i krytyczne spojrzenie na zagadnienie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie identyfikuje prawidłowo problemów przestrzennych i nie dostrzega ich związku z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi.
3,0Student prawidłowo identyfikuje problemy w przestrzeni, częściowo dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi.
3,5Student prawidłowo identyfikuje problemy w przestrzeni, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. Częściowo ocenia obserwowane zjawiska w krajobrazie.
4,0Student prawidłowo identyfikuje problemy w przestrzeni, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. Ocenia obserwowane zjawiska w krajobrazie.
4,5Student prawidłowo identyfikuje problemy w przestrzeni, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. Ocenia obserwowane zjawiska w krajobrazie, wykazując otwartość i kreatywność w określaniu metod tworzenia ładu przestrzennego.
5,0Student identyfikuje problemy w przestrzeni, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. Ocenia obserwowane zjawiska w krajobrazie, wykazując dużą otwartość i kreatywność w określaniu metod tworzenia ładu przestrzennego oraz chęć do intelektualnych rozważań.