Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Woda w krajobrazie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Woda w krajobrazie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Zdzisław Koszański <Zdzislaw.Koszanski@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z obiegiem wody w przyrodzie oraz stosunkami wodnymi różnych typów krajobrazu. Zdobycie niezbędnej wiedy dotyczacej roli wód powierzchniowych w przestrzeni publicznej w różnych ekosystemach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Typy krajobrazu. Obieg wody w przyrodzie. Stosunki wodne gleby. | 6 |
T-W-2 | Stosunki wodne gleby.Zasoby wodne Świata, Europy i Polski. | 6 |
T-W-3 | Charakterystyka wód powierzchniowych i ich znaczenie w krajobrazie. Woda w krajobrazie miejskim. | 6 |
T-W-4 | Funkcje wody w terenach zieleni. Zbiorniki naturalne i sztuczne. Woda w obszarach wiejskich. | 6 |
T-W-5 | Kształtowanie i wykorzystanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym i ekosystemach leśnych. Rola i znaczenie zabiegów agro-i fitomelioracyjnych w kształtowaniu zasobów wodnych. Woda jako składnik i czynnik rozwoju krajobrazu kulturowego. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 24 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące- Prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C11_W01 ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu | AK_2A_W01, AK_2A_W04 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C11_U01 Potrafi rozwiązywać złożone zadania z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich | AK_2A_U02, AK_2A_U09 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U05, T2A_U01, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14 | InzA2_U03, InzA2_U04 | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C11_K01 Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania róznych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich | AK_2A_K07 | T2A_K02 | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C11_W01 ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C11_U01 Potrafi rozwiązywać złożone zadania z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C11_K01 Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania róznych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Literatura podstawowa
- A.Pływaczyk.,T.Kowalczyk, Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, 2007
- M.Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRiL, 1996