Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z ogrodnictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z ogrodnictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu biologii, fizjologii i rozmnażania roślin. |
W-2 | Znajomość podstawowych grup i gatunków roślin ozdobnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z systematyką roślin warzywnych i sadowniczych, ich podziałem na grupy użytkowe, budową roślin i części jadalnych. |
C-2 | Zapoznanie studenta z wymaganiami glebowymi i klimatycznymi poszczególnych gatunków roślin ogrodniczych, doborem odmian do upraw amatorskich, sposobami pielęgnacji. |
C-3 | Zaznajomienie z procesami fizjologicznycmi zachodzącymi w roślinach bezpośrednio po zbiorze, jak i w wazonie. |
C-4 | Zaznajomienie z dostępnymi substancjami chemicznymi i metodami przedłużającymi trwałość roślin ozdobnych. |
C-5 | Zapoznanie studenta z obrotem i przechowywaniem roślin ozdobnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Systematyka, budowa roślin i owoców roślin sadowniczych. Wymagania glebowe i klimatyczne. Omówienie cech ( siła wzrostu, odporność na choroby, wrażliwość na mróz, wielkość owoców i ich wygląd ) wybranych gatunków i odmian roślin sadowniczych. | 10 |
T-W-2 | Sposoby formowania poszczególnych gatunków, terminy kwitnienia i uzyskania dojrzałości owoców poszczególnych gatunków i odmian roślin sadowniczych. | 5 |
T-W-3 | Ogólna uprawa roślin warzywnych – znaczenie gospodarcze i wartość biologiczna, części jadalne poszczególnych wymagania klimatyczne i glebowe, gatunków, rozmnażania, zasady nawożenia i nawadniania, zmianowanie, uprawy współrzędne, przedplonowe i poplonowe, przyspieszona uprawa warzyw, zbiór i przechowywanie. | 5 |
T-W-4 | Charakterystyka poszczególnych grup warzyw – wymagania uprawowe, termin uprawy, dobór metod uprawy, specyficzne zabiegi pielęgnacyjne. | 10 |
T-W-5 | Ogólna charakterystyka procesów starzenia się roślin. Starzenie się kwiatów i zieleni ciętej. Rola regulatorów wzrostu w procesach starzenia się kwiatów i zieleni ciętej i zapobieganie temu procesowi. Woda - wpływ jakości i składu chemicznego na trwałość kwiatów ciętych i roślin doniczkowych. Zależność trwałości kwiatów ciętych od warunków panujących przed zbiorem. Charakterystyka preparatów służących do otwierania pąków, kondycjonowania, przedłużania trwałości kwiatów i zieleni ciętej. Utrwalanie materiału roślinnego. Przedłużanie trwałości - zalecenia i informacje szczegółowe dla wybranych gatunków roślin ozdobnych. | 10 |
T-W-6 | Organizacja i funkcjonowanie rynków hurtowych roślin ozdobnych w Polsce i na świecie. Zbiór, przechowywanie i transport roślin ozdobnych. | 5 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Konsultacje związane z tematyką wykładów. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i udział w zaliczeniu. | 20 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny). |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem). |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, fotografie, materiał roślinny, próbki materiałów i środków). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C05_W01 Student zna ogólne zasady uprawy roślin warzywnych i sadowniczych –wymagania klimatyczne i glebowe, sposoby rozmnażania, zasady nawożenia i nawadniania, zmianowanie, zasady uprawy współrzędnej oraz przyspieszonej uprawy warzyw, uprawy przedplonowe i poplonowe, zasady zbioru i przechowywania owoców i warzyw. | AK_2A_W05 | R2A_W05, R2A_W07, T2A_W04, T2A_W05 | InzA2_W05 | C-2 | T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AK_2A_C05_W03 Zna metody zbioru, przechowywania, przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych stosowanych w dekoracji wnętrz. | AK_2A_W06 | R2A_W05 | — | C-3, C-4, C-5 | T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C05_U01 Student prawidłowo dobiera metody i terminy uprawy oraz specyficzne zabiegi pielęgnacyjne w uprawie poszczególnych gatunków roślin warzywnych. | AK_2A_U03 | R2A_U06 | InzA2_U06 | C-2 | T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AK_2A_C05_U02 Umie zastosować metody formowania drzew i kkrzewów owocowych w zależności od gatunku i odmiany. | AK_2A_U03 | R2A_U06 | InzA2_U06 | C-2 | T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C05_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie znaczenia roślin ogrodniczych w diecie człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem ich wartości biologicznej oraz wpływu na jakość życia i środowisko naturalne. | AK_2A_K04 | R2A_K06, T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C05_W01 Student zna ogólne zasady uprawy roślin warzywnych i sadowniczych –wymagania klimatyczne i glebowe, sposoby rozmnażania, zasady nawożenia i nawadniania, zmianowanie, zasady uprawy współrzędnej oraz przyspieszonej uprawy warzyw, uprawy przedplonowe i poplonowe, zasady zbioru i przechowywania owoców i warzyw. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w sposób zadowalający. |
3,0 | Student ma ogólną wiedzę odnośnie zasad uprawy roślin warzywnych i sadowniczych. | |
3,5 | Student ma wiedzę odnośnie zasad uprawy roślin warzywnych i sadowniczych - zna podstawowe czynniki warunkujące wzrost i plonowanie warzyw i roślin sadowniczych. | |
4,0 | Student ma wiedzę odnośnie zasad uprawy roślin warzywnych i sadowniczych - zna podstawowe czynniki warunkujące wzrost i plonowanie warzyw i roślin sadowniczych, zna podstawowe zasady zbioru i przechowywania warzyw i owoców. | |
4,5 | Student ma wiedzę odnośnie zasad uprawy roślin warzywnych i sadowniczych - zna podstawowe czynniki warunkujące wzrost i plonowanie warzyw i roślin sadowniczych, zna podstawowe zasady zbioru i przechowywania warzyw i owoców, potrafi określić wymagania jakościowe. | |
5,0 | Student ma wiedzę odnośnie zasad uprawy roślin warzywnych i sadowniczych - zna podstawowe czynniki warunkujące wzrost i plonowanie warzyw i roślin sadowniczych, zna podstawowe zasady zbioru i przechowywania warzyw i owoców, potrafi określić wymagania jakościowe. Jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu, studiuje literaturę uzupełniającą. | |
AK_2A_C05_W03 Zna metody zbioru, przechowywania, przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych stosowanych w dekoracji wnętrz. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student zna wybrane metody zbioru, przechowywania, przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych. | |
3,5 | Student zna podstawowe metody zbioru, przechowywania, przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych. | |
4,0 | Student zna dobrze metody zbioru, przechowywania, przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych. | |
4,5 | Student zna bardzo dobrze metody zbioru, przechowywania, przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych. | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze metody zbioru, przechowywania, przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych. Zgłębił posiadaną wiedzę studiując fachową literaturę uzupełniającą. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C05_U01 Student prawidłowo dobiera metody i terminy uprawy oraz specyficzne zabiegi pielęgnacyjne w uprawie poszczególnych gatunków roślin warzywnych. | 2,0 | Student nie posiada wymaganej umiejętności. |
3,0 | Student dobiera wybrane metody i terminy uprawy warzyw oraz określa niektóre zabiegi pielęgnacyjne w ich uprawie. | |
3,5 | Student dobiera metody i terminy uprawy podstawowych gatunków warzyw oraz określa podstawowe zabiegi pielęgnacyjne w ich uprawie. | |
4,0 | Student dobiera metody i terminy uprawy większości omawianych gatunków warzyw oraz określa zabiegi pielęgnacyjne w ich uprawie. | |
4,5 | Student dobiera metody i terminy uprawy omawianych gatunków warzyw oraz określa zabiegi pielęgnacyjne w ich uprawie. | |
5,0 | Student dobiera prawidłowo metody i terminy uprawy omawianych gatunków warzyw oraz określa zabiegi pielęgnacyjne w ich uprawie. Jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu i studiuje literaturę uzupełniającą związaną z tematyką przedmiotu. | |
AK_2A_C05_U02 Umie zastosować metody formowania drzew i kkrzewów owocowych w zależności od gatunku i odmiany. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metod formowania do gatunku i odmiany rośliny sadowniczej. |
3,0 | Student potrafi zastosować metody formowania wybranych gatunków roślin sadowniczych. | |
3,5 | Student potrafi zastosować metody formowania podstawowych gatunków roślin sadowniczych. | |
4,0 | Student potrafi zastosować metody formowania większości omawianych gatunków roślin sadowniczych. | |
4,5 | Student potrafi zastosować metody formowania i omawianych gatunków i odmian roślin sadowniczych. | |
5,0 | Student potrafi zastosować metody formowania i omawianych gatunków i odmian roślin sadowniczych. Jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C05_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie znaczenia roślin ogrodniczych w diecie człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem ich wartości biologicznej oraz wpływu na jakość życia i środowisko naturalne. | 2,0 | Student nie jest zainteresowany tematyka przedmiotu. |
3,0 | Student bierze bierny udział w zajeciach, nie uczestniczy w dyskusji, jest mało kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej. | |
3,5 | Student sporadycznie włacza sie do dyskusji, mało kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej. | |
4,0 | Student włacza sie do dyskusji dydaktycznej, jest zainteresowany tematyka przedmiotu. | |
4,5 | Student czesto włacza sie do dyskusji dydaktycznej, jest zywo zainteresowany tematyka przedmiotu. | |
5,0 | Student bardzo czesto włacza sie do dyskusji dydaktycznej, jest zywo zainteresowany tematyka przedmiotu, wykazuje duzą kreatywność. |
Literatura podstawowa
- Łukaszewska A., Trwałość materiału kwiaciarskiego, SGGW-AR, Warszawa, 1987
- Rudnicki R., Nowak J., Jak przedłużyć trwałość kwiatów ciętych i roślin doniczkowych, PHU Mutual Benefis, Skierniewice, 1992
- Orłowski M., Polowa uprawa warzyw., Brasica, Szczecin, 2000
Literatura dodatkowa
- Karczmarczyk S., Agrotechnika roślin uprawnych., Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005