Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie krajobrazu miast:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie krajobrazu miast
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu urbanistyki i projektowania krajobrazu na poziomie pierwszego stopnia studiów kierunku Architektura Krajobrazu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu waloryzacji przestrzeni miejskiej, rozpoznania kompozycji i logiki struktury krajobrazu miejskiego, w tym oceny oddziaływania jej poszczególnych elementów na użytkownika.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami badań nad krajobrazem miejskim.
C-3Ukształtowanie świadomości o istocie miasta i znaczeniu tożsamości jego krajobrazu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Waloryzacja krajobrazu miasta. Diagnoza źródeł tożsamości. Wytyczne i propozycje koncepcyjne harmonizacji wybranych miejsc problemowych.15
15
wykłady
T-W-1Percepcja krajobrazu miejskiego. Wybrane teorie urbanistyczne. Zasady budowy kompozycji urbanistycznej. Wnętrza i sekwencje wnętrz miejskich – parametry i zasady kształtowania. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast. Waloryzacja krajobrazu miejskiego. Panoramy i sylwety miasta. Elementy krajobrazu. Treść krajobrazu. Tożsamość krajobrazu miejskiego. Dziedzictwo duchowe i kulturowe miasta. Miejskość miasta. Wybrane metody badań krajobrazu miasta.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca studialno-koncepcyjna poza zajęciami15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-4przygotowanie ideogramu "tożsamość krajobrazu miasta"10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2dyskusja
M-3metoda prezentacji
M-4ćwiczenia projektowe
M-5zajęcia w przestrzeni miejskiej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: egzamin ustny z treści wykładowych i zadanej literatury
S-2Ocena formująca: ocena prac waloryzacyjnych krajobrazu miejskiego, wytycznych i propozycji interwencji przestrzennych.
S-3Ocena formująca: ocena zdolności uchwycenia logiki i struktury krajobrazu miasta w sposób syntetyczny, czytelny i spójny - ideogram "tożsamość krajobrazu miasta"

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C02_W01
Student wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim, zna zasady waloryzacji przestrzeni miejskiej.
AK_2A_W07, AK_2A_W09R2A_W02, R2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C02_U01
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować kompozycję urbanistyczną oraz dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej miasta, zna poszczególne jej elementy i ich rolę w krajobrazie.
AK_2A_U08, AK_2A_U12A2_U13, R2A_U03, R2A_U04, T2A_U01, T2A_U16, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C02_K01
Dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego i rozumie ich znaczenie dla budowy tożsamości miasta.
AK_2A_K07T2A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_C02_W01
Student wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim, zna zasady waloryzacji przestrzeni miejskiej.
2,0Student w znikomym stopniu zna koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
3,0Student w podstawowym stopniu zna koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
3,5Student zna i pobieżnie charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
4,0Student zna i dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
4,5Student zna i bardzo dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. Szczegółowo opisuje elementy budujące krajobraz miejski i określa zachodzące między nimi zależności. Z łatwością posługuje się przykładami argumentując swoje zdanie.
5,0Student zna i bardzo dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. Szczegółowo opisuje elementy budujące krajobraz miejski i określa zachodzące między nimi zależności. Z łatwością posługuje się licznymi przykładami argumentując swoje zdanie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_C02_U01
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować kompozycję urbanistyczną oraz dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej miasta, zna poszczególne jej elementy i ich rolę w krajobrazie.
2,0Student nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować oglądanych komozycji urbanistycznych, ani poprawnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego.
3,0Student potrafi rozpoznać i pobieżnie scharakteryzować oglądanekomozycje urbanistyczne, potrafi też dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nie ustrzega się jednak błędów.
3,5Student potrafi rozpoznać i dobrze scharakteryzować oglądanekomozycje urbanistyczne, potrafi też dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nie ustrzega się drobnych błędów.
4,0Student potrafi rozpoznać i dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i określa ich rolę i zachodzące relecje.
4,5Student potrafi rozpoznać i bardzo dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i szczegółowo określa ich rolę i zachodzące relecje. Formułuje propozycje interwencji przestrzennych, cechujące się wysoką jakością merytoryczną , wrażliwością i zrozumieniem tematu.
5,0Student potrafi rozpoznać i bardzo dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i określa ich rolę i zachodzące relecje. Formułuje propozycje interwencji przestrzennych, cechujące się wysoką jakością merytoryczną, wielką wrażliwością, zrozumieniem tematu i indywidualnością.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_C02_K01
Dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego i rozumie ich znaczenie dla budowy tożsamości miasta.
2,0Student nie dostrzega unikalności i piąkna krajobrazu miejskiego, nie rozumie ich znaczenia dla ochrony tożsamości miasta.
3,0Student dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego, w podstawowym stopniu rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
3,5Student dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego, rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
4,0Student jest wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
4,5Student jest bardzo wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
5,0Student jest bardzo wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. W wyjątkowy sposób rozszyfrowuje logikę krajobrazu miasta.

Literatura podstawowa

  1. Dąbrowska-Budziłło K., Wśród panoram Krakowa: o przemianach widoków i tym jak je ocalić., Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1990
  2. Dąbrowska-Budziłło K., Treść krajobrazu kulturowego, Kraków, 2002
  3. Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko., Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2001
  4. Lynch K., Obraz miasta, Archiwolta, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Waloryzacja krajobrazu miasta. Diagnoza źródeł tożsamości. Wytyczne i propozycje koncepcyjne harmonizacji wybranych miejsc problemowych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Percepcja krajobrazu miejskiego. Wybrane teorie urbanistyczne. Zasady budowy kompozycji urbanistycznej. Wnętrza i sekwencje wnętrz miejskich – parametry i zasady kształtowania. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast. Waloryzacja krajobrazu miejskiego. Panoramy i sylwety miasta. Elementy krajobrazu. Treść krajobrazu. Tożsamość krajobrazu miejskiego. Dziedzictwo duchowe i kulturowe miasta. Miejskość miasta. Wybrane metody badań krajobrazu miasta.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca studialno-koncepcyjna poza zajęciami15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-4przygotowanie ideogramu "tożsamość krajobrazu miasta"10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_C02_W01Student wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim, zna zasady waloryzacji przestrzeni miejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W07posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego
AK_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą kształtowania przestrzeni obszarów miejskich i wiejskich oraz uwarunkowań związanych ze specyfiką terenów zurbanizowanych oraz otwartych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu waloryzacji przestrzeni miejskiej, rozpoznania kompozycji i logiki struktury krajobrazu miejskiego, w tym oceny oddziaływania jej poszczególnych elementów na użytkownika.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami badań nad krajobrazem miejskim.
Treści programoweT-W-1Percepcja krajobrazu miejskiego. Wybrane teorie urbanistyczne. Zasady budowy kompozycji urbanistycznej. Wnętrza i sekwencje wnętrz miejskich – parametry i zasady kształtowania. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast. Waloryzacja krajobrazu miejskiego. Panoramy i sylwety miasta. Elementy krajobrazu. Treść krajobrazu. Tożsamość krajobrazu miejskiego. Dziedzictwo duchowe i kulturowe miasta. Miejskość miasta. Wybrane metody badań krajobrazu miasta.
T-A-1Waloryzacja krajobrazu miasta. Diagnoza źródeł tożsamości. Wytyczne i propozycje koncepcyjne harmonizacji wybranych miejsc problemowych.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2dyskusja
M-3metoda prezentacji
M-4ćwiczenia projektowe
M-5zajęcia w przestrzeni miejskiej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prac waloryzacyjnych krajobrazu miejskiego, wytycznych i propozycji interwencji przestrzennych.
S-1Ocena formująca: egzamin ustny z treści wykładowych i zadanej literatury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w znikomym stopniu zna koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
3,0Student w podstawowym stopniu zna koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
3,5Student zna i pobieżnie charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
4,0Student zna i dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji.
4,5Student zna i bardzo dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. Szczegółowo opisuje elementy budujące krajobraz miejski i określa zachodzące między nimi zależności. Z łatwością posługuje się przykładami argumentując swoje zdanie.
5,0Student zna i bardzo dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. Szczegółowo opisuje elementy budujące krajobraz miejski i określa zachodzące między nimi zależności. Z łatwością posługuje się licznymi przykładami argumentując swoje zdanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_C02_U01Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować kompozycję urbanistyczną oraz dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej miasta, zna poszczególne jej elementy i ich rolę w krajobrazie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U08samodzielnie planuje i rozwiązuje złożone zadania z zakresu problematyki związanej z architekturą krajobrazu oraz kierunkami pokrewnymi, używając właściwych metod, technik i narządzi
AK_2A_U12rozpoznaje, w stopniu rozszerzonym charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne oraz ich komponenty
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U13umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu waloryzacji przestrzeni miejskiej, rozpoznania kompozycji i logiki struktury krajobrazu miejskiego, w tym oceny oddziaływania jej poszczególnych elementów na użytkownika.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami badań nad krajobrazem miejskim.
C-3Ukształtowanie świadomości o istocie miasta i znaczeniu tożsamości jego krajobrazu.
Treści programoweT-W-1Percepcja krajobrazu miejskiego. Wybrane teorie urbanistyczne. Zasady budowy kompozycji urbanistycznej. Wnętrza i sekwencje wnętrz miejskich – parametry i zasady kształtowania. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast. Waloryzacja krajobrazu miejskiego. Panoramy i sylwety miasta. Elementy krajobrazu. Treść krajobrazu. Tożsamość krajobrazu miejskiego. Dziedzictwo duchowe i kulturowe miasta. Miejskość miasta. Wybrane metody badań krajobrazu miasta.
T-A-1Waloryzacja krajobrazu miasta. Diagnoza źródeł tożsamości. Wytyczne i propozycje koncepcyjne harmonizacji wybranych miejsc problemowych.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-3metoda prezentacji
M-4ćwiczenia projektowe
M-5zajęcia w przestrzeni miejskiej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prac waloryzacyjnych krajobrazu miejskiego, wytycznych i propozycji interwencji przestrzennych.
S-1Ocena formująca: egzamin ustny z treści wykładowych i zadanej literatury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować oglądanych komozycji urbanistycznych, ani poprawnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego.
3,0Student potrafi rozpoznać i pobieżnie scharakteryzować oglądanekomozycje urbanistyczne, potrafi też dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nie ustrzega się jednak błędów.
3,5Student potrafi rozpoznać i dobrze scharakteryzować oglądanekomozycje urbanistyczne, potrafi też dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nie ustrzega się drobnych błędów.
4,0Student potrafi rozpoznać i dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i określa ich rolę i zachodzące relecje.
4,5Student potrafi rozpoznać i bardzo dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i szczegółowo określa ich rolę i zachodzące relecje. Formułuje propozycje interwencji przestrzennych, cechujące się wysoką jakością merytoryczną , wrażliwością i zrozumieniem tematu.
5,0Student potrafi rozpoznać i bardzo dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i określa ich rolę i zachodzące relecje. Formułuje propozycje interwencji przestrzennych, cechujące się wysoką jakością merytoryczną, wielką wrażliwością, zrozumieniem tematu i indywidualnością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_C02_K01Dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego i rozumie ich znaczenie dla budowy tożsamości miasta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu waloryzacji przestrzeni miejskiej, rozpoznania kompozycji i logiki struktury krajobrazu miejskiego, w tym oceny oddziaływania jej poszczególnych elementów na użytkownika.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami badań nad krajobrazem miejskim.
C-3Ukształtowanie świadomości o istocie miasta i znaczeniu tożsamości jego krajobrazu.
Treści programoweT-W-1Percepcja krajobrazu miejskiego. Wybrane teorie urbanistyczne. Zasady budowy kompozycji urbanistycznej. Wnętrza i sekwencje wnętrz miejskich – parametry i zasady kształtowania. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast. Waloryzacja krajobrazu miejskiego. Panoramy i sylwety miasta. Elementy krajobrazu. Treść krajobrazu. Tożsamość krajobrazu miejskiego. Dziedzictwo duchowe i kulturowe miasta. Miejskość miasta. Wybrane metody badań krajobrazu miasta.
T-A-1Waloryzacja krajobrazu miasta. Diagnoza źródeł tożsamości. Wytyczne i propozycje koncepcyjne harmonizacji wybranych miejsc problemowych.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2dyskusja
M-3metoda prezentacji
M-4ćwiczenia projektowe
M-5zajęcia w przestrzeni miejskiej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prac waloryzacyjnych krajobrazu miejskiego, wytycznych i propozycji interwencji przestrzennych.
S-1Ocena formująca: egzamin ustny z treści wykładowych i zadanej literatury
S-3Ocena formująca: ocena zdolności uchwycenia logiki i struktury krajobrazu miasta w sposób syntetyczny, czytelny i spójny - ideogram "tożsamość krajobrazu miasta"
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega unikalności i piąkna krajobrazu miejskiego, nie rozumie ich znaczenia dla ochrony tożsamości miasta.
3,0Student dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego, w podstawowym stopniu rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
3,5Student dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego, rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
4,0Student jest wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
4,5Student jest bardzo wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta.
5,0Student jest bardzo wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. W wyjątkowy sposób rozszyfrowuje logikę krajobrazu miasta.