Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie otoczenia szlaków komunikacyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie otoczenia szlaków komunikacyjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu projektowania terenów zieleni |
W-2 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu urządzania terenów zieleni |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat zieleni przy szlakach komunikacyjnych (roli, funkcji, zagrożeń) oraz rozwiązywania problemów związanych z jej projektowaniem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i funkcje zieleni przy szlakach komunikacyjnych, typizacja szlaków komunikacyjnych w terenach zurbanizowanych i pozamiejskich, podstawowe problemy | 2 |
T-W-2 | Środowiskowe warunki wzrostu i rozwoju drzew i krzewów przy szlakach komunikacyjnych | 2 |
T-W-3 | Podstawy określania doborów roślin do zagospodarowania terenów przy szlakach komunikacyjnych | 2 |
T-W-4 | Specyfika projektowania zieleni przy szlakach komunikacyjnych w terenach zurbanizowanych | 2 |
T-W-5 | Specyfika projektowania zieleni przy szlakach komunikacyjnych w terenach otwartych | 2 |
T-W-6 | Aspekty formalno-prawne, rola i konieczność respektowania uwarunkowań zewnętrznych i współpracy międzybranżowej przy opracowywaniu projektu zieleni przy szlaku komunikacyjnym | 2 |
T-W-7 | Typowe dokumentacje studialne, projektowo-techniczne związane z zielenią przy szlaku komunikacyjnym | 2 |
T-W-8 | Sposoby optymalizacji i zapewnienia minimalnych warunków dobrego wzrostu drzew i krzewów przy szlakach komunikacyjnych | 2 |
T-W-9 | Problemy związane z funkcjonowaniem i projektowaniem zieleni na parkingach | 2 |
T-W-10 | Prezentacja referatów na zadany temat dotyczący przedmiotu | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie referatu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody padające / Wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe / Wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące / Przygotowanie referatu i dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu lub referatu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O18.1_W01 Student ma wiedzę na temat roli, funkcji, zagrożeń i problemów związanych z zielenią przy szlakach komunikacyjnych oraz konieczności analizowania różnego typy uwarunkowań wpływających na projektowanie i funkcjonowanie zieleni przy szlaku komunikacyjnym | AK_1A_W06, AK_1A_W07 | T1A_W02, T1A_W05, T1A_W10 | InzA_W05 | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
AK_1A_O18.1_W02 Student zna urządzenia techniczne możliwe do zastosowania dla zieleni przy szlakach komunikacyjnych, identyfikuje problemy związane z degradacją i sposobami zapobiegania degradacji środowiska w temacie przedmiotu, zna zasady inwentaryzacji zieleni | AK_1A_W14, AK_1A_W17 | R1A_W05, R1A_W06, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O18.1_U01 Student potrafi przeanalizować uwarunkowania, wybrać odpowiednie rozwiązania projektowe zieleni przy szlaku komunikacyjnym | AK_1A_U09, AK_1A_U11 | R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05 | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O18.1_K01 Student ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu | AK_1A_K07, AK_1A_K09 | R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O18.1_W01 Student ma wiedzę na temat roli, funkcji, zagrożeń i problemów związanych z zielenią przy szlakach komunikacyjnych oraz konieczności analizowania różnego typy uwarunkowań wpływających na projektowanie i funkcjonowanie zieleni przy szlaku komunikacyjnym | 2,0 | Student nie ma wiedzy na poziomie elementarnym na temat roli, funkcji, zagrożeń i problemów związanych z zielenią przy szlakach komunikacyjnych oraz konieczności analizowania różnego typy uwarunkowań wpływających na projektowanie i funkcjonowanie zieleni przy szlaku komunikacyjnym |
3,0 | Student ma wiedzę na poziomie elementarnym na temat roli, funkcji, zagrożeń i problemów związanych z zielenią przy szlakach komunikacyjnych oraz konieczności analizowania różnego typy uwarunkowań wpływających na projektowanie i funkcjonowanie zieleni przy szlaku komunikacyjnym | |
3,5 | Student ma wiedzę na poziomie dostatecznym na temat roli, funkcji, zagrożeń i problemów związanych z zielenią przy szlakach komunikacyjnych oraz konieczności analizowania różnego typy uwarunkowań wpływających na projektowanie i funkcjonowanie zieleni przy szlaku komunikacyjnym | |
4,0 | Student ma wiedzę na poziomie dobrym na temat roli, funkcji, zagrożeń i problemów związanych z zielenią przy szlakach komunikacyjnych oraz konieczności analizowania różnego typy uwarunkowań wpływających na projektowanie i funkcjonowanie zieleni przy szlaku komunikacyjnym | |
4,5 | Student ma pełną wiedzę na temat roli, funkcji, zagrożeń i problemów związanych z zielenią przy szlakach komunikacyjnych oraz konieczności analizowania różnego typy uwarunkowań wpływających na projektowanie i funkcjonowanie zieleni przy szlaku komunikacyjnym | |
5,0 | Student ma pełną i ugruntowaną wiedzę na temat roli, funkcji, zagrożeń i problemów związanych z zielenią przy szlakach komunikacyjnych oraz konieczności analizowania różnego typy uwarunkowań wpływających na projektowanie i funkcjonowanie zieleni przy szlaku komunikacyjnym | |
AK_1A_O18.1_W02 Student zna urządzenia techniczne możliwe do zastosowania dla zieleni przy szlakach komunikacyjnych, identyfikuje problemy związane z degradacją i sposobami zapobiegania degradacji środowiska w temacie przedmiotu, zna zasady inwentaryzacji zieleni | 2,0 | Student nie zna na poziomie elementarnym urządzeń technicznych możliwych do zastosowania dla zieleni przy szlakach komunikacyjnych, nie identyfikuje problemów związanych z degradacją i sposobami zapobiegania degradacji środowiska w temacie przedmiotu, nie zna na poziomie elementarnym zasad inwentaryzacji zieleni |
3,0 | Student na poziomie elementarnym zna urządzenia techniczne możliwe do zastosowania dla zieleni przy szlakach komunikacyjnych, na poziomie elementarnym identyfikuje problemy związane z degradacją i sposobami zapobiegania degradacji środowiska w temacie przedmiotu, zna na poziomie elementarnym zasady inwentaryzacji zieleni | |
3,5 | Student na poziomie dostatecznym zna urządzenia techniczne możliwe do zastosowania dla zieleni przy szlakach komunikacyjnych, na poziomie dostatecznym identyfikuje problemy związane z degradacją i sposobami zapobiegania degradacji środowiska w temacie przedmiotu, zna na poziomie dostatecznym zasady inwentaryzacji zieleni | |
4,0 | Student na poziomie dobrym zna urządzenia techniczne możliwe do zastosowania dla zieleni przy szlakach komunikacyjnych, prawidłowo identyfikuje problemy związane z degradacją i sposobami zapobiegania degradacji środowiska w temacie przedmiotu, zna na poziomie dobrym zasady inwentaryzacji zieleni | |
4,5 | Student na poziomie dobrym zna urządzenia techniczne możliwe do zastosowania dla zieleni przy szlakach komunikacyjnych, w pełni prawidłowo identyfikuje problemy związane z degradacją i sposobami zapobiegania degradacji środowiska w temacie przedmiotu, zna na poziomie dobrym zasady inwentaryzacji zieleni | |
5,0 | Student na poziomie pełnym i ugruntowanym zna urządzenia techniczne możliwe do zastosowania dla zieleni przy szlakach komunikacyjnych, w pełni prawidłowqo identyfikuje problemy związane z degradacją i sposobami zapobiegania degradacji środowiska w temacie przedmiotu, na poziomie pełnym i ugruntowanym zna zasady inwentaryzacji zieleni |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O18.1_U01 Student potrafi przeanalizować uwarunkowania, wybrać odpowiednie rozwiązania projektowe zieleni przy szlaku komunikacyjnym | 2,0 | Student nie potrafi w stopniu elementarnym przeanalizować uwarunkowania, i nawet po udzieleniu wskazówek przez prowadzacego nie potrafi wybrać odpowiedniego rozwiązania projektowego dla zieleni przy szlaku komunikacyjnym |
3,0 | Student potrafi w stopniu elementarnym przeanalizować uwarunkowania, i po udzieleniu wskazówek przez prowadzacego wybrać odpowiednie rozwiązania projektowe zieleni przy szlaku komunikacyjnym popełniając drobne błędy | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dobrym przeanalizować uwarunkowania, i po udzieleniu wskazówek przez prowadzacego wybrać odpowiednie rozwiązania projektowe zieleni przy szlaku komunikacyjnym | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym przeanalizować uwarunkowania, oraz wybrać odpowiednie rozwiązania projektowe zieleni przy szlaku komunikacyjnym popełniając drobne błędy | |
4,5 | Student potrafi w pełni samodzielnie i prawidłowo przeanalizować uwarunkowania, oraz prawidłowo wybrać odpowiednie rozwiązania projektowe zieleni przy szlaku komunikacyjnym | |
5,0 | Student potrafi w pełni samodzielnie i prawidłowo przeanalizować uwarunkowania, i w pełni samodzielnie i prawidlowo wybrać odpowiednie rozwiązania projektowe zieleni przy szlaku komunikacyjnym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O18.1_K01 Student ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu | 2,0 | Student nie posiada elementarnej świadomości samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student posiada elementarną świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada dostateczną świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu | |
4,0 | Student posiada dobrą świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu | |
4,5 | Student posiada pełną świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu | |
5,0 | Student posiada pełną i ugruntowaną świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu |
Literatura podstawowa
- red. Drozdek M., Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ, Sulechów-Kalsk, 2011
- red. Drozdek M., Zieleń miast i wsi - współczesna i zabytkowa - seria, Wydawnicza PWSZ, Sulechów-Kalsk, 2011, seria od 2006 r.
- Forczek-Brataniec U., Widok z drogi, krajobraz w percepcji dynamicznej, Elamed, Katowice, 2008
Literatura dodatkowa
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa, 2008
- Haber Z., Urbański P., Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008
- Lewińska J., Klimat miasta, Inst., Gosp. Przestrz. i Komun. w Krakowie, Kraków, 2000
- red. Zimny H., Ekologia miasta, Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Stare Babice, 2005
- Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, PWN, Warszawa, 2003
- Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa, 2010