Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie przestrzeni rekreacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie przestrzeni rekreacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z teorią kształtowania przestrzeni rekreacji w kontekście zagadnień percepcji przestrzeni, potrzeb rekreacyjnych oraz atrakcyjności terenu. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zagadnieniem wpływu funkcji rekreacji na strukturę przestrzenną miasta |
C-3 | Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi tendencjami i uwarunkowaniami kształtowania przestrzeni rekreacji. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokonywania krytycznej oceny potencjału rekreacyjnego terenu i jego atrakcyjności dla różnych grup użytkowników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie w problematykę zajęć | 1 |
T-W-2 | Podstawy teorii rekreacji. Mechanizmy procesu rekreacji. | 2 |
T-W-3 | Potrzeby rekreacyjne różnych grup wiekowych. | 3 |
T-W-4 | Atrakcyjność i efektywność przestrzeni rekreacji. Ocena potencjału przestrzeni rekreacji. | 2 |
T-W-5 | Ewolucja sposobu kształtowania terenów rekreacji w mieście | 2 |
T-W-6 | Współczesne przykłady rozwiązań różnych przestrzeni rekreacji. | 2 |
T-W-7 | Wpływ funkcji rekreacji na kształtowanie struktury przestrzennej miasta. | 2 |
T-W-8 | Kształtowanie terenów rekreacji towarzszącym obiektom specjalnego przeznaczenia (m.in tereny rekreacji przy placówkach zdrowia i oświaty) | 2 |
T-W-9 | Aktualne tendencje w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji na przykładach różnych kategorii terenów (np. rekreacja w osiedlu, parku miejskim, parku osiedlowym, promenadzie itp.). Prezentacje i zaliczenie przedmiotu | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na zajęciach | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie pracy semestralnej - praca opisowa, studialna na zadany temat | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Analiza przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Raport z analizą wskazanego terenu pod kątem jego potencjału rekreacyjnego oraz jego atrakcyjności dla konkretnych grup użytkowników oraz wytycznymi dla zmian jego zagaospodarowania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O15.1_W11 Zna historyczne i współczesne uwarunkowania i tendencje kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście | AK_1A_W11 | A1_W11, A1_W12, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-3 | T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8 | M-1 | S-2 |
AK_1A_O15.1_W14 Zna kryteria oceny potecjału rekreacyjnego i atrakcyjności przestrzeni w kontekście potrzeb rekreacyjnych użytkowników. | AK_1A_W14 | T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O15.1_U09 Potrafi przeanalizować potencjał rekreacyjny terenu i ocenić jego atrakcyjność. | AK_1A_U09 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05 | C-1, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O15.1_K07 Rozumie związek atrakcyjności terenu z możliwością realizacji potrzeb rekreacyjnych oraz konieczność dialogu między projektantem a użytkownikiem przestrzeni. | AK_1A_K07 | R1A_K06, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-4 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O15.1_W11 Zna historyczne i współczesne uwarunkowania i tendencje kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie scharakteryzować terenu rekreacji. |
3,0 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować teren rekreacji bez umiejętności analizy przyjętych rozwiązań. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować teren rekreacji, dokonując częściowej analizy przyjętych rozwiązań. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować teren rekreacji, dokonując analizy przyjętych rozwiązań. | |
4,5 | Student potrafi poprawnie schrakteryzować teren rekreacji, dokonując analizy przyjętych rozwiązań, odnosząc się do aktualnych tendencji w architekturze krajobrazu. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie schrakteryzować teren rekreacji, dokonać jego analizy, odnosząc się do aktualnych tendencji w architekturze krajobrazu, a także dokonująć samodzielnej, krytycznej oceny sposobu kształtowania terenu. | |
AK_1A_O15.1_W14 Zna kryteria oceny potecjału rekreacyjnego i atrakcyjności przestrzeni w kontekście potrzeb rekreacyjnych użytkowników. | 2,0 | Nie potrafi poprawnie wskazać większości cech przestrzennych i elementów zagospodarowania podnoszących atrakcyjność przestrzeni w kontekście potrzeb rekreacyjnych danej grupy użytkowników. |
3,0 | Poprawnie wskazuje większość cech przestrzenych i elementów zagospdoarowania podnoszących atrakcyjność przestrzeni w kontekście potrzeb rekreacyjncyh danej grupy użytkowników, nie formułując programu użytkowego. | |
3,5 | Poprawnie wskazuje większość cech przestrzennych i elementów zagospodarowania podnoszących atrakcyjność przestrzeni w kontekście potrzeb rekreacyjnych danej grupy użytkowników, na ich podstawie formułując program użytkowy dla przykładowego terenu rekreacji. | |
4,0 | Poprawnie i wyczerpująco wskazuje cechy przestrzenne i elementy zagospodarowania podnoszące atrakcyjność przestrzeni w kontekście potrzeb rekreacyjnych danej grupy użytkowników, na ich podstawie formułuje program użytkowy dla przykładowego terenu rekreacji | |
4,5 | Poprawnie i wyczerpująco wskazuje cechy przestrzenne i elementy zagopospodarowania podnoszące atrakcyjność przestrzeni w kontekście potrzeb rekreacyjnych danej grupy użytkowników, na ich podstawie formułuje program użytkowy dla przykładowego terenu rekreacji. | |
5,0 | Poprawnie i wyczerpująco wskazuje cechy przstrzenne i elementy zagospodarowania podnoszące atrakcyjność przestrzeni w kontekście potzreb rekreacyjnych danej grupy użytkowników, na ich podstawie formułuje program użytkowy dla danego terenu rekreacji o dużej atrakcyjności społecznej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O15.1_U09 Potrafi przeanalizować potencjał rekreacyjny terenu i ocenić jego atrakcyjność. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie zaanalizować potencjału rekreacyjnego terenu. |
3,0 | Student poptrafi poprawnie zaanalizować potencjał rekreacyjny terenu bez umiejętności oceny jego atrakcyjności. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie zaanalizować potencjał rekreacyjny terenu oraz częściowo ocenić jego atrakcyjność | |
4,0 | Student potrafi poprawnie zanalizować potencjał rekreacyjny terenu oraz ocenić jego atrakcyjności | |
4,5 | Student potrafi poprawnie zanalizować potencjał rekreacyjny terenu oraz ocenić jego atrakcyjność, a także sformułować pożądane wytyczne dla jego zagospodarowania. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie zanalizować potencjał rekreacyjny terenu oraz ocenić jego atrakcyjność, a także sformułować pożądane wytyczne dla jego zagospodarowania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O15.1_K07 Rozumie związek atrakcyjności terenu z możliwością realizacji potrzeb rekreacyjnych oraz konieczność dialogu między projektantem a użytkownikiem przestrzeni. | 2,0 | Student nie potrafi zdiagnozować potencjału rekreacyjnego terenu. Charakterystyka terenu jest nie pełna i nie pozwala na dokonanie oceny potencjału. |
3,0 | Student diagnozuje potencjał rekreacyjny badanego terenu dokonując jego charakterystyki, ale bez umiejętności krytycznej oceny obserwowanych zjawisk. | |
3,5 | Student prawidłowo diagnozje potencjał rekreacyjny badanego terenu, dokonując jego charakterystyki w sposób wyczerpujący z częściową oceną obserwowanych zjawisk. | |
4,0 | Student prawidłowo diagnozje potencjał rekreacyjny badanego terenu, dokonując jego charakterystyki w sposób wyczerpujący oraz jego krytycznej oceny wg przyjętych kryteriów. | |
4,5 | Student prawidłowo diagnozje potencjał rekreacyjny badanego terenu, dokonując jego charakterystyki w sposób wyczerpujący oraz jego krytycznej oceny wg przyjętych kryteriów. Wskazuje pożadane kierunki działań. | |
5,0 | Student prawidłowo diagnozje potencjał rekreacyjny badanego terenu, dokonując jego charakterystyki w sposób wyczerpujący oraz jego krytycznej oceny wg przyjętych kryteriów. Wskazuje pożadane kierunki i metody działań o dużej wartości dla uatrakcyjnienia terenu pod kątem rekreacji. |
Literatura podstawowa
- Bartkowicz B, Wpływ funkcji wypoczynku na kształtowanie struktury przestrzennej miast, Politechnika Krakowska, Kraków, 1985
- Gracz J., Stankowski T., Psychologia w rekreacji i turystyce, AWF, Poznań, 2001
- Lis A., Efektywność systemu zieleni rekreacyjnej w meście w ujęciu psychologii środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
- Orzeszek-Gajewska B., Kształtowanie terenów zieleni w miastach, PWN, Warszawa, 1984