Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Byliny parkowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Byliny parkowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowego asortymentu bylin, ich wyglądu, terminu dekoracyjności oraz wymagań
W-2znajomość podstaw botaniki i fitosocjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zwiększenie świadomości znaczenia i możliwości zastosowania roślin zielnych w parkach
C-2zapoznanie studentów z szerokim asortymentem gatunków rodzimych i obcego pochodzenia o zróżnicowanych walorach dekoracyjnych, które mogą stanowić cenne uzupełnienie kompozycji roślinnej w parkach
C-3wyrobienie umiejętności doboru roślin na tereny o różnych warunkach siedliskowych, a także komponowania, zakładania i pielęgnowania rabat parkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Warunki panujące w parkach, cechy bylin przydatnych do nasadzeń parkowych3
T-W-2Byliny w zastępstwie trawnika, rola roślin okrywowych, dobór gatunków4
T-W-3Rodzime byliny stosowane do nasadzeń parkowych3
T-W-4Grupy parkowe, gatunki bylin stosowane do tworzenia grup parkowych3
T-W-5Byliny obcego pochodzenia stosowane do nasadzeń parkowych3
T-W-6Dobór bylin parkowych do różnych stanowisk2
T-W-7Byliny parkowe o ozdobnych kwiatach i liściach2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach20
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów8
A-W-3studiowanie dostępnej literatury16
A-W-4wykonanie pracy zaliczeniowej10
A-W-5konsultacje6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny ze znajomości gatunków i odmian bylin parkowych
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z rozpoznawania bylin parkowych
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna na temat wybranej grupy bylin oraz możliwości ich zastosowania wraz z prostym projektem

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O09.1_W01
student zna podstawowy asortyment bylin stosowanych do nasadzeń parkowych
AK_1A_W08, AK_1A_W09R1A_W05C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2
AK_1A_O09.1_W02
student ma wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna także odpowiednie techniki i narzędzia do ich uprawy i pielęgnacji
AK_1A_W09, AK_1A_W21R1A_W05, R1A_W06C-1, C-3T-W-2, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O09.1_U01
student potrafi dobrać odpowiedni materiał roślinny do miejsc o różnych warunkach siedliskowych
AK_1A_U13R1A_U04, R1A_U05C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3
AK_1A_O09.1_U02
student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, potrafi dobrać odpowiednie metody i narzędzia do jej założenia i pielęgnacji
AK_1A_U13, AK_1A_U20R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06C-1, C-3T-W-2, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O09.1_K01
potrafi zauważać związki i zależności występujące w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia, ma swiadomość zwiększania bioróżnorodności w parkach uwzględniając panujące tam warunki siedliskowe
AK_1A_K07R1A_K06, T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-W-6M-2S-3
AK_1A_O09.1_K02
rozumie podstawowe relacje między potrzebami użtkowników oraz cechami przestrzeni
AK_1A_K07R1A_K06, T1A_K02InzA_K01C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O09.1_W01
student zna podstawowy asortyment bylin stosowanych do nasadzeń parkowych
2,0student nie zna podstawowego asortymentu bylin stosowanych do nasadzeń parkowych, nie zna ich wymagań ani możliwości zastosowania
3,0student zna niektóre gatunki z podstawowego asortymentu roślin stosowanych do nasadzeń w parkach oraz możliwość ich zastosowania
3,5student zna większość gatunków z podstawowego asortymentu roślin stosowanych do nasadzeń w parkach, ich wymagania oraz możliwość zastosowania
4,0student zna wszystkie gatunki z podstawowego asortymentu roślin stosowanych do nasadzeń w parkach, ich wymagania oraz możliwość zastosowania
4,5student zna asortyment roślin stosowanych do nasadzeń w parkach wraz z ich wymaganiami i zastosowaniem, potrafi dokonywać oceny ich wartości dekoracyjnej
5,0student zna asortyment roślin stosowanych do nasadzeń w parkach wraz z ich wymaganiami i zastosowaniem, potrafi dokonywać oceny ich wartości dekoracyjnej, a także tworzyć najbardziej korzystne ich zestawienia
AK_1A_O09.1_W02
student ma wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna także odpowiednie techniki i narzędzia do ich uprawy i pielęgnacji
2,0student nie posiada wiedzy na temat typów rabat, ich projektowania, nie zna odpowiednich technik i narzędzi do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji
3,0student posiada niewielką wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna niektóre techniki i narzędzi do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji
3,5student posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna niektóre techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji
4,0student posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna wszystkie proponowane techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji
4,5student posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna wszystkie proponowane techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji, potrafi porównać ich efektywność
5,0student posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, potrafi zaproponować efektywne rozwiązania projektowe, zna wszystkie proponowane techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji, potrafi porównać ich efektywność, dobrać odpowiednio do zaistniałego problemu i uzasadnić swój wybór

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O09.1_U01
student potrafi dobrać odpowiedni materiał roślinny do miejsc o różnych warunkach siedliskowych
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób dobrać roślin do proponowanych miejsc
3,0student potrafi dobrać niewiele roślin do wybranych miejsc różniących się warunkami siedliskowymi
3,5student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wybranych miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi
4,0student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wielu miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi oraz uzasadnić swój wybór
4,5student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wszystkich proponowanych miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi oraz uzasadnić swój wybór
5,0student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wszystkich proponowanych miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi oraz uzasadnić swój wybór, potrafi proponować modyfikacje oraz dyskutować na temat proponowanych zmian
AK_1A_O09.1_U02
student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, potrafi dobrać odpowiednie metody i narzędzia do jej założenia i pielęgnacji
2,0student nie potrafi zaprojektować prostej rabaty bylinowej, nie potrafi dobrać odpowiednich metod ani narzędzi do jej założenia i pielęgnacji
3,0student potrafi zaprojektować prostą rabate bylinową, potrafi dobrać niektóre z metod oraz narzędzi niezbędnych do jej założenia i pielęgnacji
3,5student potrafi zaprojektować rabate bylinową, potrafi dobrać metody oraz narzędzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji
4,0student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, dobierając rośliny pod kątem ich wymagań i cech plastycznych, potrafi dobrać metody oraz narzedzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji
4,5student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, dobierając rośliny pod kątem ich wymagań i cech plastycznych, wykorzystując wszystkie poznane metody oraz narzędzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji, potrafi uzasadnić swój wybór
5,0student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, dobierając rośliny pod kątem ich wymagań i cech plastycznych, wykorzystując wszystkie poznane metody oraz narzędzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji; potrafi zaproponować alternatywne rozwiązania, jednocześnie uzasadniając swój wybór

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O09.1_K01
potrafi zauważać związki i zależności występujące w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia, ma swiadomość zwiększania bioróżnorodności w parkach uwzględniając panujące tam warunki siedliskowe
2,0student nie potrafi zauważać związków i zależności występujących w otoczeniu, nie ma świadomości zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, nie jest zdolny do twórczego myślenia
3,0student zauważa niektóre związki i zależności występujące w otoczeniu, ma małą świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia
3,5student zauważa wiele związków i zależności występujących w otoczeniu, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia
4,0student zauważa związki i zależności występujących w otoczeniu, potrafi o nich dyskutować, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia
4,5student zauważa związki i zależności występujących w otoczeniu, potrafi o nich dyskutować, uzasadnia w sposób logiczny i rzeczowy swoje wypowiedzi, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia
5,0student zauważa związki i zależności występujących w otoczeniu, potrafi o nich dyskutować, uzasadnia w sposób logiczny i rzeczowy swoje wypowiedzi, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia i wykorzystuje tę zdolność w swoich pracach i projektach
AK_1A_O09.1_K02
rozumie podstawowe relacje między potrzebami użtkowników oraz cechami przestrzeni
2,0nie rozumie podstawowych relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni
3,0rozumie niektóre z podstawowych relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni
3,5rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni
4,0rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni, potrafi o nich dyskutować
4,5rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni, potrafi o nich dyskutować, w sposób logiczny i rzeczowy potrafi argumentować swoje wypowiedzi
5,0rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni, potrafi o nich dyskutować, w sposób logiczny i rzeczowy potrafi argumentować swoje wypowiedzi, potrafi je zastosować w swoich pracach i projektach

Literatura podstawowa

  1. A. Łukasiewicz, Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003

Literatura dodatkowa

  1. K. Jacobi, Kwitnące rośliny cebulowe i bulwiaste, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999
  2. J. Marcinkowski, Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warunki panujące w parkach, cechy bylin przydatnych do nasadzeń parkowych3
T-W-2Byliny w zastępstwie trawnika, rola roślin okrywowych, dobór gatunków4
T-W-3Rodzime byliny stosowane do nasadzeń parkowych3
T-W-4Grupy parkowe, gatunki bylin stosowane do tworzenia grup parkowych3
T-W-5Byliny obcego pochodzenia stosowane do nasadzeń parkowych3
T-W-6Dobór bylin parkowych do różnych stanowisk2
T-W-7Byliny parkowe o ozdobnych kwiatach i liściach2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach20
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów8
A-W-3studiowanie dostępnej literatury16
A-W-4wykonanie pracy zaliczeniowej10
A-W-5konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O09.1_W01student zna podstawowy asortyment bylin stosowanych do nasadzeń parkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin
AK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z szerokim asortymentem gatunków rodzimych i obcego pochodzenia o zróżnicowanych walorach dekoracyjnych, które mogą stanowić cenne uzupełnienie kompozycji roślinnej w parkach
Treści programoweT-W-1Warunki panujące w parkach, cechy bylin przydatnych do nasadzeń parkowych
T-W-2Byliny w zastępstwie trawnika, rola roślin okrywowych, dobór gatunków
T-W-3Rodzime byliny stosowane do nasadzeń parkowych
T-W-5Byliny obcego pochodzenia stosowane do nasadzeń parkowych
T-W-7Byliny parkowe o ozdobnych kwiatach i liściach
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny ze znajomości gatunków i odmian bylin parkowych
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z rozpoznawania bylin parkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowego asortymentu bylin stosowanych do nasadzeń parkowych, nie zna ich wymagań ani możliwości zastosowania
3,0student zna niektóre gatunki z podstawowego asortymentu roślin stosowanych do nasadzeń w parkach oraz możliwość ich zastosowania
3,5student zna większość gatunków z podstawowego asortymentu roślin stosowanych do nasadzeń w parkach, ich wymagania oraz możliwość zastosowania
4,0student zna wszystkie gatunki z podstawowego asortymentu roślin stosowanych do nasadzeń w parkach, ich wymagania oraz możliwość zastosowania
4,5student zna asortyment roślin stosowanych do nasadzeń w parkach wraz z ich wymaganiami i zastosowaniem, potrafi dokonywać oceny ich wartości dekoracyjnej
5,0student zna asortyment roślin stosowanych do nasadzeń w parkach wraz z ich wymaganiami i zastosowaniem, potrafi dokonywać oceny ich wartości dekoracyjnej, a także tworzyć najbardziej korzystne ich zestawienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O09.1_W02student ma wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna także odpowiednie techniki i narzędzia do ich uprawy i pielęgnacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
AK_1A_W21ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zwiększenie świadomości znaczenia i możliwości zastosowania roślin zielnych w parkach
C-3wyrobienie umiejętności doboru roślin na tereny o różnych warunkach siedliskowych, a także komponowania, zakładania i pielęgnowania rabat parkowych
Treści programoweT-W-2Byliny w zastępstwie trawnika, rola roślin okrywowych, dobór gatunków
T-W-4Grupy parkowe, gatunki bylin stosowane do tworzenia grup parkowych
T-W-6Dobór bylin parkowych do różnych stanowisk
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna na temat wybranej grupy bylin oraz możliwości ich zastosowania wraz z prostym projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy na temat typów rabat, ich projektowania, nie zna odpowiednich technik i narzędzi do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji
3,0student posiada niewielką wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna niektóre techniki i narzędzi do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji
3,5student posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna niektóre techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji
4,0student posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna wszystkie proponowane techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji
4,5student posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna wszystkie proponowane techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji, potrafi porównać ich efektywność
5,0student posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, potrafi zaproponować efektywne rozwiązania projektowe, zna wszystkie proponowane techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji, potrafi porównać ich efektywność, dobrać odpowiednio do zaistniałego problemu i uzasadnić swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O09.1_U01student potrafi dobrać odpowiedni materiał roślinny do miejsc o różnych warunkach siedliskowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z szerokim asortymentem gatunków rodzimych i obcego pochodzenia o zróżnicowanych walorach dekoracyjnych, które mogą stanowić cenne uzupełnienie kompozycji roślinnej w parkach
Treści programoweT-W-1Warunki panujące w parkach, cechy bylin przydatnych do nasadzeń parkowych
T-W-2Byliny w zastępstwie trawnika, rola roślin okrywowych, dobór gatunków
T-W-3Rodzime byliny stosowane do nasadzeń parkowych
T-W-5Byliny obcego pochodzenia stosowane do nasadzeń parkowych
T-W-6Dobór bylin parkowych do różnych stanowisk
T-W-7Byliny parkowe o ozdobnych kwiatach i liściach
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny ze znajomości gatunków i odmian bylin parkowych
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z rozpoznawania bylin parkowych
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna na temat wybranej grupy bylin oraz możliwości ich zastosowania wraz z prostym projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób dobrać roślin do proponowanych miejsc
3,0student potrafi dobrać niewiele roślin do wybranych miejsc różniących się warunkami siedliskowymi
3,5student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wybranych miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi
4,0student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wielu miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi oraz uzasadnić swój wybór
4,5student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wszystkich proponowanych miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi oraz uzasadnić swój wybór
5,0student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wszystkich proponowanych miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi oraz uzasadnić swój wybór, potrafi proponować modyfikacje oraz dyskutować na temat proponowanych zmian
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O09.1_U02student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, potrafi dobrać odpowiednie metody i narzędzia do jej założenia i pielęgnacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_U20praktycznie stosuje zasady uprawy oraz ochrony roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zwiększenie świadomości znaczenia i możliwości zastosowania roślin zielnych w parkach
C-3wyrobienie umiejętności doboru roślin na tereny o różnych warunkach siedliskowych, a także komponowania, zakładania i pielęgnowania rabat parkowych
Treści programoweT-W-2Byliny w zastępstwie trawnika, rola roślin okrywowych, dobór gatunków
T-W-4Grupy parkowe, gatunki bylin stosowane do tworzenia grup parkowych
T-W-6Dobór bylin parkowych do różnych stanowisk
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna na temat wybranej grupy bylin oraz możliwości ich zastosowania wraz z prostym projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zaprojektować prostej rabaty bylinowej, nie potrafi dobrać odpowiednich metod ani narzędzi do jej założenia i pielęgnacji
3,0student potrafi zaprojektować prostą rabate bylinową, potrafi dobrać niektóre z metod oraz narzędzi niezbędnych do jej założenia i pielęgnacji
3,5student potrafi zaprojektować rabate bylinową, potrafi dobrać metody oraz narzędzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji
4,0student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, dobierając rośliny pod kątem ich wymagań i cech plastycznych, potrafi dobrać metody oraz narzedzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji
4,5student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, dobierając rośliny pod kątem ich wymagań i cech plastycznych, wykorzystując wszystkie poznane metody oraz narzędzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji, potrafi uzasadnić swój wybór
5,0student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, dobierając rośliny pod kątem ich wymagań i cech plastycznych, wykorzystując wszystkie poznane metody oraz narzędzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji; potrafi zaproponować alternatywne rozwiązania, jednocześnie uzasadniając swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O09.1_K01potrafi zauważać związki i zależności występujące w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia, ma swiadomość zwiększania bioróżnorodności w parkach uwzględniając panujące tam warunki siedliskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zwiększenie świadomości znaczenia i możliwości zastosowania roślin zielnych w parkach
Treści programoweT-W-1Warunki panujące w parkach, cechy bylin przydatnych do nasadzeń parkowych
T-W-6Dobór bylin parkowych do różnych stanowisk
Metody nauczaniaM-2metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna na temat wybranej grupy bylin oraz możliwości ich zastosowania wraz z prostym projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zauważać związków i zależności występujących w otoczeniu, nie ma świadomości zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, nie jest zdolny do twórczego myślenia
3,0student zauważa niektóre związki i zależności występujące w otoczeniu, ma małą świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia
3,5student zauważa wiele związków i zależności występujących w otoczeniu, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia
4,0student zauważa związki i zależności występujących w otoczeniu, potrafi o nich dyskutować, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia
4,5student zauważa związki i zależności występujących w otoczeniu, potrafi o nich dyskutować, uzasadnia w sposób logiczny i rzeczowy swoje wypowiedzi, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia
5,0student zauważa związki i zależności występujących w otoczeniu, potrafi o nich dyskutować, uzasadnia w sposób logiczny i rzeczowy swoje wypowiedzi, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia i wykorzystuje tę zdolność w swoich pracach i projektach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O09.1_K02rozumie podstawowe relacje między potrzebami użtkowników oraz cechami przestrzeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zwiększenie świadomości znaczenia i możliwości zastosowania roślin zielnych w parkach
C-3wyrobienie umiejętności doboru roślin na tereny o różnych warunkach siedliskowych, a także komponowania, zakładania i pielęgnowania rabat parkowych
Treści programoweT-W-1Warunki panujące w parkach, cechy bylin przydatnych do nasadzeń parkowych
T-W-2Byliny w zastępstwie trawnika, rola roślin okrywowych, dobór gatunków
T-W-3Rodzime byliny stosowane do nasadzeń parkowych
T-W-4Grupy parkowe, gatunki bylin stosowane do tworzenia grup parkowych
T-W-5Byliny obcego pochodzenia stosowane do nasadzeń parkowych
T-W-6Dobór bylin parkowych do różnych stanowisk
T-W-7Byliny parkowe o ozdobnych kwiatach i liściach
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna na temat wybranej grupy bylin oraz możliwości ich zastosowania wraz z prostym projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie podstawowych relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni
3,0rozumie niektóre z podstawowych relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni
3,5rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni
4,0rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni, potrafi o nich dyskutować
4,5rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni, potrafi o nich dyskutować, w sposób logiczny i rzeczowy potrafi argumentować swoje wypowiedzi
5,0rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni, potrafi o nich dyskutować, w sposób logiczny i rzeczowy potrafi argumentować swoje wypowiedzi, potrafi je zastosować w swoich pracach i projektach