Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Ogród wiejski i gospodarstwo agroturystyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogród wiejski i gospodarstwo agroturystyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenie przedmiotu Historia sztuki ogrodowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu osadnictwa wiejskiego: rozpoznawanie charakterystycznych układów przestrzennych i form zabudowy wiejskiej w krajobrazie, a także sposobami oceny wartości kulturowej krajobrazu wiejskiego. |
C-2 | Zdobycie wiedzy w zakresie tradycyjnych i współczesnych form i wymagań funkcjonalnych dotyczących zagospodarowania ogrodu na terenach wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarstwa agroturystycznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Typologia osadnictwa wiejskiego. Układy przestrzenne wsi w krajobrazie Pomorza Zachodniego. Zieleń na terenach wiejskich: aleje przydrożne, parki, cmentarze. | 2 |
T-W-2 | Formy zabudowy zagród wiejskich. Cechy charakterystyczne tradycyjnej wiejskiej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej. | 2 |
T-W-3 | Przemiany ogrodów wiejskich od form tradycyjnych do współczesnych. | 2 |
T-W-4 | Ogrody przydomowe jako element kształtowania krajobrazu wsi. Rola przedogródka w strukturze siedliska. | 2 |
T-W-5 | Turystyka jako szansa rozwoju terenów wiejskich. Typologia gospodarstw agroturytycznych. | 2 |
T-W-6 | Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Adaptacja tradycyjnych zagród wiejskich do nowych funkcji - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych. | 2 |
T-W-7 | Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Ogrody użytkowe i ozdobne, elementy małej architektury, tereny i urządzenia rekreacyjne - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych. | 4 |
T-W-8 | Przepisy prawne regulujące obsługę i organizację agroturystyki w Polsce. Kategoryzacja gospodarstw agroturystycznych. | 2 |
T-W-9 | Podsumowanie i prezentacja prac studenckich. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie prezentacji multimedialnej | 10 |
A-W-3 | opracowanie wstępnej koncepcji zagospodarowania przykładowego ogrodu wiejskiego lub gospodarstwa agroturystycznego | 15 |
A-W-4 | konsultacje | 5 |
A-W-5 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | analiza przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wytycznych dla projektowanego terenu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej koncepcji zagospodarowania ogrodu wiejskiego lub gospodarstwa agroturystycznego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O07.2_W01 Student zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich | AK_1A_W11 | A1_W11, A1_W12, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-2 |
AK_1A_O07.2_W02 Student zna podstawowe formy i metody ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich | AK_1A_W16 | A1_W10, A1_W11, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O07.2_U01 Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego | AK_1A_U16, AK_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U08, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O07.2_K01 Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony | AK_1A_K04, AK_1A_K08 | R1A_K06, T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O07.2_W01 Student zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich | 2,0 | Student nie zgłębił tematyki przedmiotu. |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym wybrane dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich | |
3,5 | Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich | |
4,0 | Student zna dobrze najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich | |
4,5 | Student bardzo dobrze zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich, również obiekty samodzielnie odszukane w literaurze przedmiotu. Doskonale rozumie ich rolę w krajobrazie kulturowym. | |
AK_1A_O07.2_W02 Student zna podstawowe formy i metody ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich |
3,0 | Student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich | |
3,5 | Student posiada ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich | |
4,0 | Student zna podstawowe formy i metody ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich | |
4,5 | Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich | |
5,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich, którą przedstawia na samodzielnie wybranych przykładach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O07.2_U01 Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować historycznych i współczesnych układów przestrzennych wsi, form zabudowy wiejskiej, ani ogrodów wiejskich |
3,0 | Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego przy nieznacznej pomocy nauczyciela. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokładnie scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego. Samodzielnie wyszukuje przykłady ogrodów wiejskich w literaturze przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O07.2_K01 Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony | 2,0 | Student nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego | |
3,5 | Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony | |
4,0 | Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony | |
4,5 | Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony. Przejawia zainteresowanie zabytkowymi obiektami z terenów wiejskich Pomorza Zachodniego | |
5,0 | Student ma w pełni wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony. Przejawia zainteresowanie zabytkowymi obiektami z terenów wiejskich Pomorza Zachodniego, samodzielnie wyszukuje współczesne przykłady zagospodarowania zabytkowych ogrodów wiejskich |
Literatura podstawowa
- Jalinik M., Typologia gospodarstw agroturystycznych jako determinanta rozwoju usług, 2005
- red. Janecki J., Borkowski Z., Krajobraz i ogród wiejski, KUL, Lublin, 2004
- Kruger U., Ogrody rustykalne, AWM, 1997
- Plessner H., Wiejski ogród przydomowy, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Szymski A., Rzeszotarska-Pałka M., Ignaczak-Felińska J., Pawłowski W., Wieś pomorska wczoraj i dziś, Walkowska, Szczecin, 2006
- Burska A., Szczeblewska A., Urok wiejskich ogródków, czasopismo Ogrody, 1999, 3
- Drożdż-Szczybura M., Wybrane problemy ochrony krajobrazu kulturowego polskiej wsi, PK, Kraków, 2000