Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Terapia ogrodnicza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Terapia ogrodnicza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość najważniejszych roślin ozdobnych, podstaw ich produkcji, możliwości zastosowania |
W-2 | znajomość podstaw botaniki i fizjologii roślin |
W-3 | podstawy projektowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | uzyskanie podstawowej wiedzy na temat znaczenia terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania |
C-2 | poznanie możliwości wykorzystania biernej i czynnej terapii ogrodniczej u różnych grup pacjentów |
C-3 | przygotowanie studenta do zaprojektowania ogrodu lub gospodarstwa zajmującego się terapią ogrodniczą oraz stworzenie programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie | 3 |
T-W-2 | Terapia bierna i czynna, rola zmysłów w terapii ogrodniczej | 3 |
T-W-3 | Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajeć z terapii ogrodniczej | 4 |
T-W-4 | Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | studiowanie treści wykładów oraz polecanej literatury | 5 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające - wykład informacyjny, pogadanka |
M-2 | metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-3 | metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: praca kontrolna zawierająca program terapii ogrodniczej wraz z prostym projektem ogrodu lub gospodarstwa |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O04.2_W01 Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania z jednoczesną znajomością roślin, ich uprawy oraz podstaw ochrony środowiska | AK_1A_W08, AK_1A_W09, AK_1A_W12 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O04.2_U01 Potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów | AK_1A_U13 | R1A_U04, R1A_U05 | — | C-3 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
AK_1A_O04.2_U02 potrafi wykonać projekt koncepcyjny ogrodu lub gospodarstwa z przeznaczeniem na zajęcia terapii opgrodniczej | AK_1A_U13 | R1A_U04, R1A_U05 | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O04.2_K01 jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej | AK_1A_K12 | A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
AK_1A_O04.2_K02 student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie | AK_1A_K07 | R1A_K06, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O04.2_W01 Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania z jednoczesną znajomością roślin, ich uprawy oraz podstaw ochrony środowiska | 2,0 | student nie zna podstawowych form terapii ogrodniczej, jej założeń i metod działania, nie posiada znajomości roślin, ich uprawy oraz podstaw ochrony środowiska |
3,0 | student zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania, zna podstawowe gatunki roślin, metody ich uprawy oraz podstawy ochrony środowiska | |
3,5 | student wymienia i opisuje podstawowe formy terapii ogrodniczej , jej założenia i metody działania, zna podstawowe gatunki roślin, metody ich uprawy oraz podstawy ochrony środowiska | |
4,0 | student wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, opisuje jej założenia i wymienia metody działania, zna podstawowe gatunki i odmiany roślin, metody ich uprawy oraz podstawy ochrony środowiska | |
4,5 | student dobrze zna i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, tłumaczy jej założenia i uzasadnia metody działania, zna podstawowe oraz uzupełniające gatunki roślin, metody ich uprawy oraz podstawy ochrony środowiska | |
5,0 | student ma kompleksową wiedzę z zakresu różnorodnych form terapii ogrodniczej, założeń, metod jej działania i możliwych skutków, zna gatunki i odmiany oraz metody uprawy roślin ważnych w terapii ogrodniczej oraz podstawy ochrony środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O04.2_U01 Potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów | 2,0 | student nie potrafi napisać prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów |
3,0 | student potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla niektórych grup pacjentów | |
3,5 | student potrafi napisać program terapii ogrodniczej dla poznanych na zajęciach grup pacjentów | |
4,0 | student potrafi opracować program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów i uzasadnić najważniejsze założenia | |
4,5 | student potrafi opracować program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentow korzystając z różnych narzędzi i instrumentów oraz uzasadnić założenia projektu | |
5,0 | student ma umiejetność kompleksowego planowania programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, korzystając z polskich i zagranicznych narzedzi i instrumentow, potrafi omówić i uzasadnić założenia terapii. | |
AK_1A_O04.2_U02 potrafi wykonać projekt koncepcyjny ogrodu lub gospodarstwa z przeznaczeniem na zajęcia terapii opgrodniczej | 2,0 | student nie umie zaprojektować prostego ogrodu do celów terapii ogrodniczej |
3,0 | student umie zaprojektować prosty ogród do celów terapii ogrodniczej | |
3,5 | student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do celów terapii ogrodniczej | |
4,0 | student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do zajęć terapii ogrodniczej i uzasadnić jego założenia | |
4,5 | student umie projektować poznane za zajęciach ogrody tematyczne wykorzystując proponowane materiały i narzedzia | |
5,0 | Student ma kompleksowe umiejętności projektowania ogrodów dla potrzeb terapii ogrodniczej wykorzystując różnorodne narzędzia i materiały oraz wprowadzając autorskie rozwiazania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O04.2_K01 jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej | 2,0 | student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej |
3,0 | student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej | |
3,5 | student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej wykorzystując proponowane na zajęciach metody poznawcze | |
4,0 | student ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie poznawania różnych form terapii ogrodniczej korzystając z różnorodnych żródeł | |
4,5 | student ma świadomość i zdolnośc do samodoskonalenia i dokształcania się korzystając z różnorodnych materiałów, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii | |
5,0 | student jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej, ma potrzebę samodoskonalenia się i jest kreatywny w szukaniu nowych form terapii ogrodniczej. Jest wrażliwy na problemy społeczne i wykazuje postawę etyczną | |
AK_1A_O04.2_K02 student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie | 2,0 | student nie jest zdolny do twórczego myślenia, nie ma świadomości znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, nie rozumie podstawowych relacji użytkownik - otoczenie |
3,0 | student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem i pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie | |
3,5 | student jest zdolny do twórczego myślenia, proponuje proste rozwiązania, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem i pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie | |
4,0 | student jest zdolny do twórczego myślenia, proponuje alternatywne rozwiązania, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie, dyskutuje o swoich pomysłach | |
4,5 | student jest zdolny do twórczego myślenia, proponuje alternatywne rozwiązania, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie, dyskutuje o swoich pomysłach, potrafi podejmować decyzje | |
5,0 | student jest zdolny do twórczego myślenia, proponuje alternatywne rozwiązania, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe relacje użytkownik - otoczenie, dyskutuje o swoich pomysłach, potrafi podejmować decyzje, uzasadnia swoje wybory |
Literatura podstawowa
- M.L. Hewson, Horticulture As Therapy, Mitchell L. Hewson, HTM, Ontario, 1994
- E. Hyams, Rośliny w służbie człowieka, PWN, Warszawa, 1974
Literatura dodatkowa
- Zieleń Miejska, ABRYS, Poznań, czasopismo
- H. Chmiel, Uprawa Roślin Ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000