Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne w ogrodach świata:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny ozdobne w ogrodach świata
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii i systematyce roślin, geografia roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.2
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.2
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, oraz w Barcelonie, Hiszpania.2
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.1
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.2
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.2
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2analiza literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4udział w konsultacjach5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody eksponujące (film)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test kontrolny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.1_W01
Wymienia rośliny ozdobne typowe dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
AK_1A_W08, AK_1A_W09, AK_1A_W12R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.1_U01
Potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
AK_1A_U13R1A_U04, R1A_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań
AK_1A_K07, AK_1A_K12A1_K01, R1A_K01, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.1_W01
Wymienia rośliny ozdobne typowe dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada ograniczoną wiedzę na roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,5student posiada podstawową wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,0student dobrze opanował wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.1_U01
Potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych z opisem botanicznym i przynależnością systematyczną typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,0student potrafi scharakteryzować kilka roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,5student potrafi scharakteryzować kilkanaście roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,0student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,5student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych z opisem botanicznym typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
5,0student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych z opisem botanicznym i przynależnością systematyczną typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań
2,0student nie ma świadomości samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
3,0student ma małą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
3,5student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
4,0student ma dużą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
4,5student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu roślin ozdobnych, ma potrzebę samodoskonalenia się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata

Literatura podstawowa

  1. Olfield S., Najpiękniejsze ogrody botaniczne świata, Elipsa, Warszawa, 2008
  2. Praca zbiorowa, Najpiękniejsze ogrody Europy, Świat Książki, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Hageman J. Zepereuick B., The Berlin – Dahlem Botanic Garden, BGBM, Berlin, 1993

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.2
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.2
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, oraz w Barcelonie, Hiszpania.2
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.1
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.2
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.2
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych.4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2analiza literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4udział w konsultacjach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O04.1_W01Wymienia rośliny ozdobne typowe dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin
AK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
AK_1A_W12posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich
Treści programoweT-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, oraz w Barcelonie, Hiszpania.
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody eksponujące (film)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada ograniczoną wiedzę na roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,5student posiada podstawową wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,0student dobrze opanował wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O04.1_U01Potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich
Treści programoweT-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, oraz w Barcelonie, Hiszpania.
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody eksponujące (film)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych z opisem botanicznym i przynależnością systematyczną typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,0student potrafi scharakteryzować kilka roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,5student potrafi scharakteryzować kilkanaście roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,0student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,5student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych z opisem botanicznym typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
5,0student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych z opisem botanicznym i przynależnością systematyczną typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O04.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
AK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich
Treści programoweT-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, oraz w Barcelonie, Hiszpania.
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody eksponujące (film)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
3,0student ma małą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
3,5student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
4,0student ma dużą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
4,5student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu roślin ozdobnych, ma potrzebę samodoskonalenia się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata