Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Warzywa i przyprawy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Warzywa i przyprawy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii roślin, fizjologii i chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin przyprawowych i warzywnych w diecie człowieka. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami surowców przyprawowych, związkami biologicznie czynnymi i ich wpływem na organizm człowieka, rodzajami surowców ziół i sposobem ich wykorzystania. |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania ogrodu zielarsko-warzywnego. |
C-4 | Wpojenie nawyku korzystania z ziół przyprawowych i warzyw w celu poprawy jakości życia i dbałości o zdrowie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Biologia, właściwości lecznicze i przyprawowe gatunków ziół przyprawowych, ich miejsce w ogrodzie warzywno-zielarskim. | 6 |
T-A-2 | Biologia, wartość biologiczna, dobór odmian warzyw przyprawowych do ogrodu warzywno-zielarskiego. | 4 |
T-A-3 | Projektowanie ogrodu warzywno-zielarskiego. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie i wartość biologiczna warzyw i ziół w diecie człowieka. Podstawowe związki biologicznie czynne w surowcach, sposób wykorzystania. | 2 |
T-W-2 | Ogólne zasady, uprawy warzyw i roślin przyprawowych, dobór stanowiska pod uprawę. | 2 |
T-W-3 | Warzywa w ogrodzie warzywno-zielarskim, dobór gatunków. | 2 |
T-W-4 | Rodzaje ogrodów warzywno-zielarskich, zasady projektowania. | 3 |
T-W-5 | Sposoby wykorzystania ziół przyprawowych. | 2 |
T-W-6 | Zioła w ogrodzie ozdobnym, kwiaty jadalne, zioła w kosmetyce. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń. | 5 |
A-A-3 | Praca nad projektem. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Konsultacje | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 15 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (materiał roślinny - surowce, zdjęcia, ryciny) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, projekt) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O03.1_W01 Student ma wiedzę odnośnie roli, znaczenia i wartości biologicznej roślin ziół przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, surowców zielarskich, związków biologicznie czynnych zawartych w surowcach przyprawowych i przyprawach warzywnych, ich sposobu wykorzystania. | AK_1A_W12 | R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
AK_1A_O03.1_W02 Student zna ogólne zasady uprawy roślin przyprawowych i przypraw warzywnych, doboru stanowiska pod uprawę, projektowania ogrodu warzywno-zielarskiego. | AK_1A_W17, AK_1A_W21 | R1A_W05, R1A_W06, T1A_W06 | InzA_W01 | C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
AK_1A_O03.1_W03 Student ma wiedzę na temat biologii, właściwości leczniczych i przyprawowych podstawowych ziół i warzyw mających znaczenie przyprawowe. | — | — | — | C-1, C-4 | T-W-1, T-W-5, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O03.1_U01 Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w celu określenia stanowiska uprawy i doboru roślin w ogrodzie użytkowym zielarsko-warzywnym. | AK_1A_U13 | R1A_U04, R1A_U05 | — | C-3 | T-W-2, T-W-4, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
AK_1A_O03.1_U02 Student potrafi zaprojektować ogród warzywno-zielarski. | AK_1A_U12, AK_1A_U13 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U09, T1A_U11 | InzA_U02 | C-3 | T-A-3 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O03.1_K01 Student wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu, jest zdolny do pracy w zespole, ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w celu osiągnięcia poziomu zawodowego pozwalającego na właściwą komunikację z klientem.. | AK_1A_K09, AK_1A_K12 | A1_K01, R1A_K01, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-4 | T-A-3 | M-2, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O03.1_W01 Student ma wiedzę odnośnie roli, znaczenia i wartości biologicznej roślin ziół przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, surowców zielarskich, związków biologicznie czynnych zawartych w surowcach przyprawowych i przyprawach warzywnych, ich sposobu wykorzystania. | 2,0 | Student nie opanował wymaganej wiedzy w stopniu zadowalającym. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat roli i znaczenia roślin przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, wymienia podstawowe surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte i wskazuje sposób ich wykorzystania. | |
3,5 | Student prawidłowo określa rolę i znaczenie roślin przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, wymienia i prawidłowo nazywa większość surowców i związków biologicznie czynnych w nich zawartych, wskazuje sposoby wykorzystania tych surowców. | |
4,0 | Student jest dobrze zorientowany odnośnie roli i znaczenia roślin przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, wymienia i nazywa omawiane surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte, wskazuje spozoby wykorzystania większości omawianych gatunków i surowców. | |
4,5 | Student jest bardzo dobrze zorientowany odnośnie roli i znaczenia roślin przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, wymienia i nazywa wszystkie omawiane surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte, wskazuje sposoby wykorzystania omawianych gatunków i surowców. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę, w oparciu o dodatkową literaturę, odnośnie roli i znaczenia roślin przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, zna bardzo dobrze surowce i związki biologicznie czynne zawarte w surowcach, wskazuje sposoby wykorzystania omawianych gatunków, jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu. | |
AK_1A_O03.1_W02 Student zna ogólne zasady uprawy roślin przyprawowych i przypraw warzywnych, doboru stanowiska pod uprawę, projektowania ogrodu warzywno-zielarskiego. | 2,0 | Student nie opanował wymaganej wiedzy w stopniu zadowalającym. |
3,0 | Student zna zasady uprawy niektórych omawianych roślin i podstawowe zasady projektowania ogrodu wzrzywno-zielarskiego. | |
3,5 | Student zna zasady uprawy podstawowych omawianych roślin i podstawy projektowania ogrodu warzywno-zielarskiego. | |
4,0 | Student zna dobrze zasady uprawy omawianych roślin i zasady projektowania ogrodu warzywno-zielarskiego. | |
4,5 | Student zna bardzo dobrze zasady uprawy omawianych roślin i zasady projektowania ogrodu warzywno-zielarskiego. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat zasad uprawy omawianych roślin i zasady projektowania ogrodu warzywno-zielarskiego, jest docielkiwy i wykazuje własną inicjatywę. | |
AK_1A_O03.1_W03 Student ma wiedzę na temat biologii, właściwości leczniczych i przyprawowych podstawowych ziół i warzyw mających znaczenie przyprawowe. | 2,0 | Student nie opanował wymaganej wiedzy. |
3,0 | Student zna biologię, właściwości lecznicze i przyprawowe niektórych z omawianych gatunków. | |
3,5 | Student zna biologię, właściwości lecznicze i przyprawowe podstawowych z omawianych gatunków. | |
4,0 | Student zna biologię, właściwości lecznicze i przyprawowe większości omawianych gatunków. | |
4,5 | Student zna biologię, właściwości przyprawowe i lecznicze omawianych gatunków. | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze biologię, właściwości przyprawowe i lecznicze omawianych gatunków, jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O03.1_U01 Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w celu określenia stanowiska uprawy i doboru roślin w ogrodzie użytkowym zielarsko-warzywnym. | 2,0 | Student nie posiadł wymaganej umiejętności w stopniu zadowalającym. |
3,0 | Student posiadł wymaganą umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzu w stopniu zadowalającym,. określa podstawowe zasady uprawy roślin w użytkowym ogrodzie zielarsko-warzywnym. | |
3,5 | Student posiadł wymaganą umiejętność określenia podstawowym. | |
4,0 | Student dobrze opanował umiejętnośc określenia sasad uprawy roślin w ogrodzie zielarsko-warzywnym. | |
4,5 | Student bardzo dobrze opanował umiejętnośc określenia zasad uprawy roślin w ogrodzie zielarsko-warzywnym. | |
5,0 | Student w określaniu zasad uprawy roślin w ogrodzie zielarsko-warzywnym wykazuje własną inicjatywę, potrafi myśleć kreatywnie. | |
AK_1A_O03.1_U02 Student potrafi zaprojektować ogród warzywno-zielarski. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować ogrodu zielarsko-warzywnego. |
3,0 | Student wykonuje projekt ogrodu z wykorzystaniem podstawowych z omawianych roślin. | |
3,5 | Student wykonuje projekt ogrodu z wykorzystaniem większości z omawianych roślin. | |
4,0 | Student wykonuje prawidłowo projekt ogrodu wykorzystując w nim omawiane rośliny.. | |
4,5 | Student wykonuje projekt ogrodu z wykorzystaniem omawianych roślin, zwraca uwagę na właściwy dobór gatunków, odmian i walorów dekoeracyjnych roślin.. | |
5,0 | Student wykonuje projekt wykorzystując w nim oprócz omawianych gatunków również dodatkowe gatunki, którymi jest szczególnie zainteresowany. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O03.1_K01 Student wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu, jest zdolny do pracy w zespole, ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w celu osiągnięcia poziomu zawodowego pozwalającego na właściwą komunikację z klientem.. | 2,0 | Student nie zna zasad projektowaniaogrodu zielarsko-warzywnego. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje własnej inicjatywy w pracy w zespole. | |
3,5 | Student sporadycznie przejawia inicjatywę w pracy zespołowej. | |
4,0 | Student jest w stanie dobrze zorganizować pracę w zespole projektowym. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w zespole projektowym. | |
5,0 | Student z bardzo dobrym skutkiem i zaangażowaniem organizuje pracę w zespole przejmując w nim rolę przywódczą. |
Literatura podstawowa
- 2011