Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Formy plastyczne w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Formy plastyczne w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Zbylut <Agata.Zbylut@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu plastyki i historii sztuki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wrażliwość przestrzenną, plastyczną i kompozycyjną.
C-2Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wiedzę z zakresu sztuk plastycznych i będzie ją umiejętnie wykorzystywał w pracy zawodowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Forma plastyczna w krajobrazie – jej funkcja i znaczenie.2
T-W-2Stałe i zmienne elementy i funkcje formy plastycznej w krajobrazie od starożytności po dzień dzisiejszy. Przykłady właściwego i niewłaściwego funkcjonowania form plastycznych w krajobrazie.5
T-W-3Estetyka i harmonia formy plastycznej a projekt architektoniczny i urbanistyczny.2
T-W-4Powiązanie projektu formy plastycznej w krajobrazie z tłem społecznym, ideologicznym i kulturowym.2
T-W-5Sztuka publiczna a sztuka w przestrzeni publicznej – rozwiązania standardowe i niekonwencjonalne2
T-W-6Współczesna forma plastyczna w krajobrazie od land artu po street art.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach Udział w wystawach i ekspozycjach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy Film Ekspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C31_W01
Student zna dawne i współczesne tendencje stylowe w kształtowaniu form plastycznych w krajobrazie, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
AK_1A_W11A1_W11, A1_W12, T1A_W08InzA_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C31_U17
Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują.
AK_1A_U17T1A_U08, T1A_U13InzA_U01, InzA_U05C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C31_K01
Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi.
AK_1A_K01A1_K02, T1A_K02InzA_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2
AK_1A_C31_K02
Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego.
AK_1A_K02A1_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2
AK_1A_C31_K04
Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna zasady stosowania form plastycznych dla elementów składowych krajobrazu i ich relacji wizualnych.
AK_1A_K04T1A_K02InzA_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2
AK_1A_C31_K05
Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych.
AK_1A_K05A1_K02, T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2
AK_1A_C31_K08
Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych.
AK_1A_K08R1A_K06, T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C31_U17
Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują.
2,0Student nbie potrafi ocenić nawet na podstawowym poziomie wartości kulturowej krajobrazu i form plastycznych jakie w nim funkcjonują.
3,0Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują.
3,5Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. Potrafi kształtować język wypowiedzi plastycznej przy użyciu form abstrakcyjnych.
4,0Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. Potrafi kształtować język wypowiedzi plastycznej przy użyciu form abstrakcyjnych. Zna najważniejsze przykłady różnorodnych rozwiązań kompozycyjnych.
4,5Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. Potrafi kształtować język wypowiedzi plastycznej przy użyciu form abstrakcyjnych. Potrafi podać przykłady różnorodnych rozwiązań kompozycyjnych.
5,0Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. Potrafi kształtować język wypowiedzi plastycznej przy użyciu form abstrakcyjnych. Potrafi podać przykłady różnorodnych rozwiązań kompozycyjnych, umie je scharakteryzować i poprowadzić polemikę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C31_K01
Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi.
2,0Student nie jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji.
3,0Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji.
3,5Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi.
4,0Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji wraz z podaniem przykładów. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi.
4,5Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Potrafi te związki przeanalizować i podać przykłady. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi.
5,0Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Potrafi te związki przeanalizować i podać przykłady. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi. Potrafi zastosować formę plastyczną dla elementów składowych krajobrazu i ich relacji wizualnych.
AK_1A_C31_K02
Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego.
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości i nie potrafi jej wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej.
3,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej.
3,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego.
4,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego. Rozpoznaje związki pomiędzy użytymi materiałami a estetyką obiektów architektonicznych i plastycznych.
4,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego. Rozpoznaje związki pomiędzy użytymi materiałami a estetyką obiektów architektonicznych i plastycznych. Zna podstawowe reguły rządzące kompozycją formy plastycznej.
5,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego. Rozpoznaje związki pomiędzy użytymi materiałami a estetyką obiektów architektonicznych i plastycznych. Zna podstawowe reguły rządzące kompozycją formy plastycznej i potrafi je zastosować.
AK_1A_C31_K04
Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna zasady stosowania form plastycznych dla elementów składowych krajobrazu i ich relacji wizualnych.
2,0Student nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci,
3,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci.
3,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie.
4,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna podstawowe zasady stosowania form plastycznych w krajobrazie.
4,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna zasady stosowania form plastycznych dla elementów składowych krajobrazu i potrafi je scharakteryzować.
5,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna zasady stosowania form plastycznych dla elementów składowych krajobrazu i ich relacji wizualnych w odniesieniu do miejsca i czasu w jakim powstają i potrafi je scharakteryzować.
AK_1A_C31_K05
Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych.
2,0Student nie rozumie architektury krajobrazu i form plastycznych w niej funkcjonujących w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych.
3,0Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych.
3,5Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych i dąży do kreatywnego posługiwania się formą plastyczną w krajobrazie w oparciu o te zasady.
4,0Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych i dąży do kreatywnego posługiwania się formą plastyczną w krajobrazie w oparciu o te zasady. Potrafi ocenić architektoniczny stan istniejący, docenić jego walory lub poddać krytyce.
4,5Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych i dąży do kreatywnego posługiwania się formą plastyczną w krajobrazie w oparciu o te zasady. Potrafi ocenić architektoniczny stan istniejący, docenić jego walory lub poddać krytyce. Widzi potrzebę samodzielnego poszerzania wiedzy w tym zakresie.
5,0Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych i dąży do kreatywnego posługiwania się formą plastyczną w krajobrazie w oparciu o te zasady. Potrafi ocenić architektoniczny stan istniejący, docenić jego walory lub poddać krytyce. Widzi potrzebę i potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę w tym zakresie.
AK_1A_C31_K08
Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony.
3,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych.
3,5Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. Potrafi przypisać realizację do czasu jej powstania.
4,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. Potrafi przypisać realizację do czasu jej powstania. Potrafi szukać inspiracji.
4,5Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. Potrafi przypisać realizację do czasu jej powstania. Potrafi się zainspirować zarówno innowacyjnymi i uznanymi projektami i realizacjami architektonicznymi, jak i tradycyjnymi rozwiązaniami.
5,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. Potrafi przypisać realizację do czasu jej powstania. Potrafi się zainspirować zarówno innowacyjnymi i uznanymi projektami i realizacjami architektonicznymi, jak i tradycyjnymi rozwiązaniami. Jest otwarty również na rozwiązania wizjonerskie, niekonwencjonalne.

Literatura podstawowa

  1. Zygmunt Szparkowski, Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  2. Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  3. Leonardo Benevolo, Miasto w dziejach Europy. Seria: Tworzenie Europy, Wydawnictwo KRĄG, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Słowo/Obraz/Terytoria, Warzsawa, 2005
  2. Andrzej Basista, Architektura - dlaczego taka jest, Wydawnictwo ZNAK, Kraków, 2000
  3. Steen Eiler Rasmussen, Odczuwanie architektury, Wydawnictwo MURATOR, WArszawa, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Forma plastyczna w krajobrazie – jej funkcja i znaczenie.2
T-W-2Stałe i zmienne elementy i funkcje formy plastycznej w krajobrazie od starożytności po dzień dzisiejszy. Przykłady właściwego i niewłaściwego funkcjonowania form plastycznych w krajobrazie.5
T-W-3Estetyka i harmonia formy plastycznej a projekt architektoniczny i urbanistyczny.2
T-W-4Powiązanie projektu formy plastycznej w krajobrazie z tłem społecznym, ideologicznym i kulturowym.2
T-W-5Sztuka publiczna a sztuka w przestrzeni publicznej – rozwiązania standardowe i niekonwencjonalne2
T-W-6Współczesna forma plastyczna w krajobrazie od land artu po street art.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach Udział w wystawach i ekspozycjach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C31_W01Student zna dawne i współczesne tendencje stylowe w kształtowaniu form plastycznych w krajobrazie, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W11zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W11zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami
A1_W12wykazuje się znajomością stylów w sztuce i związanych z nimi tradycjami twórczymi
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wrażliwość przestrzenną, plastyczną i kompozycyjną.
C-2Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wiedzę z zakresu sztuk plastycznych i będzie ją umiejętnie wykorzystywał w pracy zawodowej.
Treści programoweT-W-1Forma plastyczna w krajobrazie – jej funkcja i znaczenie.
T-W-6Współczesna forma plastyczna w krajobrazie od land artu po street art.
T-W-2Stałe i zmienne elementy i funkcje formy plastycznej w krajobrazie od starożytności po dzień dzisiejszy. Przykłady właściwego i niewłaściwego funkcjonowania form plastycznych w krajobrazie.
T-W-3Estetyka i harmonia formy plastycznej a projekt architektoniczny i urbanistyczny.
T-W-4Powiązanie projektu formy plastycznej w krajobrazie z tłem społecznym, ideologicznym i kulturowym.
T-W-5Sztuka publiczna a sztuka w przestrzeni publicznej – rozwiązania standardowe i niekonwencjonalne
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy Film Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C31_U17Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U17ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wrażliwość przestrzenną, plastyczną i kompozycyjną.
C-2Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wiedzę z zakresu sztuk plastycznych i będzie ją umiejętnie wykorzystywał w pracy zawodowej.
Treści programoweT-W-1Forma plastyczna w krajobrazie – jej funkcja i znaczenie.
T-W-6Współczesna forma plastyczna w krajobrazie od land artu po street art.
T-W-2Stałe i zmienne elementy i funkcje formy plastycznej w krajobrazie od starożytności po dzień dzisiejszy. Przykłady właściwego i niewłaściwego funkcjonowania form plastycznych w krajobrazie.
T-W-3Estetyka i harmonia formy plastycznej a projekt architektoniczny i urbanistyczny.
T-W-4Powiązanie projektu formy plastycznej w krajobrazie z tłem społecznym, ideologicznym i kulturowym.
T-W-5Sztuka publiczna a sztuka w przestrzeni publicznej – rozwiązania standardowe i niekonwencjonalne
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy Film Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nbie potrafi ocenić nawet na podstawowym poziomie wartości kulturowej krajobrazu i form plastycznych jakie w nim funkcjonują.
3,0Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują.
3,5Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. Potrafi kształtować język wypowiedzi plastycznej przy użyciu form abstrakcyjnych.
4,0Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. Potrafi kształtować język wypowiedzi plastycznej przy użyciu form abstrakcyjnych. Zna najważniejsze przykłady różnorodnych rozwiązań kompozycyjnych.
4,5Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. Potrafi kształtować język wypowiedzi plastycznej przy użyciu form abstrakcyjnych. Potrafi podać przykłady różnorodnych rozwiązań kompozycyjnych.
5,0Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. Potrafi kształtować język wypowiedzi plastycznej przy użyciu form abstrakcyjnych. Potrafi podać przykłady różnorodnych rozwiązań kompozycyjnych, umie je scharakteryzować i poprowadzić polemikę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C31_K01Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wrażliwość przestrzenną, plastyczną i kompozycyjną.
C-2Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wiedzę z zakresu sztuk plastycznych i będzie ją umiejętnie wykorzystywał w pracy zawodowej.
Treści programoweT-W-1Forma plastyczna w krajobrazie – jej funkcja i znaczenie.
T-W-6Współczesna forma plastyczna w krajobrazie od land artu po street art.
T-W-2Stałe i zmienne elementy i funkcje formy plastycznej w krajobrazie od starożytności po dzień dzisiejszy. Przykłady właściwego i niewłaściwego funkcjonowania form plastycznych w krajobrazie.
T-W-3Estetyka i harmonia formy plastycznej a projekt architektoniczny i urbanistyczny.
T-W-4Powiązanie projektu formy plastycznej w krajobrazie z tłem społecznym, ideologicznym i kulturowym.
T-W-5Sztuka publiczna a sztuka w przestrzeni publicznej – rozwiązania standardowe i niekonwencjonalne
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy Film Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji.
3,0Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji.
3,5Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi.
4,0Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji wraz z podaniem przykładów. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi.
4,5Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Potrafi te związki przeanalizować i podać przykłady. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi.
5,0Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Potrafi te związki przeanalizować i podać przykłady. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi. Potrafi zastosować formę plastyczną dla elementów składowych krajobrazu i ich relacji wizualnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C31_K02Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wrażliwość przestrzenną, plastyczną i kompozycyjną.
C-2Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wiedzę z zakresu sztuk plastycznych i będzie ją umiejętnie wykorzystywał w pracy zawodowej.
Treści programoweT-W-1Forma plastyczna w krajobrazie – jej funkcja i znaczenie.
T-W-6Współczesna forma plastyczna w krajobrazie od land artu po street art.
T-W-2Stałe i zmienne elementy i funkcje formy plastycznej w krajobrazie od starożytności po dzień dzisiejszy. Przykłady właściwego i niewłaściwego funkcjonowania form plastycznych w krajobrazie.
T-W-3Estetyka i harmonia formy plastycznej a projekt architektoniczny i urbanistyczny.
T-W-4Powiązanie projektu formy plastycznej w krajobrazie z tłem społecznym, ideologicznym i kulturowym.
T-W-5Sztuka publiczna a sztuka w przestrzeni publicznej – rozwiązania standardowe i niekonwencjonalne
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy Film Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości i nie potrafi jej wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej.
3,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej.
3,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego.
4,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego. Rozpoznaje związki pomiędzy użytymi materiałami a estetyką obiektów architektonicznych i plastycznych.
4,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego. Rozpoznaje związki pomiędzy użytymi materiałami a estetyką obiektów architektonicznych i plastycznych. Zna podstawowe reguły rządzące kompozycją formy plastycznej.
5,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego. Rozpoznaje związki pomiędzy użytymi materiałami a estetyką obiektów architektonicznych i plastycznych. Zna podstawowe reguły rządzące kompozycją formy plastycznej i potrafi je zastosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C31_K04Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna zasady stosowania form plastycznych dla elementów składowych krajobrazu i ich relacji wizualnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K04ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wrażliwość przestrzenną, plastyczną i kompozycyjną.
C-2Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wiedzę z zakresu sztuk plastycznych i będzie ją umiejętnie wykorzystywał w pracy zawodowej.
Treści programoweT-W-1Forma plastyczna w krajobrazie – jej funkcja i znaczenie.
T-W-6Współczesna forma plastyczna w krajobrazie od land artu po street art.
T-W-2Stałe i zmienne elementy i funkcje formy plastycznej w krajobrazie od starożytności po dzień dzisiejszy. Przykłady właściwego i niewłaściwego funkcjonowania form plastycznych w krajobrazie.
T-W-3Estetyka i harmonia formy plastycznej a projekt architektoniczny i urbanistyczny.
T-W-4Powiązanie projektu formy plastycznej w krajobrazie z tłem społecznym, ideologicznym i kulturowym.
T-W-5Sztuka publiczna a sztuka w przestrzeni publicznej – rozwiązania standardowe i niekonwencjonalne
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy Film Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci,
3,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci.
3,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie.
4,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna podstawowe zasady stosowania form plastycznych w krajobrazie.
4,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna zasady stosowania form plastycznych dla elementów składowych krajobrazu i potrafi je scharakteryzować.
5,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna zasady stosowania form plastycznych dla elementów składowych krajobrazu i ich relacji wizualnych w odniesieniu do miejsca i czasu w jakim powstają i potrafi je scharakteryzować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C31_K05Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K05rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wrażliwość przestrzenną, plastyczną i kompozycyjną.
C-2Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wiedzę z zakresu sztuk plastycznych i będzie ją umiejętnie wykorzystywał w pracy zawodowej.
Treści programoweT-W-1Forma plastyczna w krajobrazie – jej funkcja i znaczenie.
T-W-6Współczesna forma plastyczna w krajobrazie od land artu po street art.
T-W-2Stałe i zmienne elementy i funkcje formy plastycznej w krajobrazie od starożytności po dzień dzisiejszy. Przykłady właściwego i niewłaściwego funkcjonowania form plastycznych w krajobrazie.
T-W-3Estetyka i harmonia formy plastycznej a projekt architektoniczny i urbanistyczny.
T-W-4Powiązanie projektu formy plastycznej w krajobrazie z tłem społecznym, ideologicznym i kulturowym.
T-W-5Sztuka publiczna a sztuka w przestrzeni publicznej – rozwiązania standardowe i niekonwencjonalne
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy Film Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie architektury krajobrazu i form plastycznych w niej funkcjonujących w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych.
3,0Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych.
3,5Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych i dąży do kreatywnego posługiwania się formą plastyczną w krajobrazie w oparciu o te zasady.
4,0Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych i dąży do kreatywnego posługiwania się formą plastyczną w krajobrazie w oparciu o te zasady. Potrafi ocenić architektoniczny stan istniejący, docenić jego walory lub poddać krytyce.
4,5Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych i dąży do kreatywnego posługiwania się formą plastyczną w krajobrazie w oparciu o te zasady. Potrafi ocenić architektoniczny stan istniejący, docenić jego walory lub poddać krytyce. Widzi potrzebę samodzielnego poszerzania wiedzy w tym zakresie.
5,0Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych i dąży do kreatywnego posługiwania się formą plastyczną w krajobrazie w oparciu o te zasady. Potrafi ocenić architektoniczny stan istniejący, docenić jego walory lub poddać krytyce. Widzi potrzebę i potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę w tym zakresie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C31_K08Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K08ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wrażliwość przestrzenną, plastyczną i kompozycyjną.
C-2Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wiedzę z zakresu sztuk plastycznych i będzie ją umiejętnie wykorzystywał w pracy zawodowej.
Treści programoweT-W-1Forma plastyczna w krajobrazie – jej funkcja i znaczenie.
T-W-6Współczesna forma plastyczna w krajobrazie od land artu po street art.
T-W-2Stałe i zmienne elementy i funkcje formy plastycznej w krajobrazie od starożytności po dzień dzisiejszy. Przykłady właściwego i niewłaściwego funkcjonowania form plastycznych w krajobrazie.
T-W-3Estetyka i harmonia formy plastycznej a projekt architektoniczny i urbanistyczny.
T-W-4Powiązanie projektu formy plastycznej w krajobrazie z tłem społecznym, ideologicznym i kulturowym.
T-W-5Sztuka publiczna a sztuka w przestrzeni publicznej – rozwiązania standardowe i niekonwencjonalne
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy Film Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony.
3,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych.
3,5Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. Potrafi przypisać realizację do czasu jej powstania.
4,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. Potrafi przypisać realizację do czasu jej powstania. Potrafi szukać inspiracji.
4,5Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. Potrafi przypisać realizację do czasu jej powstania. Potrafi się zainspirować zarówno innowacyjnymi i uznanymi projektami i realizacjami architektonicznymi, jak i tradycyjnymi rozwiązaniami.
5,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. Potrafi przypisać realizację do czasu jej powstania. Potrafi się zainspirować zarówno innowacyjnymi i uznanymi projektami i realizacjami architektonicznymi, jak i tradycyjnymi rozwiązaniami. Jest otwarty również na rozwiązania wizjonerskie, niekonwencjonalne.