Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Urządzanie terenów zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzanie terenów zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>, Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 10 1,00,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW6 20 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Szczegółowe poznanie najczęściej stosowanych prac związanych z urządzaniem terenów zieleni
C-2Poznanie elementów budowy terenów zieleni
C-3Poznanie sposobów oraz zasad urządzania i wyposażania terenów zieleni
C-4Poznanie budowy podstawowych elementów architektury ogrodowej (murki ogrodowe, schody, zbiorniki wodne itp.)
C-5Zdobycie umiejętności urządzania założeń ogrodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Inwentaryzacja dendrologiczna i urbanistyczna terenu3
T-A-2Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi, przenoszenie projektu w teren2
T-A-3Układ komunikacyjny terenu zieleni i jego budowa2
T-A-4Sadzenie i przesadzanie drzew i krzewów, zabezpieczanie po posadzeniu – technika, terminy2
T-A-5Elementy małej architektury i wyposażenia terenów zieleni - skarpy, schody terenowe, oświetlenie2
T-A-6Wykorzystanie traw i roślin okrywowych w urządzaniu terenów zieleni2
T-A-7Ogrody zimowe, drzewa i krzewy w pojemnikach2
15
projekty
T-P-1Wykonanie projektu urządzenia terenu zieleni (praca zespołowa), przygotowanie prezentacji8
T-P-2Prezentacja przyjętych rozwiązań urządzenia terenu zieleni2
10
wykłady
T-W-1Przepisy prawne związane z urządzaniem terenów zieleni, analiza ekonomiczna przedsięwzięcia, rola inspektora nadzoru budowy terenów zieleni2
T-W-2Typy koron drzew i ich kształtowanie, formy stosowania drzew i krzewów w terenach zieleni2
T-W-3Ogrody wertykalne, ogrody na dachach2
T-W-4Układ komunikacyjny terenu zieleni i jego budowa2
T-W-5Ogrody zimowe, drzewa i krzewy w pojemnikach2
T-W-6Zbiorniki i cieki wodne – budowa i konserwacja2
T-W-7Materiały techniczne wykorzystywane w budowie terenów zieleni, konserwacja elementów drewnianych, metalowych, kamiennych – technika i środki2
T-W-8Inwentaryzacja dendrologiczna i urbanistyczna terenu2
T-W-9Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi, przenoszenie projektu w teren2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Konsultacje5
A-A-3Praca własna studenta10
30
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych10
A-P-2Praca własna studenta, przygotowanie projektu i prezentacji20
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Praca własna studenta18
A-W-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-W-4Przygotowanie do kolokwiów i egzaminu10
A-W-5Obecność na egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / [Przygotowanie referatu i dyskusja
M-4Metody praktyczne / Cwiczenia przedmiotowe i projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
S-2Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu urządzenia terenu zieleni oraz prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C27_W01
Student posiada wiedzę z zakresu o podstawowych metodach geodezyjnych, zasadach urządzania terenów zieleni oraz materiałach wykorzystywanych do budowy i urządzania terenów zieleni
AK_1A_W03, AK_1A_W04, AK_1A_W07T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W10InzA_W02, InzA_W05C-1, C-4, C-3, C-2, C-5T-W-4, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-A-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-A-3, T-A-2, T-W-3, T-A-7M-4, M-1, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C27_U01
Zna podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi wykonać projekt urządzenia terenu zieleni
AK_1A_U06, AK_1A_U15, AK_1A_U18R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-P-2, T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C27_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
AK_1A_K11, AK_1A_K12A1_K01, A1_K03, A1_K05, R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K04InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-P-2, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C27_W01
Student posiada wiedzę z zakresu o podstawowych metodach geodezyjnych, zasadach urządzania terenów zieleni oraz materiałach wykorzystywanych do budowy i urządzania terenów zieleni
2,0
3,0student posiada ograniczona wiedzę o metodach geodezyjnych, zasadach urządzania terenów zieleni oraz materiałach wykorzystywanych dobudowy i urządzania terenów zieleni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C27_U01
Zna podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi wykonać projekt urządzenia terenu zieleni
2,0student nie zna podstawowych przepisów prawnych, nie potrafi dobrać typów nawierzchni oraz elementów małej architektury;nie zna zasad inwentaryzacji, nie potrafi wykonać projektu urządzenia terenu zieleni
3,0student zna w ograniczonym zakresie podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi w ograniczonym zakresie wykonać projekt urządzenia terenu
3,5student zna podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi wykonać projekt urządzenia terenu
4,0student zna dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi dobrze wykonać projekt urządzenia terenu
4,5student zna ponad dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi ponad dobrze wykonać projekt urządzenia terenu
5,0student zna bardzo dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi bardzo dobrze wykonać projekt urządzenia terenu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C27_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
2,0student nie ma świadomości potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, nie potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
3,5student ma dostateczną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
4,0student ma dobrą świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
4,5student ma pełną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
5,0student ma ugruntowaną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie

Literatura podstawowa

  1. Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WsiP, Warszawa, 1998
  2. Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WsiP, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Katalog roślin drzewa, krzewy, byliny polecane przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, ZSP, Warszawa, 2011
  2. Przegląd Komunalny. Miesięcznik ogólnopolski, Abrys, Poznań
  3. Zieleń Miejska. Miesięcznik ogólnopolski., Abrys, Poznań

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Inwentaryzacja dendrologiczna i urbanistyczna terenu3
T-A-2Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi, przenoszenie projektu w teren2
T-A-3Układ komunikacyjny terenu zieleni i jego budowa2
T-A-4Sadzenie i przesadzanie drzew i krzewów, zabezpieczanie po posadzeniu – technika, terminy2
T-A-5Elementy małej architektury i wyposażenia terenów zieleni - skarpy, schody terenowe, oświetlenie2
T-A-6Wykorzystanie traw i roślin okrywowych w urządzaniu terenów zieleni2
T-A-7Ogrody zimowe, drzewa i krzewy w pojemnikach2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu urządzenia terenu zieleni (praca zespołowa), przygotowanie prezentacji8
T-P-2Prezentacja przyjętych rozwiązań urządzenia terenu zieleni2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przepisy prawne związane z urządzaniem terenów zieleni, analiza ekonomiczna przedsięwzięcia, rola inspektora nadzoru budowy terenów zieleni2
T-W-2Typy koron drzew i ich kształtowanie, formy stosowania drzew i krzewów w terenach zieleni2
T-W-3Ogrody wertykalne, ogrody na dachach2
T-W-4Układ komunikacyjny terenu zieleni i jego budowa2
T-W-5Ogrody zimowe, drzewa i krzewy w pojemnikach2
T-W-6Zbiorniki i cieki wodne – budowa i konserwacja2
T-W-7Materiały techniczne wykorzystywane w budowie terenów zieleni, konserwacja elementów drewnianych, metalowych, kamiennych – technika i środki2
T-W-8Inwentaryzacja dendrologiczna i urbanistyczna terenu2
T-W-9Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi, przenoszenie projektu w teren2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Konsultacje5
A-A-3Praca własna studenta10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych10
A-P-2Praca własna studenta, przygotowanie projektu i prezentacji20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Praca własna studenta18
A-W-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-W-4Przygotowanie do kolokwiów i egzaminu10
A-W-5Obecność na egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C27_W01Student posiada wiedzę z zakresu o podstawowych metodach geodezyjnych, zasadach urządzania terenów zieleni oraz materiałach wykorzystywanych do budowy i urządzania terenów zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W03zna podstawowe metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia
AK_1A_W04zna podstawowe materiały budowlane oraz ich zastosowanie w budownictwie i architekturze krajobrazu
AK_1A_W07zna w zakresie podstawowym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Szczegółowe poznanie najczęściej stosowanych prac związanych z urządzaniem terenów zieleni
C-4Poznanie budowy podstawowych elementów architektury ogrodowej (murki ogrodowe, schody, zbiorniki wodne itp.)
C-3Poznanie sposobów oraz zasad urządzania i wyposażania terenów zieleni
C-2Poznanie elementów budowy terenów zieleni
C-5Zdobycie umiejętności urządzania założeń ogrodowych
Treści programoweT-W-4Układ komunikacyjny terenu zieleni i jego budowa
T-A-1Inwentaryzacja dendrologiczna i urbanistyczna terenu
T-A-6Wykorzystanie traw i roślin okrywowych w urządzaniu terenów zieleni
T-A-5Elementy małej architektury i wyposażenia terenów zieleni - skarpy, schody terenowe, oświetlenie
T-W-9Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi, przenoszenie projektu w teren
T-W-10Zaliczenie wykładów
T-W-1Przepisy prawne związane z urządzaniem terenów zieleni, analiza ekonomiczna przedsięwzięcia, rola inspektora nadzoru budowy terenów zieleni
T-A-4Sadzenie i przesadzanie drzew i krzewów, zabezpieczanie po posadzeniu – technika, terminy
T-W-5Ogrody zimowe, drzewa i krzewy w pojemnikach
T-W-2Typy koron drzew i ich kształtowanie, formy stosowania drzew i krzewów w terenach zieleni
T-W-7Materiały techniczne wykorzystywane w budowie terenów zieleni, konserwacja elementów drewnianych, metalowych, kamiennych – technika i środki
T-W-6Zbiorniki i cieki wodne – budowa i konserwacja
T-W-8Inwentaryzacja dendrologiczna i urbanistyczna terenu
T-A-3Układ komunikacyjny terenu zieleni i jego budowa
T-A-2Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi, przenoszenie projektu w teren
T-W-3Ogrody wertykalne, ogrody na dachach
T-A-7Ogrody zimowe, drzewa i krzewy w pojemnikach
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / Cwiczenia przedmiotowe i projektowe
M-1Metody podające / Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące / [Przygotowanie referatu i dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
S-3Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu urządzenia terenu zieleni oraz prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczona wiedzę o metodach geodezyjnych, zasadach urządzania terenów zieleni oraz materiałach wykorzystywanych dobudowy i urządzania terenów zieleni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C27_U01Zna podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi wykonać projekt urządzenia terenu zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U06stosuje podstawowe zasady projektowania przestrzeni o różnej funkcji z zastosowaniem odpowiednich materiałów
AK_1A_U15potrafi wykonać inwentaryzację szaty roślinnej
AK_1A_U18umie stosować prawo w praktyce inżynierskiej w zakresie projektowania i realizacji obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Szczegółowe poznanie najczęściej stosowanych prac związanych z urządzaniem terenów zieleni
C-2Poznanie elementów budowy terenów zieleni
C-3Poznanie sposobów oraz zasad urządzania i wyposażania terenów zieleni
C-4Poznanie budowy podstawowych elementów architektury ogrodowej (murki ogrodowe, schody, zbiorniki wodne itp.)
C-5Zdobycie umiejętności urządzania założeń ogrodowych
Treści programoweT-P-2Prezentacja przyjętych rozwiązań urządzenia terenu zieleni
T-P-1Wykonanie projektu urządzenia terenu zieleni (praca zespołowa), przygotowanie prezentacji
T-W-1Przepisy prawne związane z urządzaniem terenów zieleni, analiza ekonomiczna przedsięwzięcia, rola inspektora nadzoru budowy terenów zieleni
T-W-4Układ komunikacyjny terenu zieleni i jego budowa
T-W-7Materiały techniczne wykorzystywane w budowie terenów zieleni, konserwacja elementów drewnianych, metalowych, kamiennych – technika i środki
T-W-8Inwentaryzacja dendrologiczna i urbanistyczna terenu
T-W-9Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi, przenoszenie projektu w teren
T-A-1Inwentaryzacja dendrologiczna i urbanistyczna terenu
T-A-2Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi, przenoszenie projektu w teren
T-A-4Sadzenie i przesadzanie drzew i krzewów, zabezpieczanie po posadzeniu – technika, terminy
T-A-5Elementy małej architektury i wyposażenia terenów zieleni - skarpy, schody terenowe, oświetlenie
T-A-6Wykorzystanie traw i roślin okrywowych w urządzaniu terenów zieleni
T-A-7Ogrody zimowe, drzewa i krzewy w pojemnikach
T-A-3Układ komunikacyjny terenu zieleni i jego budowa
Metody nauczaniaM-1Metody podające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / [Przygotowanie referatu i dyskusja
M-4Metody praktyczne / Cwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
S-2Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu urządzenia terenu zieleni oraz prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych przepisów prawnych, nie potrafi dobrać typów nawierzchni oraz elementów małej architektury;nie zna zasad inwentaryzacji, nie potrafi wykonać projektu urządzenia terenu zieleni
3,0student zna w ograniczonym zakresie podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi w ograniczonym zakresie wykonać projekt urządzenia terenu
3,5student zna podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi wykonać projekt urządzenia terenu
4,0student zna dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi dobrze wykonać projekt urządzenia terenu
4,5student zna ponad dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi ponad dobrze wykonać projekt urządzenia terenu
5,0student zna bardzo dobrze podstawowe przepisy prawne, potrafi dobrać typy i rodzaje nawierzchni oraz elementy małej architektury; zna zasady inwentaryzacji, potrafi bardzo dobrze wykonać projekt urządzenia terenu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C27_K01Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
AK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
A1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
A1_K05posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w szczególności: pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań; negocjowania i organizowania; integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowania zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Szczegółowe poznanie najczęściej stosowanych prac związanych z urządzaniem terenów zieleni
C-2Poznanie elementów budowy terenów zieleni
C-3Poznanie sposobów oraz zasad urządzania i wyposażania terenów zieleni
C-4Poznanie budowy podstawowych elementów architektury ogrodowej (murki ogrodowe, schody, zbiorniki wodne itp.)
C-5Zdobycie umiejętności urządzania założeń ogrodowych
Treści programoweT-P-2Prezentacja przyjętych rozwiązań urządzenia terenu zieleni
T-P-1Wykonanie projektu urządzenia terenu zieleni (praca zespołowa), przygotowanie prezentacji
T-W-1Przepisy prawne związane z urządzaniem terenów zieleni, analiza ekonomiczna przedsięwzięcia, rola inspektora nadzoru budowy terenów zieleni
T-W-2Typy koron drzew i ich kształtowanie, formy stosowania drzew i krzewów w terenach zieleni
T-W-3Ogrody wertykalne, ogrody na dachach
T-W-4Układ komunikacyjny terenu zieleni i jego budowa
T-W-5Ogrody zimowe, drzewa i krzewy w pojemnikach
T-W-6Zbiorniki i cieki wodne – budowa i konserwacja
T-W-7Materiały techniczne wykorzystywane w budowie terenów zieleni, konserwacja elementów drewnianych, metalowych, kamiennych – technika i środki
T-W-8Inwentaryzacja dendrologiczna i urbanistyczna terenu
T-W-9Organizacja prac ziemnych, elementy geodezji - zmiany ukształtowania terenu, obliczanie mas przesunięć ziemi, przenoszenie projektu w teren
Metody nauczaniaM-1Metody podające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / [Przygotowanie referatu i dyskusja
M-4Metody praktyczne / Cwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji
S-2Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu urządzenia terenu zieleni oraz prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, nie potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
3,5student ma dostateczną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
4,0student ma dobrą świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
4,5student ma pełną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie
5,0student ma ugruntowaną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z urządzaniem terenów zieleni, potrafi współpracować w grupie oraz komunikować się indywidualnie