Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Kosztorysy i wycena projektu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kosztorysy i wycena projektu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu projektowania terenów zieleni |
W-2 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu urządzania terenów zieleni |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie pojęcia i zasad kosztorysowania i wyceny projektów obiektów architektury krajobrazu |
C-2 | Poznanie podstawowych uwarunkowań i zakresu działań dotyczących kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu |
C-3 | Opanowanie umiejętności doboru rodzaju kosztorysu obiektu architektury krajobrazu ze względu na zakres rzeczowy, stopień dokładności lub przeznaczenie |
C-4 | Opanowanie umiejętności wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie z podstawowymi zasadami wykonywania kosztorysów | 2 |
T-A-2 | Zapoznanie z programem do kosztorysowania Norma Pro Edu | 2 |
T-A-3 | Zapoznanie z metodami wykonywania kosztorysu na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych oraz na podstawie programu Norma | 2 |
T-A-4 | Analiza metod pozyskiwania informacji o cenach, nakładach i wskaźnikach niezbędnych do kosztorysowania | 2 |
T-A-5 | Analiza podziału kosztorysu na działy związane z zakresem wykonywania robót – praca na przykładzie | 2 |
T-A-6 | Analiza doboru pozycji kosztorysowych z różnych katalogów nakładów rzeczowych zgodnie z określoną technologią wykonania robót – praca na przykładzie | 2 |
T-A-7 | Wykonanie kosztorysu "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1) | 2 |
T-A-8 | Analiza wykonanych kosztorysów "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1) | 2 |
T-A-9 | Wykonanie kosztorysu wybranego obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2) | 2 |
T-A-10 | Analiza wykonanych kosztorysów obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2) | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu | 2 |
T-W-2 | Podział kosztorysów ze względu na wybrane kryteria | 2 |
T-W-3 | Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów | 2 |
T-W-4 | Metody sporządzania kosztorysów | 2 |
T-W-5 | Kalkulacja indywidualna, metoda interpolacji, ekstrapolacji, analogii. Kodyfikacja CPV. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w audytoriach | 20 |
A-A-2 | Praca nad zadaniem 1 | 6 |
A-A-3 | Praca nad zadaniem 2 | 5 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody padające / Wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe / Wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem zajęć audytoryjnych |
M-4 | Metody praktyczne / Wykonanie kosztorysu (zadanie 1, zadanie 2) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 1) |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 2) |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na zajęciach audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C23_W01 Student zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi podać definicje podstawowych pojęć, zdefiniować rodzaje kosztorysów, określić podstawy ich sporządzenia, rolę zadania i funkcję kosztorysów; student zna różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu | AK_1A_W13, AK_1A_W19 | R1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C23_U01 Student ma umiejętność w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu | AK_1A_U07, AK_1A_U08, AK_1A_U19 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U08 | C-4 | T-A-7, T-A-9, T-A-2, T-A-10, T-A-8 | M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C23_K01 Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym i wykonawstwie | AK_1A_K10 | R1A_K03, R1A_K04, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4 | M-2, M-1, M-3 | S-4 |
AK_1A_C23_K02 Student ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania | AK_1A_K12 | A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4 | M-2, M-1, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C23_W01 Student zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi podać definicje podstawowych pojęć, zdefiniować rodzaje kosztorysów, określić podstawy ich sporządzenia, rolę zadania i funkcję kosztorysów; student zna różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo wymienić, oraz nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Nie potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Nie potrafi prawidłowo zdefiniować rodzajów kosztorysów, nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu. |
3,0 | Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów, ale nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu. | |
3,5 | Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu. | |
4,0 | Student potrafi wymienić, ale nie w pełni potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Nie potrafi w pełni prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu. | |
4,5 | Student potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu. | |
5,0 | Student ma wiedzę ugruntowaną i potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C23_U01 Student ma umiejętność w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu | 2,0 | Student nie nabył umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu. |
3,0 | Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Popełnia błędy przy doborze rodzaju kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek. | |
3,5 | Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek. | |
4,0 | Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Nie w pełni potrafi dobierać pozyce kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek. | |
4,5 | Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek. | |
5,0 | Student ma ugruntowaną umiejętność w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów; Potrafi prawidłowo dobierać jednostki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C23_K01 Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym i wykonawstwie | 2,0 | Student nie posiada elementarnej świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie posiada elementarnej świadomości odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie posiada elementarnej świadomości, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu. |
3,0 | Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie w pełni rozumie związek pomiędzy odpowiedzialnością projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie w pełni rozumie związek w tym, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu. | |
3,5 | Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma podstawową świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma podstawową świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu. | |
4,0 | Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu. | |
4,5 | Student ma pełną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu. | |
5,0 | Student ma pełną i ugruntowaną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną i ugruntowaną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną i ugruntowaną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu. | |
AK_1A_C23_K02 Student ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania | 2,0 | Student nie posiada świadomości samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania |
3,0 | Student ma elementarną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania | |
3,5 | Student ma dostateczną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania | |
5,0 | Student ma pełną i ugruntowaną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania |
Literatura podstawowa
- Smoktunowicz E., Kosztorysowanie obiektów i robót budowlanych, POLCEN, Warszawa, 2001
- Kowalczyk Z., Zabielski J., Kosztorysowanie i normowanie w budownictwie, WSiP, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- praca zbiorowa, Środowiskowe zasady obliczania wartości kosztorysowej inwestycji budowlanej, IPB, 2003