Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Trawy i trawniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Trawy i trawniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu abiotycznych i biotycznych czynników siedliska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykorzystanie traw do kształtowania i urządzania terenów zieleni z różnym przeznaczeniem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy morfologiczne i biologiczne traw uzasadniające ich przydatność na trawniki.2
T-A-2Cechy morfologiczne i rozpoznawanie gatunków traw gazonowych.2
T-A-3Praktyczna ocena trawników.2
T-A-4Układanie mieszanek motylkowo-trawiastych na różne obiekty.4
10
wykłady
T-W-1Geneza rodzaje i funkcje trawników.4
T-W-2Charakterystyka gatunków traw i ozdobnych w kontekście przydatności na trawniki.4
T-W-3Zasady zakładania trawników w zależności od pełnionych funkcji.4
T-W-4Zakładanie trawników specjalnych.4
T-W-5Urzytkowanie i pielęgnacja trawnków.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje.5
A-A-3Studiowanie piśmiennictwa.5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Konsultacje.2
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia z przedmiotu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C11_W01
Posiada wiedzę z zakresu doboru traw do warunków siedliskowych i pełnionych funkcji.
AK_1A_W09R1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C11_U01
Potrafi praktycznie instalować trawniki na terenach zieleni, a także wykorzystywać wiedzę z zakresu zakładania i pielęgnacji trawników.
AK_1A_U13R1A_U04, R1A_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C11_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole na rzecz kształtowania krajobrazu.
AK_1A_K11, AK_1A_K12A1_K01, A1_K03, A1_K05, R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K04InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C11_W01
Posiada wiedzę z zakresu doboru traw do warunków siedliskowych i pełnionych funkcji.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu traw i trawników.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu traw i trawników.
3,5Posiada wiedzę z zakresu doboru gatunkóe traw do róznych warunków siedliskowych.
4,0Posiada wiedzę z zakresu morfologii i biologii gatunków traw przydatnych przydatnych na różne trawniki .
4,5Posiada wiedzę z zakresu technologii zakładania trawników.
5,0Posiada wiedzę z zakresu technologii zakładania trawników specjalnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C11_U01
Potrafi praktycznie instalować trawniki na terenach zieleni, a także wykorzystywać wiedzę z zakresu zakładania i pielęgnacji trawników.
2,0Nie potrafi dokonać wyboru traw i zainstalować trawnik.
3,0Potrafi wskazać gatunki traw i ich wykorzystać do instalacji trawnika.
3,5Potrafi dokonać wyboru sposobu zadarnienia trawnika.
4,0Potrafi dokonać wyborui uzasadnić sposob zadarnienia trawnika.
4,5Potrafi sporządzać mieszanki roślin do zadarnienia różnych trawnikó.
5,0Potrafi sporządzać mieszanki roślin i dobierać technologie zadarnienia i pielęgnacji tawników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C11_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole na rzecz kształtowania krajobrazu.
2,0Brak aktywności w zdobywaniu i wykorzystaniu wiedzy.
3,0Wykazuje aktywność w zakresie wykorzystania roślin do do zakładania trawników.
3,5Wykazuje aktywność w zakresie wykorzystania traw do zadarniania różnych nawierzchni trawiastych.
4,0Wykazuje się wiedzą z zakresu technologii zadarniania trawników.
4,5Wykazuje się wiedzą z zakresuzasad doboru technologii zadarniania trawników jako elementu krajobrazu.
5,0Wykazuje się wiedzą z zakresu roli człowieka w kształtowaniu krajobrazu.

Literatura podstawowa

  1. Haber Z., Trawy rabatowe dla naszych parków i ogrodów., IOficyna Wydawnicza ATENA Poznań, Poznań, 1989
  2. Rutkowska B., Pawluśkiewicz M., Trawniki, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Czyż H., Gos A., Kitczak T., Trzaskoś M., Sktypt do ćwiczeń z łąkarstwa., AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy morfologiczne i biologiczne traw uzasadniające ich przydatność na trawniki.2
T-A-2Cechy morfologiczne i rozpoznawanie gatunków traw gazonowych.2
T-A-3Praktyczna ocena trawników.2
T-A-4Układanie mieszanek motylkowo-trawiastych na różne obiekty.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza rodzaje i funkcje trawników.4
T-W-2Charakterystyka gatunków traw i ozdobnych w kontekście przydatności na trawniki.4
T-W-3Zasady zakładania trawników w zależności od pełnionych funkcji.4
T-W-4Zakładanie trawników specjalnych.4
T-W-5Urzytkowanie i pielęgnacja trawnków.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje.5
A-A-3Studiowanie piśmiennictwa.5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Konsultacje.2
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C11_W01Posiada wiedzę z zakresu doboru traw do warunków siedliskowych i pełnionych funkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie traw do kształtowania i urządzania terenów zieleni z różnym przeznaczeniem.
Treści programoweT-W-1Geneza rodzaje i funkcje trawników.
T-W-2Charakterystyka gatunków traw i ozdobnych w kontekście przydatności na trawniki.
T-W-3Zasady zakładania trawników w zależności od pełnionych funkcji.
T-W-4Zakładanie trawników specjalnych.
T-W-5Urzytkowanie i pielęgnacja trawnków.
T-A-1Cechy morfologiczne i biologiczne traw uzasadniające ich przydatność na trawniki.
T-A-3Praktyczna ocena trawników.
T-A-4Układanie mieszanek motylkowo-trawiastych na różne obiekty.
T-A-2Cechy morfologiczne i rozpoznawanie gatunków traw gazonowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia z przedmiotu.
M-1Metody podająca / wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu traw i trawników.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu traw i trawników.
3,5Posiada wiedzę z zakresu doboru gatunkóe traw do róznych warunków siedliskowych.
4,0Posiada wiedzę z zakresu morfologii i biologii gatunków traw przydatnych przydatnych na różne trawniki .
4,5Posiada wiedzę z zakresu technologii zakładania trawników.
5,0Posiada wiedzę z zakresu technologii zakładania trawników specjalnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C11_U01Potrafi praktycznie instalować trawniki na terenach zieleni, a także wykorzystywać wiedzę z zakresu zakładania i pielęgnacji trawników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie traw do kształtowania i urządzania terenów zieleni z różnym przeznaczeniem.
Treści programoweT-W-1Geneza rodzaje i funkcje trawników.
T-W-2Charakterystyka gatunków traw i ozdobnych w kontekście przydatności na trawniki.
T-W-3Zasady zakładania trawników w zależności od pełnionych funkcji.
T-W-4Zakładanie trawników specjalnych.
T-W-5Urzytkowanie i pielęgnacja trawnków.
T-A-1Cechy morfologiczne i biologiczne traw uzasadniające ich przydatność na trawniki.
T-A-3Praktyczna ocena trawników.
T-A-4Układanie mieszanek motylkowo-trawiastych na różne obiekty.
T-A-2Cechy morfologiczne i rozpoznawanie gatunków traw gazonowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca / wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać wyboru traw i zainstalować trawnik.
3,0Potrafi wskazać gatunki traw i ich wykorzystać do instalacji trawnika.
3,5Potrafi dokonać wyboru sposobu zadarnienia trawnika.
4,0Potrafi dokonać wyborui uzasadnić sposob zadarnienia trawnika.
4,5Potrafi sporządzać mieszanki roślin do zadarnienia różnych trawnikó.
5,0Potrafi sporządzać mieszanki roślin i dobierać technologie zadarnienia i pielęgnacji tawników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C11_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole na rzecz kształtowania krajobrazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
AK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
A1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
A1_K05posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w szczególności: pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań; negocjowania i organizowania; integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowania zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie traw do kształtowania i urządzania terenów zieleni z różnym przeznaczeniem.
Treści programoweT-W-1Geneza rodzaje i funkcje trawników.
T-W-2Charakterystyka gatunków traw i ozdobnych w kontekście przydatności na trawniki.
T-W-3Zasady zakładania trawników w zależności od pełnionych funkcji.
T-W-4Zakładanie trawników specjalnych.
T-W-5Urzytkowanie i pielęgnacja trawnków.
T-A-1Cechy morfologiczne i biologiczne traw uzasadniające ich przydatność na trawniki.
T-A-3Praktyczna ocena trawników.
T-A-4Układanie mieszanek motylkowo-trawiastych na różne obiekty.
T-A-2Cechy morfologiczne i rozpoznawanie gatunków traw gazonowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca / wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak aktywności w zdobywaniu i wykorzystaniu wiedzy.
3,0Wykazuje aktywność w zakresie wykorzystania roślin do do zakładania trawników.
3,5Wykazuje aktywność w zakresie wykorzystania traw do zadarniania różnych nawierzchni trawiastych.
4,0Wykazuje się wiedzą z zakresu technologii zadarniania trawników.
4,5Wykazuje się wiedzą z zakresuzasad doboru technologii zadarniania trawników jako elementu krajobrazu.
5,0Wykazuje się wiedzą z zakresu roli człowieka w kształtowaniu krajobrazu.