Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska przyrodniczego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska przyrodniczego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza przyrodnicza z zakresu liceum ogólnokształcącego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie systemu ochrony przyrody i środowiska w Polsce oraz narzędzi prawnych i społecznych ochrony środowiska. |
C-2 | Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami sozologii. |
C-3 | Zapoznanie się z globalnymi i lokalnymi problemami ochrony środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i problemy związane z ochroną środowiska. | 4 |
T-W-2 | System ochrony środowiska w Polsce. | 2 |
T-W-3 | Obszarowe formy ochrony przyrody. | 2 |
T-W-4 | Sieć obszarów chronionych Natura 2000. | 2 |
T-W-5 | Podstawowe akty prawne i procedury związane z ochroną przyrody. | 4 |
T-W-6 | Krajobraz jako system funkcjonalny. Ochrona krajobrazu w Polsce. | 4 |
T-W-7 | Planowanie przestrzenne a ochrona krajobrazu i przyrody. | 2 |
T-W-8 | Państwowy Monitoring Środowiska i Inspekcja Ochrony Środowiska. | 2 |
T-W-9 | Alternatywne i konwencjonalne źródła energii - aspekty przyrodnicze i krajobrazowe rozwoju. | 2 |
T-W-10 | Globalne problemy ochrony środowiska - globalizacja, gospodarka surowcowa, zmiany klimatu. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | praca z podręcznikami | 24 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | przygotowanie prac kontrolnych | 10 |
A-W-5 | przygotowanie do zajęć wykładowych | 15 |
89 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | wykład konwersacyjny |
M-3 | dyskusja |
M-4 | prezentacje i raporty |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: prace kontrolne w czasie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C04_W01 Posiada znajomość podstawość podstawowych pojęć, praw i zasad związanych z ochroną środowiska przyrodniczego. Zna jego zagrożenia oraz formy i sposoby ochrony. | AK_1A_W12, AK_1A_W20 | R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AK_1A_C04_W02 Zna uwarunkowania prawne i formalne działań projektowych w architekturze krajobrazu w zakresie wymagań ochrony środowiska. | AK_1A_W15 | R1A_W02, T1A_W08, T1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1, C-2, C-3 | T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C04_U01 Potrafi sporządzić uproszczoną dokumentację projektu w zakresie wymagań ochrony środowiska. Zna metody analizy przestrzeni pod kątem ochrony środowiska. | AK_1A_U07, AK_1A_U09 | R1A_U02, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C04_K01 Rozumie relacje pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska. Zna przyczyny konfliktów przestrzennych i narzędzia ich rozwiązywania. | AK_1A_K07, AK_1A_K09 | R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C04_W01 Posiada znajomość podstawość podstawowych pojęć, praw i zasad związanych z ochroną środowiska przyrodniczego. Zna jego zagrożenia oraz formy i sposoby ochrony. | 2,0 | Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody. |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody. | |
4,0 | Student dobrze zna i rozumie prezentowany na zajęciach zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska. Potrafi objaśniać podstawowe zależności pomiędzy elementami krajobrazu, a także tłumaczyć wpływ oddziaływań atropogenicznych na te elementy. | |
4,5 | Student dobrze zna i rozumie prezentowany na zajęciach zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska. Zna prawny systemem ochrony przyrody. Potrafi objaśniać podstawowe zależności pomiędzy elementami krajobrazu, a także tłumaczyć wpływ oddziaływań atropogenicznych na te elementy. Potrafi zaproponować przedsięwzięcia, mające na celu zmniejszenie intensywności tego oddziaływania. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i rozumie prezentowany na zajęciach zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska. Zna prawny systemem ochrony przyrody. Potrafi objaśniać podstawowe zależności pomiędzy elementami krajobrazu, a także tłumaczyć wpływ oddziaływań atropogenicznych na te elementy. Potrafi zaproponować przedsięwzięcia, mające na celu zmniejszenie intensywności tego oddziaływania. a także umie zaplanować wykonanie podstawowej dokumentacji związanej z ochroną środowiska w zakresie architektury krajobrazu. | |
AK_1A_C04_W02 Zna uwarunkowania prawne i formalne działań projektowych w architekturze krajobrazu w zakresie wymagań ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie zna podstawowych uwarunkowań prawnych w zakresie wymagań ochrony środowiska. |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym uwarunkowania prawne w zakresie wymagań ochrony środowiska. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia prawne w zakresie wymagań ochrony środowiska; potrafi identyfikować zagrożenia środowiska i wiązać je z prawnymi aspektami ich ochrony. | |
4,0 | Student dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia prawne w zakresie wymagań ochrony środowiska; potrafi identyfikować zagrożenia środowiska i wiązać je z prawnymi aspektami ochrony przyrody; zna podstawowe zasady tworzenia dokumentacji związanej z ochroną środowiska. | |
4,5 | Student dobrze zna i rozumie zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska; zna podstawowe zagadnienia związane z systemem prawnym ochrony przyrody; umie zaplanować wykonanie podstawowej dokumentacji związanej z ochroną środowiska w zakresie architektury krajobrazu. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i rozumie prezentowany na zajęciach zakres wiedzy związanej z ochroną środowiska; zna podstawy systemu prawnego ochrony przyrody; umie zaplanować wykonanie podstawowej dokumentacji związanej z ochroną środowiska w zakresie architektury krajobrazu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C04_U01 Potrafi sporządzić uproszczoną dokumentację projektu w zakresie wymagań ochrony środowiska. Zna metody analizy przestrzeni pod kątem ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody. |
3,0 | Student zna podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. W stopniu dostatecznym wykorzystuje uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. Potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska. | |
4,0 | Student zna i rozumie podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. Dobrze wykorzystuje uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska. | |
4,5 | Student dobrze zna i rozumie podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. Dobrze wykorzystuje uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska. Potrafi samodzielnie dobrać materiały do tworzenia dokumentacji i odpowiednio dobrać metody do tworzenia dokumentacji, a następnie analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawy ochrony środowiska i system ochrony przyrody. Dobrze wykorzystuje uzyskaną wiedzę do tworzenia uproszczonej dokumentacji w zakresie wymagań ochrony środowiska. Potrafi samodzielnie dobrać materiały do tworzenia dokumentacji i odpowiednio dostosować metody do tworzenia dokumentacji, a następnie analizy uzyskanych wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C04_K01 Rozumie relacje pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska. Zna przyczyny konfliktów przestrzennych i narzędzia ich rozwiązywania. | 2,0 | Student nie rozumie relacji pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska. Nie zna przyczyn konfliktów przestrzennych i narzędzi ich rozwiązywania. |
3,0 | Student rozumie w dostatecznym stopniu podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska i systemem ochrony przyrody; ma świadomość relacji zachodzących pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni i przyczyn konfliktów przestrzennych. | |
3,5 | Student rozumie w dostatecznym stopniu relacje zachodzące pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska; ma świadomość źródeł konfliktów przestrzennych. | |
4,0 | Student rozumie relacje zachodzące pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska; ma świadomość źródeł konfliktów przestrzennych i zna podstawy postępowań zgodnych z zasadami prawa i etyki. | |
4,5 | Student dobrze rozumie relacje zachodzące pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska; ma świadomość źródeł konfliktów przestrzennych i zna podstawy postępowań zgodnych z zasadami prawa i etyki. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i rozumie relacje zachodzące pomiędzy różnymi użytkownikami przestrzeni z tytułu korzystania ze środowiska; ma świadomość źródeł konfliktów przestrzennych i zna podstawy postępowań zgodnych z zasadami prawa i etyki. |
Literatura podstawowa
- Dobrzańska B., Dobrzański G. , Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2009
- Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, PWN, Warszawa, 2010
- Domański R., Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Weyler R., Greenpeace, Buk RoWer, Warszawa, 2009