Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną2
T-A-2Oznaczanie skał osadowych metodą organoleptyczną2
T-A-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną oraz metodą Casagrande`a w modyfikacji Prószyńskiego2
T-A-4Oznaczanie kwasowości czynnej i wymiennej gleb2
T-A-5Oznaczanie całkowitej kwasowości hydrolitycznej gleb metodą Kappena2
T-A-6Oznaczanie sumy kationów zasadowych metodą Kappena i wyliczenie całkowitej pojemności sorpcyjnej wymiennej2
T-A-7Oznaczenie próchnicy metodą Tiurina2
T-A-8Oznaczenie wodoodporności agregatów glebowych metodą szalkową2
T-A-9Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej i przyrodniczej2
T-A-10Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych i map glebowo-rolniczych2
20
wykłady
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych2
T-W-2Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.4
T-W-3Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-4Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb2
T-W-5Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb2
T-W-6Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność2
T-W-7Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb2
T-W-8Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych2
T-W-9Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-10Budowa i morfologia gleb2
T-W-11Systematyka gleb Polski4
T-W-12Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych2
T-W-13Zmienność pokrywy glebowej. Rozmieszczenie gleb w Polsce.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie samodzielnie zebranej kolekcji minerałów i skał10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C03_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
AK_1A_W05R1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-10, T-W-2M-3, M-2, M-4, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C03_U01
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych
AK_1A_U11R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U13InzA_U02, InzA_U05C-1T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-6, T-A-5M-3, M-2, M-4, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C03_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
AK_1A_K09R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02InzA_K01C-1T-W-11, T-W-13, T-A-9, T-A-10M-3, M-2, M-4, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C03_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C03_U01
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C03_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  3. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
  4. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną2
T-A-2Oznaczanie skał osadowych metodą organoleptyczną2
T-A-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną oraz metodą Casagrande`a w modyfikacji Prószyńskiego2
T-A-4Oznaczanie kwasowości czynnej i wymiennej gleb2
T-A-5Oznaczanie całkowitej kwasowości hydrolitycznej gleb metodą Kappena2
T-A-6Oznaczanie sumy kationów zasadowych metodą Kappena i wyliczenie całkowitej pojemności sorpcyjnej wymiennej2
T-A-7Oznaczenie próchnicy metodą Tiurina2
T-A-8Oznaczenie wodoodporności agregatów glebowych metodą szalkową2
T-A-9Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej i przyrodniczej2
T-A-10Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych i map glebowo-rolniczych2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych2
T-W-2Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.4
T-W-3Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-4Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb2
T-W-5Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb2
T-W-6Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność2
T-W-7Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb2
T-W-8Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych2
T-W-9Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-10Budowa i morfologia gleb2
T-W-11Systematyka gleb Polski4
T-W-12Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych2
T-W-13Zmienność pokrywy glebowej. Rozmieszczenie gleb w Polsce.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie samodzielnie zebranej kolekcji minerałów i skał10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C03_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W05opisuje podstawowe sposoby badania gleb oraz ich systematykę
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych
T-W-4Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb
T-W-6Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność
T-W-7Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb
T-W-8Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych
T-W-9Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością
T-W-11Systematyka gleb Polski
T-W-12Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-W-3Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.
T-W-10Budowa i morfologia gleb
T-W-2Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C03_U01Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-A-4Oznaczanie kwasowości czynnej i wymiennej gleb
T-A-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną
T-A-2Oznaczanie skał osadowych metodą organoleptyczną
T-A-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną oraz metodą Casagrande`a w modyfikacji Prószyńskiego
T-A-7Oznaczenie próchnicy metodą Tiurina
T-A-8Oznaczenie wodoodporności agregatów glebowych metodą szalkową
T-A-6Oznaczanie sumy kationów zasadowych metodą Kappena i wyliczenie całkowitej pojemności sorpcyjnej wymiennej
T-A-5Oznaczanie całkowitej kwasowości hydrolitycznej gleb metodą Kappena
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C03_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-W-11Systematyka gleb Polski
T-W-13Zmienność pokrywy glebowej. Rozmieszczenie gleb w Polsce.
T-A-9Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej i przyrodniczej
T-A-10Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych i map glebowo-rolniczych
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0