Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleboznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną | 2 |
T-A-2 | Oznaczanie skał osadowych metodą organoleptyczną | 2 |
T-A-3 | Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną oraz metodą Casagrande`a w modyfikacji Prószyńskiego | 2 |
T-A-4 | Oznaczanie kwasowości czynnej i wymiennej gleb | 2 |
T-A-5 | Oznaczanie całkowitej kwasowości hydrolitycznej gleb metodą Kappena | 2 |
T-A-6 | Oznaczanie sumy kationów zasadowych metodą Kappena i wyliczenie całkowitej pojemności sorpcyjnej wymiennej | 2 |
T-A-7 | Oznaczenie próchnicy metodą Tiurina | 2 |
T-A-8 | Oznaczenie wodoodporności agregatów glebowych metodą szalkową | 2 |
T-A-9 | Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej i przyrodniczej | 2 |
T-A-10 | Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych i map glebowo-rolniczych | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych | 2 |
T-W-2 | Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza. | 4 |
T-W-3 | Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze. | 2 |
T-W-4 | Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb | 2 |
T-W-5 | Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb | 2 |
T-W-6 | Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność | 2 |
T-W-7 | Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb | 2 |
T-W-8 | Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych | 2 |
T-W-9 | Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością | 2 |
T-W-10 | Budowa i morfologia gleb | 2 |
T-W-11 | Systematyka gleb Polski | 4 |
T-W-12 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych | 2 |
T-W-13 | Zmienność pokrywy glebowej. Rozmieszczenie gleb w Polsce. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 20 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie samodzielnie zebranej kolekcji minerałów i skał | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C03_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | AK_1A_W05 | R1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-10, T-W-2 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C03_U01 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych | AK_1A_U11 | R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U13 | InzA_U02, InzA_U05 | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-6, T-A-5 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C03_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | AK_1A_K09 | R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-11, T-W-13, T-A-9, T-A-10 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C03_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C03_U01 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C03_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
- Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
- Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997