Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu praw ochrony środowiska, podstawowych wymagań roślin i zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Czym zajmuje się w swoich badaniach ekologia? Różnice i związki miedzy ekologią, ochroną środowiska, a ochroną przyrody. Podstawowe pojęcia z ekologii ogólnej, ochrony przyrody i środowiska. Definicja ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Podziały ekologii. Zakres ekologii. Definicje: populacji, biocenozy, ekosystemu, biomu i biosfery. Siedlisko i środowisko oraz nisza ekologiczna. Rodzaje środowiska. Kryteria ich podziału. Czynniki ekologiczne i ich podział.2
T-W-2Ekologia organizmu, tolerancja ekologiczna organizmu. Prawo Liebiga i prawa Shelforda. Zasada tolerancji ekologicznej organizmu. Ograniczenia tej zasady. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmu. Teoria czynników ograniczających. Model Vickersa.2
T-W-3Ekologia populacji. Kategorie populacji wg Beklemieszewa. Struktura ekologiczna populacji. Liczebność i zagęszczenie. Zmienność populacji w przestrzeni i w czasie. Typy struktur i rozkładów przestrzennych populacji. Struktura płci i wieku populacji. Terytorializm, przewodnictwo i dominacja w stadzie.2
T-W-4Piramidy wieku. Typ piramidy płaskiej i wysmukłej (dzwonu) oraz urny. Rozrodczość i śmiertelność -funkcjonalne aspekty struktury populacji. Rodzaje krzywych przeżywania. Przyczyny śmiertelności.2
T-W-5Dynamika liczebności populacji. Typ wykładniczy, logistyczny, cykliczny i ustabilizowany dynamiki liczebności populacji. Fluktuacje liczebności populacji (nieregularne, regularne, sezonowe, cykliczne wieloletnie i przypadkowe). Czynniki “rządzące” zagęszczeniem populacji i “rządzone” przez zagęszczenie populacji. Kształtowanie się liczebności populacji w czasie w zależności od obecności rekwizytów wyczerpywalnych i niewyczerpywalnych oraz od działania gatunków eksploatujących, a także od czasu rozrodu krótkiego, długiego i ciągłego.2
T-W-6Typy interakcji między gatunkami. Interakcje ujemne: konkurencja międzygatunkowa i międzyosobnicza (wewnątrzgatunkowa), antybioza, allelopatia, drapieżnictwo, pasożytnictwo, amensalizm. Zasada konkurencyjnego wykluczania się gatunków (zasada Gausego).2
T-W-7Konkurencja, a nisza ekologiczna dwóch gatunków. Konkurencja międzygatunkowa i wewnątrzgatunkowa, a wypełnienie środowiska. Model Tribolium-Trifolium. Zależność między drapieżcą a ofiarą wg Volterry. Interakcje dodatnie: komensalizm, protokooperacja, mutualizm (symbioza obligatoryjna). Granice tolerancji dla populacji.2
T-W-8Ekologia biocenozy. Biocenozy zastępcze, klimaksowe, duże i małe, ciągłe i nieciągłe. Kryteria wyróżniania biocenoz. Dominanty ekologiczne i ich rola w biocenozie. Ekoton i efekt styku.2
T-W-9Zasady biocenotyczne (jedność biotopu i biocenozy, organizacja biocenozy, autonomia i równowaga ekologiczna (homeostaza) biocenozy.2
T-W-10Struktura biocenoz (przestrzenna, biotyczna). Struktura troficzna biocenoz, poziomy i piramidy troficzne. Łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne.2
T-W-11Paratroficzna struktura biocenozy. Struktura troficzna pierwotna i wtórna biocenoz.2
T-W-12Sukcesja ekologiczna pierwotna i wtórna. Sukcesja autotroficzna i heterotroficzna. Szeregi sukcesyjne: wg Oduma i Pawłowskiego. Kształtowanie biotopu przez biocenozę. Struktura konkurencyjna biocenoz. Załamanie homeostazy biocenozy.2
T-W-13Ekologia ekosystemu. Kryteria i podział ekosystemów. Struktura ekosystemu. Ekosystemy trawiaste, rolne i leśne.2
T-W-14Biotop i biocenoza najważniejszych biomów w biosferze: tundra i tajga, bory szpikowe i lasy liściaste klimatu umiarkowanego2
T-W-15Step, sawanna, pustynie i półpustynie, puszcza tropikalna (wilgotne lasy równikowe), lasy i zarośla twardolistne (roślinność śródziemnomorska), namorzyny, wiecznie zielone zarośla.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział Studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta6
A-W-3Przygotowanie Studenta do egzaminu w formie pisemnej30
A-W-4Czytanie wskazanej literatury6
A-W-5Przygotowanie Studenta prezentacji multimedialnej10
A-W-6Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu7
89

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na wykładach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z części wykładowej przez Studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B02_W12
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał znajomość podstawowych praw naturalnych, tj. zależności między gatunkowej i między środowiskowej
AK_1A_W12R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W02C-1T-W-2, T-W-9M-2, M-4S-1, S-2, S-3
AK_1A_B02_W20
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał i identyfikował przyczyny sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk, z uzględnieniem wybranych biomów: leśnych i pustynnych
AK_1A_W20R1A_W07, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08InzA_W03C-1T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-2, M-4S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B02_U11
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystania podstawowych metod badawczych populacji, takich jak struktura ekologiczna, piramida wieku, granice totolerancji, do uzyskania różnorodnych danych o terenie
AK_1A_U11R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U13InzA_U02, InzA_U05C-1T-W-3, T-W-7, T-W-11, T-W-4M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
AK_1A_B02_U14
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność rozpoznawania i charakteryzowania zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk w wybranych ekosystemach: trawiastych, rolnych i biomach: pustynnych i leśnych
AK_1A_U14R1A_U05, T1A_U07C-1T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B02_K11
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę ekosystemów funkcjonujacych w krajobrazie oraz wybranych biomów
AK_1A_K11A1_K03, A1_K05, R1A_K02, R1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
AK_1A_B02_K12
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
AK_1A_K12A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01C-1T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2, S-3
AK_1A_B02_K13
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
AK_1A_K13R1A_K01, R1A_K05, T1A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-3
AK_1A_B02_K7
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu rozumie podstawowe relacje między potrzebami oragnizmów, zróznicowanych popuracji i cechami ekosystemów i biomów
AK_1A_K07R1A_K06, T1A_K02InzA_K01C-1T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B02_W12
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał znajomość podstawowych praw naturalnych, tj. zależności między gatunkowej i między środowiskowej
2,0Student nie posiada znajomości podstawowych praw między gatunkami i środowiskiem
3,0Student posiada w niewielkim stopniu znajomość podstawowych praw między gatunkami i środowiskiem
3,5Student posiada w stopniu podstawowym znajomość podstawowych praw między gatunkami i środowiskiem
4,0Student posiada znajomość kilku podstawowych praw między gatunkami i środowiskiem
4,5Student posiada znajomość kilku podstawowych praw między gatunkami i środowiskiem i trafnie je dobiera
5,0Student posiada znajomość wszystkich (przedstawianych na przedmiocie) podstawowych praw między gatunkami i środowiskiem
AK_1A_B02_W20
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał i identyfikował przyczyny sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk, z uzględnieniem wybranych biomów: leśnych i pustynnych
2,0Student nie zna i nie potrafi zidentyfikować przyczyn sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk
3,0Student zna parę przyczyn sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk
3,5Student zna kilka przyczyn sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk
4,0Student zna i identyfikuje nieliczne przyczyny sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk, z uzględnieniem wybranych biomów: leśnych i pustynnych
4,5Student zna i identyfikuje kilka przyczyn sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk, z uzględnieniem wybranych biomów: leśnych i pustynnych
5,0Student zna i identyfikuje wszystkie przyczyny sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk, z uzględnieniem wybranych biomów: leśnych i pustynnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B02_U11
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystania podstawowych metod badawczych populacji, takich jak struktura ekologiczna, piramida wieku, granice totolerancji, do uzyskania różnorodnych danych o terenie
2,0Student nie posiada umiejętności wykorzystania podstawowych metod badawczych dotyczących organizmu i populacji
3,0Studentnie posiada w niewielkim stopniu umiejętność wykorzystania podstawowych metod badawczych organizmu i populacji
3,5Student posiada umiejętność wykorzystania paru podstawowych metod badawczych organizmu i populacji
4,0Student posiada umiejętność wykorzystania kilku podstawowych metod badawczych organizmu i populacji
4,5Student posiada umiejętność wykorzystania kilku metod badawczych organizmu i populacji, takich jak struktura ekologiczna, piramida wieku, granice totolerancji, do uzyskania różnorodnych danych o terenie
5,0Student posiada umiejętność wykorzystania omawianych na przedmiocie metod badawczych organizmu i populacji, takich jak struktura ekologiczna, piramida wieku, granice totolerancji, do uzyskania różnorodnych danych o terenie
AK_1A_B02_U14
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność rozpoznawania i charakteryzowania zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk w wybranych ekosystemach: trawiastych, rolnych i biomach: pustynnych i leśnych
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania i charakteryzowania zbiorowisk roślinnych
3,0Student posiada umiejętność rozpoznawania niewielu zbiorowisk roślinnych
3,5Student posiada umiejętnośc rozpoznawania i charakteryzowania kilku zbiorowisk roślinnych
4,0Student posiada umiejętność rozpoznawania i charakteryzowania zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk w wybranych ekosystemach
4,5Student posiada umiejętność rozpoznawania i charakteryzowania zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk w wybranych ekosystemach i biomach
5,0Student posiada umiejętność rozpoznawania i charakteryzowania zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk we wszystkich omawianych na przedmiocie ekosystemach: trawiastych, rolnych i biomach: pustynnych i leśnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B02_K11
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę ekosystemów funkcjonujacych w krajobrazie oraz wybranych biomów
2,0Student nie jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami
3,0Student jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy w niewielkim stopniu
3,5Student jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami w stopniu dostatecznym
4,0Student jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami w stopniu dobrym
4,5Student jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę ekosystemów funkcjonujacych w krajobrazie oraz wybranych biomów w stopniu dobrym
5,0Student jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę ekosystemów funkcjonujacych w krajobrazie oraz wybranych biomów w stopniu bardo dobrym
AK_1A_B02_K12
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
2,0Student nie posiada świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
3,0Student posiada niewielką świadomość potrzeby dokształcania
3,5Student posiada niewielką świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
4,0Student posiada dobrą świadomość potrzeby dokształcania
4,5Student posiada dobrą świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
5,0Student posiada bardzo dobrą świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
AK_1A_B02_K13
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Student nie posiada świadomości ważności zachowania
3,0Student nie posiada świadomości ważności zachowania w sposób profesjonalny
3,5Student posiada świadomość ważności zachowania w niewielkim stopniu
4,0Student posiada świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny
4,5Student posiada świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
5,0Student posiada świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w stopniu bardzo dobrym
AK_1A_B02_K7
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu rozumie podstawowe relacje między potrzebami oragnizmów, zróznicowanych popuracji i cechami ekosystemów i biomów
2,0Student nie rozumie podstawowych relacji między potrzebami oragnizmów, zróżnicowanych populacji i cechami ekosystemów i biomów
3,0Student rozumie w niewielkim stopniu podstawowe relacje między potrzebami oragnizmów
3,5Student rozumie w niewielkim stopniu podstawowe relacje między potrzebami oragnizmów, zróżnicowanych populacji
4,0Student rozumie w niewielkim stopniu podstawowe relacje między potrzebami oragnizmów, zróżnicowanych populacji i cechami ekosystemów i biomów
4,5Student rozumie w stopniu dobrym podstawowe relacje między potrzebami oragnizmów, zróżnicowanych populacji i cechami ekosystemów i biomów
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym podstawowe relacje między potrzebami oragnizmów, zróżnicowanych populacji i cechami ekosystemów i biomów

Literatura podstawowa

  1. Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii., Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz, 1999
  2. Wiąckowski St., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza Branta, 1998
  3. Falińska K., Ekologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Skrzyczyńska J., Wybrane zagadnienia z ekologii, Wyd. Akademii Podlaskiej, Siedlce, 2006
  2. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo Oświata, Warszawa, 1996

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czym zajmuje się w swoich badaniach ekologia? Różnice i związki miedzy ekologią, ochroną środowiska, a ochroną przyrody. Podstawowe pojęcia z ekologii ogólnej, ochrony przyrody i środowiska. Definicja ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Podziały ekologii. Zakres ekologii. Definicje: populacji, biocenozy, ekosystemu, biomu i biosfery. Siedlisko i środowisko oraz nisza ekologiczna. Rodzaje środowiska. Kryteria ich podziału. Czynniki ekologiczne i ich podział.2
T-W-2Ekologia organizmu, tolerancja ekologiczna organizmu. Prawo Liebiga i prawa Shelforda. Zasada tolerancji ekologicznej organizmu. Ograniczenia tej zasady. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmu. Teoria czynników ograniczających. Model Vickersa.2
T-W-3Ekologia populacji. Kategorie populacji wg Beklemieszewa. Struktura ekologiczna populacji. Liczebność i zagęszczenie. Zmienność populacji w przestrzeni i w czasie. Typy struktur i rozkładów przestrzennych populacji. Struktura płci i wieku populacji. Terytorializm, przewodnictwo i dominacja w stadzie.2
T-W-4Piramidy wieku. Typ piramidy płaskiej i wysmukłej (dzwonu) oraz urny. Rozrodczość i śmiertelność -funkcjonalne aspekty struktury populacji. Rodzaje krzywych przeżywania. Przyczyny śmiertelności.2
T-W-5Dynamika liczebności populacji. Typ wykładniczy, logistyczny, cykliczny i ustabilizowany dynamiki liczebności populacji. Fluktuacje liczebności populacji (nieregularne, regularne, sezonowe, cykliczne wieloletnie i przypadkowe). Czynniki “rządzące” zagęszczeniem populacji i “rządzone” przez zagęszczenie populacji. Kształtowanie się liczebności populacji w czasie w zależności od obecności rekwizytów wyczerpywalnych i niewyczerpywalnych oraz od działania gatunków eksploatujących, a także od czasu rozrodu krótkiego, długiego i ciągłego.2
T-W-6Typy interakcji między gatunkami. Interakcje ujemne: konkurencja międzygatunkowa i międzyosobnicza (wewnątrzgatunkowa), antybioza, allelopatia, drapieżnictwo, pasożytnictwo, amensalizm. Zasada konkurencyjnego wykluczania się gatunków (zasada Gausego).2
T-W-7Konkurencja, a nisza ekologiczna dwóch gatunków. Konkurencja międzygatunkowa i wewnątrzgatunkowa, a wypełnienie środowiska. Model Tribolium-Trifolium. Zależność między drapieżcą a ofiarą wg Volterry. Interakcje dodatnie: komensalizm, protokooperacja, mutualizm (symbioza obligatoryjna). Granice tolerancji dla populacji.2
T-W-8Ekologia biocenozy. Biocenozy zastępcze, klimaksowe, duże i małe, ciągłe i nieciągłe. Kryteria wyróżniania biocenoz. Dominanty ekologiczne i ich rola w biocenozie. Ekoton i efekt styku.2
T-W-9Zasady biocenotyczne (jedność biotopu i biocenozy, organizacja biocenozy, autonomia i równowaga ekologiczna (homeostaza) biocenozy.2
T-W-10Struktura biocenoz (przestrzenna, biotyczna). Struktura troficzna biocenoz, poziomy i piramidy troficzne. Łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne.2
T-W-11Paratroficzna struktura biocenozy. Struktura troficzna pierwotna i wtórna biocenoz.2
T-W-12Sukcesja ekologiczna pierwotna i wtórna. Sukcesja autotroficzna i heterotroficzna. Szeregi sukcesyjne: wg Oduma i Pawłowskiego. Kształtowanie biotopu przez biocenozę. Struktura konkurencyjna biocenoz. Załamanie homeostazy biocenozy.2
T-W-13Ekologia ekosystemu. Kryteria i podział ekosystemów. Struktura ekosystemu. Ekosystemy trawiaste, rolne i leśne.2
T-W-14Biotop i biocenoza najważniejszych biomów w biosferze: tundra i tajga, bory szpikowe i lasy liściaste klimatu umiarkowanego2
T-W-15Step, sawanna, pustynie i półpustynie, puszcza tropikalna (wilgotne lasy równikowe), lasy i zarośla twardolistne (roślinność śródziemnomorska), namorzyny, wiecznie zielone zarośla.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział Studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta6
A-W-3Przygotowanie Studenta do egzaminu w formie pisemnej30
A-W-4Czytanie wskazanej literatury6
A-W-5Przygotowanie Studenta prezentacji multimedialnej10
A-W-6Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu7
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B02_W12Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał znajomość podstawowych praw naturalnych, tj. zależności między gatunkowej i między środowiskowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W12posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-W-2Ekologia organizmu, tolerancja ekologiczna organizmu. Prawo Liebiga i prawa Shelforda. Zasada tolerancji ekologicznej organizmu. Ograniczenia tej zasady. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmu. Teoria czynników ograniczających. Model Vickersa.
T-W-9Zasady biocenotyczne (jedność biotopu i biocenozy, organizacja biocenozy, autonomia i równowaga ekologiczna (homeostaza) biocenozy.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na wykładach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada znajomości podstawowych praw między gatunkami i środowiskiem
3,0Student posiada w niewielkim stopniu znajomość podstawowych praw między gatunkami i środowiskiem
3,5Student posiada w stopniu podstawowym znajomość podstawowych praw między gatunkami i środowiskiem
4,0Student posiada znajomość kilku podstawowych praw między gatunkami i środowiskiem
4,5Student posiada znajomość kilku podstawowych praw między gatunkami i środowiskiem i trafnie je dobiera
5,0Student posiada znajomość wszystkich (przedstawianych na przedmiocie) podstawowych praw między gatunkami i środowiskiem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B02_W20Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał i identyfikował przyczyny sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk, z uzględnieniem wybranych biomów: leśnych i pustynnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W20zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-W-12Sukcesja ekologiczna pierwotna i wtórna. Sukcesja autotroficzna i heterotroficzna. Szeregi sukcesyjne: wg Oduma i Pawłowskiego. Kształtowanie biotopu przez biocenozę. Struktura konkurencyjna biocenoz. Załamanie homeostazy biocenozy.
T-W-13Ekologia ekosystemu. Kryteria i podział ekosystemów. Struktura ekosystemu. Ekosystemy trawiaste, rolne i leśne.
T-W-14Biotop i biocenoza najważniejszych biomów w biosferze: tundra i tajga, bory szpikowe i lasy liściaste klimatu umiarkowanego
T-W-15Step, sawanna, pustynie i półpustynie, puszcza tropikalna (wilgotne lasy równikowe), lasy i zarośla twardolistne (roślinność śródziemnomorska), namorzyny, wiecznie zielone zarośla.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na wykładach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z części wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi zidentyfikować przyczyn sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk
3,0Student zna parę przyczyn sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk
3,5Student zna kilka przyczyn sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk
4,0Student zna i identyfikuje nieliczne przyczyny sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk, z uzględnieniem wybranych biomów: leśnych i pustynnych
4,5Student zna i identyfikuje kilka przyczyn sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk, z uzględnieniem wybranych biomów: leśnych i pustynnych
5,0Student zna i identyfikuje wszystkie przyczyny sukcesji autotroficznej i hetereotroficznej środowisk, z uzględnieniem wybranych biomów: leśnych i pustynnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B02_U11Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystania podstawowych metod badawczych populacji, takich jak struktura ekologiczna, piramida wieku, granice totolerancji, do uzyskania różnorodnych danych o terenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-W-3Ekologia populacji. Kategorie populacji wg Beklemieszewa. Struktura ekologiczna populacji. Liczebność i zagęszczenie. Zmienność populacji w przestrzeni i w czasie. Typy struktur i rozkładów przestrzennych populacji. Struktura płci i wieku populacji. Terytorializm, przewodnictwo i dominacja w stadzie.
T-W-7Konkurencja, a nisza ekologiczna dwóch gatunków. Konkurencja międzygatunkowa i wewnątrzgatunkowa, a wypełnienie środowiska. Model Tribolium-Trifolium. Zależność między drapieżcą a ofiarą wg Volterry. Interakcje dodatnie: komensalizm, protokooperacja, mutualizm (symbioza obligatoryjna). Granice tolerancji dla populacji.
T-W-11Paratroficzna struktura biocenozy. Struktura troficzna pierwotna i wtórna biocenoz.
T-W-4Piramidy wieku. Typ piramidy płaskiej i wysmukłej (dzwonu) oraz urny. Rozrodczość i śmiertelność -funkcjonalne aspekty struktury populacji. Rodzaje krzywych przeżywania. Przyczyny śmiertelności.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na wykładach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wykorzystania podstawowych metod badawczych dotyczących organizmu i populacji
3,0Studentnie posiada w niewielkim stopniu umiejętność wykorzystania podstawowych metod badawczych organizmu i populacji
3,5Student posiada umiejętność wykorzystania paru podstawowych metod badawczych organizmu i populacji
4,0Student posiada umiejętność wykorzystania kilku podstawowych metod badawczych organizmu i populacji
4,5Student posiada umiejętność wykorzystania kilku metod badawczych organizmu i populacji, takich jak struktura ekologiczna, piramida wieku, granice totolerancji, do uzyskania różnorodnych danych o terenie
5,0Student posiada umiejętność wykorzystania omawianych na przedmiocie metod badawczych organizmu i populacji, takich jak struktura ekologiczna, piramida wieku, granice totolerancji, do uzyskania różnorodnych danych o terenie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B02_U14Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność rozpoznawania i charakteryzowania zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk w wybranych ekosystemach: trawiastych, rolnych i biomach: pustynnych i leśnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U14rozpoznaje i charakteryzuje zbiorowiska roślinne i ich siedliska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-W-8Ekologia biocenozy. Biocenozy zastępcze, klimaksowe, duże i małe, ciągłe i nieciągłe. Kryteria wyróżniania biocenoz. Dominanty ekologiczne i ich rola w biocenozie. Ekoton i efekt styku.
T-W-9Zasady biocenotyczne (jedność biotopu i biocenozy, organizacja biocenozy, autonomia i równowaga ekologiczna (homeostaza) biocenozy.
T-W-13Ekologia ekosystemu. Kryteria i podział ekosystemów. Struktura ekosystemu. Ekosystemy trawiaste, rolne i leśne.
T-W-14Biotop i biocenoza najważniejszych biomów w biosferze: tundra i tajga, bory szpikowe i lasy liściaste klimatu umiarkowanego
T-W-15Step, sawanna, pustynie i półpustynie, puszcza tropikalna (wilgotne lasy równikowe), lasy i zarośla twardolistne (roślinność śródziemnomorska), namorzyny, wiecznie zielone zarośla.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na wykładach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania i charakteryzowania zbiorowisk roślinnych
3,0Student posiada umiejętność rozpoznawania niewielu zbiorowisk roślinnych
3,5Student posiada umiejętnośc rozpoznawania i charakteryzowania kilku zbiorowisk roślinnych
4,0Student posiada umiejętność rozpoznawania i charakteryzowania zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk w wybranych ekosystemach
4,5Student posiada umiejętność rozpoznawania i charakteryzowania zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk w wybranych ekosystemach i biomach
5,0Student posiada umiejętność rozpoznawania i charakteryzowania zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk we wszystkich omawianych na przedmiocie ekosystemach: trawiastych, rolnych i biomach: pustynnych i leśnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B02_K11Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę ekosystemów funkcjonujacych w krajobrazie oraz wybranych biomów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
A1_K05posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w szczególności: pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań; negocjowania i organizowania; integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowania zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-W-1Czym zajmuje się w swoich badaniach ekologia? Różnice i związki miedzy ekologią, ochroną środowiska, a ochroną przyrody. Podstawowe pojęcia z ekologii ogólnej, ochrony przyrody i środowiska. Definicja ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Podziały ekologii. Zakres ekologii. Definicje: populacji, biocenozy, ekosystemu, biomu i biosfery. Siedlisko i środowisko oraz nisza ekologiczna. Rodzaje środowiska. Kryteria ich podziału. Czynniki ekologiczne i ich podział.
T-W-2Ekologia organizmu, tolerancja ekologiczna organizmu. Prawo Liebiga i prawa Shelforda. Zasada tolerancji ekologicznej organizmu. Ograniczenia tej zasady. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmu. Teoria czynników ograniczających. Model Vickersa.
T-W-8Ekologia biocenozy. Biocenozy zastępcze, klimaksowe, duże i małe, ciągłe i nieciągłe. Kryteria wyróżniania biocenoz. Dominanty ekologiczne i ich rola w biocenozie. Ekoton i efekt styku.
T-W-10Struktura biocenoz (przestrzenna, biotyczna). Struktura troficzna biocenoz, poziomy i piramidy troficzne. Łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne.
T-W-11Paratroficzna struktura biocenozy. Struktura troficzna pierwotna i wtórna biocenoz.
T-W-12Sukcesja ekologiczna pierwotna i wtórna. Sukcesja autotroficzna i heterotroficzna. Szeregi sukcesyjne: wg Oduma i Pawłowskiego. Kształtowanie biotopu przez biocenozę. Struktura konkurencyjna biocenoz. Załamanie homeostazy biocenozy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na wykładach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z części wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami
3,0Student jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy w niewielkim stopniu
3,5Student jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami w stopniu dostatecznym
4,0Student jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami w stopniu dobrym
4,5Student jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę ekosystemów funkcjonujacych w krajobrazie oraz wybranych biomów w stopniu dobrym
5,0Student jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę ekosystemów funkcjonujacych w krajobrazie oraz wybranych biomów w stopniu bardo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B02_K12Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-W-11Paratroficzna struktura biocenozy. Struktura troficzna pierwotna i wtórna biocenoz.
T-W-12Sukcesja ekologiczna pierwotna i wtórna. Sukcesja autotroficzna i heterotroficzna. Szeregi sukcesyjne: wg Oduma i Pawłowskiego. Kształtowanie biotopu przez biocenozę. Struktura konkurencyjna biocenoz. Załamanie homeostazy biocenozy.
T-W-13Ekologia ekosystemu. Kryteria i podział ekosystemów. Struktura ekosystemu. Ekosystemy trawiaste, rolne i leśne.
T-W-14Biotop i biocenoza najważniejszych biomów w biosferze: tundra i tajga, bory szpikowe i lasy liściaste klimatu umiarkowanego
T-W-15Step, sawanna, pustynie i półpustynie, puszcza tropikalna (wilgotne lasy równikowe), lasy i zarośla twardolistne (roślinność śródziemnomorska), namorzyny, wiecznie zielone zarośla.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na wykładach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
3,0Student posiada niewielką świadomość potrzeby dokształcania
3,5Student posiada niewielką świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
4,0Student posiada dobrą świadomość potrzeby dokształcania
4,5Student posiada dobrą świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
5,0Student posiada bardzo dobrą świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B02_K13Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K13ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-W-2Ekologia organizmu, tolerancja ekologiczna organizmu. Prawo Liebiga i prawa Shelforda. Zasada tolerancji ekologicznej organizmu. Ograniczenia tej zasady. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmu. Teoria czynników ograniczających. Model Vickersa.
T-W-3Ekologia populacji. Kategorie populacji wg Beklemieszewa. Struktura ekologiczna populacji. Liczebność i zagęszczenie. Zmienność populacji w przestrzeni i w czasie. Typy struktur i rozkładów przestrzennych populacji. Struktura płci i wieku populacji. Terytorializm, przewodnictwo i dominacja w stadzie.
T-W-4Piramidy wieku. Typ piramidy płaskiej i wysmukłej (dzwonu) oraz urny. Rozrodczość i śmiertelność -funkcjonalne aspekty struktury populacji. Rodzaje krzywych przeżywania. Przyczyny śmiertelności.
T-W-5Dynamika liczebności populacji. Typ wykładniczy, logistyczny, cykliczny i ustabilizowany dynamiki liczebności populacji. Fluktuacje liczebności populacji (nieregularne, regularne, sezonowe, cykliczne wieloletnie i przypadkowe). Czynniki “rządzące” zagęszczeniem populacji i “rządzone” przez zagęszczenie populacji. Kształtowanie się liczebności populacji w czasie w zależności od obecności rekwizytów wyczerpywalnych i niewyczerpywalnych oraz od działania gatunków eksploatujących, a także od czasu rozrodu krótkiego, długiego i ciągłego.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości ważności zachowania
3,0Student nie posiada świadomości ważności zachowania w sposób profesjonalny
3,5Student posiada świadomość ważności zachowania w niewielkim stopniu
4,0Student posiada świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny
4,5Student posiada świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
5,0Student posiada świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B02_K7Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu rozumie podstawowe relacje między potrzebami oragnizmów, zróznicowanych popuracji i cechami ekosystemów i biomów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-W-13Ekologia ekosystemu. Kryteria i podział ekosystemów. Struktura ekosystemu. Ekosystemy trawiaste, rolne i leśne.
T-W-14Biotop i biocenoza najważniejszych biomów w biosferze: tundra i tajga, bory szpikowe i lasy liściaste klimatu umiarkowanego
T-W-15Step, sawanna, pustynie i półpustynie, puszcza tropikalna (wilgotne lasy równikowe), lasy i zarośla twardolistne (roślinność śródziemnomorska), namorzyny, wiecznie zielone zarośla.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na wykładach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z części wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych relacji między potrzebami oragnizmów, zróżnicowanych populacji i cechami ekosystemów i biomów
3,0Student rozumie w niewielkim stopniu podstawowe relacje między potrzebami oragnizmów
3,5Student rozumie w niewielkim stopniu podstawowe relacje między potrzebami oragnizmów, zróżnicowanych populacji
4,0Student rozumie w niewielkim stopniu podstawowe relacje między potrzebami oragnizmów, zróżnicowanych populacji i cechami ekosystemów i biomów
4,5Student rozumie w stopniu dobrym podstawowe relacje między potrzebami oragnizmów, zróżnicowanych populacji i cechami ekosystemów i biomów
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym podstawowe relacje między potrzebami oragnizmów, zróżnicowanych populacji i cechami ekosystemów i biomów