Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Janicki <Wieslaw.Janicki@zut.edu.pl>, Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość budowy i obsługi komputera (kopiowanie, tworzenie folderów itp.). Znajomość systemu operacyjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu technologii informacyjnej
C-3Wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniej technologii informacyjnej w zależności od potrzeb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozróżnianie i stosowanie i przygotowanie grafik komputerowych komputerowych zależności od potrzeb4
T-L-2Przetwarzanie tekstów (skład), wstawianie grafiki, tabel i wzorów matematycznych.6
T-L-3Przygotowanie arkuszy kalkulacyjnych zgodnie z potrzebami8
T-L-4Przygotowanie i opracowanie prezentacji na zadany temat8
T-L-5Zapoznanie z bazami danych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_A03_W01
Podwyższenie poziomu wiedzy użytkownika komputera na poziomie advenced ECDL
AK_1A_W02, AK_1A_W01R1A_W01, T1A_W01, T1A_W03C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-1S-2
AK_1A_A03_W02
Wzrost wydajności w związku z wykorzystaniem TI
AK_1A_W02, AK_1A_W01R1A_W01, T1A_W01, T1A_W03C-3T-L-2, T-L-4, T-L-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_A03_U01
Umozliwienie lepszego wykorzystania nakładów na TI
AK_1A_U02, AK_1A_U04A1_U14, A1_U24, R1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U15InzA_U07C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_A03_K01
Zapewnienie dobrych nawyków w pracy z komputerem
AK_1A_K03R1A_K02, R1A_K04, R1A_K08, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_A03_W01
Podwyższenie poziomu wiedzy użytkownika komputera na poziomie advenced ECDL
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie advenced ECDL
3,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości ani źródła.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości.
4,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi ocenić jej prawdziwości.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi ocenić jej prawdziwości.
5,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi ocenić jej prawdziwości.
AK_1A_A03_W02
Wzrost wydajności w związku z wykorzystaniem TI
2,0Student nie posiada wiedzy, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI
3,0Student posiada podstawową wiedzę, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI, potrafi ją swobodnie zastosować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_A03_U01
Umozliwienie lepszego wykorzystania nakładów na TI
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_A03_K01
Zapewnienie dobrych nawyków w pracy z komputerem
2,0Student nie potrafi posługiwać się komputerem
3,0Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z komputerem
3,5Student wykazuje się ponad podstawowymi nawykami w pracy z komputerem
4,0Student wykazuje się dobrymi nawykami w pracy z komputerem
4,5Student wykazuje się ponad dobrymi nawykami w pracy z komputerem
5,0Student wykazuje się bardzo dobrymi nawykami w pracy z komputerem

Literatura podstawowa

  1. Marek Cieciura, Podstawy Technologii Informacyjnych z przykładami zastosowań, Wydaw. VIZJA PRESS&IT SP.z o.o., Warszawa, 2006
  2. Włodzimierz Gogołek, Technologie informacyjne mediów, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa, 2005
  3. Aleksander Bremer, Mirosław Sławik, @bc użytkownika komputera, Videograf Edukacja Sp. z o. o., Chorzów, 2006
  4. Seria książek wspomagających przygotowanie do egzaminów ECDL, 2011
  5. Książki wydawnictwa Microsoft Press, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Witold Sikorski, Podstawy technik informatycznych, 2011
  2. Zdzisław Nowakowski, Użytkowanie komputerów, 2011
  3. Mirosława Kopertowska, Przetwarzanie tekstów, 2011
  4. Mirosława Kopertowska, Arkusze kalkulacyjne, 2011
  5. Mirosława Kopertowska, Bazy danych, 2011
  6. Mirosława Kopertowska, Grafika menedżerska i prezentacyjna, 2011
  7. Adam Wojciechowski, Usługi w sieciach informatycznych, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozróżnianie i stosowanie i przygotowanie grafik komputerowych komputerowych zależności od potrzeb4
T-L-2Przetwarzanie tekstów (skład), wstawianie grafiki, tabel i wzorów matematycznych.6
T-L-3Przygotowanie arkuszy kalkulacyjnych zgodnie z potrzebami8
T-L-4Przygotowanie i opracowanie prezentacji na zadany temat8
T-L-5Zapoznanie z bazami danych4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_A03_W01Podwyższenie poziomu wiedzy użytkownika komputera na poziomie advenced ECDL
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W02opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
AK_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej, a także fizyki i chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu technologii informacyjnej
C-3Wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniej technologii informacyjnej w zależności od potrzeb
Treści programoweT-L-2Przetwarzanie tekstów (skład), wstawianie grafiki, tabel i wzorów matematycznych.
T-L-1Rozróżnianie i stosowanie i przygotowanie grafik komputerowych komputerowych zależności od potrzeb
T-L-3Przygotowanie arkuszy kalkulacyjnych zgodnie z potrzebami
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie advenced ECDL
3,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości ani źródła.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości.
4,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi ocenić jej prawdziwości.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi ocenić jej prawdziwości.
5,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi ocenić jej prawdziwości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_A03_W02Wzrost wydajności w związku z wykorzystaniem TI
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W02opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
AK_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej, a także fizyki i chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniej technologii informacyjnej w zależności od potrzeb
Treści programoweT-L-2Przetwarzanie tekstów (skład), wstawianie grafiki, tabel i wzorów matematycznych.
T-L-4Przygotowanie i opracowanie prezentacji na zadany temat
T-L-3Przygotowanie arkuszy kalkulacyjnych zgodnie z potrzebami
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI
3,0Student posiada podstawową wiedzę, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI, potrafi ją swobodnie zastosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_A03_U01Umozliwienie lepszego wykorzystania nakładów na TI
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U02wykonuje przestrzenne wizualizacje idei i projektów z wykorzystaniem zasad geometrii wykreślnej i technik komputerowych
AK_1A_U04wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania i prezentacji projektów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U14umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
A1_U24zna formy zachowań związane z publicznymi prezentacjami własnych dokonań
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu technologii informacyjnej
C-3Wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniej technologii informacyjnej w zależności od potrzeb
Treści programoweT-L-2Przetwarzanie tekstów (skład), wstawianie grafiki, tabel i wzorów matematycznych.
T-L-5Zapoznanie z bazami danych
T-L-1Rozróżnianie i stosowanie i przygotowanie grafik komputerowych komputerowych zależności od potrzeb
T-L-4Przygotowanie i opracowanie prezentacji na zadany temat
T-L-3Przygotowanie arkuszy kalkulacyjnych zgodnie z potrzebami
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_A03_K01Zapewnienie dobrych nawyków w pracy z komputerem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K03ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu technologii informacyjnej
C-3Wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniej technologii informacyjnej w zależności od potrzeb
Treści programoweT-L-2Przetwarzanie tekstów (skład), wstawianie grafiki, tabel i wzorów matematycznych.
T-L-5Zapoznanie z bazami danych
T-L-1Rozróżnianie i stosowanie i przygotowanie grafik komputerowych komputerowych zależności od potrzeb
T-L-4Przygotowanie i opracowanie prezentacji na zadany temat
T-L-3Przygotowanie arkuszy kalkulacyjnych zgodnie z potrzebami
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się komputerem
3,0Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z komputerem
3,5Student wykazuje się ponad podstawowymi nawykami w pracy z komputerem
4,0Student wykazuje się dobrymi nawykami w pracy z komputerem
4,5Student wykazuje się ponad dobrymi nawykami w pracy z komputerem
5,0Student wykazuje się bardzo dobrymi nawykami w pracy z komputerem