Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy przedsiębiorczości, podstawowy zakres matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie prawidłowosci rządzacych zachowaniem podmiotów gospodarczych, ze szczególnym uzględnieniem gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. |
C-2 | Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej z uwzględnieniem roli państwa |
C-3 | Poznanie zasad funkcjonowania gospodarki jako całości z uwzględnieniem rozwoju gospodarczego i poziomu życia |
C-4 | Nabycie umiejętności oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskazników ekonomicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot zainteresowań ekonomii - problem rzadkosci, podstawowe zagadanienia ekonomiczne, ekonomia pozytywna i normatywna, mikro- i makroekonomia. Potrzeby, rodzaje i ich zaspokajanie, zasoby ekonomiczne, wybór i koszt alternatywny, krzywa mozliwosci produkcyjnych. | 2 |
T-W-2 | Gospodarka rynkowa - model gospodarki rynkowej, rynek - definicje,rodzaje, formy i funkcje. Elementy rynku: popyt, podaz, cena, konkurencja. Determinanty popytu i podaży, równowaga rynkowa i przyczyny jej zaburzeń. Cana maksymalna i minimalna. | 2 |
T-W-3 | Podstawy teorii konsumenta. Prawa Gossena, teoria krzywych obojętności. Marginalna stopa substytucji, ograniczenie wyboru konsumenta – linia budzetowa, równowaga konsumenta. Zmiany punkty równowagi konsumenta. | 2 |
T-W-4 | Podstawy decyzji ekonomicznych producenta. Funkcja produkcji, stałe i zmienne czynniki produkcji, izokwanta produkcji, linia jednakowego kosztu, optimum producenta, koszty produkcji. Prawo malejących przychodów krańcowych. | 2 |
T-W-5 | Zakres badań makroekonomii: definicja podsaowych pojęć makroekonomicznych, ruch okrężny, wskazniki rozwoju gospodarczego. | 1 |
T-W-6 | Bezrobocie - podstawowe pojęcia: zasoby siły roboczej, przyczyny bezrobocia, wskazniki aktywnosci zawodowej, stopa bezrobocia, analiza bezrobocia w Polsce, przeciwdziałanie bezrobociu. Inflacja - definicja, przyczyny wzrostu cen gospodarce, wskazniki zmiany cen, koszty i korzysci z inflacji, przeciwdziałanie inflacji. | 2 |
T-W-7 | Polityka fiskalna i pieniężna: istota polityki fiskalnej, dochody i wydatki budzetu panstwa, narzedzia polityki fiskalnej, deficyt budzetowy, dług publiczny, ekspansywna i restrykcyjna polityka fiskalna, istota. Funkcje pieniadza, elementy rynku pienieznego, równowaga na rynku pienieznym, kreacja pieniadza kredytowego. Funkcje banku centralnego, narzedzia polityki monetarnej. | 2 |
T-W-8 | Ekonomia polityki otwartej: przyczyny wymiany miedzynarodowej, teoria kosztów komparatywnych, integracja gospodarcza, ograniczenia w handlu zagranicznym, rynek walutowy i kurs walutowy, bilans płatniczy. Globalizacja: konsekwencje otwarcia gospodarki dla polityki fiskalanej i monetarnej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 7 |
A-W-3 | Praca z książką/przegląd zalecanej prasy ekonomicznej | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie referatu. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca: wykład informacyjny z prezentacja multimedialna |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy |
M-3 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywnosci na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena referatu |
S-3 | Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_01_W01 Wyjasnia działanie mechanizmu rynkowego | AK_1A_W23 | R1A_W02, R1A_W09, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-3 | S-1, S-3 |
AK_1A_01_W02 Zna zasady funkcjonowania podmiotów gospodarczych i podstawy ich decyzji ekonomicznych | AK_1A_W23 | R1A_W02, R1A_W09, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W04 | C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
AK_1A_01_W04 Wyjasnia zasady funkcjonowania gospodarki narodowej | AK_1A_W23 | R1A_W02, R1A_W09, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W04 | C-3, C-4 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_01_U01 Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych | AK_1A_U22 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
AK_1A_01_U02 Ocenia zjawiska gospodarcze na podstawie wskazników mikro- i makroekonomicznych | AK_1A_U22 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-4 |
AK_1A_01_U03 Posiada umiejetność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji do analizy zjawisk ekonomicznych | AK_1A_U22 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-3, C-4 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_01_K01 Angazuje sie w proces nauczania, potrafi współpracować w grupie | AK_1A_K11 | A1_K03, A1_K05, R1A_K02, R1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_01_W01 Wyjasnia działanie mechanizmu rynkowego | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć dotyczących ekonomii, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetność, niechęć |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje minimalne zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia sporo błedów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował dość solidnie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia niewiele błędów. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy nie popełnia większych błedów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy nie popełnia błędów. | |
AK_1A_01_W02 Zna zasady funkcjonowania podmiotów gospodarczych i podstawy ich decyzji ekonomicznych | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojećekonomicznych , - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje niechęć i obowjętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błedów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje małe zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia jeszcze wiele błedów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia jeszcze sporo błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całosc zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia niewielkie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całosc zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, chęć pracy własnej - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy . | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy nie popełnia błedów. | |
AK_1A_01_W04 Wyjasnia zasady funkcjonowania gospodarki narodowej | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojec, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetność i niechęć, -w zakresie wyrazania wiedzy popełnia mnóstwo błedów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełniadość dużo błedów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całosc zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnie poważniejszych błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_01_U01 Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie samodzielnie z trudnosciami mogacymi pojawic sie na kazdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedza kontekstowa. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z nieznaczna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy zaliczeniwoej. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji zaleconej pracy | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia - referatu | |
AK_1A_01_U02 Ocenia zjawiska gospodarcze na podstawie wskazników mikro- i makroekonomicznych | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie samodzielnie z trudnosciami mogacymi pojawic sie na kazdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedza kontekstowa. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z nieznaczna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji zadania - referatu | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji zadanej pracy. | |
AK_1A_01_U03 Posiada umiejetność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji do analizy zjawisk ekonomicznych | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie samodzielnie z trudnosciami mogacymi pojawic sie na kazdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedza kontekstową. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z nieznaczna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji zadanej pracy. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego i zadanej pracy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_01_K01 Angazuje sie w proces nauczania, potrafi współpracować w grupie | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynan nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojetną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje sie jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranzowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawe umiarkowanie przychylna wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ja w pewien sposób wykazujac przy tym przychylna postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierujac sie przy tym pozytywna postawa wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2006
- Rekowski M., Wprowadzenie do mikroekonomii, Polsoft - Akademia, Poznan, 2008
- Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Bernardinum, Pelplin, 1999
Literatura dodatkowa
- Milewski R., Kwiatkowski E., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2006
- Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, t. 1, 2, PWN, Warszawa, 2004