Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Nowoczesne technologie w przechowalnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Nowoczesne technologie w przechowalnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK7 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z zakresu fizyki, chemii, biochemii, mikrobiologii i fizjologii roślin.
W-2Student zna podstawowe gatunki roślin rolniczych i zasady ich uprawy.
W-3Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu fitopatologii i entomologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów rolniczych.
C-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania plonów roślin uprawnych.
C-3Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości surowców rolniczych z warunkami ich przechowywania.
C-4Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowania w stosunku do najważniejszych gatunków roślin uprawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza.1
T-K-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.1
T-K-3Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania ziemniaka i buraka cukrowego.2
T-K-4Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania ziarna zbóż i ich przetworów.2
T-K-5Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych.2
T-K-6Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania owoców i warzyw.2
T-K-7Nowoczesne środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Charakterystyka opakowań przeznaczonych do przechowywania surowców rolniczych oraz stosowanych w ich obrocie.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Czytanie wskazanej literatury8
A-K-3Udział w konsultacjach2
A-K-4Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-3Zajęcia pokazowe
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C08-2_W01
Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów rolniczych i nowoczesnych technologii ich przechowywania.
ROL_3A_W07C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C08-2_U01
Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
ROL_3A_U02, ROL_3A_U05C-2, C-3, C-4T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C08-2_K01
Student ma świadomość i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania plonów rolniczych.
ROL_3A_K02C-1, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-7M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C08-2_W01
Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów rolniczych i nowoczesnych technologii ich przechowywania.
2,0
3,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu podstawowym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C08-2_U01
Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i najnowsze technologie przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C08-2_K01
Student ma świadomość i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania plonów rolniczych.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania plonów rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adamicki F., Czerko Z., Przechowalnictwo warzyw i ziemniaka, PWRiL, Poznań, 2002
  2. Sęk T., Przybył J., Zbiór, obróbka i przechowalnictwo roślin okopowych, Wydaw. AR, Poznań, 2004
  3. Trybała M., Produkcja i przechowywanie płodów rolniczych, Wydaw. AR, Wrocław, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Ciećko Z., Ocena jakości i przechowalnictwo produktów rolnych, Wydaw. ATR, Olsztyn, 2003

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza.1
T-K-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.1
T-K-3Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania ziemniaka i buraka cukrowego.2
T-K-4Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania ziarna zbóż i ich przetworów.2
T-K-5Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych.2
T-K-6Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania owoców i warzyw.2
T-K-7Nowoczesne środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Charakterystyka opakowań przeznaczonych do przechowywania surowców rolniczych oraz stosowanych w ich obrocie.2
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Czytanie wskazanej literatury8
A-K-3Udział w konsultacjach2
A-K-4Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C08-2_W01Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów rolniczych i nowoczesnych technologii ich przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W07Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii i technik w praktyce rolniczej, ogrodniczej i ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów rolniczych.
C-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania plonów roślin uprawnych.
Treści programoweT-K-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza.
T-K-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-K-3Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania ziemniaka i buraka cukrowego.
T-K-4Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania ziarna zbóż i ich przetworów.
T-K-5Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych.
T-K-6Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania owoców i warzyw.
T-K-7Nowoczesne środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Charakterystyka opakowań przeznaczonych do przechowywania surowców rolniczych oraz stosowanych w ich obrocie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-3Zajęcia pokazowe
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu podstawowym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C08-2_U01Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
ROL_3A_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania plonów roślin uprawnych.
C-3Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości surowców rolniczych z warunkami ich przechowywania.
C-4Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowania w stosunku do najważniejszych gatunków roślin uprawnych.
Treści programoweT-K-3Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania ziemniaka i buraka cukrowego.
T-K-4Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania ziarna zbóż i ich przetworów.
T-K-5Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych.
T-K-6Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania owoców i warzyw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-3Zajęcia pokazowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i najnowsze technologie przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C08-2_K01Student ma świadomość i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania plonów rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów rolniczych.
C-3Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości surowców rolniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-K-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza.
T-K-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-K-7Nowoczesne środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Charakterystyka opakowań przeznaczonych do przechowywania surowców rolniczych oraz stosowanych w ich obrocie.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Zajęcia pokazowe
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania plonów rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0