Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Agronomiczne i techniczne aspekty nawadniania roślin rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Agronomiczne i techniczne aspekty nawadniania roślin rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK7 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zakres wiadomości, uzyskany w kształceniu na poziomach S1 S2, dotyczący gospodarki wodnej gleby i rośliny.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z systemami i technologiami nawadniania stosowanymi w uprawach rolniczych.
C-2umiejęrtność doboru określonego systemu nawadnaiania do konkretnej uprawy rolniczej.
C-3Zapoznanie z budową i eksploatacją systemów nawadniania.
C-4Poznanie efektów przyrodniczych i ekonomiczno-produkcyjnych nawadniania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Rozwój nawodnień na świecie i w Polsce1
T-K-2Agrotechniczne i melioracyjne możliwości regulowania stosunków wodnych w glebach.2
T-K-3Charakterystyka systemów i technologii nawadniania w uprawach rolniczych2
T-K-4Wprowadzanie i zastosowanie systemów nawadniających2
T-K-5Budowa i eksploatacji wybranego systemów nawadniania stosowanych w uprawach rolniczych.2
T-K-6Potrzeby i efekty nawadniania roślin rolniczych2
T-K-7Ekonomiczne i produkcyjne efekty nawadniania1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-K-3Konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C07-1_W07
Ma uporządkowana wiedzę w zakresie nawadniania roślin uprawy rolniczej oraz budowy i eksploatacji systemów nawadniania.
ROL_3A_W07C-1, C-2, C-3, C-4T-K-6, T-K-7, T-K-5, T-K-3, T-K-1, T-K-2, T-K-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C07-1_U02
Posiada umiejętność oceny efektów nawadniania w uprawie roślin rolniczych oraz doboru włąściwego systemu nawadniania.
ROL_3A_U02C-1, C-2, C-3, C-4T-K-6, T-K-7, T-K-5, T-K-3, T-K-1, T-K-2, T-K-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C07-1_K02
Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem technologii nawadniania na stan środowiska glebowo-roślinnego.
ROL_3A_K02C-1, C-4T-K-6, T-K-7, T-K-5, T-K-3, T-K-1, T-K-2, T-K-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C07-1_W07
Ma uporządkowana wiedzę w zakresie nawadniania roślin uprawy rolniczej oraz budowy i eksploatacji systemów nawadniania.
2,0Student nie rozumie znaczenia nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Nie zna budowy i podstawowych zasad eksploatacji systemu nawadniania.
3,0Student częściowo rozumie znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Zna budowę i kilka podstawowych zasad eksploatacji systemu nawadniania.
3,5Student rozumie znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Zna budowę i kilka podstawowych zasad eksploatacji systemu nawadniania.
4,0Student rozumie znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Zna budowę i zasady eksploatacji systemu nawadniania.
4,5Student rozumie znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Zna budowę i zasady eksploatacji systemu nawadniania.
5,0Oprócz pełnej wiedzy dotyczącej znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Student zna budowę i zasady eksploatacji systemu nawadniania. Ponadto potrafi dobrać określony system nawadniania do konkretnej uprawy rolniczej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C07-1_U02
Posiada umiejętność oceny efektów nawadniania w uprawie roślin rolniczych oraz doboru włąściwego systemu nawadniania.
2,0Student nie potrafi ocenić efektów nawadniania oraz nie umie dobrać systemu nawadniania do właściwej uprawy.
3,0Student częściowo potrafi ocenić efekty nawadniania oraz dobrać system nawadniania do właściwej uprawy.
3,5Student potrafi ocenić efekty nawadniania oraz dobrać system nawadniania do niektórych upraw rolniczych.
4,0Student potrafi ocenić efekty nawadniania oraz właściwie dobrać system nawadniania do konkretnych upraw rolniczych.
4,5Student potrafi ocenić efekty nawadniania, zarówno pod kontem przyrodniczym, jak i ekonomiczno-produkcyjnym oraz właściwie dobrać system nawadniania do konkretnych upraw rolniczych.
5,0Student potrafi ocenić efekty nawadniania, zarówno pod kontem przyrodniczym, jak i ekonomiczno-produkcyjnym oraz właściwie dobrać system nawadniania do konkretnych upraw rolniczych. Ponadto potrafi przeanalizować potrzeby nawadniania w określonych uwarunkowaniach siedliskowo-gospodarczych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C07-1_K02
Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem technologii nawadniania na stan środowiska glebowo-roślinnego.
2,0Nie ma świadomości ryzyka i skutków związnych ze stosowaniem nawadniania.
3,0Ma częściową świadomość ryzyka i skutków związnych ze stosowaniem nawadniania.
3,5Ma świadomość ryzyka i skutków związnych ze stosowaniem nawadniania.
4,0Ma świadomość ryzyka i skutków związnych ze stosowaniem nawadniania. Próbuje zaproponować takie działania, które pozwolą uniknąć niebezpieczeństwa z tym związanego.
4,5Potrafi przedyskutować i zaargumentować działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty związane z tym zabiegiem.
5,0Potrafi przedyskutować i zaargumentować i wybrać najlepsze działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty związane z tym zabiegiem.

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Karczmarczyk, Lech Nowak, Nawadnianie roślin, PWRIL, Poznań, 2006, ISBN 978-83-09-01009-8

Literatura dodatkowa

  1. Józef Dzieżyc, Potrzeby wodne roślin uprawnych, PWN, Warszawa, 1989, ISBN 83-01-08680-7

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Rozwój nawodnień na świecie i w Polsce1
T-K-2Agrotechniczne i melioracyjne możliwości regulowania stosunków wodnych w glebach.2
T-K-3Charakterystyka systemów i technologii nawadniania w uprawach rolniczych2
T-K-4Wprowadzanie i zastosowanie systemów nawadniających2
T-K-5Budowa i eksploatacji wybranego systemów nawadniania stosowanych w uprawach rolniczych.2
T-K-6Potrzeby i efekty nawadniania roślin rolniczych2
T-K-7Ekonomiczne i produkcyjne efekty nawadniania1
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-K-3Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C07-1_W07Ma uporządkowana wiedzę w zakresie nawadniania roślin uprawy rolniczej oraz budowy i eksploatacji systemów nawadniania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W07Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii i technik w praktyce rolniczej, ogrodniczej i ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z systemami i technologiami nawadniania stosowanymi w uprawach rolniczych.
C-2umiejęrtność doboru określonego systemu nawadnaiania do konkretnej uprawy rolniczej.
C-3Zapoznanie z budową i eksploatacją systemów nawadniania.
C-4Poznanie efektów przyrodniczych i ekonomiczno-produkcyjnych nawadniania.
Treści programoweT-K-6Potrzeby i efekty nawadniania roślin rolniczych
T-K-7Ekonomiczne i produkcyjne efekty nawadniania
T-K-5Budowa i eksploatacji wybranego systemów nawadniania stosowanych w uprawach rolniczych.
T-K-3Charakterystyka systemów i technologii nawadniania w uprawach rolniczych
T-K-1Rozwój nawodnień na świecie i w Polsce
T-K-2Agrotechniczne i melioracyjne możliwości regulowania stosunków wodnych w glebach.
T-K-4Wprowadzanie i zastosowanie systemów nawadniających
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Nie zna budowy i podstawowych zasad eksploatacji systemu nawadniania.
3,0Student częściowo rozumie znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Zna budowę i kilka podstawowych zasad eksploatacji systemu nawadniania.
3,5Student rozumie znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Zna budowę i kilka podstawowych zasad eksploatacji systemu nawadniania.
4,0Student rozumie znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Zna budowę i zasady eksploatacji systemu nawadniania.
4,5Student rozumie znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Zna budowę i zasady eksploatacji systemu nawadniania.
5,0Oprócz pełnej wiedzy dotyczącej znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Student zna budowę i zasady eksploatacji systemu nawadniania. Ponadto potrafi dobrać określony system nawadniania do konkretnej uprawy rolniczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C07-1_U02Posiada umiejętność oceny efektów nawadniania w uprawie roślin rolniczych oraz doboru włąściwego systemu nawadniania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z systemami i technologiami nawadniania stosowanymi w uprawach rolniczych.
C-2umiejęrtność doboru określonego systemu nawadnaiania do konkretnej uprawy rolniczej.
C-3Zapoznanie z budową i eksploatacją systemów nawadniania.
C-4Poznanie efektów przyrodniczych i ekonomiczno-produkcyjnych nawadniania.
Treści programoweT-K-6Potrzeby i efekty nawadniania roślin rolniczych
T-K-7Ekonomiczne i produkcyjne efekty nawadniania
T-K-5Budowa i eksploatacji wybranego systemów nawadniania stosowanych w uprawach rolniczych.
T-K-3Charakterystyka systemów i technologii nawadniania w uprawach rolniczych
T-K-1Rozwój nawodnień na świecie i w Polsce
T-K-2Agrotechniczne i melioracyjne możliwości regulowania stosunków wodnych w glebach.
T-K-4Wprowadzanie i zastosowanie systemów nawadniających
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić efektów nawadniania oraz nie umie dobrać systemu nawadniania do właściwej uprawy.
3,0Student częściowo potrafi ocenić efekty nawadniania oraz dobrać system nawadniania do właściwej uprawy.
3,5Student potrafi ocenić efekty nawadniania oraz dobrać system nawadniania do niektórych upraw rolniczych.
4,0Student potrafi ocenić efekty nawadniania oraz właściwie dobrać system nawadniania do konkretnych upraw rolniczych.
4,5Student potrafi ocenić efekty nawadniania, zarówno pod kontem przyrodniczym, jak i ekonomiczno-produkcyjnym oraz właściwie dobrać system nawadniania do konkretnych upraw rolniczych.
5,0Student potrafi ocenić efekty nawadniania, zarówno pod kontem przyrodniczym, jak i ekonomiczno-produkcyjnym oraz właściwie dobrać system nawadniania do konkretnych upraw rolniczych. Ponadto potrafi przeanalizować potrzeby nawadniania w określonych uwarunkowaniach siedliskowo-gospodarczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C07-1_K02Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem technologii nawadniania na stan środowiska glebowo-roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z systemami i technologiami nawadniania stosowanymi w uprawach rolniczych.
C-4Poznanie efektów przyrodniczych i ekonomiczno-produkcyjnych nawadniania.
Treści programoweT-K-6Potrzeby i efekty nawadniania roślin rolniczych
T-K-7Ekonomiczne i produkcyjne efekty nawadniania
T-K-5Budowa i eksploatacji wybranego systemów nawadniania stosowanych w uprawach rolniczych.
T-K-3Charakterystyka systemów i technologii nawadniania w uprawach rolniczych
T-K-1Rozwój nawodnień na świecie i w Polsce
T-K-2Agrotechniczne i melioracyjne możliwości regulowania stosunków wodnych w glebach.
T-K-4Wprowadzanie i zastosowanie systemów nawadniających
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ryzyka i skutków związnych ze stosowaniem nawadniania.
3,0Ma częściową świadomość ryzyka i skutków związnych ze stosowaniem nawadniania.
3,5Ma świadomość ryzyka i skutków związnych ze stosowaniem nawadniania.
4,0Ma świadomość ryzyka i skutków związnych ze stosowaniem nawadniania. Próbuje zaproponować takie działania, które pozwolą uniknąć niebezpieczeństwa z tym związanego.
4,5Potrafi przedyskutować i zaargumentować działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty związane z tym zabiegiem.
5,0Potrafi przedyskutować i zaargumentować i wybrać najlepsze działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty związane z tym zabiegiem.