Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Różnorodność biologiczna agrofitocenoz a regulowanie zachwaszczenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Różnorodność biologiczna agrofitocenoz a regulowanie zachwaszczenia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawowe wiadomości z uprawy roślin rolniczych i ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta ze znaczeniem bioróżnorodności w zrównoważonym rozwoju rolnictwa.
C-2Zapoznanie studenta z najnowszymi metodami ograniczania zachwaszczenia roślin rolniczych, ich wpływem na różnorodność gatunkową roślin segetalnych i stan środowiska.
C-3Nabycie umiejętności dokonywania krytycznej i oryginalnej analizy problemów dotyczących różnorodności gatunkowej siedliska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Pojęcie i znaczenie bioróżnorodności. Negatywne oddziaływanie gospodarki rolnej na bioróżnorodność.2
T-K-2Chwasty jako czynnik różnorodności terenów rolniczych. Pozytywne aspekty zachwaszczenia.2
T-K-3Agroekologiczne podstawy ochrony pól uprawnych przed zachwaszczeniem.2
T-K-4Metody ograniczania zachwaszczenia (regulownia zachwaszczenia) wady i zalety.2
T-K-5Uodpornianie chwastów na herbicydy - możliwości przeciwdziałania temu zjawisku.2
T-K-6Ograniczanie zachwaszczenia łanów roślin rolniczych z zachowaniem różnorodności gatunkowej chwastów.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Syudiowanie literatury przedmiotu.5
A-K-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wskazny temat.8
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia treści programowych przedmiotu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Przygotowanie prezentacji tematycznej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej wykonanej przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych konwersatorium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C05-2_W01
Student wykazuje znajomość znaczenia szkodliwego i pozytywnego występowania roślin segetalnych dla środowiska i produkcji roślinnej oraz potrzebę ochrony różnorodności gatunkowej roślin.
ROL_3A_W03C-1T-K-2, T-K-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ROL_3A_C05-2_W02
Student ma zintegrowana wiedzę pozwalająca na prowadzenie badań naukowych dotyczących ograniczania zachwaszczenie w rolnictwie zrównoważonym.
ROL_3A_W05C-1, C-2T-K-2, T-K-4, T-K-1, T-K-3, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ROL_3A_C05-2_W03
Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu doboru najnowszych metod ochrony roślin przed zachwaszczeniem, potrafi krytcznie oceniać skutki ich dzialania w różnych warunkach środowiskowych.
ROL_3A_W07, ROL_3A_W06, ROL_3A_W08C-2T-K-4, T-K-3, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C05-2_U01
Student samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów dotyczących różnorodności gatunkowej siedliska, potrafi opracować technologię ochrony roślin uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
ROL_3A_U05, ROL_3A_U04C-3T-K-2, T-K-4, T-K-1, T-K-3, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C05-2_K01
Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej w podejmowaniu metod ograniczania zachwaszczenie aby produkować zdrową żywność i zachować naturalne środowisko.
ROL_3A_K02C-1, C-3, C-2T-K-2, T-K-4, T-K-1, T-K-3, T-K-5, T-K-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C05-2_W01
Student wykazuje znajomość znaczenia szkodliwego i pozytywnego występowania roślin segetalnych dla środowiska i produkcji roślinnej oraz potrzebę ochrony różnorodności gatunkowej roślin.
2,0
3,0Student wykazuje postawową znajomość znaczenia szkodliwego i pozytywnego występowania roślin segetalnych dla środowiska i produkcji roślinnej oraz potrzebę ochrony różnorodności gatunkowej roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_3A_C05-2_W02
Student ma zintegrowana wiedzę pozwalająca na prowadzenie badań naukowych dotyczących ograniczania zachwaszczenie w rolnictwie zrównoważonym.
2,0
3,0Student zna podstawy pozwalająca na prowadzenie badań naukowych dotyczących ograniczania zachwaszczenie w rolnictwie zrównoważonym.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_3A_C05-2_W03
Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu doboru najnowszych metod ochrony roślin przed zachwaszczeniem, potrafi krytcznie oceniać skutki ich dzialania w różnych warunkach środowiskowych.
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł zawierających zdobór najnowszych metod ochrony roślin przed zachwaszczeniem, potrafi krytcznie oceniać skutki ich dzialania w różnych warunkach środowiskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C05-2_U01
Student samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów dotyczących różnorodności gatunkowej siedliska, potrafi opracować technologię ochrony roślin uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
2,0
3,0Student samodzielnie dokonuje krytycznej analizy niektórych problemów dotyczących różnorodności gatunkowej siedliska, potrafi opracować technologię ochrony roślin uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C05-2_K01
Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej w podejmowaniu metod ograniczania zachwaszczenie aby produkować zdrową żywność i zachować naturalne środowisko.
2,0
3,0Ma świadomość częściowąowej odpowiedzialności zawodowej i etycznej w podejmowaniu metod ograniczania zachwaszczenie aby produkować zdrową żywność i zachować naturalne środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Aldrich R.J., Ekologia chwastów w roślinach uprawnych. Postawy zwalczania chwastów., Towarzystwo Chemii i Inżynierii Ekologicznej, Oplole, 1997
  2. Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów., PWRiL, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Hochół T., Chwasty czy rośliny rośliny towarzyszące uprawom?, Pamiętnik Puławski, Puławy, 2003, 134
  2. Krawczyk R., Kierunki zmian zachwaszczenia-szanse i zagrożenia., Postępy w Ochronie Roślin, Poznań, 2005, 45(1)
  3. Rola H., Marczewska K., Kucharski M., Zjawisko odporności chwastów na herbicydy w uprawach rolniczych., Studia i Raporty IUNG-PIB, Puławy, 2007, 8
  4. Trzcińska-Tacik H., Znaczenie różnorodności gatunkowej chwastów segetalnych., Pamiętnik Puławski, Puławy, 2003, 134
  5. Weigle A., Andrzejewski R., Różnorodność biologiczna Polski, Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, 2003
  6. Litwińczuk Z., Zachowanie bioróżnorodności jako ważny element w przekazie tradycji i dziedzictwa narodowego., Postępy Nauk Rolniczych, 2009, 1

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Pojęcie i znaczenie bioróżnorodności. Negatywne oddziaływanie gospodarki rolnej na bioróżnorodność.2
T-K-2Chwasty jako czynnik różnorodności terenów rolniczych. Pozytywne aspekty zachwaszczenia.2
T-K-3Agroekologiczne podstawy ochrony pól uprawnych przed zachwaszczeniem.2
T-K-4Metody ograniczania zachwaszczenia (regulownia zachwaszczenia) wady i zalety.2
T-K-5Uodpornianie chwastów na herbicydy - możliwości przeciwdziałania temu zjawisku.2
T-K-6Ograniczanie zachwaszczenia łanów roślin rolniczych z zachowaniem różnorodności gatunkowej chwastów.2
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Syudiowanie literatury przedmiotu.5
A-K-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wskazny temat.8
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia treści programowych przedmiotu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C05-2_W01Student wykazuje znajomość znaczenia szkodliwego i pozytywnego występowania roślin segetalnych dla środowiska i produkcji roślinnej oraz potrzebę ochrony różnorodności gatunkowej roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W03Wykazuje oryginalne i twórcze podejście do rozwiązywania problemów ochrony środowiska, produkcji roślinnej, ogrodniczej i inżynierii środowiska i wdrażania osiągnięć badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze znaczeniem bioróżnorodności w zrównoważonym rozwoju rolnictwa.
Treści programoweT-K-2Chwasty jako czynnik różnorodności terenów rolniczych. Pozytywne aspekty zachwaszczenia.
T-K-1Pojęcie i znaczenie bioróżnorodności. Negatywne oddziaływanie gospodarki rolnej na bioróżnorodność.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Przygotowanie prezentacji tematycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej wykonanej przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawową znajomość znaczenia szkodliwego i pozytywnego występowania roślin segetalnych dla środowiska i produkcji roślinnej oraz potrzebę ochrony różnorodności gatunkowej roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C05-2_W02Student ma zintegrowana wiedzę pozwalająca na prowadzenie badań naukowych dotyczących ograniczania zachwaszczenie w rolnictwie zrównoważonym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze znaczeniem bioróżnorodności w zrównoważonym rozwoju rolnictwa.
C-2Zapoznanie studenta z najnowszymi metodami ograniczania zachwaszczenia roślin rolniczych, ich wpływem na różnorodność gatunkową roślin segetalnych i stan środowiska.
Treści programoweT-K-2Chwasty jako czynnik różnorodności terenów rolniczych. Pozytywne aspekty zachwaszczenia.
T-K-4Metody ograniczania zachwaszczenia (regulownia zachwaszczenia) wady i zalety.
T-K-1Pojęcie i znaczenie bioróżnorodności. Negatywne oddziaływanie gospodarki rolnej na bioróżnorodność.
T-K-3Agroekologiczne podstawy ochrony pól uprawnych przed zachwaszczeniem.
T-K-5Uodpornianie chwastów na herbicydy - możliwości przeciwdziałania temu zjawisku.
T-K-6Ograniczanie zachwaszczenia łanów roślin rolniczych z zachowaniem różnorodności gatunkowej chwastów.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Przygotowanie prezentacji tematycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej wykonanej przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy pozwalająca na prowadzenie badań naukowych dotyczących ograniczania zachwaszczenie w rolnictwie zrównoważonym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C05-2_W03Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu doboru najnowszych metod ochrony roślin przed zachwaszczeniem, potrafi krytcznie oceniać skutki ich dzialania w różnych warunkach środowiskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W07Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii i technik w praktyce rolniczej, ogrodniczej i ochronie środowiska.
ROL_3A_W06Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu waloryzacji przyrodniczej i rolniczej oraz działalności gospodarczej w zróżnicowanym krajobrazie.
ROL_3A_W08Potrafi dokonać krytycznej oceny stanu i skutków działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów o zróżnicowanej antropopresji.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z najnowszymi metodami ograniczania zachwaszczenia roślin rolniczych, ich wpływem na różnorodność gatunkową roślin segetalnych i stan środowiska.
Treści programoweT-K-4Metody ograniczania zachwaszczenia (regulownia zachwaszczenia) wady i zalety.
T-K-3Agroekologiczne podstawy ochrony pól uprawnych przed zachwaszczeniem.
T-K-5Uodpornianie chwastów na herbicydy - możliwości przeciwdziałania temu zjawisku.
T-K-6Ograniczanie zachwaszczenia łanów roślin rolniczych z zachowaniem różnorodności gatunkowej chwastów.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Przygotowanie prezentacji tematycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej wykonanej przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł zawierających zdobór najnowszych metod ochrony roślin przed zachwaszczeniem, potrafi krytcznie oceniać skutki ich dzialania w różnych warunkach środowiskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C05-2_U01Student samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów dotyczących różnorodności gatunkowej siedliska, potrafi opracować technologię ochrony roślin uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
ROL_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności dokonywania krytycznej i oryginalnej analizy problemów dotyczących różnorodności gatunkowej siedliska.
Treści programoweT-K-2Chwasty jako czynnik różnorodności terenów rolniczych. Pozytywne aspekty zachwaszczenia.
T-K-4Metody ograniczania zachwaszczenia (regulownia zachwaszczenia) wady i zalety.
T-K-1Pojęcie i znaczenie bioróżnorodności. Negatywne oddziaływanie gospodarki rolnej na bioróżnorodność.
T-K-3Agroekologiczne podstawy ochrony pól uprawnych przed zachwaszczeniem.
T-K-5Uodpornianie chwastów na herbicydy - możliwości przeciwdziałania temu zjawisku.
T-K-6Ograniczanie zachwaszczenia łanów roślin rolniczych z zachowaniem różnorodności gatunkowej chwastów.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Przygotowanie prezentacji tematycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej wykonanej przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie dokonuje krytycznej analizy niektórych problemów dotyczących różnorodności gatunkowej siedliska, potrafi opracować technologię ochrony roślin uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C05-2_K01Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej w podejmowaniu metod ograniczania zachwaszczenie aby produkować zdrową żywność i zachować naturalne środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze znaczeniem bioróżnorodności w zrównoważonym rozwoju rolnictwa.
C-3Nabycie umiejętności dokonywania krytycznej i oryginalnej analizy problemów dotyczących różnorodności gatunkowej siedliska.
C-2Zapoznanie studenta z najnowszymi metodami ograniczania zachwaszczenia roślin rolniczych, ich wpływem na różnorodność gatunkową roślin segetalnych i stan środowiska.
Treści programoweT-K-2Chwasty jako czynnik różnorodności terenów rolniczych. Pozytywne aspekty zachwaszczenia.
T-K-4Metody ograniczania zachwaszczenia (regulownia zachwaszczenia) wady i zalety.
T-K-1Pojęcie i znaczenie bioróżnorodności. Negatywne oddziaływanie gospodarki rolnej na bioróżnorodność.
T-K-3Agroekologiczne podstawy ochrony pól uprawnych przed zachwaszczeniem.
T-K-5Uodpornianie chwastów na herbicydy - możliwości przeciwdziałania temu zjawisku.
T-K-6Ograniczanie zachwaszczenia łanów roślin rolniczych z zachowaniem różnorodności gatunkowej chwastów.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Przygotowanie prezentacji tematycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej wykonanej przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość częściowąowej odpowiedzialności zawodowej i etycznej w podejmowaniu metod ograniczania zachwaszczenie aby produkować zdrową żywność i zachować naturalne środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0