Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Szkodliwe zjawiska atmosferyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Szkodliwe zjawiska atmosferyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz z ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z genezą i charakterem niekorzystnych i szkodliwych zjawisk atmosfrycznych.
C-2Specyfikacja zjawisk atmosferycznych szkodliwych w różnych dziedzinach życia i działalności człowieka.
C-3Poznanie czasowej i przestrzennej zmienności szkodliwych zjawisk atmosferycznych i ocena zagrożeń klimatycznych w róźnych rejonach kraju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Szkodliwe zjawiska atmosferyczne w okresie zimowym - silne mrozy, odwilże atmosferyczne i glebowe, silne wiatry, gruba i długotrwała pokrywa śnieżna, mgła, gołoledź.3
T-K-2Szkodliwe zjawiska atmosferyczne w okresie wegetacyjnym - przymrozki, posuchy atmosferyczne i glebowe, ekstremalne opady, nadmierne i niedostateczne uwilgotnienie gleby, opady gradu, okresy dżdżyste, fale upałów, burze atmosferyczne, silne wiatry, cisze atmosferyczne, niekorzystne warunki bioklimatyczne.4
T-K-3Warunki atmosferyczne niekorzystne dla jakości powietrza2
T-K-4Ocena zagrożeń wybranych dziedzin życia przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne w róznych rejonach/ województwach kraju - prezentacje przygotowane przez studentów3
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w zajęciach12
A-K-2Studiowanie literatury.5
A-K-3Przygotowanie prezentacji z wybranego tematu.5
A-K-4Udział w konsultacjach3
A-K-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady konwersatoryjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, zawierające elementy metod eksponujących.
M-2Prezentacje zadań opracowaych przez studentów - analiza uzyskanych wyników.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanych prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C05-1_W01
Ma wiedzę o powstawaniu szkodliwych zjawisk atmosferycznych, częstości ich występowania i skutkach jakie powodują.
ROL_3A_W08, ROL_3A_W01C-1, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C05-1_U01
Potrafi samodzielnie ocenić ryzyko występowania w kraju szkodliwych i niekorzystnych zjawisk atmosferycznych i oszacowć związane z nimi zagrożenia różnych dziedzin działalności człowieka.
ROL_3A_U04C-2T-K-4M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C05-1_K01
Mając wiedzę o rosnacej częstości występowania szkodliwych zjawisk atmosferycznych, związanej ze stwierdzonymi i prognozowanymi zmianami klimatu, ma świadomość konieczności dokształcania.
ROL_3A_K01C-2T-K-4M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C05-1_W01
Ma wiedzę o powstawaniu szkodliwych zjawisk atmosferycznych, częstości ich występowania i skutkach jakie powodują.
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje przynajmniej po dwa szkodliwe zjawiska atmosferyczne występujące w poszczególnych porach roku i objaśnia wywoływane przez nie szkody.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C05-1_U01
Potrafi samodzielnie ocenić ryzyko występowania w kraju szkodliwych i niekorzystnych zjawisk atmosferycznych i oszacowć związane z nimi zagrożenia różnych dziedzin działalności człowieka.
2,0
3,0Potrafi ocenić ryzyko występowania w kraju co najmniej kilku szkodliwych zjawisk atmosferycznych i oszacować potencjalne straty w produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C05-1_K01
Mając wiedzę o rosnacej częstości występowania szkodliwych zjawisk atmosferycznych, związanej ze stwierdzonymi i prognozowanymi zmianami klimatu, ma świadomość konieczności dokształcania.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogdanowicz E., Kossowska-Cezak U., Szkutnicki J.(red.), Ekstremalne zjawiska hydrologiczne i meteorologiczne, PTG, IMGW, Warszawa, 2005
  2. Koźminski C., Górski T., Michalska B., (red.), Atlas elementów i zjawisk szkodliwych dla rolnictwa w Polsce., AR Szczecin, IUNG Puławy, IUNG Puławy, 1990
  3. Koźmiński C., Michalska B.(red.), Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C., Michalska B.(red.), Atlas uwilgotnienia gleby pod roślinami uprawnymi w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 1995
  2. Leśny J. (red.), Climate change and agriculture in Poland – impacts, mitigation and adaptation measures, Acta Agrophysica, Rozprawy i Monografie, 1., Lublin, 2009

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Szkodliwe zjawiska atmosferyczne w okresie zimowym - silne mrozy, odwilże atmosferyczne i glebowe, silne wiatry, gruba i długotrwała pokrywa śnieżna, mgła, gołoledź.3
T-K-2Szkodliwe zjawiska atmosferyczne w okresie wegetacyjnym - przymrozki, posuchy atmosferyczne i glebowe, ekstremalne opady, nadmierne i niedostateczne uwilgotnienie gleby, opady gradu, okresy dżdżyste, fale upałów, burze atmosferyczne, silne wiatry, cisze atmosferyczne, niekorzystne warunki bioklimatyczne.4
T-K-3Warunki atmosferyczne niekorzystne dla jakości powietrza2
T-K-4Ocena zagrożeń wybranych dziedzin życia przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne w róznych rejonach/ województwach kraju - prezentacje przygotowane przez studentów3
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w zajęciach12
A-K-2Studiowanie literatury.5
A-K-3Przygotowanie prezentacji z wybranego tematu.5
A-K-4Udział w konsultacjach3
A-K-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C05-1_W01Ma wiedzę o powstawaniu szkodliwych zjawisk atmosferycznych, częstości ich występowania i skutkach jakie powodują.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W08Potrafi dokonać krytycznej oceny stanu i skutków działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów o zróżnicowanej antropopresji.
ROL_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z genezą i charakterem niekorzystnych i szkodliwych zjawisk atmosfrycznych.
C-3Poznanie czasowej i przestrzennej zmienności szkodliwych zjawisk atmosferycznych i ocena zagrożeń klimatycznych w róźnych rejonach kraju
Treści programoweT-K-1Szkodliwe zjawiska atmosferyczne w okresie zimowym - silne mrozy, odwilże atmosferyczne i glebowe, silne wiatry, gruba i długotrwała pokrywa śnieżna, mgła, gołoledź.
T-K-2Szkodliwe zjawiska atmosferyczne w okresie wegetacyjnym - przymrozki, posuchy atmosferyczne i glebowe, ekstremalne opady, nadmierne i niedostateczne uwilgotnienie gleby, opady gradu, okresy dżdżyste, fale upałów, burze atmosferyczne, silne wiatry, cisze atmosferyczne, niekorzystne warunki bioklimatyczne.
T-K-3Warunki atmosferyczne niekorzystne dla jakości powietrza
Metody nauczaniaM-1Wykłady konwersatoryjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, zawierające elementy metod eksponujących.
M-2Prezentacje zadań opracowaych przez studentów - analiza uzyskanych wyników.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje przynajmniej po dwa szkodliwe zjawiska atmosferyczne występujące w poszczególnych porach roku i objaśnia wywoływane przez nie szkody.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C05-1_U01Potrafi samodzielnie ocenić ryzyko występowania w kraju szkodliwych i niekorzystnych zjawisk atmosferycznych i oszacowć związane z nimi zagrożenia różnych dziedzin działalności człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
Cel przedmiotuC-2Specyfikacja zjawisk atmosferycznych szkodliwych w różnych dziedzinach życia i działalności człowieka.
Treści programoweT-K-4Ocena zagrożeń wybranych dziedzin życia przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne w róznych rejonach/ województwach kraju - prezentacje przygotowane przez studentów
Metody nauczaniaM-2Prezentacje zadań opracowaych przez studentów - analiza uzyskanych wyników.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanych prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić ryzyko występowania w kraju co najmniej kilku szkodliwych zjawisk atmosferycznych i oszacować potencjalne straty w produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C05-1_K01Mając wiedzę o rosnacej częstości występowania szkodliwych zjawisk atmosferycznych, związanej ze stwierdzonymi i prognozowanymi zmianami klimatu, ma świadomość konieczności dokształcania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-2Specyfikacja zjawisk atmosferycznych szkodliwych w różnych dziedzinach życia i działalności człowieka.
Treści programoweT-K-4Ocena zagrożeń wybranych dziedzin życia przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne w róznych rejonach/ województwach kraju - prezentacje przygotowane przez studentów
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanych prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0