Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: logistyka przemysłowa
Sylabus przedmiotu Zarządzanie logistyczne w produkcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie logistyczne w produkcji | ||
Specjalność | logistyka przemysłowa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu podstaw budowy maszyn i organizacji procesów technologicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o podstawowych zagadnieniach logistycznych występujących w procesie produkcyjnym. |
C-2 | Nabycie umiejętności rozwiązywania typowych zadań logistycznych w produkcji przy wykorzystaniu podstawowych narzędzi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykresy sieciowe. (zasady wykonywania wykresów sieciowych typu PERT). Określanie ścieżki krytycznej | 6 |
T-A-2 | Harmonogramowanie produkcji w oparciu o wykresy Ganta'a | 4 |
T-A-3 | Zagadnienia alokacji magazynów i klientów | 2 |
T-A-4 | Model podstawowy zapasów | 2 |
T-A-5 | Analiza wrażliwości | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt z zakresu logistyki produkcji (planowanie alokacji zasobów, długości oraz ilości środków transportowych, wielkości partii transportowych, magazynów międzystanowiskowych itp.) | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System logistyczny przedsiębiorstwa produkcyjnego- istota i zakres logistyki produkcji (podstawowe pojęcia i definicje: produkcja , produkt, środowisko i infrastruktura procesu, miejsce logistyki produkcji w systemie logistycznym), Funkcjonalny podział systemów logistycznych wg faz przepływów towarów. | 2 |
T-W-2 | Logistyka zaopatrzenia materiałowego. Klasyczne modele sterowania zapasami. Składowe logistyki zaopatrzenia. Zasady logistycznego zarządzania zaopatrzeniem. Zarządzanie procesem zakupu Kryteria wyboru dostawcy. | 4 |
T-W-3 | Nowoczesne metody sterowania przepływami. Proces logistyczny z pozycji przedsiębiorstwa. (rozwój produktu, sprzedaż, realizacja zamówienia,zaopatrzenie, produkcja, dystrybucja, obsługa posprzedażowa). | 3 |
T-W-4 | Planowanie zapotrzebowania materiałowego, Systemy informatyczne wg standardu APICS Popyt zależny i niezależny Etapy rozwojowe oraz zasady funkcjonowania systemów MRP. Metody pochodne. | 2 |
T-W-5 | Procesy przepływu materiałów, półproduktów i wyrobów gotowych w procesach produkcyjnych (Typowe modele przepływów produkcyjnych. Przykłady różnych wariantów technologii produkcji. Ekonomiczna wielkość partii produkcyjnej) | 2 |
T-W-6 | Zagadnienia produkcji w łańcuchu podaży (eleastyczność produkcji, środowisko produkcyjne, wyroby modułowe, projektowanie równoległe) | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć. | 7 |
22 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Samodzielna praca studenta w czasie realizacji projektu. | 12 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą. | 2 |
32 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające w postaci wykładu informacyjnego, poszerzone o konwersację. |
M-2 | Projekt grupowy. |
M-3 | Ćwiczenia polegające na rozwiązywaniu zadań oraz problemów logistycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i projektowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena (w grupie) wykonanego projektu. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena na forum grupy zadań rozwiązywanych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_D8/01_W01 Student posiada wiedzę na temat procesów logistycznych występujących w procesach produkcyjnych | ZIIP_2A_W03, ZIIP_2A_W05, ZIIP_2A_W07 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_D8/01_U01 Student posiada praktyczne umiejętności z zakresu organizacji przepływów strumieni materiałowych oraz środków pomocniczych w procesie produkcyjnym | ZIIP_2A_U14, ZIIP_2A_U07 | T2A_U07, T2A_U14 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-P-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_D8/01_K01 Student potrafi pracować w zespole analizującym zagadnienia logistyczne procesów produkcyjnych. | ZIIP_2A_K03, ZIIP_2A_K01 | T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04 | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_D8/01_W01 Student posiada wiedzę na temat procesów logistycznych występujących w procesach produkcyjnych | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0 |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę na temat proceów logistycznych. Rozumie podstawowe modele zaopatrzenia materiałowego. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Posiada podstawową wiedzę na temat proceów logistycznych. Rozumie znaczenie modeli zaopatrzenia materiałowego. Zna i rozumie znaczenie planowania zapotrzebowania materiałowego w systemach informatycznych standardu APICS. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Posiada wiedzę na temat proceów logistycznych. Zna modele zaopatrzenia materiałowego oraz rozumie ich znaczenie dla procesu produkcyjnego. Zna i rozumie znaczenie planowania zapotrzebowania materiałowego w systemach informatycznych standardu APICS. Zna wpływ kontroli jakości na przebieg procesów logistycznych. Zna nowoczesne metody sterowania strumieniami w systemie produkcyjnym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_D8/01_U01 Student posiada praktyczne umiejętności z zakresu organizacji przepływów strumieni materiałowych oraz środków pomocniczych w procesie produkcyjnym | 2,0 | Nie potrafi rozwiązać podstawowych zadań z zakresu organizacji przepływów strumieni materiałowych (oraz środków pomocniczych) w systemie produkcyjnym. |
3,0 | Umie określić scieżkę krytyczną w oparciu o sieci PERT. Potrafi wykorzystać wykres Gant'a do harmonogramowania prostych zadań produkcyjnych. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Umie określić scieżkę krytyczną w oparciu o sieci PERT. Potrafi wykorzystać wykres Gant'a do harmonogramowania zadań produkcyjnych. Potrafi rozwiązać proste zadanie dotyczący alokacji magazynów oraz klientów. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Umie tworzyć sieci typu PERT oraz określić scieżkę krytyczną. Potrafi wykorzystać wykres Gant'a do harmonogramowania skąplikowanych zadań produkcyjnych. Potrafi rozwiązać typowe zadanie dotyczący alokacji magazynów oraz klientów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_D8/01_K01 Student potrafi pracować w zespole analizującym zagadnienia logistyczne procesów produkcyjnych. | 2,0 | Ujawnia brak zaangażowania się w pracy zespołowej. |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowania się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań dotyczących logistyki produkcji. Nie wnosi nowych pomysłów, organicza się do realizowania podstawowych zadań. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Ujawnia zaangażowania się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań dotyczących logistyki produkcji. Angażuje sie w pracę zespołu. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Ujawnia duże zaangażowania się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań dotyczących logistyki produkcji. Angażuje sie w pracę zespołu. Poszukuje rozwiązań i ulepszeń procesu produkcyjnego. |
Literatura podstawowa
- Red. M, Fertisz. I, Logistyka produkcji, LIM, Poznań, 2003
- Skowronek. Cz., Sarjusz - Wolski. Z., Logistyka w przedsiebiorstwie., PWE, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Durlik I., Restrukturyzacja procesów gospodarczych., Agencja Wydawnicza "Placet"., Warszawa, 1998
- Jonca A., Logistyka produkcyjna. Wybór rozwiazan transportowych., Instytut Organizacji Przemysłu Maszynowego, Warszawa, 1992