Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Ekonomia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia środowiska
Specjalność zarządzanie energią i środowiskiem
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę ekonomiczną, ze szczególnym uwzględnieniem teorii wartości , teorii własności i klasycznych metod pomiaru dobrobytu.
W-2Student powinien posiadać wiedzę z nauk o przedsiębiorstwie,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ekonomicznymi podstawami ochrony środowiska w perspektywie przedsiębiorstwa, pojedynczej gospodarki i zglobalizowanej gospodarki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza przypadków szacowania wartości środowiska w Polsce i na świecie4
T-A-2Analiza wybranych przykładów realizacji społecznej odpowiedzialności biznseu, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska4
T-A-3Szacowanie ryzyka ekologicznego3
T-A-4Analiza porównawcza konstrucji podatków ekologicznych w Polsce i w wybranych państwach4
15
wykłady
T-W-1Ekonomiczne problemy środowiska przyrodniczego1
T-W-2Środowisko jako dobro publiczne1
T-W-3Szacowanie wartości środowiska przyrodniczego1
T-W-4Ryzyko ekologiczne1
T-W-5Przedsiębiorstwo a ochrona środowiska4
T-W-6Instrumenty polityki ochrony środowiska3
T-W-7Podstawowe zasady ekorozwoju w ujęciu mikro i makroekonomii2
T-W-8Środowisko a dobrobyt społeczny2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych13
28
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielna praca studenta (lektura zalecanych przez prowadzącego opracowań)12
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda projektów
M-4Metoda tekstu przewodniego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu i sposobu odpowiedzi na pytania, uwagi zgłaszane przez prowadzącego
S-3Ocena formująca: Ocena pracy nad tekstem przewodnim i wyników analizy przypadków (formułowanie wniosków)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_D7/06_W01
Sudent posiada wiedzę z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego. Uzasadnia twierdzenie, że środowisko jest dobrem publicznym. Zna czynniki i miary ryzyka ekologicznego. Klasyfikuje, wymienia i opisuje instrumenty polityki ochrony środowiska.
ZIIP_2A_W08, ZIIP_2A_W09T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
ZIIP_2A_D7/06_W02
Wymienia i opisuje kierunki działań przedsiębiorstwa ukierunkowane na środowisko naturalne. Ma wiedzę z zakresu zasobowej koncepcji ochrony środowiska.
ZIIP_2A_W08, ZIIP_2A_W09T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11C-1T-A-3, T-A-2, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
ZIIP_2A_D7/06_W03
Student posiada wiedzę o problemach środowiska naturalnego w kontekście procesów globalizacji. Zna podstawowe zasady i kierunki ekorozwoju. Wymienia i opisuje "zazielenione" metody pomiaru dobrobytu
ZIIP_2A_W08, ZIIP_2A_W09T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11C-1T-A-1, T-A-4, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_D7/06_U01
Student potrafi uzyskać informacje z literatury przedmiotu i innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawa.
ZIIP_2A_U01T2A_U01C-1T-A-4, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
ZIIP_2A_D7/06_U02
Student potrafi samodzielnie okreslać i realizować proces samokształcenia, którego efektem jest aktualizacja wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego
ZIIP_2A_U05T2A_U05C-1T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_D7/06_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się współpracowników i podwałdnych
ZIIP_2A_K01T2A_K01C-1T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_D7/06_W01
Sudent posiada wiedzę z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego. Uzasadnia twierdzenie, że środowisko jest dobrem publicznym. Zna czynniki i miary ryzyka ekologicznego. Klasyfikuje, wymienia i opisuje instrumenty polityki ochrony środowiska.
2,0nie posiada wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego, nie potrafi uzasadnić twierdzenia, że środowisko jest dobrem publicznym, nie wymienia czynników i miar ryzyka ekologicznego, nie Klasyfikuje, nie wymienia i nie opisuje instrumentów polityki ochrony środowiska
3,0posiada wiedzę z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego, uzasadnia twierdzenie, że środowisko jest dobrem publicznym, zna czynniki i miary ryzyka ekologicznego, klasyfikuje, wymienia i opisuje instrumenty polityki ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_2A_D7/06_W02
Wymienia i opisuje kierunki działań przedsiębiorstwa ukierunkowane na środowisko naturalne. Ma wiedzę z zakresu zasobowej koncepcji ochrony środowiska.
2,0nie wymienia i nie opisuje kierunkiówdziałań przedsiębiorstwa ukierunkowanych na środowisko naturalne, nie ma podstawowej wiedzy z zakresu zasobowej koncepcji ochrony środowiska
3,0wymienia i opisuje kierunki działań przedsiębiorstwa ukierunkowane na środowisko naturalne, ma wiedzę z zakresu zasobowej koncepcji ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_2A_D7/06_W03
Student posiada wiedzę o problemach środowiska naturalnego w kontekście procesów globalizacji. Zna podstawowe zasady i kierunki ekorozwoju. Wymienia i opisuje "zazielenione" metody pomiaru dobrobytu
2,0nie posiada podstawowej wiedzy o problemach środowiska naturalnego w kontekście procesów globalizacji, nie zna podstawowych zasad i kierunków ekorozwoju, nie wymienia i nie opisuje "zazielenionych" metod pomiaru dobrobytu
3,0posiada podstawową wiedzę o problemach środowiska naturalnego w kontekście procesów globalizacji, zna podstawowe zasady i kierunki ekorozwoju, wymienia i opisuje "zazielenione" metody pomiaru dobrobytu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_D7/06_U01
Student potrafi uzyskać informacje z literatury przedmiotu i innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawa.
2,0nie potrafi uzyskać informacji z literatury przedmiotu i innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawa
3,0potrafi uzyskać informacje z literatury przedmiotu i innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawa
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_2A_D7/06_U02
Student potrafi samodzielnie okreslać i realizować proces samokształcenia, którego efektem jest aktualizacja wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego
2,0nie potrafi samodzielnie okreslać i realizować proces samokształcenia, nie aktualizuje podstaowej wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego
3,0potrafi samodzielnie okreslać i realizować proces samokształcenia, którego efektem jest aktualizacja wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_D7/06_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się współpracowników i podwałdnych
2,0nie wykazuje cech zachowań świadczących o tym, że rozumie potrzebę dokształcania, nie potrafi inspirować i organizować proces uczenia się współpracowników i podwałdnych
3,0świadomie realizuje potrzebę dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się współpracowników i podwałdnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Żylicz T., Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych, PWE, Warszawa, 2004
  2. Woś A., Ekonomika odnawialnych zasobów naturalnych, PWN, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. red. P. Jeżowski, Ekonomiczne problemy ochrony środowiska i rozowju zrównoważonego w XXI wieku, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa, 2007
  2. Poskrobko B., Poskrobko T., Zarządzanie środowiskiem w Polsce, PWE, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza przypadków szacowania wartości środowiska w Polsce i na świecie4
T-A-2Analiza wybranych przykładów realizacji społecznej odpowiedzialności biznseu, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska4
T-A-3Szacowanie ryzyka ekologicznego3
T-A-4Analiza porównawcza konstrucji podatków ekologicznych w Polsce i w wybranych państwach4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonomiczne problemy środowiska przyrodniczego1
T-W-2Środowisko jako dobro publiczne1
T-W-3Szacowanie wartości środowiska przyrodniczego1
T-W-4Ryzyko ekologiczne1
T-W-5Przedsiębiorstwo a ochrona środowiska4
T-W-6Instrumenty polityki ochrony środowiska3
T-W-7Podstawowe zasady ekorozwoju w ujęciu mikro i makroekonomii2
T-W-8Środowisko a dobrobyt społeczny2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych13
28
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielna praca studenta (lektura zalecanych przez prowadzącego opracowań)12
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D7/06_W01Sudent posiada wiedzę z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego. Uzasadnia twierdzenie, że środowisko jest dobrem publicznym. Zna czynniki i miary ryzyka ekologicznego. Klasyfikuje, wymienia i opisuje instrumenty polityki ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
ZIIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ekonomicznymi podstawami ochrony środowiska w perspektywie przedsiębiorstwa, pojedynczej gospodarki i zglobalizowanej gospodarki
Treści programoweT-W-1Ekonomiczne problemy środowiska przyrodniczego
T-W-2Środowisko jako dobro publiczne
T-W-3Szacowanie wartości środowiska przyrodniczego
T-W-4Ryzyko ekologiczne
T-W-6Instrumenty polityki ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda projektów
M-4Metoda tekstu przewodniego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu i sposobu odpowiedzi na pytania, uwagi zgłaszane przez prowadzącego
S-3Ocena formująca: Ocena pracy nad tekstem przewodnim i wyników analizy przypadków (formułowanie wniosków)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego, nie potrafi uzasadnić twierdzenia, że środowisko jest dobrem publicznym, nie wymienia czynników i miar ryzyka ekologicznego, nie Klasyfikuje, nie wymienia i nie opisuje instrumentów polityki ochrony środowiska
3,0posiada wiedzę z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego, uzasadnia twierdzenie, że środowisko jest dobrem publicznym, zna czynniki i miary ryzyka ekologicznego, klasyfikuje, wymienia i opisuje instrumenty polityki ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D7/06_W02Wymienia i opisuje kierunki działań przedsiębiorstwa ukierunkowane na środowisko naturalne. Ma wiedzę z zakresu zasobowej koncepcji ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
ZIIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ekonomicznymi podstawami ochrony środowiska w perspektywie przedsiębiorstwa, pojedynczej gospodarki i zglobalizowanej gospodarki
Treści programoweT-A-3Szacowanie ryzyka ekologicznego
T-A-2Analiza wybranych przykładów realizacji społecznej odpowiedzialności biznseu, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska
T-W-5Przedsiębiorstwo a ochrona środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda projektów
M-4Metoda tekstu przewodniego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu i sposobu odpowiedzi na pytania, uwagi zgłaszane przez prowadzącego
S-3Ocena formująca: Ocena pracy nad tekstem przewodnim i wyników analizy przypadków (formułowanie wniosków)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wymienia i nie opisuje kierunkiówdziałań przedsiębiorstwa ukierunkowanych na środowisko naturalne, nie ma podstawowej wiedzy z zakresu zasobowej koncepcji ochrony środowiska
3,0wymienia i opisuje kierunki działań przedsiębiorstwa ukierunkowane na środowisko naturalne, ma wiedzę z zakresu zasobowej koncepcji ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D7/06_W03Student posiada wiedzę o problemach środowiska naturalnego w kontekście procesów globalizacji. Zna podstawowe zasady i kierunki ekorozwoju. Wymienia i opisuje "zazielenione" metody pomiaru dobrobytu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
ZIIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ekonomicznymi podstawami ochrony środowiska w perspektywie przedsiębiorstwa, pojedynczej gospodarki i zglobalizowanej gospodarki
Treści programoweT-A-1Analiza przypadków szacowania wartości środowiska w Polsce i na świecie
T-A-4Analiza porównawcza konstrucji podatków ekologicznych w Polsce i w wybranych państwach
T-W-8Środowisko a dobrobyt społeczny
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda projektów
M-4Metoda tekstu przewodniego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu i sposobu odpowiedzi na pytania, uwagi zgłaszane przez prowadzącego
S-3Ocena formująca: Ocena pracy nad tekstem przewodnim i wyników analizy przypadków (formułowanie wniosków)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada podstawowej wiedzy o problemach środowiska naturalnego w kontekście procesów globalizacji, nie zna podstawowych zasad i kierunków ekorozwoju, nie wymienia i nie opisuje "zazielenionych" metod pomiaru dobrobytu
3,0posiada podstawową wiedzę o problemach środowiska naturalnego w kontekście procesów globalizacji, zna podstawowe zasady i kierunki ekorozwoju, wymienia i opisuje "zazielenione" metody pomiaru dobrobytu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D7/06_U01Student potrafi uzyskać informacje z literatury przedmiotu i innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ekonomicznymi podstawami ochrony środowiska w perspektywie przedsiębiorstwa, pojedynczej gospodarki i zglobalizowanej gospodarki
Treści programoweT-A-4Analiza porównawcza konstrucji podatków ekologicznych w Polsce i w wybranych państwach
T-A-3Szacowanie ryzyka ekologicznego
T-W-1Ekonomiczne problemy środowiska przyrodniczego
T-W-2Środowisko jako dobro publiczne
T-W-3Szacowanie wartości środowiska przyrodniczego
T-W-4Ryzyko ekologiczne
T-W-5Przedsiębiorstwo a ochrona środowiska
T-W-6Instrumenty polityki ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Metoda projektów
M-4Metoda tekstu przewodniego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu i sposobu odpowiedzi na pytania, uwagi zgłaszane przez prowadzącego
S-3Ocena formująca: Ocena pracy nad tekstem przewodnim i wyników analizy przypadków (formułowanie wniosków)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi uzyskać informacji z literatury przedmiotu i innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawa
3,0potrafi uzyskać informacje z literatury przedmiotu i innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D7/06_U02Student potrafi samodzielnie okreslać i realizować proces samokształcenia, którego efektem jest aktualizacja wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U05potrafi określić kierunek i zrealizować proces samokształcenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ekonomicznymi podstawami ochrony środowiska w perspektywie przedsiębiorstwa, pojedynczej gospodarki i zglobalizowanej gospodarki
Treści programoweT-A-1Analiza przypadków szacowania wartości środowiska w Polsce i na świecie
T-A-4Analiza porównawcza konstrucji podatków ekologicznych w Polsce i w wybranych państwach
T-A-3Szacowanie ryzyka ekologicznego
T-A-2Analiza wybranych przykładów realizacji społecznej odpowiedzialności biznseu, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska
T-W-1Ekonomiczne problemy środowiska przyrodniczego
T-W-3Szacowanie wartości środowiska przyrodniczego
T-W-4Ryzyko ekologiczne
T-W-5Przedsiębiorstwo a ochrona środowiska
T-W-7Podstawowe zasady ekorozwoju w ujęciu mikro i makroekonomii
T-W-8Środowisko a dobrobyt społeczny
T-W-6Instrumenty polityki ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda projektów
M-4Metoda tekstu przewodniego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu i sposobu odpowiedzi na pytania, uwagi zgłaszane przez prowadzącego
S-3Ocena formująca: Ocena pracy nad tekstem przewodnim i wyników analizy przypadków (formułowanie wniosków)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi samodzielnie okreslać i realizować proces samokształcenia, nie aktualizuje podstaowej wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego
3,0potrafi samodzielnie okreslać i realizować proces samokształcenia, którego efektem jest aktualizacja wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D7/06_K01Student ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się współpracowników i podwałdnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ekonomicznymi podstawami ochrony środowiska w perspektywie przedsiębiorstwa, pojedynczej gospodarki i zglobalizowanej gospodarki
Treści programoweT-A-1Analiza przypadków szacowania wartości środowiska w Polsce i na świecie
T-A-4Analiza porównawcza konstrucji podatków ekologicznych w Polsce i w wybranych państwach
T-A-3Szacowanie ryzyka ekologicznego
T-A-2Analiza wybranych przykładów realizacji społecznej odpowiedzialności biznseu, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska
T-W-1Ekonomiczne problemy środowiska przyrodniczego
T-W-3Szacowanie wartości środowiska przyrodniczego
T-W-4Ryzyko ekologiczne
T-W-5Przedsiębiorstwo a ochrona środowiska
T-W-7Podstawowe zasady ekorozwoju w ujęciu mikro i makroekonomii
T-W-8Środowisko a dobrobyt społeczny
T-W-6Instrumenty polityki ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Metoda projektów
M-4Metoda tekstu przewodniego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu i sposobu odpowiedzi na pytania, uwagi zgłaszane przez prowadzącego
S-3Ocena formująca: Ocena pracy nad tekstem przewodnim i wyników analizy przypadków (formułowanie wniosków)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje cech zachowań świadczących o tym, że rozumie potrzebę dokształcania, nie potrafi inspirować i organizować proces uczenia się współpracowników i podwałdnych
3,0świadomie realizuje potrzebę dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się współpracowników i podwałdnych
3,5
4,0
4,5
5,0