Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZIIP_2A_C/09_U02 | Student powinien umieć posługiwać sie takimi technikami z zakresu rozwiazywania problemu (identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji, poszukiwania rozwiazania) jak burza mózgów i jej 2-3 odmiany, analiza morfologiczna, metoda delficka, 6 myślowych kapeluszy, metoda Crowforda, metoda analogii, myślenie lateralne. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZIIP_2A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
---|
ZIIP_2A_U16 | potrafi wykonać analizę i zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych lub technologicznych |
ZIIP_2A_U18 | potrafi stosować i poszukiwać techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii produkcji |
ZIIP_2A_U24 | ma umiejętność twórczej działalności w zakresie inżynierii produkcji oraz zarządzania produkcją i innowacjami |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie |
---|
T2A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T2A_U16 | potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych |
T2A_U18 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
T2A_U19 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problermów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii (Osborna-Parnesa) z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. Waznym rezultatem do osiagniecia w przedmiocie jest zbudowanie przeswiadczenia, że kreatywność mozna rozwijać a innowacyjność jest podstawą rozwoju zarówno w skali gospodarki jak i w aspekcie własnego życia. Dodatkowym istotnym efektem kształcenia ma być zarówno wypracowanie niektórych kompetencji społecznych jak i uświadomienie ich kluczowej roli w pozyskaniu i wykonywaniu pracy. |
---|
Treści programowe | T-W-3 | Schematy kreatywnego rozwiazywania problemów. CPS - rola Alexa Osborna. |
---|
T-W-4 | Burza mózgów dla poszukiwania koncepcji. |
T-W-5 | Techniki twórczego rozwiazywania problemów - ryba Ishikawy, analiza morfologiczna, metoda Delficka, 6 myślowych kapeluszy, myślenie lateralne. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład, ćwiczenia zespołowe, identyfikacja własnej osobowosci poprzez testy i ankiety, prezentacje własne |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Studenci zdobywają w trakcie zajęć i za aktywność pozaaudytoryjną punkty, które wg z góry znanej skali decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i za wykonaną poza zajeciami prezentację lub projekt grupowy. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie nabył widocznych umiejętnosci w rozwiazywaniu problemów. |
3,0 | Student aktywnie poszukuje, wymienia techniki, niekoniecznie adekwatnme do problemu. |
3,5 | Student zna techniki i próbuje je stosować w rozwiazywaniu problemu. |
4,0 | Student zna techniki i próbuje je z powodzeniem stosować w rozwiazywaniu problemu. |
4,5 | Student bardzo dobrze i trafnie wskazuje odpowiednie podejscia i techniki do problemu. |
5,0 | Student zna wszystkie zaprezentowane na zajeciach techiki i wskazuje inne, które wspomagaja lub uzupełniaja juz poznane. |