Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Podstawy diagnostyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy diagnostyki
Specjalność diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość budowy i zasady działania silników oraz pojazdów samochodowych
W-2Obsługa oprogramowania z danymi technicznymi np. AUTODATA.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiadomości z podstaw diagnostyki
C-2Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów
C-3Podstawowe badania silników ZS oraz silników ZI
C-4Badanie układu: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia
C-5Badanie własności ruchowych pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne1
T-L-2Diagnostyka w warunkach SKP1
T-L-3Badania składu spalin pojazdu1
T-L-4Kontrola stanu nadwozia pojazdu1
T-L-5Podstawowa diagnostyka silników1
T-L-6Diagnostyka mechanicznych układów zasilania paliwem - ZS2
T-L-7Diagnostyka mechanicznych układów zasilania paliwem - ZI1
T-L-8Badania własności ruchowych pojazdu1
9
wykłady
T-W-1Wiadomości z podstaw diagnostyki1
T-W-2Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów2
T-W-3Podstawowe badania silników ZS oraz silników ZI2
T-W-4Badanie układu: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia2
T-W-5Badanie własności ruchowych pojazdu2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do laboratorium13
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia9
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji problemowej13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca
M-2Metoda aktywizująca
M-3Metoda praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_DUM/58_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat przepisów prawnych oraz badań na Stacji Kontroli Pojazdów,podstawowych badań układów pojazdu.
T_1A_W03, T_1A_W18, T_1A_W17T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04C-1, C-2T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_DUM/58_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania podstawowych zespołów pojazdu, znać przepisy prawne oraz sposób przeprowadzenia badania pojazdu na SKP.
T_1A_U13, T_1A_U20, T_1A_U12T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11InzA_U01, InzA_U02C-1, C-2T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_DUM/58_K01
Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z podstaw diagnostyki w innych przedmiotach, Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
T_1A_K02, T_1A_K03T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-1, C-2T-L-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_DUM/58_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat przepisów prawnych oraz badań na Stacji Kontroli Pojazdów,podstawowych badań układów pojazdu.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_DUM/58_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania podstawowych zespołów pojazdu, znać przepisy prawne oraz sposób przeprowadzenia badania pojazdu na SKP.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_DUM/58_K01
Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z podstaw diagnostyki w innych przedmiotach, Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Literatura podstawowa

  1. Bocheński C., Badania kontrolne samochodów, WKŁ, Warszawa, 2000
  2. Hebda M., Niziński S., Pelc H., Podstawy diagnostyki poj. mechanicznych, WKŁ, Warszawa, 1984
  3. Lotko W., Laboratorium diagnostyki pojazdów, Politechnika Radomska, Radom, 2009
  4. Trzeciak K., Diagnostyka samochodów osobowych, WKŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Niziński S., Diagnostyka samochodów osobowych i ciężarowych, Bellona, Warszawa, 1999
  2. Uzdowski M., Abramek K., Podstawy obsługiwania i napraw, WKŁ, Warszawa, 2009
  3. Robert Bosch GmbH, BOSCH - Informator techniczny, WKŁ, Warszawa, 2010
  4. Polit Ryszard - Redaktor naczelny, Poradnik Serwisowy, Instalator Polski 3 z o.o., Warszawa, 2011
  5. Trzeciak Krzysztof - Redaktor Naczelny, Poradnik Motoryzacyjny, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne1
T-L-2Diagnostyka w warunkach SKP1
T-L-3Badania składu spalin pojazdu1
T-L-4Kontrola stanu nadwozia pojazdu1
T-L-5Podstawowa diagnostyka silników1
T-L-6Diagnostyka mechanicznych układów zasilania paliwem - ZS2
T-L-7Diagnostyka mechanicznych układów zasilania paliwem - ZI1
T-L-8Badania własności ruchowych pojazdu1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości z podstaw diagnostyki1
T-W-2Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów2
T-W-3Podstawowe badania silników ZS oraz silników ZI2
T-W-4Badanie układu: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia2
T-W-5Badanie własności ruchowych pojazdu2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do laboratorium13
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia9
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji problemowej13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_DUM/58_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat przepisów prawnych oraz badań na Stacji Kontroli Pojazdów,podstawowych badań układów pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W03ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę zakresie mechaniki, termodynamiki i elektrotechniki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w silniku spalinowym, oddziaływań mechanicznych występujących w mechanizmach pojazdów samochodowych, zjawisk i procesów elektrycznych w zespołach pojazdu, oddziaływania otoczenia na pojazd
T_1A_W18ma podstawową wiedzę w zakresie diagnostyki technicznej pojazdów samochodowych
T_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie eksploatacji pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z podstaw diagnostyki
C-2Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów
Treści programoweT-L-5Podstawowa diagnostyka silników
T-L-8Badania własności ruchowych pojazdu
T-L-6Diagnostyka mechanicznych układów zasilania paliwem - ZS
T-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne
T-L-3Badania składu spalin pojazdu
T-L-4Kontrola stanu nadwozia pojazdu
T-L-7Diagnostyka mechanicznych układów zasilania paliwem - ZI
T-L-2Diagnostyka w warunkach SKP
T-W-5Badanie własności ruchowych pojazdu
T-W-3Podstawowe badania silników ZS oraz silników ZI
T-W-4Badanie układu: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia
T-W-2Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów
T-W-1Wiadomości z podstaw diagnostyki
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca
M-1Metoda podająca
M-3Metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_DUM/58_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania podstawowych zespołów pojazdu, znać przepisy prawne oraz sposób przeprowadzenia badania pojazdu na SKP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U13potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary i symulacje oraz wyznaczyć charakterystyki elementów pojazdów samochodowych i ich układów, przedstawić wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji wraz z wyciągnięciem właściwych wniosków
T_1A_U20potrafi stosować i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
T_1A_U12potrafi posłużyć się odpowiednio dobranymi metodami i urządzeniami do pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy pojazdu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z podstaw diagnostyki
C-2Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów
Treści programoweT-L-5Podstawowa diagnostyka silników
T-L-8Badania własności ruchowych pojazdu
T-L-6Diagnostyka mechanicznych układów zasilania paliwem - ZS
T-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne
T-L-3Badania składu spalin pojazdu
T-L-4Kontrola stanu nadwozia pojazdu
T-L-7Diagnostyka mechanicznych układów zasilania paliwem - ZI
T-L-2Diagnostyka w warunkach SKP
T-W-5Badanie własności ruchowych pojazdu
T-W-3Podstawowe badania silników ZS oraz silników ZI
T-W-4Badanie układu: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia
T-W-2Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów
T-W-1Wiadomości z podstaw diagnostyki
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca
M-1Metoda podająca
M-3Metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_DUM/58_K01Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z podstaw diagnostyki w innych przedmiotach, Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera transportu, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z podstaw diagnostyki
C-2Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów
Treści programoweT-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne
T-W-5Badanie własności ruchowych pojazdu
T-W-3Podstawowe badania silników ZS oraz silników ZI
T-W-4Badanie układu: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia
T-W-2Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów
T-W-1Wiadomości z podstaw diagnostyki
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca
M-1Metoda podająca
M-3Metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.