Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością

Sylabus przedmiotu Metody analizowania i doskonalenia jakości: FMEA, ABC, Samodoskonalenie, Koła jakości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Metody analizowania i doskonalenia jakości: FMEA, ABC, Samodoskonalenie, Koła jakości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Erwin Kaczmarek <Erwin.Kaczmarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 4 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 4 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania jakością.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami analizowania i doskonalenia jakości: FMEA, ABC, Samodoskonalenia
C-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami analizowania i doskonalenia jakości: FMEA, ABC, Samodoskonalenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt analiz: ABC, FMEA w wybranej organizacji, samooceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM4
4
wykłady
T-W-1Geneza , zastosowania i korzyści ze stosowania metod doskonalenia : PDCA, ABC, FMEA. Procedury postępowania przy analizach jw. Metoda burzy mózgów i technika rangowania w analizach jw. Opracowywanie i harmonogramowanie działań korygujących i zapobiegawczych. Studia przypadku dla ww metod doskonalenia. Narzędzia doskonalenia systemu zarządzania. Macierz doskonalenia przedsiębiorstwa EFQM . Modele jakości . Berliński model Jakości. Polska nagroda jakości . Regionalne nagrody jakości na przykładzie Wielkopolskiej nagrody jakości. Inne metody samooceny. Powszechny model oceny CAF. Matryce rozwoju. Koła jakości. Przykłady systemów doskonalenia jakości w polskich organizacjach.4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach4
A-P-2Wybór przykładowej organizacji dla ustalenia danych dla przeprowadzenia analiz: ABC, oceny metodą macierzy doskonalenia przedsiębiorstwa EFQM, FMEA4
A-P-3Projekt analiz: ABC, FMEA w wybranej organizacji, samooceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM13
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia4
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu –testy wielokrotnego wyboru ze znajomości treści programowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów to oceny poprawności zebranych danych i opracowania analiz ABC, FMEA oraz ustalenia i opracowania harmonogramów działań korygujących i zapobiegawczych oraz ustalenie prawidłowości opracowania projektów oceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/19_W01
Znajomość doskonalenia działalności organizacji umiejętność wykorzystanie metod ABC, FMEA. Znajomość narządzi samooceny organizacji dla jej doskonalenia. Znajomość procedur doskonalenia wykorzystujących kreatywność pracowników.
MAS_10A_W03, MAS_10A_W01, MAS_10A_W05C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/19_U01
Umiejętność praktycznego zbierania danych, przeprowadzenia analiz: ABC, FMEA oraz ustalenia i harmonogramowanie działań korygujących i zapobiegawczych. Umiejętność przeprowadzenia samooceny organizacji i na tej podstawie ustalenia słabych i silnych stron zarządzania organizacją oraz obszarów jej doskonalenia. Umiejętność tworzenia procedur wykorzystywania kreatywności pracowników.
MAS_10A_U04, MAS_10A_U01, MAS_10A_U06C-2T-P-1M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/19_K01
Praca w grupach. Świadomość że dokładność i rzetelność danych wpływa na rzeczywiste doskonalenie organizacji.
MAS_10A_K01C-2T-P-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/19_W01
Znajomość doskonalenia działalności organizacji umiejętność wykorzystanie metod ABC, FMEA. Znajomość narządzi samooceny organizacji dla jej doskonalenia. Znajomość procedur doskonalenia wykorzystujących kreatywność pracowników.
2,0
3,0Znajomość stosowania metod doskonalenia systemu zarządzania jakością objętych wykładem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/19_U01
Umiejętność praktycznego zbierania danych, przeprowadzenia analiz: ABC, FMEA oraz ustalenia i harmonogramowanie działań korygujących i zapobiegawczych. Umiejętność przeprowadzenia samooceny organizacji i na tej podstawie ustalenia słabych i silnych stron zarządzania organizacją oraz obszarów jej doskonalenia. Umiejętność tworzenia procedur wykorzystywania kreatywności pracowników.
2,0
3,0Umiejętnośc opracowania projektu wybranej analizy doskonalenia organizacji i dokonania samooceny wybranej organizacji wg kryteriów EFQM
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/19_K01
Praca w grupach. Świadomość że dokładność i rzetelność danych wpływa na rzeczywiste doskonalenie organizacji.
2,0
3,0Potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.M. Myszewski, Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością, Wyd. WAiP, 2010
  2. K. Szczepańska, Metody i techniki TQM, Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2009
  3. . S.Wawak, Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, Helion, Gliwice, 2006
  4. PN-EN ISO 9004:2010 Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji -- Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością, 2010
  5. K.Lisiecka, Systemy zarządzania jakością produktów. Analizy i oceny, Wyd.Akademia Ekonomiczna, Katowice, 2009
  6. R.Haffer, Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstwem. W poszukiwaniu doskonałości biznesowej, Wyd.Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt analiz: ABC, FMEA w wybranej organizacji, samooceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza , zastosowania i korzyści ze stosowania metod doskonalenia : PDCA, ABC, FMEA. Procedury postępowania przy analizach jw. Metoda burzy mózgów i technika rangowania w analizach jw. Opracowywanie i harmonogramowanie działań korygujących i zapobiegawczych. Studia przypadku dla ww metod doskonalenia. Narzędzia doskonalenia systemu zarządzania. Macierz doskonalenia przedsiębiorstwa EFQM . Modele jakości . Berliński model Jakości. Polska nagroda jakości . Regionalne nagrody jakości na przykładzie Wielkopolskiej nagrody jakości. Inne metody samooceny. Powszechny model oceny CAF. Matryce rozwoju. Koła jakości. Przykłady systemów doskonalenia jakości w polskich organizacjach.4
4

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach4
A-P-2Wybór przykładowej organizacji dla ustalenia danych dla przeprowadzenia analiz: ABC, oceny metodą macierzy doskonalenia przedsiębiorstwa EFQM, FMEA4
A-P-3Projekt analiz: ABC, FMEA w wybranej organizacji, samooceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM13
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_KMZJ/19_W01Znajomość doskonalenia działalności organizacji umiejętność wykorzystanie metod ABC, FMEA. Znajomość narządzi samooceny organizacji dla jej doskonalenia. Znajomość procedur doskonalenia wykorzystujących kreatywność pracowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W03ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii jakości, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym w obszarze jakości
MAS_10A_W01zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia w obszarze inżynierii jakości
MAS_10A_W05zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią jakości, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami analizowania i doskonalenia jakości: FMEA, ABC, Samodoskonalenia
Treści programoweT-P-1Projekt analiz: ABC, FMEA w wybranej organizacji, samooceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM
T-W-1Geneza , zastosowania i korzyści ze stosowania metod doskonalenia : PDCA, ABC, FMEA. Procedury postępowania przy analizach jw. Metoda burzy mózgów i technika rangowania w analizach jw. Opracowywanie i harmonogramowanie działań korygujących i zapobiegawczych. Studia przypadku dla ww metod doskonalenia. Narzędzia doskonalenia systemu zarządzania. Macierz doskonalenia przedsiębiorstwa EFQM . Modele jakości . Berliński model Jakości. Polska nagroda jakości . Regionalne nagrody jakości na przykładzie Wielkopolskiej nagrody jakości. Inne metody samooceny. Powszechny model oceny CAF. Matryce rozwoju. Koła jakości. Przykłady systemów doskonalenia jakości w polskich organizacjach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Projekt
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu –testy wielokrotnego wyboru ze znajomości treści programowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów to oceny poprawności zebranych danych i opracowania analiz ABC, FMEA oraz ustalenia i opracowania harmonogramów działań korygujących i zapobiegawczych oraz ustalenie prawidłowości opracowania projektów oceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość stosowania metod doskonalenia systemu zarządzania jakością objętych wykładem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_KMZJ/19_U01Umiejętność praktycznego zbierania danych, przeprowadzenia analiz: ABC, FMEA oraz ustalenia i harmonogramowanie działań korygujących i zapobiegawczych. Umiejętność przeprowadzenia samooceny organizacji i na tej podstawie ustalenia słabych i silnych stron zarządzania organizacją oraz obszarów jej doskonalenia. Umiejętność tworzenia procedur wykorzystywania kreatywności pracowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U04potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii jakości
MAS_10A_U01potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji
MAS_10A_U06potrafi zastosować odpowiednie techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami analizowania i doskonalenia jakości: FMEA, ABC, Samodoskonalenia
Treści programoweT-P-1Projekt analiz: ABC, FMEA w wybranej organizacji, samooceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów to oceny poprawności zebranych danych i opracowania analiz ABC, FMEA oraz ustalenia i opracowania harmonogramów działań korygujących i zapobiegawczych oraz ustalenie prawidłowości opracowania projektów oceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętnośc opracowania projektu wybranej analizy doskonalenia organizacji i dokonania samooceny wybranej organizacji wg kryteriów EFQM
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_KMZJ/19_K01Praca w grupach. Świadomość że dokładność i rzetelność danych wpływa na rzeczywiste doskonalenie organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami analizowania i doskonalenia jakości: FMEA, ABC, Samodoskonalenia
Treści programoweT-P-1Projekt analiz: ABC, FMEA w wybranej organizacji, samooceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów to oceny poprawności zebranych danych i opracowania analiz ABC, FMEA oraz ustalenia i opracowania harmonogramów działań korygujących i zapobiegawczych oraz ustalenie prawidłowości opracowania projektów oceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0