Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Sylabus przedmiotu Nowe narzędzia zarządzania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowe narzędzia zarządzania jakością | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu podstaw zarzadzania i systemu zarządzania jakością |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami zarządzania jakością |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami stosowanymi w zarządzaniu jakością |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Studia przypadku dla każdego z omawianych diagramów: pokrewieństwa, relacji, drzewa i macierzowego w praktyce, matrycowej analizy danych, diagramu PDPC oraz diagramu strzałkowego | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i charakterystyka „nowych” narzędzi zarządzania jakością. Charakterystyka poszczególnych narzędzi SZJ w postaci: diagramów: pokrewieństwa, relacji, drzewa i macierzowego w praktyce, matrycowej analizy danych, diagramu PDPC oraz diagramu strzałkowego. Procedura postępowania przy budowie omawianych narzędzi. Korzyści z ich wprowadzenia. Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi. | 4 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-A-3 | Studiowanie literatury | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 11 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne sprawozdania potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności |
S-2 | Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/12_W01 Student uzyskuje wiedzę dotyczącą „nowych” narzędzi zarządzania jakością takich jak: diagram pokrewieństwa, diagram relacji, diagram drzewa oraz diagram macierzowy, matrycowa analiza danych, diagram PDPC oraz diagram strzałkowy. | MAS_10A_W01, MAS_10A_W05 | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/12_U01 Student uzyskuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych narzędzi w postaci diagramów: pokrewieństwa, relacji, drzewa i macierzowego w praktyce, matrycowej analizy danych, diagramu PDPC oraz diagramu strzałkowego w praktyce. | MAS_10A_U01, MAS_10A_U06 | — | C-2 | T-A-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/12_K01 Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie. | MAS_10A_K01 | — | — | — | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/12_W01 Student uzyskuje wiedzę dotyczącą „nowych” narzędzi zarządzania jakością takich jak: diagram pokrewieństwa, diagram relacji, diagram drzewa oraz diagram macierzowy, matrycowa analiza danych, diagram PDPC oraz diagram strzałkowy. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą „nowych” narzędzi zarządzania jakością takich jak: diagram pokrewieństwa, diagram relacji, diagram drzewa oraz diagram macierzowy, matrycowa analiza danych, diagram PDPC oraz diagram strzałkowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/12_U01 Student uzyskuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych narzędzi w postaci diagramów: pokrewieństwa, relacji, drzewa i macierzowego w praktyce, matrycowej analizy danych, diagramu PDPC oraz diagramu strzałkowego w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zastosować wybrane narzędzia objęte progrmaem przedmiotu w praktyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/12_K01 Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje umiejętność współdziałania w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A.Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
- A.Hamrol, W.Mantura, Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005
- J.Łuczak, A.Matuszak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompedium wiedzy, Quality Progress, Poznań, 2007
- E.Konarzewska-Gubała[red.], Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2003
- K. Szczepańska, : Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza PW, WArszawa, 2009