Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Sylabus przedmiotu Zarządzanie twórcze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie twórcze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać zasady ogólne zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego z uwagi na odwoływanie sie w czasie wykładów do przykładów kreatywnego rozwiazywania problemów w poszukiwaniu pomysłów biznesowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problemów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Twórczość i jej znaczenie w świecie biznesu. Proces twórczego rozwiązywania problemów (istota i etapy twórczego rozwiązywania problemów; działania indywidualne i zespołowe a twórczość). Stymulatory i bariery twórczości. Doskonalenie twórczego podejścia do problemu. Techniki twórczego myślenia (przegląd wybranych technik i ich zastosowanie). | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Twórczość i jej znaczenie w świecie biznesu. Proces twórczego rozwiązywania problemów (istota i etapy twórczego rozwiązywania problemów; działania indywidualne i zespołowe a twórczość). Stymulatory i bariery twórczości. Doskonalenie twórczego podejścia do problemu. Techniki twórczego myślenia (przegląd wybranych technik i ich zastosowanie). | 6 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 19 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 19 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Projekt własny studenta sprowadzający się do analizy wiedzy z zakresu ZT (na zadany temat – ok. 20 tematów do wyboru) i syntezy wniosków. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/09_W01 Student uzyskuje wiedzie dotyczącą twórczego myślenia oraz wybranych narzędzi twórczego rozwiązywania problemów. | MAS_10A_W05 | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/09_U01 Student uzyskuje umiejętność identyfikowania problemów, które można rozwiązać w sposób twórcy i dobierać narzędzia kreatywnego myślenia. | MAS_10A_U06 | — | C-1 | T-A-1 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/09_K01 Student potrafi pracować w zespole. | — | — | — | T-A-1 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/09_W01 Student uzyskuje wiedzie dotyczącą twórczego myślenia oraz wybranych narzędzi twórczego rozwiązywania problemów. | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę dotyczącą twórczego myślenia oraz wybranych narzędzi twórczego rozwiązywania problemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/09_U01 Student uzyskuje umiejętność identyfikowania problemów, które można rozwiązać w sposób twórcy i dobierać narzędzia kreatywnego myślenia. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność identyfikowania problemów, które można rozwiązać w sposób twórcy i dobierać narzędzia kreatywnego myślenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/09_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi pracować w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Cheffee, Potęga twórczego myślenia, Grupa Wydawnicza Bertelsmann, Warszawa, 2001
- T. Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, GWP, Gdańsk, 2002
- M. Nöllke, Techniki kreatywności – jak wpadać na lepsze pomysły, Flashbook.pl, Warszawa, 2008
- R. von Oech, Kreatywność – możesz być bardziej twórczy, Galaktyka, Łódź, 2009
- E. De Bono, Naucz się myśleć kreatywnie, Wyd. Prima, Warszawa, 1995