Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ME_1A_C31_W01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie, skręcanie i zginanie oraz wiedzę umożliwiającą przeprowadzenie analiz wytrzymałościowych dla wybranych zagadnień wytrzymałości złożonej, takich jak: równoczesne zginanie i skręcanie lub równoczesne rozciąganie i zginanie. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ME_1A_W07 | Dysponuje wiedzą umożliwiającą dobór metod, technik, materiałów i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania prostych problemów i zadań inżynierskich w zakresie projektowania układów mechatronicznych, technik programowania, doboru sterowania, układów pomiarowych i szybkiego prototypowania oraz technologii wytwarzania urządzeń mechatronicznych. |
---|
ME_1A_W03 | Ma teoretycznie podbudowaną wiedzę ogólną w zakresie mechaniki, wytrzymałości konstrukcji mechanicznych, elektroniki, elektrotechniki, informatyki, sztucznej inteligencji, układów sterowania i napędów oraz metrologii i systemów pomiarowych umożliwiających opis i rozumienie zagadnień technicznych w obszarze mechatroniki. |
ME_1A_W04 | Ma szczegółową wiedzę umożliwiającą opis zagadnień oraz formułowanie wniosków w zakresie:
• projektowania (wytrzymałości konstrukcji, grafiki inżynierskiej, systemów dynamicznych, statystyki, symulacji komputerowych, materiałoznawstwa),
• technik programowania: komputerów osobistych, mikrokontrolerów, sterowników PLC, układów sterowania CNC obrabiarek i robotów, systemów wizyjnych i rozpoznawania obrazów,
• szybkiego prototypowania,
• pomiaru wielkości elektrycznych i mechanicznych, doboru układów pomiarowych. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W06 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obliczeń wytrzymałościowych prostych układów prętowych pracujących na ściskanie, rozciąganie, ścinanie, zginanie i skręcanie oraz zapoznanie z podstawowymi zasadami obliczeń wytrzymałościowych w przypadku obciążeń złożonych |
---|
Treści programowe | T-A-8 | Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich |
---|
T-A-9 | Obliczenia wytrzymałościowe prętów skręcanych o przekroju kołowym - układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne |
T-A-10 | Belki - wykresy sił tnących i momentów gnących. Obliczenia wytrzymałościowe belek. |
T-A-3 | Rozwiązywanie układów prętowych statycznie niewyznaczalnych. Naprężenia termiczne. Naprężenia montażowe |
T-A-7 | Analiza płaskiego stanu naprężenia - wyznaczanie naprężeń za pomocą koła Mohra |
T-A-2 | Wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń w układach prętowych statycznie wyznaczalnych |
T-A-1 | Wyznaczanie sił wewnętrznych w przekrojach prętów rozciąganych i ściskanych |
T-A-6 | Uogólnione prawo Hooke'a |
T-A-4 | Ścinanie |
T-A-12 | Obliczanie prętów na wyboczenie |
T-A-13 | Wytrzymałość złożona: a) równoczesne zginanie i skręcanie, b) Równoczesne rozciąganie i zginanie |
T-A-11 | Wyznaczanie ugięcia i kąta obrotu przekroju belki |
T-W-1 | Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Prawo Hooke'a dla jednoosiowego stanu naprężenia. Zasada superpozycji. Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne i statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne. Napręzenia montażowe. Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia. Naprężenia główne. Analiza dwuosiowego stanu naprężenia. Koło Mohra. Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia, uogólnione prawo Hooke'a. Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania. Momenty bezwładności figur płaskich. Skręcanie prętów o przekroju kołowym. Zginanie pręta prostego. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym. Naprężenia styczne w belkach. Równanie różniczkowe osi ugiętej. Wyboczenie. Pojęcie wytężenia materiału. Ważniejsze hipotezy wytrzymałościowe. Wytrzymałośc złożona. Układy liniowo-sprężyste. |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
---|
Sposób oceny | S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy, dwuczęściowy, składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | - Student nie potrafi zdefiniować takich pojęć, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie.
- Nie zna zasady superpozycji.
- Nie potrafi zdefiniować warunków wytrzymałościowych dla prętów rozciąganych, ściskanych, skręcanych i zginanych (belek).
- Nie potrafi zdefiniować układu statycznie wyznaczalnego.
- Nie potrafi odróżnić układu statycznie wyznaczalnego od statycznie niewyznaczalnego.
- Nie zna prawa Hooke'a dla osiowego i dla złożonego stanu naprężenia.
- Nie zna twierdzenia Steinera dla figur płaskich.
- Nie potrafi zdefiniować takich pojęć, jak: tensor stanu naprężenia i naprężenie główne.
- Nie potrafi opisać zjawiska wyboczenia.
- Nie potrafi zdefiniować pojęcia naprężenie zredukowane.
- Nie potrafi zdefiniować układu liniowo-sprężystego. |
3,0 | - Student potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie.
- Zna zasadę superpozycji.
- Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych, ściskanych, skręcanych i zginanych (belek).
- Potrafi zdefiniować układ statycznie wyznaczalny i statycznie niewyznaczalny.
- Zna prawo Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. Zna uogólnione prawo Hooke'a.
- Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich.
- Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: tensor stanu naprężenia i naprężenie główne.
- Potrafi opisać zjawisko wyboczenia.
- Potrafi zdefiniować pojęcie naprężenie zredukowane.
- Potrafi zdefiniować układ liniowo-sprężysty. |
3,5 | - Student potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie.
- Zna zasadę superpozycji i zasadę de Saint-Venanta.
- Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych, ściskanych, skręcanych i zginanych (belek).
- Potrafi zdefiniować układ statycznie wyznaczalny i statycznie niewyznaczalny.
- Zna ogólne zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych.
- Zna prawo Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia i uogólnione prawo Hooke'a.
- Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich.
- Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: tensor stanu naprężenia i naprężenie główne.
- Potrafi wyrazić tensor stanu naprężenia w naprężeniach głównych.
- Potrafi opisać konstrukcję koła Mohra.
- Potrafi opisać zjawisko wyboczenia. Potrafi odróżnić wyboczenie sprężyste od wyboczenia niesprężystego. Zna kryterium wystąpienia wyboczenia sprężystego.
- Potrafi opisać zjawisko zmęczenia materiału.
- Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytężenie materiału i naprężenie zredukowane.
- Potrafi wyjaśnić do czego służą hipotezy wytężeniowe.
- Potrafi zdefiniować układ liniowo-sprężysty i podać przykład takiego układu. |
4,0 | - Student potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie.
- Zna zasadę superpozycji i potrafi podać przykłady jej wykorzystania.
- Zna zasadę de Saint-Venanta.
- Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych, ściskanych, skręcanych i zginanych (belek).
- Potrafi zdefiniować układ statycznie wyznaczalny i statycznie niewyznaczalny.
- Zna ogólne zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych.
- Zna prawo Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia i uogólnione prawo Hooke'a.
- Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich.
- Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: tensor stanu naprężenia i naprężenie główne.
- Potrafi wyrazić tensor stanu naprężenia w naprężeniach głównych.
- Potrafi opisać konstrukcję koła Mohra i na jego podstawie wyznaczyć zależności między naprężeniami głównymi i naprężeniami składowymi dla płaskiego stanu naprężenia.
- Potrafi napisać równanie różniczkowe linii ugięcia belki i wyjaśnić w jaki sposób oblicza się ugięcie i kąt obrotu przekroju belki.
- Potrafi opisać zjawisko wyboczenia. Potrafi odróżnić wyboczenie sprężyste od wyboczenia niesprężystego. Zna kryterium wystąpienia wyboczenia sprężystego.
Potrafi wyjaśnić różnicę między smukłością pręta, a smukłością graniczną.
- Potrafi opisać zjawisko zmęczenia materiału.
- Potrafi zdefiniować pojęcia: wytężenie materiału i naprężenie zredukowane.
- Potrafi wyjaśnić dla jakich stanów naprężeń zachodzi konieczność obliczania naprężeń zredukowanych.
- Potrafi wyjaśnić do czego służą hipotezy wytężeniowe i potrafi wymienić kilka znanych hipotez Potrafi opisać hipotezę Hubera-Misesa.
- Potrafi zdefiniować układ liniowo-sprężysty i podać przykład takiego układu. |
4,5 | - Student potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie.
- Zna zasadę superpozycji i potrafi podać przykłady jej wykorzystania.
- Zna zasadę de Saint-Venanta i potrafi ją szczegółowo omówić. .
- Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych, ściskanych, skręcanych i zginanych (belek).
- Potrafi zdefiniować układ statycznie wyznaczalny i statycznie niewyznaczalny.
- Zna ogólne zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych.
- Potrafi wyjaśnić przyczyny powstawania naprężeń termicznych i naprężeń montażowych.
- Zna prawo Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia i uogólnione prawo Hooke'a.
- Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich. Potrafi wyjąśnić takie pojęcia, jak: główne osie bezwładności, główne centralne osie bezwładności, główne momenty bezwładności, główne centralne momenty bezwładności.
- Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: tensor stanu naprężenia i naprężenie główne.
- Potrafi wyrazić tensor stanu naprężenia w naprężeniach głównych.
- Potrafi opisać konstrukcję koła Mohra i na jego podstawie wyznaczyć zależności między naprężeniami głównymi i naprężeniami składowymi dla płaskiego stanu naprężenia.
- Potrafi napisać równanie różniczkowe linii ugięcia belki i wyjaśnić w jaki sposób oblicza się ugięcie i kąt obrotu przekroju belki.
- Potrafi opisać zjawisko wyboczenia. Potrafi odróżnić wyboczenie sprężyste od wyboczenia niesprężystego. Zna kryterium wystąpienia wyboczenia sprężystego.
Potrafi wyjaśnić różnicę między smukłością pręta, a smukłością graniczną.
- Potrafi opisać zjawisko zmęczenia materiału i efekt karbu.
- Potrafi zdefiniować pojęcia: wytężenie materiału i naprężenie zredukowane.
- Potrafi wyjaśnić dla jakich stanów naprężeń zachodzi konieczność obliczania naprężeń zredukowanych.
- Potrafi wyjaśnić do czego służą hipotezy wytężeniowe i potrafi wymienić kilka znanych hipotez Potrafi opisać takie hipotezy, jak: hipoteza Hubera-Misesa, hipoteza Treski-Coulomba, hipoteza de Saint-Venanta - Grashofa.
- Potrafi zdefiniować układ liniowo-sprężysty i podać przykład takiego układu. |
5,0 | - Student potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie.
- Zna zasadę superpozycji i potrafi podać przykłady jej wykorzystania.
- Zna zasadę de Saint-Venanta i potrafi ją szczegółowo omówić. .
- Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych, ściskanych, skręcanych i zginanych (belek).
- Potrafi zdefiniować układ statycznie wyznaczalny i statycznie niewyznaczalny.
- Zna ogólne zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych.
- Potrafi wyjaśnić przyczyny powstawania naprężeń termicznych i naprężeń montażowych.
- Zna prawo Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia i uogólnione prawo Hooke'a.
- Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich. Potrafi wyjaśnić takie pojęcia, jak: główne osie bezwładności, główne centralne osie bezwładności, główne momenty bezwładności, główne centralne momenty bezwładności.
- Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: tensor stanu naprężenia i naprężenie główne.
- Potrafi wyrazić tensor stanu naprężenia w naprężeniach głównych.
- Potrafi opisać konstrukcję koła Mohra i na jego podstawie wyznaczyć zależności między naprężeniami głównymi i naprężeniami składowymi dla płaskiego stanu naprężenia.
- Potrafi napisać równanie różniczkowe linii ugięcia belki i wyjaśnić w jaki sposób oblicza się ugięcie i kąt obrotu przekroju belki.
- Potrafi opisać zjawisko wyboczenia. Potrafi odróżnić wyboczenie sprężyste od wyboczenia niesprężystego. Zna kryterium wystąpienia wyboczenia sprężystego.
Potrafi wyjaśnić różnicę między smukłością pręta, a smukłością graniczną.
- Potrafi opisać zjawisko zmęczenia materiału i efekt karbu.
- Potrafi zdefiniować pojęcia: wytężenie materiału i naprężenie zredukowane.
- Potrafi wyjaśnić dla jakich stanów naprężeń zachodzi konieczność obliczania naprężeń zredukowanych.
- Potrafi wyjaśnić do czego służą hipotezy wytężeniowe i potrafi wymienić kilka znanych hipotez Potrafi opisać takie hipotezy, jak: hipoteza Hubera-Misesa, hipoteza Treski-Coulomba, hipoteza de Saint-Venanta - Grashofa. Potrafi wyjaśnić w jakich przypadkach stosuje poszczególne ww. hipotezy.
- Potrafi zdefiniować układ liniowo-sprężysty i podać przykład takiego układu. |