Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z matematyki (w tym podstawy rachunku różniczkowego i całkowego) oraz fizyki. |
W-2 | Zaliczony przedmiot: Mechanika I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, prawami i zasadami dynamiki. |
C-2 | Zapoznanie studentów z pierwszym i drugim rodzajem zadań dynamiki oraz z zagadnieniem drgań mechanicznych i możliwościami zastosowania zasad zachowania do rozwiązywania zadań z dynamiki. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania wybranych zadań przy zastosowaniu zasad zachowania energii mechanicznej i pędu oraz wyznaczania częstości i amplitudy w prostych układach drgań mechanicznych, a także analizy i opisu ruchu ciała sztywnego (postępowego, obrotowego, płaskiego i kulistego). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z dynamiki pierwszego i drugiego rodzaju. | 2 |
T-A-2 | Zastosowanie zasad zachowania do rozwiązywania zadań z dynamiki. | 2 |
T-A-3 | Obliczanie położenia środka masy, momentów bezwładnosci. | 2 |
T-A-4 | Wyznaczenie częstości, okresów i amplitud drgań swobodnych oraz aplitud drgań wymuszonych układów o jednym stopniu swobody. | 2 |
T-A-5 | Kolokwium nr 1 | 1 |
T-A-6 | Wyznaczenie reakcji dynamicznych w ruchu obrotowym ciała sztywnego dookoła stałej osi. | 2 |
T-A-7 | Wyznaczenie dynamicznych równań ruchu płaskiego ciała sztywnego. | 2 |
T-A-8 | Obliczanie prędkości kul po uderzeniu. | 1 |
T-A-9 | Kolokwium nr 2 | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia. Prawa Newtona. Dynamika punktu materialnego - równania różniczkowe ruchu punktu. | 1 |
T-W-2 | Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej. | 2 |
T-W-3 | Zasady dynamiki punktu materialnego: zasada pędu, zasada krętu. | 1 |
T-W-4 | Geometria mas: środek masy, momenty bezwładności. | 1 |
T-W-5 | Drgania układu o jednym stopniu swobody. Drgania swobodne. Drgania wymuszone. | 2 |
T-W-6 | Dynamika ruchu postępowego ciała sztywnego. | 1 |
T-W-7 | Dynamika ruchu obrotowego ciała sztywnego. | 2 |
T-W-8 | Dynamika ruchu płaskiego ciała sztywnego. | 2 |
T-W-9 | Ruch kulisty ciała sztywnego. | 2 |
T-W-10 | Uderzenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Przygotowywanie się do kolejnych ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wykładu i wskazanej literatury. | 7 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań w ramach zadań domowych. | 13 |
A-A-4 | Przygotowywanie się do sprawdzianu i kolokwiów. | 25 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
A-W-4 | Przygotowywanie się do egzaminu | 30 |
A-W-5 | Egzamin końcowy | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych i na podstawie wyniku sprawdzianu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych - na podstawie wyników dwóch pisemnych kolokwiów i jednego sprawdzianu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C30_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia, prawa i zasady dynamiki. Powinien znać zasady zachowania energii mechanicznej, pędu i krętu, a także znać teorię zderzenia ciał. Powinien być w stanie wyznaczyć położenie środka masy i osi bezwładności. Powinien znać rodzaje prostych układów drgań mechanicznych. Powinien umieć ułożyć równania ruchu postępowego, obrotowego, płaskiego i kulistego ciała sztywnego. | ME_1A_W02, ME_1A_W03 | T1A_W02, T1A_W03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C30_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć ułożyć równania różniczkowe ruchu punktu i ruchu postępowego, obrotowego, płaskiego i kulistego ciała sztywnego. Powinien umieć wykorzystać zasadę zachowania energii mechanicznej, pędu i krętu w analizach dynamicznych ruchu punktu. Powinien umieć wyznaczyć położenie środka masy i osi bezwładności. Powinien umieć obliczać częstości i amplitudy w prostych układach drgań mechanicznych. Powinien umieć obliczać prędkości kul po zderzeniu. | ME_1A_U13 | T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-9, T-A-8, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C30_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań. | ME_1A_K01, ME_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K03 | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-7, T-A-6 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C30_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia, prawa i zasady dynamiki. Powinien znać zasady zachowania energii mechanicznej, pędu i krętu, a także znać teorię zderzenia ciał. Powinien być w stanie wyznaczyć położenie środka masy i osi bezwładności. Powinien znać rodzaje prostych układów drgań mechanicznych. Powinien umieć ułożyć równania ruchu postępowego, obrotowego, płaskiego i kulistego ciała sztywnego. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Czasem jednak nie potrafi jej wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnej metody rozwiązania zadanych problemów oraz umie uzasadnić ten wybór. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C30_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć ułożyć równania różniczkowe ruchu punktu i ruchu postępowego, obrotowego, płaskiego i kulistego ciała sztywnego. Powinien umieć wykorzystać zasadę zachowania energii mechanicznej, pędu i krętu w analizach dynamicznych ruchu punktu. Powinien umieć wyznaczyć położenie środka masy i osi bezwładności. Powinien umieć obliczać częstości i amplitudy w prostych układach drgań mechanicznych. Powinien umieć obliczać prędkości kul po zderzeniu. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań. |
3,0 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać proste zadania. Popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje poprawnie. Nie popełnia błędów, a tylko nieliczne pomyłki w obliczeniach. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi poprawnie, a nawet nieszablonowo rozwiązywać zadania. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. Umie przeprowadzić analizę otrzymanych wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C30_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. W pracy całkiem niesamodzielny i nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. |
3,0 | Student samodzielnie wykonujący zadane prace. Gotów do podjęcia współpracy. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonujący zadane prace. Aktywnie przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje prace zespołu. Wykazuje zainteresowanie wiedzą i doskonaleniem umiejętności. Świadomie i odpowiedzialnie podejmuje powierzone zadania. |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika ogólna, t.2 Dynamika, PWN, Warszawa, 2008
- Misiak J., Mechanika ogólna, t.2 Dynamika, WNT, Warszawa, 1997
- Misiak J., Zadania z mechaniki ogólnej, cz.3 Dynamika, WNT, Warszawa, 1989
- Nizioł J., Metodyka rozwiazywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Osiński Z., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 1997
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, t.2 Kinematyka i dynamika, PWN, Warszawa, 1978