Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie maszyn wirnikowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie maszyn wirnikowych | ||
Specjalność | niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Matematyka w zakresie studiów inżynierskich I stopnia |
W-3 | Podstawy termodynamiki technicznej lub techniki cieplnej |
W-4 | Podstawy hydromechaniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami projektowania maszyn wirnikowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu maszny wirnikowej (obliczenia uproszczone) | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-W-2 | Projektowanie pomp wirowych i wentylatorów. | 7 |
T-W-3 | Projektowanie turbin Przyrządy ekspansyjne; Palisady profili turbinowych; Charakterystyki przepływowe palisad profili – podkładki obliczeniowe; Stopnie turbinowe; Straty w turbinach; Bilans energetyczny turbiny; Projektowanie turbin wielostopniowych; Konstrukcje współczesnych turbin | 7 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-P-2 | Samodzielne wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu | 25 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 22 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 20 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Opis |
M-3 | Objaśnianie i wyjaśnianie |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-3_W01 Student zna zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez maszynę wirnikową oraz podstawowe parametry konstrukcyjne i eksploatacyjne a także zależności między nimi. | MBM_2A_W05 | T2A_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-3_U01 Student umie ocenić zalety i wady danej maszyny wirnikowej oraz zaprojektować urządzenie | MBM_2A_U10, MBM_2A_U15 | T2A_U10, T2A_U15 | C-1 | T-P-1 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-3_K01 Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z optymalnej konstrukcji maszyny wirnikowej | MBM_2A_K06 | T2A_K06 | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-3_W01 Student zna zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez maszynę wirnikową oraz podstawowe parametry konstrukcyjne i eksploatacyjne a także zależności między nimi. | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zjawiska występujące w przepływie czynnika roboczego. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-3_U01 Student umie ocenić zalety i wady danej maszyny wirnikowej oraz zaprojektować urządzenie | 2,0 | Nie zaliczenie projektu. Podstawowe błędy merytoryczne w metodyce i obliczeniach |
3,0 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Rażące błędy językowe i stylistyczne. Brak poprawności cytowania literatury i wzorów. Struktura pracy wymagająca zmian. | |
3,5 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Poprawny język. Liczne błędy stylistyczne lub duże braki w cytowaniu literatury i wzorów lub wymagająca zmian struktura pracy. | |
4,0 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Błędy stylistyczne. | |
4,5 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe lub . błędy stylistyczne lub pojedyncze braki w cytowaniu literatury i wzorów. | |
5,0 | Zaliczenie projektu. Projekt wykonany bez zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/07-3_K01 Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z optymalnej konstrukcji maszyny wirnikowej | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Perycz S., Turbiny parowe, 2011