Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: inżynieria kompozytów

Sylabus przedmiotu Materiały i technologie kompozytowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały i technologie kompozytowe
Specjalność inżynieria kompozytów
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Błędzki <Andrzej.Bledzki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,30,38zaliczenie
wykładyW1 30 1,70,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Pogłębione wiadomości o właściwościach materiałów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy i właściwości materiałów kompozytowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności przetwórstwa i oceny właściwości kompozytów.
C-3Zapoznanie studentów z laboratoryjnymi metodami przetwórstwa i oceny kompozytów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laminowanie ręczne.3
T-L-2RTM (Resin Transfer Moulding)3
T-L-3Przygotowanie biokompozytów.3
T-L-4Wtrysk biokompozytów.3
T-L-5Oznaczanie właściwości mechanicznych biokompozytów.3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, terminologia kompozytów polimerowych.2
T-W-2Włókna wzmacniające.2
T-W-3Matryce polimerowe.4
T-W-4Warstwa graniczna.2
T-W-5Metody przetwórstwa kompozytów.6
T-W-6Porównianie właściwości różnych kompozytów.2
T-W-7Badanie właściwości mechanicznych kompozytów polimerowych.4
T-W-8Wprowadzenie do teorii wzmocnienia.2
T-W-9Samowzmocnienie polimerów.2
T-W-10Zachowanie się tworzyw wzmocnionych pod obciążeniem.2
T-W-11Recykling kompozytów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykładów i wskazanej literatury.8
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.8
A-L-4Przygotowanie się do sprawdzianów.8
39
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.6
A-W-4Konsultacje.5
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Technologiczne ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy: można przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_IK/14_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z budową i właściwościami kompozytów. Powinien umieć opisać budowę i właściwości włókien wzmacniających. Powinien umieć opisać budowę i właściwości różnych matryc polimerowych. Powinien być w stanie objaśnić znaczenie warstwy granicznej. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z przetwórstwem kompozytów. Powinien umieć porównać właściwości różnych kompozytów. Powinien być w stanie zdefiniować właściwości mechaniczne kompozytów polimerowych. Powinien umieć wyjaśnić założenia teorii wzmocnienia. Powinien być w stanie opisać samowzmocnienie polimerów. Powinien być w stanie określić różnice w zachowaniu się tworzyw wzmocnionych pod obciążeniem. Powinien umieć wskazać różne możliwości recyklingu kompozytów.
IM_2A_W02, IM_2A_W04, IM_2A_W03T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07C-1T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_IK/14_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić ręczne laminowanie. Powinien być w stanie opisać metodę RTM. Powinien umieć przygotować biokompozyt. Powinien umieć scharakteryzować wtrysk kompozytów. Powinien umieć oznaczyć właściwości termomechaniczne kompozytów.
IM_2A_U02, IM_2A_U12, IM_2A_U01T2A_U01, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13C-2, C-3T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_IK/14_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzlaności za poprawność wykonanych zadań.
IM_2A_K01, IM_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_IK/14_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z budową i właściwościami kompozytów. Powinien umieć opisać budowę i właściwości włókien wzmacniających. Powinien umieć opisać budowę i właściwości różnych matryc polimerowych. Powinien być w stanie objaśnić znaczenie warstwy granicznej. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z przetwórstwem kompozytów. Powinien umieć porównać właściwości różnych kompozytów. Powinien być w stanie zdefiniować właściwości mechaniczne kompozytów polimerowych. Powinien umieć wyjaśnić założenia teorii wzmocnienia. Powinien być w stanie opisać samowzmocnienie polimerów. Powinien być w stanie określić różnice w zachowaniu się tworzyw wzmocnionych pod obciążeniem. Powinien umieć wskazać różne możliwości recyklingu kompozytów.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_IK/14_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić ręczne laminowanie. Powinien być w stanie opisać metodę RTM. Powinien umieć przygotować biokompozyt. Powinien umieć scharakteryzować wtrysk kompozytów. Powinien umieć oznaczyć właściwości termomechaniczne kompozytów.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy w laboratorium technologicznym.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu w laboratorium technologicznym oraz umie uzasadnić ten wybór.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_IK/14_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzlaności za poprawność wykonanych zadań.
2,0Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami.
3,0Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania.

Literatura podstawowa

  1. Wacław Królikowski, Tworzywa wzmocnione i włókna wzmacniające., WNT, Warszawa, 1988
  2. Z. Kłosowska-Wołkowicz, P. Penczek, W. Królikowski, P. Czub, J. Pielichowski, R. Ostrysz, Nienasycone żywice poliestrowe, WNT, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. G. W. Ehrenstein, Faserverbund-Kunststoffe, HANSER, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laminowanie ręczne.3
T-L-2RTM (Resin Transfer Moulding)3
T-L-3Przygotowanie biokompozytów.3
T-L-4Wtrysk biokompozytów.3
T-L-5Oznaczanie właściwości mechanicznych biokompozytów.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, terminologia kompozytów polimerowych.2
T-W-2Włókna wzmacniające.2
T-W-3Matryce polimerowe.4
T-W-4Warstwa graniczna.2
T-W-5Metody przetwórstwa kompozytów.6
T-W-6Porównianie właściwości różnych kompozytów.2
T-W-7Badanie właściwości mechanicznych kompozytów polimerowych.4
T-W-8Wprowadzenie do teorii wzmocnienia.2
T-W-9Samowzmocnienie polimerów.2
T-W-10Zachowanie się tworzyw wzmocnionych pod obciążeniem.2
T-W-11Recykling kompozytów.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykładów i wskazanej literatury.8
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.8
A-L-4Przygotowanie się do sprawdzianów.8
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.6
A-W-4Konsultacje.5
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_IK/14_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z budową i właściwościami kompozytów. Powinien umieć opisać budowę i właściwości włókien wzmacniających. Powinien umieć opisać budowę i właściwości różnych matryc polimerowych. Powinien być w stanie objaśnić znaczenie warstwy granicznej. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z przetwórstwem kompozytów. Powinien umieć porównać właściwości różnych kompozytów. Powinien być w stanie zdefiniować właściwości mechaniczne kompozytów polimerowych. Powinien umieć wyjaśnić założenia teorii wzmocnienia. Powinien być w stanie opisać samowzmocnienie polimerów. Powinien być w stanie określić różnice w zachowaniu się tworzyw wzmocnionych pod obciążeniem. Powinien umieć wskazać różne możliwości recyklingu kompozytów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu budowy, struktury i morfologii materiałów niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów w tym biomateriałów i/lub wyrobów
IM_2A_W04Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów niezbędną do projektowania procesu technologicznego i/lub wyrobu
IM_2A_W03Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych i zaawansowanych metod charakteryzowania niezbędną do doboru metod badawczych i interpretacji wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy i właściwości materiałów kompozytowych.
Treści programoweT-W-7Badanie właściwości mechanicznych kompozytów polimerowych.
T-W-2Włókna wzmacniające.
T-W-3Matryce polimerowe.
T-W-4Warstwa graniczna.
T-W-5Metody przetwórstwa kompozytów.
T-W-6Porównianie właściwości różnych kompozytów.
T-W-8Wprowadzenie do teorii wzmocnienia.
T-W-9Samowzmocnienie polimerów.
T-W-10Zachowanie się tworzyw wzmocnionych pod obciążeniem.
T-W-11Recykling kompozytów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy: można przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_IK/14_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić ręczne laminowanie. Powinien być w stanie opisać metodę RTM. Powinien umieć przygotować biokompozyt. Powinien umieć scharakteryzować wtrysk kompozytów. Powinien umieć oznaczyć właściwości termomechaniczne kompozytów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie; potrafi ocenić czasochłonność zadania i jego aspekty ekonomiczne
IM_2A_U12Potrafi obsługiwać wybrane urządzenia technologiczne i pomiarowe
IM_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągnąć wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przetwórstwa i oceny właściwości kompozytów.
C-3Zapoznanie studentów z laboratoryjnymi metodami przetwórstwa i oceny kompozytów.
Treści programoweT-L-2RTM (Resin Transfer Moulding)
T-L-1Laminowanie ręczne.
T-L-3Przygotowanie biokompozytów.
T-L-4Wtrysk biokompozytów.
T-L-5Oznaczanie właściwości mechanicznych biokompozytów.
Metody nauczaniaM-2Technologiczne ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy w laboratorium technologicznym.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu w laboratorium technologicznym oraz umie uzasadnić ten wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_IK/14_K01Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzlaności za poprawność wykonanych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
IM_2A_K03Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu oraz ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje; rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy i właściwości materiałów kompozytowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności przetwórstwa i oceny właściwości kompozytów.
C-3Zapoznanie studentów z laboratoryjnymi metodami przetwórstwa i oceny kompozytów.
Treści programoweT-L-2RTM (Resin Transfer Moulding)
T-L-1Laminowanie ręczne.
T-L-3Przygotowanie biokompozytów.
T-L-4Wtrysk biokompozytów.
T-L-5Oznaczanie właściwości mechanicznych biokompozytów.
Metody nauczaniaM-2Technologiczne ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy: można przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami.
3,0Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania.