Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: inżynieria kompozytów
Sylabus przedmiotu Materiały i technologie kompozytowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały i technologie kompozytowe | ||
Specjalność | inżynieria kompozytów | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Błędzki <Andrzej.Bledzki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Pogłębione wiadomości o właściwościach materiałów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowy i właściwości materiałów kompozytowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przetwórstwa i oceny właściwości kompozytów. |
C-3 | Zapoznanie studentów z laboratoryjnymi metodami przetwórstwa i oceny kompozytów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Laminowanie ręczne. | 3 |
T-L-2 | RTM (Resin Transfer Moulding) | 3 |
T-L-3 | Przygotowanie biokompozytów. | 3 |
T-L-4 | Wtrysk biokompozytów. | 3 |
T-L-5 | Oznaczanie właściwości mechanicznych biokompozytów. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, terminologia kompozytów polimerowych. | 2 |
T-W-2 | Włókna wzmacniające. | 2 |
T-W-3 | Matryce polimerowe. | 4 |
T-W-4 | Warstwa graniczna. | 2 |
T-W-5 | Metody przetwórstwa kompozytów. | 6 |
T-W-6 | Porównianie właściwości różnych kompozytów. | 2 |
T-W-7 | Badanie właściwości mechanicznych kompozytów polimerowych. | 4 |
T-W-8 | Wprowadzenie do teorii wzmocnienia. | 2 |
T-W-9 | Samowzmocnienie polimerów. | 2 |
T-W-10 | Zachowanie się tworzyw wzmocnionych pod obciążeniem. | 2 |
T-W-11 | Recykling kompozytów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykładów i wskazanej literatury. | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie się do sprawdzianów. | 8 |
39 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 6 |
A-W-4 | Konsultacje. | 5 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Technologiczne ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy: można przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_IK/14_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z budową i właściwościami kompozytów. Powinien umieć opisać budowę i właściwości włókien wzmacniających. Powinien umieć opisać budowę i właściwości różnych matryc polimerowych. Powinien być w stanie objaśnić znaczenie warstwy granicznej. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z przetwórstwem kompozytów. Powinien umieć porównać właściwości różnych kompozytów. Powinien być w stanie zdefiniować właściwości mechaniczne kompozytów polimerowych. Powinien umieć wyjaśnić założenia teorii wzmocnienia. Powinien być w stanie opisać samowzmocnienie polimerów. Powinien być w stanie określić różnice w zachowaniu się tworzyw wzmocnionych pod obciążeniem. Powinien umieć wskazać różne możliwości recyklingu kompozytów. | IM_2A_W02, IM_2A_W04, IM_2A_W03 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07 | C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_IK/14_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić ręczne laminowanie. Powinien być w stanie opisać metodę RTM. Powinien umieć przygotować biokompozyt. Powinien umieć scharakteryzować wtrysk kompozytów. Powinien umieć oznaczyć właściwości termomechaniczne kompozytów. | IM_2A_U02, IM_2A_U12, IM_2A_U01 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13 | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_IK/14_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzlaności za poprawność wykonanych zadań. | IM_2A_K01, IM_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06 | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_IK/14_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z budową i właściwościami kompozytów. Powinien umieć opisać budowę i właściwości włókien wzmacniających. Powinien umieć opisać budowę i właściwości różnych matryc polimerowych. Powinien być w stanie objaśnić znaczenie warstwy granicznej. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z przetwórstwem kompozytów. Powinien umieć porównać właściwości różnych kompozytów. Powinien być w stanie zdefiniować właściwości mechaniczne kompozytów polimerowych. Powinien umieć wyjaśnić założenia teorii wzmocnienia. Powinien być w stanie opisać samowzmocnienie polimerów. Powinien być w stanie określić różnice w zachowaniu się tworzyw wzmocnionych pod obciążeniem. Powinien umieć wskazać różne możliwości recyklingu kompozytów. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_IK/14_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić ręczne laminowanie. Powinien być w stanie opisać metodę RTM. Powinien umieć przygotować biokompozyt. Powinien umieć scharakteryzować wtrysk kompozytów. Powinien umieć oznaczyć właściwości termomechaniczne kompozytów. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy w laboratorium technologicznym. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu w laboratorium technologicznym oraz umie uzasadnić ten wybór. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_IK/14_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzlaności za poprawność wykonanych zadań. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami. |
3,0 | Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania. |
Literatura podstawowa
- Wacław Królikowski, Tworzywa wzmocnione i włókna wzmacniające., WNT, Warszawa, 1988
- Z. Kłosowska-Wołkowicz, P. Penczek, W. Królikowski, P. Czub, J. Pielichowski, R. Ostrysz, Nienasycone żywice poliestrowe, WNT, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- G. W. Ehrenstein, Faserverbund-Kunststoffe, HANSER, 1992