Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Matyjasek <Katarzyna.Matyjasek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowego kursu fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku Inżynierii Materiałowej. |
C-2 | Zdobycie przez studenta umiejętności wykorzystania metod matematycznych do opisu procesów fizycznych |
C-3 | Wyrobienie umiejętności korzystania z literatury |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zamiana wartosci jednostek fizycznych w różnych układach jednostek | 1 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej | 2 |
T-A-3 | Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej | 4 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań z kinematyki i dynamiki relatywistycznej | 2 |
T-A-5 | Sprawdzian wiadomości | 1 |
T-A-6 | Rozwiązywanie zadań z elektrostatyki i magnetyzmu | 2 |
T-A-7 | Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego i falowego | 2 |
T-A-8 | Kolokwium końcowe | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Układ jednostek SI, Analiza wymiarowa | 2 |
T-W-2 | Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej | 6 |
T-W-3 | Kinematyka i dynamika relatywistyczna, elementy kosmologii,energetyka jądrowa | 6 |
T-W-4 | Elektryczne właściwości materii, dielektryki | 7 |
T-W-5 | Magnetyczne właściwości materii, ruch cząstek naładowanych w polu elektromagnetycznym, równania Maxwella. | 8 |
T-W-6 | Fale elektromagnetyczne i dżwiękowe- własciwości i zastosowanie | 6 |
T-W-7 | Zjawiska falowe- interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, holografia | 6 |
T-W-8 | Elementy fizyki ciała stałego | 4 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 22 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
39 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 45 |
A-W-2 | Samodzielna analiza treści wykładów | 45 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 18 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
110 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem srodków audiowizualnych i pokazami eksperymentów fizycznych |
M-2 | Cwiczenia audytoryjne , dyskusje problemowe, poszukiwanie różnych metod rozwiazywania zadań przy wykorzystaniu tresci wykładu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętnosci wykazywana na egzaminie pisemnym |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia zaliczające cwiczenia audytoryjne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_B13_W01 Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki klasycznej. Student ma wiedzę na temat powiązań zjawisk elektrycznych i magnetycznych. | IM_1A_W02 | T1A_W01, T1A_W02 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_B13_U01 Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania prostych problemów fizycznych z zakresu mechaniki, elektryczności , magnetyzmu, optyki i fizyki jądrowej | IM_1A_U01 | T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07 | InzA_U01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_B13_K01 samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność | IM_1A_K02, IM_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_B13_W01 Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki klasycznej. Student ma wiedzę na temat powiązań zjawisk elektrycznych i magnetycznych. | 2,0 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych |
3,0 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych | |
3,5 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych | |
4,0 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych | |
4,5 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych | |
5,0 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał powyżej 95% możliwych punktów procentowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_B13_U01 Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania prostych problemów fizycznych z zakresu mechaniki, elektryczności , magnetyzmu, optyki i fizyki jądrowej | 2,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50% |
3,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) w granicach od 50% do 65% | |
3,5 | Sumaryczna ilośc uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach w granicach od 66% do 80% | |
4,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) w granicach od 81% do 90% | |
4,5 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach w granicach od 91% do 95% | |
5,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_B13_K01 samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność | 2,0 | Brak przygotowania do rozwiązywania zadań rachunkowych |
3,0 | Słabe przygotowanie do rozwiązywania zadań rachunkowych, | |
3,5 | dostateczna umiejętność samodzielnego rozwiązywania zadań rachunkowych | |
4,0 | dobre przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania zadan rachunkowych | |
4,5 | duża samodzielność w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy | |
5,0 | wyróżniająca się umiejętność w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających odniesienie do zdobytej wiedzy |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka,TI i II, PWN, Warszawa, 1989
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- J. Orear, Fizyka t 1 i 2, PWN, Warszawa, 2004
- T. Rewaj, Zbiór zadań z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
Literatura dodatkowa
- R. P. Feynman, R. S. Leiggton, M. Sands, Wykłady z Fizyki t 1-2, PWN, Warszawa, 2007