Wydział Informatyki - Poligrafia i Media Cyfrowe
Sylabus przedmiotu Projektowanie i dystrybucja treści cyfrowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Poligrafia i Media Cyfrowe | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie i dystrybucja treści cyfrowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajmość technologii internetowych w stopniu podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania elektronicznych magazynów na platformy mobilne, platformy dystrybucji książek cyfrowych, technologii składu komputerowego, systemów zarządzania treścią CMS (konfiguracja i personalizacja), interaktywnych animacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projekt i skład komputerowy publikacji w Adobe Indesign. | 7 |
T-L-2 | Tworzenie książki elektronicznej w formacie EPUB z użyciem programu Sigil. | 2 |
T-L-3 | Projekt animacji z użyciem oprogramowania Adobe Flash, wykorzystaniem podstawowych technik animacyjnych, osadzanie animacji Flash na stronie internetowej. | 4 |
T-L-4 | Projekt interaktywnej animacji z użyciem oprogramowania Adobe Flash, obsługa zdarzeń myszy i klawiatury, wprowadzanie tekstu. | 4 |
T-L-5 | Instalacja, konfiguracja, personalizacja i stworzenie prostej strony informacyjnej w środowisku Joomla CMS. | 4 |
T-L-6 | Instalacja, konfiguracja, personalizacja i stworzenie prostego portalu informacyjnego w środowisku WordPress. | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Książki elektroniczne: formaty dystrybucji książek elektronicznych, model i platformy dystrybucji książek cyfrowych, rynek i przemiany na rynku książek tradycyjnych i elektronicznych, formaty „wlewane” i utrzymujące formatowanie strony, technologie ochrany praw autorskich w książkach elektronicznych, specyfikacja formatu EPUB. | 2 |
T-W-2 | Projektowanie elektronicznych magazynów na platformy mobilne: podejście do projektowania magazynów kolorowych dla nowoczesnych urządzeń mobilnych, projektowanie z rozróżnieniem układu pionowego i poziomego strony, osadzanie multimediów, projektowanie publikacji w AdobeIndesign. | 2 |
T-W-3 | Systemy zarządzania treścią CMS: założenia, typowe funkcjonalności, analiza najpopularniejszych rozwiązań, administracja systemami CMS. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 50 |
A-L-3 | Opracowanie zadań projektowych. | 35 |
A-L-4 | Konsultacje. | 10 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 30 |
A-W-3 | Konsulatcje. | 4 |
A-W-4 | Studiowanie literartury. | 20 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami pogadanki. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji. |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: na podstawie indywidualnego rozwiązywania zadań i problemów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład: na podstawie pisemnego egzaminu. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: na podstawie wykonanego projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PiMC_10A_PiDTC_W05 Student ma wiedzę z zakresu projektowania i dystrybucji treści cyfrowych z przeznaczeniem na różne platformy i urządzenia mobilne. | PiMC_10A_W05 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PiMC_10A_PiDTC_U04 Student potrafi przygotować projekt treści tekstowych i multimedialnych w postaci cyfrowej. Potrafi korzystać z technologii rozpowszechniania treści cyfrowych w internecie. | PiMC_10A_U04 | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-2 | S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PiMC_10A_PiDTC_W05 Student ma wiedzę z zakresu projektowania i dystrybucji treści cyfrowych z przeznaczeniem na różne platformy i urządzenia mobilne. | 2,0 | Student nie zna podstawowych formatów książek elektronicznych i sposobów ich dystrybucji, nie zna sposobów prezentacji treści w książkach elektronicznych, nie zna technik i technologii do projektowania elektronicznych magazynów kolorowych, nie zna założeń i przeznaczenia internetowych systemów zarządzania treścią. |
3,0 | Student zna sposoby prezentacji treści w książkach elektronicznych, zna przeznaczenie internetowych systemów zarządzania treścią. | |
3,5 | Student zna strukturę książki elektronicznej, potrafi wymienić popularne formaty książek elektronicznych i istniejące pomiędzy nimi różnice, potrafi określić typowy zakres funkcjonalny internetowych systemów zarządzania treścią. | |
4,0 | Student zna podstawowe techniki wykorzystywane w projektowaniu elektronicznych magazynów kolorowych, potrafi dobrać formę projektu do treści, zna sposoby i technologie służące do dystrybucji cyfrowych książek i magazynów kolorowych, posiada świadomość istnienia praw autorskich do treści cyfrowych i technologii służących do ich ochrony. | |
4,5 | Student zna i rozumie różne kanały rozpowszechniania treści w Internecie (kanały informacyjne, portale informacyjne, agregatory informacyjne, blogi, portale społecznościowe). | |
5,0 | Student zna zaawansowane techniki projektowania książek i magazynów elektronicznych, zna technologie zabezpieczania praw autorskich w książkach elektronicznych, posiada wiedzę z zakresu zaawansowanych zastosowań internetowych systemów zarządzania treścią. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PiMC_10A_PiDTC_U04 Student potrafi przygotować projekt treści tekstowych i multimedialnych w postaci cyfrowej. Potrafi korzystać z technologii rozpowszechniania treści cyfrowych w internecie. | 2,0 | Student nie potrafi przygotować książki elektronicznej z dostarczonej treści, nie potrafi zaprojektować prostej publikacji, nie potrafi wykorzystać, administrować i zainstalować internetowego systemu zarządzania treścią, nie potrafi zaprojektować prostej animacji w technologii Flash. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować strukturę publikacji i zapełnić ją dostarczoną treścią przy pomocy dedykowanego oprogramowania, student potrafi utworzyć projekt i posługiwać się podstawowymi narzędziami do rysowania w środowisku Adobe Flash, potrafi w podstawowym zakresie umieszczać i edytować treści w internetowym systemie zarządzania treścią. | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się podstawowymi technikami animacyjnymi w środowisku Adobe Flash, potrafi umieszczać grafikę w internetowych systemach zarządzania treścią, potrafi utworzyć publikacji w programie do składu komputerowego. | |
4,0 | Student potrafi dobrać parametry grafiki do publikacji w Internecie, potrafi wykonać zaawansowany projekt książki elektronicznej, potrafi przygotować prosty projekt publikacji, potrafi posługiwać się systemem uprawnień w internetowym systemie zarządzania treścią. | |
4,5 | Student potrafi personalizować warstwę prezentacji, budować menu nawigacyjne oraz dodawać rozszerzenia w internetowym systemie zarządzania treścią, potrafi wykonać złożony projekt publikacji, potrafi zrealizować projekt w technologii flash z obsługą zdarzeń myszy i klawiatury. | |
5,0 | Student potrafi skutecznie dobrać parametry grafiki i obiektów multimedialnych umieszczanych w magazynie elektronicznym, potrafi samodzielnie zainstalować system CMS na serwerze hostingowym, potrafi administrować złożonym serwisem internetowym zrealizowanym w oparciu o system CMS. |
Literatura podstawowa
- Alan Cole, Raena Jackson Armitage, Brandon R. Jones, Jeffrey Way, WordPress. Tworzenie własnych motywów, Helion
- Łukasz Wójcik, WordPress 3. Instalacja i zarządzanie, Helion
- Ric Shreves, Joomla! Biblia, Helion
- Stephen Burge, Joomla! Ćwiczenia. Oficjalny podręcznik, Helion
- Williams R., Komputerowy skład tekstów, Helion, 2003