Wydział Informatyki - Poligrafia i Media Cyfrowe
Sylabus przedmiotu Grafika rastrowa i wektorowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Poligrafia i Media Cyfrowe | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika rastrowa i wektorowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Olejnik-Krugły <aolejnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajnomość zasad kompozycji i estetyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przedstawienie procesu rasteryzacji i wektoryzacji grafiki, zastosowanie formatów zapisu obrazu cyfrowego, technik i narzędzi do projektowania grafiki wektorowej i rastrowej na przykładzie logotypów, szablonów www, grafiki użytkowej, itd. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zarządzanie zasobami graficznymi (przeglądanie, organizowanie, tworzenie galerii multimedialnych, automatyzacja prac i współpraca w przestrzeni roboczej). | 1 |
T-L-2 | Porównanie rastrowego i wektorowego formatu zapisu obrazu cyfrowego, przeznaczenie oraz ograniczenia formatów zapisu grafiki wektorowej oraz rastrowej. | 2 |
T-L-3 | Projektowanie grafiki rastrowej (filtry korekcyjne i destrukcyjne, kanały, maski, tryby mieszania, dopasowania kolorów, projektowanie form graficznych np. piktogramów, ikon). | 10 |
T-L-4 | Projektowanie grafiki wektorowej (praca z krzywymi i powierzchniami Béziera, farbowanie obiektów, efekty specjalne, biblioteki stylów oraz tworzenie własnych motywów grafiki, projektowanie form graficznych np. logotypów). | 10 |
T-L-5 | Digitalizacja i wektoryzacja grafiki. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wady, zalety oraz zastosowanie grafiki wektorowej i rastrowej. | 1 |
T-W-2 | Standardy przechowywania plików graficznych. | 2 |
T-W-3 | Digitalizacja i wektoryzacja graficznego obrazu. | 2 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczetnictwo w zajęciach. | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 30 |
A-L-4 | Konsultacje. | 10 |
A-L-5 | Opracowanie zadań projektowych. | 30 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 50 |
A-W-3 | Konsultacje. | 6 |
A-W-4 | Studiowanie literatury. | 25 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów. | 4 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenie laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wykład: na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji. |
S-2 | Ocena formująca: laboratorium: na podstawie indywidualnego rozwiązywania zadań i problemów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykład: na podstawie pisemnego egzaminu. |
S-4 | Ocena podsumowująca: laboratorium: na podstawie wykonanego projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PiMC_10A_GRiW_W04 Student zna rodzaje grafiki komputerowej i jej przeznaczenie, posiada wiedze z zakresu formatów graficznych oraz metod tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej. | PiMC_10A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PiMC_10A_GRiW_U03 Student potrafi stosować formaty graficzne w zależności od rodzaju projektowanej grafiki i jej przeznaczenia, potrafi zaprojektować różne rodzaje grafiki użytkowej, potrafi posługiwać się oprogramowaniem przeznaczonym do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej i wektorowej. | PiMC_10A_U03 | — | C-1 | T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-2 | S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PiMC_10A_GRiW_W04 Student zna rodzaje grafiki komputerowej i jej przeznaczenie, posiada wiedze z zakresu formatów graficznych oraz metod tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej. | 2,0 | Student nie zna rodzajów grafiki komputerowej, podstawowych formatów zapisu obrazu. |
3,0 | Student zna rodzaje grafiki komputerowej, ale nie potrafi wymienić ich cech i zastosowań. Potrafi wymienić podstawowe formaty przechowywania obrazu graficznego. | |
3,5 | Student zna rodzaje grafiki komputerowej oraz potrafi wymieć istotne ich różnice, zna formaty przechowywania obrazu graficznego. | |
4,0 | Student zna rodzaje grafiki komputerowej oraz potrafi je scharakteryzować i wymieć istotne ich różnice, zna formaty przechowywania obrazu graficznego oraz zna główne ich cechy, zna metody konwersji formatu zapisu obrazu. | |
4,5 | Student zna rodzaje grafiki komputerowej oraz potrafi je scharakteryzować i wymieć istotne ich różnice, zna formaty przechowywania obrazu graficznego oraz zna główne ich cechy, zna metody konwersji formatu zapisu obrazu oraz potrafi je scharakteryzować. | |
5,0 | Student zna rodzaje grafiki komputerowej oraz potrafi je scharakteryzować i wymieć istotne ich różnice, potrafi dokonać porównania obrazów rastrowych i wektorowych pod względem rozdzielczości, skalowalności, rozmiaru pliku, kompresji danych, itp., zna formaty przechowywania obrazu graficznego oraz zna główne ich cechy, zna metody konwersji formatu zapisu obrazu oraz potrafi je scharakteryzować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PiMC_10A_GRiW_U03 Student potrafi stosować formaty graficzne w zależności od rodzaju projektowanej grafiki i jej przeznaczenia, potrafi zaprojektować różne rodzaje grafiki użytkowej, potrafi posługiwać się oprogramowaniem przeznaczonym do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej i wektorowej. | 2,0 | Student nie potrafi pracować z grafiką rastrową i wektorową i nie zna podstawowych jej cech, nie potrafi obsługiwać programów graficznych, nie zna podstawowych funkcji i narzędzi umożliwiających pracę z grafiką. |
3,0 | Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (maski, kanały, dopasowanie barwy) potrafi zarządzać zasobami graficznymi, współdzielić je z innymi użytkownikami, tworzyć filtry, galerie oraz mechanizmy automatyzacji prac. | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (filtry, efekty, kanały, dopasowania barwy), potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami do tworzenie grafiki wektorowej, potrafi zarządzać zasobami graficznymi, współdzielić je z innymi użytkownikami, tworzyć filtry, galerie oraz mechanizmy automatyzacji prac. | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (filtry, efekty, kanały, dopasowania barwy), zna narzędzia oraz metody tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej, potrafi wykonać projekt graficzny, potrafi zarządzać zasobami graficznymi i współdzielić je z innymi użytkownikami, potrafi wykonać proces wektoryzacji grafiki. | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (filtry, efekty, kanały, dopasowania barwy), zna narzędzia oraz metody tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej, potrafi wykonać projekt graficzny, potrafi zarządzać zasobami graficznymi i współdzielić je z innymi użytkownikami, potrafi wykonać proces wektoryzacji i digitalizacji grafiki. | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (filtry, efekty, kanały, dopasowania barwy), zna narzędzia oraz metody tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej, potrafi wykonać projekt graficzny, potrafi zarządzać zasobami graficznymi i współdzielić je z innymi użytkownikami, potrafi wykonać proces wektoryzacji i digitalizacji grafiki. |
Literatura podstawowa
- Glitschka V., Grafika wektorowa. Szkolenie podstawowe, Helion, Gliwice, 2012
- Ambrose G., Harris P., Prepress. Poradnik dla grafików., PWN, Warszawa, 2010
- Burtenshaw, Mahon, Barfoot, Kreatywna reklam, PWN, Warszawa, 2008
- Gavin A., Harris P., Twórcze projektowanie, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Zakrzewski P., Kompendium DTP, Helion, Gliwice, 2009
- Jaworski R., Multimedia i grafika komputerowa, WSiP, Warszawa, 2010
- Zimek R., Oberlan Ł., ABC grafiki komputerowej, Helion, Gliwice, 2004