Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie informatyczne w rachunkowości zarządczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie informatyczne w rachunkowości zarządczej | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Twardochleb <Michal.Twardochleb@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikro- i makroekonomii oraz zarządzania przedsiębiorstwem, a także znajomość zasad rachunkowości finansowej, w tym szczególnie zasad sprawozdawczości finansowej. Zaliczony przedmiot "Rachunek kosztów dla inżynierów" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student kończąc przedmiot "Technologie informatyczne w rachunkowości zarządczej" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. Student kończąc przedmiot "Technologie informatyczne w rachunkowości zarządczej" powinien umieć: samodzielnie oprawcowywać narzędzia wspomagające analizę finansów organizacji pod kątem optymalizacji wyniku finansowego praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie. Przeprowadzić analize studium przypadku w celu podjęcia odpowiednich decyzji i wyboru własciwego postępowania dotyczącego realizacji projektów, inwestycji, źródeł finansowania etc. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zastosowanie technologii informacyjnyych w racjonalnym podejmowania decyzji zarządczych dotyczących kosztów w organizacji. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Określanie progu rentowności, marży bezpieczeństwa, dźwigni operacyjnej z wykorzystaniem TI. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa. Opracowanie kalkulatorów wspomagających decyzje związane z rachunkowością zarządczą. Studium przypadku dla wybranych zagadnienień rachunkowości zarządczej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zastosowanie technologii informacyjnyych w racjonalnym podejmowania decyzji zarządczych dotyczących kosztów w organizacji. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Określanie progu rentowności, marży bezpieczeństwa, dźwigni operacyjnej z wykorzystaniem TI. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa. Opracowanie kalkulatorów wspomagających decyzje związane z rachunkowością zarządczą. Studium przypadku dla wybranych zagadnienień rachunkowości zarządczej. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach i w zaliczeniu formy zajęć | 5 |
A-L-3 | Praca własna studenta - przygotowanie się do laboratorium | 20 |
A-L-4 | samodzielna analiza studium przypadku | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje i udział studenta w zaliczeniu | 3 |
A-W-3 | studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - praca własna studenta | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: forma prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury uzupełniony własnymi rzeczywistymi przykładami, rozwiązywanie przykładowych problemów w formie otwartych konwersatoriów |
M-2 | Laboratoria: Przygotowane przez wykładowce i udostępnione studentom zadania do wspólnego rozwiązania przy użyciu arkusza kalkulacyjnego oraz innego oprogramowania, uzupełnione właściwym komentarzem prowadzącego. Opracowanie własnych narzędzi wykorzystujących TI do rozwiązywania zadanych problemów Przeprowadzenie studium przypadku dla przykładowych danych finansowych (z zastosowaniem TI) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena w trakcie semestru: punkty za aktywny udział w zajęciach, |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemny egzamin (praktyczny) z zadaniami do samodzielnego rozwiązania |
S-3 | Ocena formująca: poprawność wykonania zadań na laboratoriach, przeprowadzenie studium przypadku dla przykładwoej organizacji |
S-4 | Ocena podsumowująca: końcowy egzamin podsumowujący |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O1/07_W01 Student kończąc przedmiot "Technologie informatyczne w rachunkowości zarządczej" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. Powinien posiadac umiejętności samodzielnej analizy danych finansowych oraz umiejętności samodzielnej konstrukcji narzędzi informatycznych (kalkulatory) mających rozwiązywać wybrane problemy. | IC_1A_W14 | T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O1/07_U01 Student kończąc przedmiot "Technologie informatyczne w rachunkowości zarządczej" powinien posiadac umiejętności samodzielnej analizy danych finansowych oraz umiejętności samodzielnej konstrukcji narzędzi informatycznych (kalkulatory) mających rozwiązywać wybrane problemy. | IC_1A_U05 | T1A_U10, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O1/07_K01 Student posiada kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa oraz w podejmowaniu optymalnych decyzji strategicznych i taktycznych | IC_1A_K06 | T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O1/07_W01 Student kończąc przedmiot "Technologie informatyczne w rachunkowości zarządczej" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. Powinien posiadac umiejętności samodzielnej analizy danych finansowych oraz umiejętności samodzielnej konstrukcji narzędzi informatycznych (kalkulatory) mających rozwiązywać wybrane problemy. | 2,0 | |
3,0 | dostateczna wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, podstawowe umiejętności zastosowania TI w celu zbierania analitycznych danych rachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; wiedza w zakresie podstawowych wskaźników rentowności na poziomie projektu i/lub przedsiębiorstwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O1/07_U01 Student kończąc przedmiot "Technologie informatyczne w rachunkowości zarządczej" powinien posiadac umiejętności samodzielnej analizy danych finansowych oraz umiejętności samodzielnej konstrukcji narzędzi informatycznych (kalkulatory) mających rozwiązywać wybrane problemy. | 2,0 | |
3,0 | dostateczne umiejetności wykorzystania technologii informatycznych dla celów rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, Umiejętnośc budowy prostych kalkulatorów finansowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O1/07_K01 Student posiada kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa oraz w podejmowaniu optymalnych decyzji strategicznych i taktycznych | 2,0 | |
3,0 | Podstawowe kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa z wykorzystaniem TI Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o rozwiązane zadanie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- T. Kiziukiewicz, Rachunkowość zarządcza, t. 1 i 2, 2011
- I. Sobańska, Rachunkowość zarządcza, 2011