Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
Sylabus przedmiotu Sprzęt i architektura komputerów II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprzęt i architektura komputerów II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw architektury komputerów i techniki cyfrowej. |
W-2 | Student ma elementarne umiejętności w zakresie programowania wybranych elementów systemów komputerowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza o podstawowych architekturach systemów komputerowych. |
C-2 | Wiedza z zakresu podstaw techniki analogowej. |
C-3 | Umiejetność analizy wybranych aspektów funkcjonowania systemu komputerowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe prawa teorii obwodów. | 2 |
T-L-2 | Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych. | 4 |
T-L-3 | Elementy bierne. | 2 |
T-L-4 | Elementy i układy półprzewodnikowe. | 4 |
T-L-5 | Wzmacniacz tranzystorowy i wzmacniacz operacyjny. | 4 |
T-L-6 | Podstawy programowania mikrokontrolerów. | 4 |
T-L-7 | Pamięci w systemach mikroprocesorowych. | 2 |
T-L-8 | Obsługa przetwornika A/C w systemie mikroprocesorowym. | 4 |
T-L-9 | Integracja mikroprocesora typu softcore w systemie mikrokomputerowym. | 2 |
T-L-10 | Przykład programu wykorzystującego system wieloprocesorowy. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe prawa teorii obwodów. | 4 |
T-W-2 | Układy zasilające – znaczenie, zastosowanie, budowa, podstawowe elementy elektroniczne. Zagadnienia poboru mocy w systemach komputerowych. | 4 |
T-W-3 | Wzmacnianie sygnałów – urządzenia i ich budowa, zastosowanie sprzężenia zwrotnego. | 4 |
T-W-4 | Przetwarzanie analogowo/cyfrowe i cyfrowo/analogowe. | 2 |
T-W-5 | Technika analogowa jako podstawa funkcjonowania urządzeń cyfrowych, technologie układów cyfrowych | 2 |
T-W-6 | Hierarchia pamięci w systemach komputerowych. | 4 |
T-W-7 | Równoległość na poziomie instrukcji. | 2 |
T-W-8 | Elementy przetwarzania równoległego. | 2 |
T-W-9 | Elementy systemów wbudowanych – mikroprocesory i urządzenia zewnętrzne. | 4 |
T-W-10 | Ocena wydajności wybranych elementów systemu komputerowego. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboartoryjnych. | 30 |
A-L-4 | Opracowanie raportów z zajęć laboratoryjnych. | 26 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach i egzaminie. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzminu i samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany wstępne przed wybranymi ćwiczeniami laboratoryjnymi. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena raportów lub dokumentacji z wykonanych ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin z elementami problemowymi. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/05/02_W01 Student zna podstawowe architektury i organizacje systemów komputerowych w ujęciu historycznym oraz współczesnym oraz zna podstawy funkcjonowania systemu komputerowego w zakresie warstwy fizycznej. | IC_1A_W02 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06 | InzA_W01, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/05/02_U01 Student umie analizować i opisywać podstawowe systemy komputerowe. | IC_1A_U06 | T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08 | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-8, T-L-3, T-W-10 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/05/02_W01 Student zna podstawowe architektury i organizacje systemów komputerowych w ujęciu historycznym oraz współczesnym oraz zna podstawy funkcjonowania systemu komputerowego w zakresie warstwy fizycznej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe architektury i organizacje systemów komputerowych w ujęciu historycznym oraz współczesnym oraz zna podstawy funkcjonowania systemu komputerowego w zakresie warswty fizycznej.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/05/02_U01 Student umie analizować i opisywać podstawowe systemy komputerowe. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w stopniu podstawowym wykorzystywać różne platformy sprzętowe do realizacji różnorodnych zadań przetwarzania danych. Potrafi posługiwać się elementarnymi przyrządami pomiarowymi podstawowych wielkości elektrycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stallings W., Organizacja i architektura systemu komputerowego. Projektowanie systemu a jego wydajność., WNT, Warszawa, 2004, 3
- Tanenbaum A. S., Strukturalna organizacja systemów komputerowych, Helion, Gliwice, 2006, 5
- Kybett H., Boysen E., Elektronika dla każdego. Przewodnik, Helion, Gliwice, 2012, 1
- Horowitz P., Hill W., Sztuka elektroniki, WKŁ, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Hennessy J. L., Patterson D. A., Computer Architecture. A Quantitative Approach, Elsevier, Morgan Kaufmann, 2007, 4
- Patterson D. A., Hennessy J. L., Computer Organization and Design. The hardware/software interface, Elsevier, Morgan Kaufmann, 2009, 4
- Metzger P., Anatomia PC, Helion, Gliwice, 2007, 11